میرنیوز

گزارش ویدئویی از پشت صحنه "هفت خان اسفندیار"| وطن‌خواهی و یکتاپرستی فردوسی روی صحنه تئاتر+ ویدئو

 گزارش ویدئویی از پشت صحنه "هفت خان اسفندیار"| وطن‌خواهی و یکتاپرستی فردوسی روی صحنه تئاتر+ ویدئو 2023-05-23T09:20:49+03:30

خبرگزاری تسنیم ـ گروه فرهنگی

نمایش «هفت خان اسفندیار» چند هفته‌ای است که روی صحنه تالار وحدت می‌رود و با بازیگران نام‌آشنایی که حسین پارسایی دعوت به ایفای نقش کرده توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است.

آن‌طور که پارسایی می‌گوید داستان این نمایش، برداشتی آزاد از شاهنامه فردوسی و قصه‌ای از شاهزاده پارسی است که تفاوت آشکاری با خوانش مستقیم آن از شاهنامه فردوسی دارد. اسفندیار برای مأموریتی سخت، مجبور به گذران هفت خان می‌شود تا بتواند دو خواهرش را از بندگی و اسارت تورانیان بیرون بکشد. او در این مسیر دشوار، درگیر اتفاقات متعددی می‌شود که درون‌مایه نمایش «هفت خان اسفندیار» را تشکیل می‌دهد.

فرهنگ و هنر , نمایش , تئاتر ,

در ادبیات فارسی، داستان هفت خان رستم آشناست و تاکنون آثار نمایشی و داستانی زیادی از آن ساخته شده است، اما ماجرای هفت خان اسفندیار به عنوان یکی از شخصیت‌های مشهور در شاهنامه فردوسی کمتر روایت شده و همین موضوع می‌تواند دلیل خوبی برای ساخت یک اثر نمایشی باشد. کاری که حسین پارسایی آن را انجام داده و با بازیگرانی همچون بانیپال شومون، امین زندگانی، امیررضا دلاوری، فریبا کوثری و... به صحنه تالار وحدت آمده است.

فرهنگ و هنر , نمایش , تئاتر ,

نمایش هفت خان اسفندیار را باید ترکیبی از ملودرام داستانی برگرفته از یک متن کهن ادبی، پرداکشن سنگین دکور، گریم و صحنه، گروه ارکستر هماهنگ با صحنه و ترکیب بازیگران صحنه دیده بدانیم و شاید همین موضوع باعث موفقیت او در تالار وحدت شده است. اگرچه شاید این نقد به او وارد باشد که هزینه گزافی برای ساخت یک نمایش انجام داده است. با این حال آن چیزی که پارسایی مقابل دیدگان مخاطبش قرار می‌دهد به قدری اقناع‌کننده است که یک ساعت و 50 دقیقه را بدون اینکه خسته شود، ببیند.

تک‌تک عناصری که از آنها نام برده شد، نقش مهمی در پیشبرد این نمایش دارند؛ بازی بانیپال شومون در هفت خان اسفندیار در نقش «گرگسار»، چشم‌نواز و دیدنی است و با گریم سنگین و نسبتاً ترسناکی که به صورت او نشسته، یکی از متفاوت‌ترین نقش‌هایش را در برابر چشمان مخاطب قرار می‌دهد.

فرهنگ و هنر , نمایش , تئاتر ,

حرکات گرگسار در هفت خان اسفندیار، موزون و متناسب است؛ در یکجا انعطاف بدنی شخصیتی می‌گسار را به زیبایی بازی می‌کند و در جایی دیگر تکاپوی کسی که می‌خواهد اسفندیار را به وسوسه بیندازد، هنرمندانه به نمایش می‌گذارد. در این بین نباید از مونولوگ‌گویی‌های او غافل شد؛ صدای باریتون بانیپال به کمک او آمده تا در هیچ‌جایی از نمایش، محتاج مونولوگ‌گویی گروه ارکستر نباشد.

