میرنیوز

اردوهای راهیان نور غرب کشور افتتاح می‌شود/ خیانت‌ گروهک‌ها در غرب کشور ناگفته مانده است

 اردوهای راهیان نور غرب کشور افتتاح می‌شود/ خیانت‌ گروهک‌ها در غرب کشور ناگفته مانده است 2023-04-29T06:20:35+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برگزاری اردوی راهیان نور یکی از اتفاقات مهم در جهت تببین معارف دفاع مقدس برای عموم و معرفی آن به نسل جوان است. موضوعی که بارها از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته و معظم له آن را به عنوان امتداد راه دفاع مقدس و مسیر شهدا توصیف کردند.

امسال بعد از نزدیک به 3 سال از گذشت همه‌گیری کرونا، این عملیات مهم فرهنگی در سطح گسترده‌ای برگزار شد و جمع زیادی از اقشار مردم اعم از خانواده‌ها، دانش‌آموزان، دانشجویان و ... خود را به مناطق عملیاتی دفاع مقدس در جنوب کشور رساندند.

سردار مجید سوری، دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج با حضور در خبرگزاری تسنیم درباره این عملیات فرهنگی مهم صحبت کرد. وی گزارشی از برگزاری راهیان نور در سال 1401 را ارائه و جزئیاتی جدید از برگزاری این عملیات در منطقه غرب و شمالغرب را اعلام کرد.

در زیر این گفت‌وگو را می‌خوانید:

تسنیم: سال 1401 اردوی راهیان نور با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد. فعالیت کمیته‌ها چگونه بود‌ و چند نفر از مناطق عملیاتی بازدید کردند؟‌

سال 1401 توفیق داشتیم با به کارگیری همه ظرفیت‌های سپاه و بسیج و با تعامل و هم افزایی با ستاد مرکزی راهیان نور کشور و دیگر قرارگاه‌های راهیان نور در ارتش، ناجا و بخش‌های مختلف، اردوی راهیان نور را در سطح گسترده‌ای برگزار کرده و عملکرد خوبی را شاهد باشیم. باید اشاره کنم که امسال حدود یک میلیون و 300 هزار نفر به مناطق عملیاتی اعزام شدند. بخش بزرگی از این عدد مربوط به قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج است و بخشی دیگر نیز مربوط به سایر قرارگاه‌هاست.

اردوی راهیان نور , ستاد مرکزی راهیان نور , دفاع مقدس , مناطق عملیاتی دفاع مقدس , جهاد تبیین , آیت‌الله سید علی خامنه‌ای , سپاه پاسداران | سپاه ,

برای وقوع این عملیات عظیم و کار مهم، اقداماتی باید صورت می‌گرفت که مختصراً به برخی از آنها اشاره می‌کنم. قبل از هر چیز، همه سپاه‌ها و قرارگاه‌های استانی را در شهرهای مختلف فعال کردیم. ریاست آنها برعهده استاندار است و با حمایت این دوستان، کمیته پشتیبانی از اردوهای راهیان نور شکل گرفت.

از اواسط اردیبهشت ماه، اردوهای راهیان نور در غرب کشور آغاز شد، در تابستان اردوهای راهیان نور غرب و شمال غرب کشور در استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و شرقی برگزار شد. همچنین راهیان نور دریایی را ذیل قرارگاه راهیان نور بسیج و سپاه داشتیم که سهم آن کمتر بود. با این حال باید تأکید کنم که نقطه اصلی عملیات ما، مربوط به مناطق عملیاتی جنوب کشور است که در جنوب استان ایلام و استان خوزستان رخ داده است. خوشبختانه مجموعه سپاه و بسیج با فعال کردن کمیته‌های شانزده‌گانه و تعامل با قرارگاه‌های مختلف در برگزاری این عملیات عظیم مشارکت کردند.

- فعالیت کمیته‌ها چگونه بود؟

کمیته پشتیبانی در تجهیز اردوگاه‌ها نقش بسیار مهمی ایفا کرد و کمیته ایمنی نیز برای رعایت مسائل ایمنی و تأمینی اقدامات بسیار خوبی انجام داد که شاهد حوادثی در این اردو نباشیم. خوشبختانه به جز یک حادثه، اتفاق خاص دیگری نداشتیم. کمیته نظارت، ارزیابی و بازرسی نیز در طول این مدت فعال بود و به صورت لحظه‌ای شرایط را  پایش می‌کرد تا مبادا جایی کم و کاستی وجود داشته باشد.

 

 

کمیته فرهنگی در حوزه تولید محتوا و فضاسازی‌های فرهنگی اقدامات زیادی انجام داد. باید اشاره کنم که امسال 24 جشنواره استانی را در مناطق عملیاتی دفاع مقدس داشتیم. کمیته بهداشت نیز فعالیت گسترده‌ای داشت، به طوری که هیچ کاروانی نبود که تیم امدادی به همراه نداشته باشد. امسال شاهد هیچ‌گونه مشکلی در حوزه بهداشت و درمان نبودیم. به ویژه آنکه امسال، تقریباً اولین دوره بعد از همه‌گیری کرونا بود که راهیان نور در سطحی گسترده برگزار می‌شد.

