میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «اخلاق فضیلت از دیدگاه ارسطو و ابوعلی مسکویه» که اثر علیاکبر علیزاده است، به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و نشر این پژوهشگاه در ۴۱۵ صفحه به چاپ رسید.
بیتردید تاریخ فلسفه اخلاق با تأمل بر فضائل اخلاقی و نقش آن در سپهر حیات فردی و اجتماعی پیش رفته است. میتوان نظریه هنجاری اخلاق فضیلت را بازتاب مهمترین رسالت اخلاق در پرورش ملکات و فضائل اخلاقی به دور از اصول و قواعد وظیفهگرا یا غایتنگر اخلاقی برشمرد.
رسالت اصلی کتاب حاضر، مقایسه ارسطو و ابوعلی مسکویه در دو کتاب مهم اخلاقی ایشان یعنی اخلاق نیکوماخوس و تهذیب الاخلاق است که این دو فیلسوف به نوعی بنیانگذار اخلاق فضیلت در غرب و اسلام هستند. در تعیین مقایسه و سنجش دانسته میشود که اخلاق اسلامی چه مقدار از اخلاق یونانی و ارسطو تأثیر پذیرفته و چه اندازه ابتکار و نوآوری خود فیلسوفان اسلامی است.
اهمیت این مقایسه و سنجش از آنجا بیشتر میشود که از یک سو نمیتوان نقش و تأثیر ارسطو در مبانی اخلاق نظری در اسلام را از نظر دور داشت و از سوی دیگر مسکویه بر فیلسوفان اخلاق بعد از خود تأثیر بسزایی داشته و کتابهای اخلاقی متاخر از او، تا اندازه بسیاری مرهون دیدگاههای وی بوده است.
ساختار اثر
این اثر در پنج فصل تهیه و تنظیم شده است در فصل اول این اثر که به کلیات پرداخته، ضمن تعریفی از فضیلت و پیشینه اخلاق فضیلت، معیار فضیلت و همچنین اهمیت اخلاق فضیلت نیز تشریح شده است؛ در ادامه، فضیلت گرایی در غرب و اسلام تبیین شده و مروری بر آثار ارسطو و ابوعلی مسکویه نیز شده و در پایان این فصل به تأثیر ارسطو بر اخلاق اسلامی نیز اشاره شده است.
«چیستی فضیلت از دیدگاه ارسطو و مسکویه"، عنوان دومین فصل از این اثر است؛ در ابتدای این فصل، بعد از بررسی فضیلت از دیدگاه این دو، فضائل از دیدگاه ارسطو و مسکویه طبقهبندی شده و مبادی اخلاق فضیلت نیز از دیدگاه هر دو فیلسوف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
نویسنده در سومین فصل این کتاب، «عوامل درونی و بیرونی فضیلت از دیدگاه ارسطو و مسکویه» را تشریح کرده است.
سپس، «اخلاق فضیلت از دیدگاه ارسطو و ابوعلی مسکویه» در فصل چهارم به تفصیل تبیین شده است.
در پنجمین و آخرین فصل از این کتاب، مقایسه و نقدی نسبت به دیدگاه هر دو فیلسوف صورت گرفته است. در این فصل به وجوه تشابه و تفاوت هر دو دیدگاه پرداخته شده است.
منبع : خبرگزاری مهر
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
«کتاب قانون» هر شب پخش میشود
بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
چگونه امام زمان(ع) پس از قرنها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابیگری سیاسی باشد
روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
زودبرگرد بابای مهربون دنیا
پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقشهای مکمل بود
شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت بهسوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
عکسهای جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصلهای جدید
صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
شهرک غزالی میزبان کدام پروژهها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
مهدویت و آخرالزمان یکی از جذابترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
ویژگیهای نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شدهاند
پردیس افکاری درگذشت
«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
استفتاء از امام خامنهای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
سیمای امام زمان در سورۀ بقره