هر چه قدر جذابیت بازی در یک نقش منفی بالاست، بازیگر مقابل او نیز به قوام بازی گرگسار کمک کرده است و امین زندگانی به خوبی از عهده نقش سنگینی که با بازی اسفندیار به دوش او سپرده شده، برآمده است.

البته شاید این نقد به کارگردان هفت خان اسفندیار وارد باشد که چرا از بازیگری با جثه بزرگتر کمک نگرفته است؟ یا چرا امین زندگانی دیالوگ‌گویی را به صدای ارکستر واگذار کرده و خودش هم‌خوانی می‌کند؟‌ با این حال، تجربه امین زندگانی در بازی در نقش‌های تاریخی (نقش حضرت مسلم بن عقیل در سریال مختارنامه و حضرت سلیمان در فیلم سینمایی ملک سلیمان) به کمک او آمده تا هنرمندی خود را این بار در یک اثر تاریخی دیگر در صحنه تئاتر به نمایش بگذارد.

زندگانی در گفت‌وگویی با دوربین تسنیم به نکته قابل توجهی اشاره می‌کند؛ او بازی در صحنه تئاتر را کاملاً متفاوت با سینما و تلویزیون می‌داند و می‌گوید: بازی در چنین نقشی با سبک فرمال که برآمده از شاهنامه‌خوانی و نقالی است، باعث شد تا تمام تجربه گذشته خود را کنار بگذارم و اصلاً به آنها رجوع نکنم. وقتی در قاب تلویزیون و سینما هستید، نوع بازی چیز دیگری است، اما وقتی وارد صحنه‌ای به بزرگی تالار وحدت می‌شوید، باید کاراکتر را در فضا و حجم گسترش بدهید، چرا که تماشاگر کلوزآپ شما را ندارد. در حقیقت، باید یک شناسنامه بدنی، روحی، روانی و آوایی از خود نشان بدهید که مورد قبول تماشاگر باشد.

فرهنگ و هنر , نمایش , تئاتر ,

زندگانی اشاره می‌کند که بازی در هفت خان اسفندیار یک دوره تکاوری بازیگری برایش بوده است؛ از این نظر که باید مدت زمان زیادی در یک نمایش با ریتم و تمپو خاص، قرار بگیرد و در تمام طول نمایش این ریتم را حفظ بکند.

امیررضا دلاوری نیز در نقش «پشتون» به عنوان یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های شاهنامه پا به صحنه تالار وحدت گذاشته است. او که سال‌ها تجربه در صحنه تئاتر را دارد، از سختی بازی در نقشی می‌گوید که هیچ مابه‌ازای بیرونی ندارد.

دلاوری معتقد است: قهرمان و ضدقهرمان فردوسی شخصیت‌هایی‌اند که زاده فکر خود او هستند اما قهرمان و ضد قهرمان داستان‌های امروزی که در فیلم‌ها و سریال‌ها می‌بینیم، مابه‌ازای بیرونی دارند و می‌توانیم آنها را در جامعه پیرامونی خود پیدا کنیم. یک هنرمند می‌تواند مؤلفه‌های یک کاراکتر امروزی را در خلوت خود تمرین کند، اما چنین چیزی درباره شخصیت‌های شاهنامه امکان‌پذیر نیست، چرا که کاملاً برآمده از تخیل خالق آن است.

ریتم نمایش از همان دقایق ابتدایی به وضوح نشان می‌دهد که گروه ارکستر به رهبری بردیا کیارس، نقش مهمی در پیشبرد داستان دارد و در تک‌تک لحظات داستان باید به یاری شخصیت‌پردازی نمایشنامه‌نویس و نقاط ناگفته داستانِ شاهنامه بیاید. هماهنگی گروه ارکستر با حرکات بازیگران باعث شده تا مخاطبان با ترکیبی موسیقی‌آلود روبه‌رو باشند؛ به طوری که در اکثر دقایق نمایش نتوان موسیقی و اجرای صحنه‌ای را از هم تفکیک کرد.