اردوی راهیان نور , ستاد مرکزی راهیان نور , دفاع مقدس , مناطق عملیاتی دفاع مقدس , جهاد تبیین , آیت‌الله سید علی خامنه‌ای , سپاه پاسداران | سپاه ,

باید همین جا اشاره کنم که دوره‌های زیادی برای آموزش ارکان درگیر در برگزاری راهیان نور برگزار کردیم که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به دوره توانمندسازی «راویان»، «مدیران کاروان‌ها» و «خادمین شهدا» اشاره کرد. سعی کردیم افرادی که به عنوان دست‌اندرکار راهیان نور همکاری می‌کنند، به روز شده و توانمند شوند. برای مثال، کمیته مبلغین اردوی راهیان نور، امسال، بیش از 6700 مبلغ همراه کاروان اعزام کرده است یا کمیته خادمین شهدا‌ بیش از 9 هزار خادم شهدا را برای خدمات‌رسانی به زائران به کار گرفته است.

- برنامه امسال اعزام راهیان نور از چه روزی و در کدام مناطق آغاز می‌شود؟‌

براساس مصوبه ستاد مرکزی راهیان نور، از 14 اردیهشت ماه همزمان با ایام شهادت شهید شیرودی و آزادسازی ارتفاعات بازی‌دراز، افتتاحیه اردوهای راهیان نور در غرب کشور را خواهیم داشت. برآورد ما این است که در روز 15 اردیبهشت ماه بزرگداشت عملیات بازی‌دراز با حضور 35 هزار نفر از زائرین برگزار شود. علاوه براین، از این پس، شاهد اعزام زائرین به مناطق عملیاتی غرب و شمال غرب خواهیم بود. همانطور که می‌دانید تابستان، فصلی است که می‌توان از جغرافیای غرب دفاع مقدس به خوبی استفاده کرد.

دقت داشته باشید به دنبال این هستیم که اعزام‌ها به همه‌ی مناطق جغرافیایی دفاع مقدس باشد. هر نقطه‌ای از این مناطق، ویژگی‌های خاص خود را دارد. در جنوب شاهد عملیات‌های عظیم دفاع مقدس هستیم که باعث افتخاراند و غرب و شمالغرب نیز ویژگی‌های خاص خود را دارد. جالب است بدانید که تعدد عملیات در غرب و شمالغرب از جنوب بیشتر است. ویژگی‌ دیگر این منطقه این است که در آنجا همزمان درگیر دو جبهه بودیم؛ یکی دشمن خارجی رژیم بعث بود و دیگری گروهک‌های مزدور مثل کومله و دموکرات. بنابراین می‌توان گفت در آنجا جنگ سخت‌تر بود.

ما سعی می‌کنیم از این ویژگی‌ مهم جبهه‌های غرب و شمالغرب برای نسل جوان بهره‌برداری بیشتری کنیم. امروز، خیلی از جوانان ما شناخت خوبی نسبت به اتفاقاتی که در این منطقه رخ داده است، ندارند و نمی‌دانند این گروهک‌ها در سال‌های دفاع مقدس چه خیانت‌هایی کردند و چه بلایی بر سر مردم ما آوردند. بنابراین می‌توان گفت فضای «جهاد تبیین» در غرب بسیار بیشتر است و ما هم سعی می‌کنیم از این فضا به خوبی استفاده کنیم.

اردوی راهیان نور , ستاد مرکزی راهیان نور , دفاع مقدس , مناطق عملیاتی دفاع مقدس , جهاد تبیین , آیت‌الله سید علی خامنه‌ای , سپاه پاسداران | سپاه ,

- البته بخشی از اتفاقی که در طول سال‌های ابتدایی انقلاب و دفاع مقدس در غرب کشور به وقوع پیوست، در آثار سینمایی آمده است که از جمله نمونه‌های اخیر آن می‌توان به فیلم سینمایی «غریب» اشاره کرد.

در فیلم سینمایی "غریب"، خیلی از صحنه‌ها و اتفاقات برای رعایت حال تماشاگران تلطیف شده است؛ این فیلم تنها بخشی بسیار کوچک را با رعایت همان نکته که عرض کردم به نمایش گذاشته، اما مجاهدت رزمندگان ما در غرب و شمالغرب فراتر از اینها است. وقتی به خاطرات آنها رجوع می‌کنید، می‌بینید کسانی که امروز حرف از آزادی یا تجزیه طلبی می‌زنند و شعارهای مجذوب‌کننده از طریق همین گروهک‌ها می‌دهند، روزگاری بلاهایی غیرقابل توصیف برسر رزمندگان ما آورده‌اند و اتفاقات بسیار عجیب و غریبی را در آن منطقه رقم زده‌اند!

بسیاری از رزمندگان ما به دست آنها به شهادت رسیدند و پیکرشان آتش زده شد. آنها حتی به زنان و نوامیس ما هم رحم نکردند. چه خانواده‌هایی که توسط آنها مورد آزار و اذیت قرار گرفت و چه بسیار زنانی که توسط آنها به اسارت برده شدند.

- برگزاری راهیان نور در جنوب و غرب سابقه کمتری نسبت به مناطق جنوبی دارد؛ آیا برنامه ویژه‌ای برای برگزاری در مناطق غرب و شمالغرب و اعزام زائران به این مناطق دارید؟

مقام معظم رهبری فرمایش بسیار مهمی درباره راهیان نور دارند و آن را گنجینه تمام نشدنی می‌دانند. بنده از این فرمایش برداشتی دارم و معتقدم که ایشان به نوعی به ما تذکر می‌دهند که اگر از این گنج استفاده نکنید، در سینه تاریخ مدفون خواهد ماند و دیده نمی‌شود. در جنوب، به واسطه همتی که صورت گرفته از این گنج به خوبی استفاده می‌شود. استفاده از این گنج مهم در غرب کمتر بوده و ما در تلاشیم با هم افزایی با ارکان اجرا کننده عملیات راهیان نور از این ذخیره الهی که در اختیار ملت ایران است، در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به خوبی استفاده کنیم.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)