فرهنگ و هنر , نمایش , تئاتر ,

بدون شک یکی از نقاط تمایز «هفت خان اسفندیار» با دیگر نمایش‌ها را باید پرداکشن قوی آن از نظر گریم، دکور و صحنه‌آرایی بدانیم که البته به نظر می‌رسد برای چنین داستانی اجتناب‌ناپذیر باشد. نمایش در چندین پرده متعدد دنبال می‌شود که هرکدام داستانی متفاوت از نبرد اسفندیار با موجودات تخیلی برآمده از ذهن فردوسی را به تصویر می‌کشد که البته به نوعی بیانگر توجه فردوسی به وطن و سرزمین است؛ بنابراین لازم است که صحنه با المان‌های متعددی در هر خان آراسته شده و از آکسسوار متنوعی بهره گرفته شود. اینها ابزاری برای کارگردان است تا ذهن بیننده خود را به آن چیزی که فردوسی در بین سطور شاهنامه تصویر کرده است، تا حدودی نزدیک کند.

فرهنگ و هنر , نمایش , تئاتر ,

نمایشنامه هفت خان اسفندیار اگرچه به گفته پارسایی تفاوت‌های آشکاری با خوانش مستقیم از شاهنامه دارد، اما تلاش کرده تا حد زیادی از چارچوب داستان واقعی فاصله نگیرد و به پِی‌رنگ اصلی وفادار بماند. جابه‌جایی چند خان، حذف برخی کاراکترها و عبور از صحنه‌هایی که امکان نمایش آن در قاب حرکتی صحنه‌‌ای وجود نداشته تفاوت‌ها با داستان اصلی را رقم زده است. البته شاید بد نباشد که از پارسایی بپرسیم، چه خلاقیت و تکنیکی برای صحنه‌های صرف تخیلی شاهنامه داشته و چرا از نمایش برخی از آنها دوری جسته است؟

فرهنگ و هنر , نمایش , تئاتر ,

آن چیزی که ساخت چنین اثری را مهم‌ می‌کند، پرداختن به یک قهرمان است؛ بدون شک، اسفندیار در شاهنامه یک اسطوره است، اما در نمایش هفت خان اسفندیار، حسین پارسایی تلاش کرده تا اسفندیار را از اسطوره دست‌نیافتی که شباهتی به امروز ما ندارد، جدا کرده و به قهرمانی امروزی با همه مختصاتی که باید داشته باشد نزدیک بکند. اسفندیار هم با اژدها و گرگ می‌جنگد، هم با نفس وسوسه‌گرش. برای برداشتن خان‌ها از پیش پای خود، هم به قدرت ماورایی اساطیری چنگ می‌زند و هم راهی به دعای مادر باز می‌کند. به نظر می‌رسد که قهرمان این شکلی را هم باید دید!

فرهنگ و هنر , نمایش , تئاتر ,

انتهای پیام/؛

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

بررسی دلالت های جامعه شناختی پیاده روی اربعین در برنامه شیوه

بررسی دلالت های جامعه شناختی پیاده روی اربعین در برنامه شیوه
2024-07-27T13:56:19+03:30
برنامهٔ «شیوه» با حضور حجت الاسلام مهراب صادق‌نیا و سید حسین شهرستانی امشب شنبه، ۶ مرداد ۱۴۰۳ از ساعت ۲۲:۳۰ از شبکهٔ چهار سیما پخش خواهد شد

توجه به مادحین جوان در کنار پیرغلامان لازم است/تجدید بیعت با آرمان‌های سردار سلیمانی در کرمان

توجه به مادحین جوان در کنار پیرغلامان لازم است/تجدید بیعت با آرمان‌های سردار سلیمانی در کرمان
2024-07-27T13:56:19+03:30
حمید حمید منتظر رئیس کانون مداحان تهران گفت: اجلاس پیرغلامان به نوعی تجدید بیعت با آرمان‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور پیرغلامان حسینی در کرمان محس...

نشست «واکاوی نامه رهبر انقلاب به دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین»

نشست «واکاوی نامه رهبر انقلاب به دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین»
2024-07-27T13:43:02+03:30
نشست علمی «واکاوی نامه رهبر معظم انقلاب به دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین» به همت پژوهشکده بین المللی عروة الوثقی برگزار می‌شود.

جزئیات مراسم افتتاحیه و اختتامیه اجلاس پیرغلامان حسینی تشریح شد

جزئیات مراسم افتتاحیه و اختتامیه اجلاس پیرغلامان حسینی تشریح شد
2024-07-27T13:43:00+03:30
مسئول کمیته هماهنگی و بین الملل اجلاس پیرغلامان و مداحان حسینی جزئیات حضور میهمانان داخلی و خارجی به این اجلاس در کرمان را تشریح کرد.

حضور ۱۳ کشور جهان در بیست و یکمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی

حضور ۱۳ کشور جهان در بیست و یکمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی
2024-07-27T12:36:19+03:30
دبیر بیست‌ویکمین اجلاس پیرغلامان حسینی از حضور نمایندگان سیزده کشور جهان در این اجلاس خبر داد.

راوی تلاش هیئت‌ها در ماه محرم باشید

راوی تلاش هیئت‌ها در ماه محرم باشید
2024-07-27T12:36:18+03:30
فصل پنجم هیئت خبرنگار در ماه محرم امسال اجرایی می‌شود و علاقمندان در این طرح می‌توانند در قالب عکس، فیلم و متن راوی فعالیت‌های هیئت‌ها باشند.

اعلام ویژه برنامه های دهه سوم محرم در حرم عبدالعظیم حسنی(ع)

اعلام ویژه برنامه های دهه سوم محرم در حرم عبدالعظیم حسنی(ع)
2024-07-27T12:36:17+03:30
مراسم سوگواری دهه سوم ماه محرم در بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار می شود.

نماینده ایران رتبه سوم مسابقات قرآن روسیه را به دست آورد

نماینده ایران رتبه سوم مسابقات قرآن روسیه را به دست آورد
2024-07-27T11:03:00+03:30
نتایج مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه اعلام شد و بر اساس آن نماینده کشورمان در این رویداد بین‌المللی که با حضور نمایندگان کشورهای عضو بریکس برگزار شد، رتبه سوم...

رسانه‌ها باید روش‌های جایگزین حل اختلاف را تبیین کنند/خانواده اولویت یک سازمان داوری هدایت است

رسانه‌ها باید روش‌های جایگزین حل اختلاف را تبیین کنند/خانواده اولویت یک سازمان داوری هدایت است
2024-07-27T11:02:59+03:30
جوهری به نقش رسانه‌ها در آگاهی مردم از روش‌های جایگزین حل اختلاف اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها می‌توانند روش‌های جایگزین حل اختلاف را برای مردم تبیین کنند.

کتاب سهروردی و حکمت خسروانی رونمایی می‌شود

کتاب سهروردی و حکمت خسروانی رونمایی می‌شود
2024-07-27T11:02:58+03:30
کتاب سهروردی و حکمت خسروانی در خانه اندیشمندان علوم انسانی رونمایی می‌شود.

انگیزه به رفتار انسان ارزش مثبت یا منفی می‌دهد/وسوسه شیطان برای پرسیدن سوالی که برای «فهمیدن» نیست

انگیزه به رفتار انسان ارزش مثبت یا منفی می‌دهد/وسوسه شیطان برای پرسیدن سوالی که برای «فهمیدن» نیست
2024-07-27T08:49:37+03:30
انگیزه است که به رفتار انسان ارزش مثبت یا منفی می‌دهد. گاهی یک انگیزه انسان را متوجه عرش می‌کند و گاهی یک انگیزه انسان را از فرش به اعماق جهنّم ساقط می‌کند.

مجلس شورای اسلامی پرسشگر و پاسخگو باشد

مجلس شورای اسلامی پرسشگر و پاسخگو باشد
2024-07-26T21:02:57+03:30
بوشهر- امام جمعه دیر گفت: مجلس شورای اسلامی هم پرسشگر و هم پاسخگو باشد و در قانون گذاری پیشرفت و خدمتگزاری به کشور مدنظر داشته باشد.

قوای مجریه و مقننه باید منافع ملی را بر منافع جناحی مقدم بدارند

قوای مجریه و مقننه باید منافع ملی را بر منافع جناحی مقدم بدارند
2024-07-26T17:09:40+03:30
قم- امام جمعه پردیسان گفت: هم افزایی قوای مجریه و مقننه باید بیشتر شود و از منافع سیاسی فاصله بگیرند و منافع ملی را بر منافع جناحی مقدم بدارند.

شهید آل هاشم دارای روش فوق العاده‌ای در امامت جمعه بود/لزوم داشتن ابتکار و حرف تازه در نماز جمعه

شهید آل هاشم دارای روش فوق العاده‌ای در امامت جمعه بود/لزوم داشتن ابتکار و حرف تازه در نماز جمعه
2024-07-26T16:43:03+03:30
گردهمایی معرفتی خادمین و اعضای ستادهای برگزاری نماز جمعه به مناسبت پنجم مرداد، روز نماز جمعه با حضور حجت‌الاسلام حاج‌علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمع...

برنامه های سخنرانی شیخ حسین انصاریان در دهه سوم محرم اعلام شد

برنامه های سخنرانی شیخ حسین انصاریان در دهه سوم محرم اعلام شد
2024-07-26T16:43:02+03:30
برنامه سخنرانی استاد شیخ حسین انصاریان در دهه سوم محرم ۱۴۴۶ در چهار مجلس اعلام شد.

تهران ۱۷ هزار خادمیار رضوی دارد/ نوجوانان نیز خادمیاران می‌شوند

تهران ۱۷ هزار خادمیار رضوی دارد/ نوجوانان نیز خادمیاران می‌شوند
2024-07-26T16:43:01+03:30
حضور ۱۷هزار خادمیار رضوی تهران در جلسه هماهنگی معاونت خادمیاری و گزینش کانون‌های خدمت رضوی استان تهران مطرح شد.

زحمت انصافا خوب، مردانگی و از خودگذشتگی «مخبر عزیز» نباید فراموش شود/خداقوت مجاهد خسته‌نشو...

زحمت انصافا خوب، مردانگی و از خودگذشتگی «مخبر عزیز» نباید فراموش شود/خداقوت مجاهد خسته‌نشو...
2024-07-26T16:43:00+03:30
حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در صفحه شخصی خویش از معاون اول رئیس‌جمهور تقدیر و تمجید کرد.

حذف کاغذ بازی در ادارات مورد توجه مسوولان قرار گیرد

حذف کاغذ بازی در ادارات مورد توجه مسوولان قرار گیرد
2024-07-26T16:29:38+03:30
سروآباد_امام جمعه سروآباد گفت: حذف کاغذبازی در ادارات برای کاهش مشکلات مردم باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

مهلت ارسال آثار به سوگواره سفینةالنجاة تا اربعین تمدید شد

مهلت ارسال آثار به سوگواره سفینةالنجاة تا اربعین تمدید شد
2024-07-26T16:29:37+03:30
دبیرخانه نخستین سوگواره بین المللی سفینةالنجاة اعلام کرد که به درخواست هنرمندان، مهلت ارسال آثار به نخستین دوره این سوگواره، تا اربعین حسینی تمدید شد.

اعضای ستاد نماز جمعه دشتی تجلیل شدند

اعضای ستاد نماز جمعه دشتی تجلیل شدند
2024-07-26T16:03:00+03:30
بوشهر- به مناسبت پنجم مرداد، اعضای ستاد نماز جمعه شهرستان دشتی تجلیل شدند.

مجلس شورای اسلامی هم پرسشگر و هم پاسخگو باشد

مجلس شورای اسلامی هم پرسشگر و هم پاسخگو باشد
2024-07-26T16:02:59+03:30
بوشهر- امام جمعه دیر گفت: مجلس شورای اسلامی هم پرسشگر و هم پاسخگو باشد و در قانون گذاری پیشرفت و خدمتگزاری به کشور مدنظر داشته باشد.

تنها انگیزه انسان برای انجام اعمال دینی جلب رضایت پروردگار باشد

تنها انگیزه انسان برای انجام اعمال دینی جلب رضایت پروردگار باشد
2024-07-26T16:02:58+03:30
دیواندره_امام جمعه دیواندره گفت: جلب رضایت خدا باید تنها انگیزه‌ای باشد که انسان را وادار به انجام عمل دینی می‌کند و تنها عاملی که تداوم بخش عمل انسان بوده، ...

همه برای موفقیت دولت جدید کمک کنند

همه برای موفقیت دولت جدید کمک کنند
2024-07-26T15:49:41+03:30
همدان-امام جمعه نهاوند گفت: با وجود اختلاف سلایق ولی باید مطیع ولایت بود و امروز جامعه نیاز به وحدت و آرامش دارد و همه باید به این موضوع توجه کنیم.

نماز جمعه به دلیل خطبه محور بودن اهمیت زیادی دارد

نماز جمعه به دلیل خطبه محور بودن اهمیت زیادی دارد
2024-07-26T15:49:40+03:30
بیجار- امام جمعه بیجار گفت: نقش نماز جمعه به دلیل اینکه خطبه محور بوده و بسیار مهم است و طبق فرمایش رهبر انقلاب یک قرارگاه محسوب می‌شود.

مجلس با ریل‌گذاری بسترساز کارآمدی دولت باشد

مجلس با ریل‌گذاری بسترساز کارآمدی دولت باشد
2024-07-26T15:49:39+03:30
بوشهر- امام جمعه جم گفت: مجلس با ریل‌گذاری، بسترساز کارآمدی دولت باشد.

همدلی و همکاری حداکثری از الزامات امروز کشور است

همدلی و همکاری حداکثری از الزامات امروز کشور است
2024-07-26T15:49:39+03:30
گناوه- امام جمعه گناوه گفت: در برهه کنون همدلی، هم افزایی و همکاری حداکثری از الزامات کشور است و دولت و مجلس باید به مانند یک پیکر واحد باشند.

خنثی سازی توطئه های دشمن یکی از برکات نماز جمعه است

خنثی سازی توطئه های دشمن یکی از برکات نماز جمعه است
2024-07-26T15:36:20+03:30
مینودشت: امام جمعه شهرستان مینودشت، خنثی سازی توطئه های دشمن را یکی از برکات حضور در نماز جمعه برشمرد.

دشمن لشکر سایبری برای اختلاف‌افکنی بین مسئولان و مردم تحکیم کرد

دشمن لشکر سایبری برای اختلاف‌افکنی بین مسئولان و مردم تحکیم کرد
2024-07-26T15:36:19+03:30
بوشهر - امام جمعه موقت بوشهر گفت: دشمن لشکر سایبری خود را برای اختلاف‌افکنی میان مسئولان و مردم تحکیم کرده است.

مجلس به توصیه‌های رهبری دقت نظر داشته باشد

مجلس به توصیه‌های رهبری دقت نظر داشته باشد
2024-07-26T15:36:19+03:30
دامغان- امام جمعه دیباج با بیان اینکه مجلس در اعتماد به وزرای کابینه به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی دقت نظر داشته باشد، گفت: اعضای کابینه باید کارامد ب...

رییس جمهور در برابر سهم‌خواهی ها برای تشکیل دولت به ایستد

رییس جمهور در برابر سهم‌خواهی ها برای تشکیل دولت به ایستد
2024-07-26T15:36:18+03:30
قزوین- رییس جمهور منتخب باید با حفظ استقلال دولت در مقابل سهم خواهی ها و مصادره دولت به نفع برخی افراد و جریان ها ایستاده و کابینه را تشکیل دهد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)