میرنیوز
خبرگزاری تسنیم - یاسر یگانه
گر فلک یک صبحدم با من گران باشد سرش / شام بیرون میروم چون آفتاب از کشورش
«رکنای کاشی»
ارکسترهای بزرگ دنیا مگر چه دارند که بزرگ و معروف و درجه یک میشوند! برنامهریزیِ درست و دقیق، مدیریت و رهبریِ حرفهای، نوازندگانی کاربلد و مستعد، داشتنِ زیرساختها و البته بودجه؛ رمزهای موفقیت هستند.
سال 1394 تمام این ویژگیها در ارکستر سمفونیک تهران پدید آمد. علی رهبری با رزومهای بلند بالا به عنوان یکی از حرفهایترین رهبران ارکستر در جهانِ موسیقی کلاسیک، به ایران بازگشت. پیش از آمدنِ او ارکسترها تعطیل شده بودند. حسن روحانی در کارزار انتخاباتی وعده داده بود که ارکسترها را دوباره زنده خواهد کرد. با آمدنِ علی رهبری ارکسترها جان تازهای گرفت و کارشان از سر گرفته شد.
شاید باور کردنش سخت باشد اما با آمدنِ علی رهبری، برنامهای 6 ماهه و دقیق برای ارکستر سمفونیک تهران تدوین شد. ارکستر هر هفته روی صحنه میرفت؛ آری هر هفته! و تمرینها به طور منظم و دقیق برگزار میشد. نوازندگان راس ساعت باید در محل تمرین حاضر میشدند. نوازندگانی که نظم را رعایت نمیکردند، هر چقدر هم که کارشان خوب بود و هر چقدر هم در ارکستر سابقه داشتند؛ از ارکستر اخراج میشدند. بالاخره پیشرفت به نظم نیاز دارد و رسیدن به نظم هزینه دارد؛ باید جرات کرد و هزینه داد.
به گواهِ اهل فن نیم سال اولِ حضورِ علی رهبری در ایران درخشانترین دورانِ ارکستر سمفونیک تهران در کل تاریخِ این ارکستر بود. اجراهای بسیاری روی صحنه رفت. رهبرانِ بزرگی از کشورهای مختلف دنیا به ایران آمدند تا ارکستر را رهبری کنند. نظم و کیفیتِ صدادهی از هر زمانی بیشتر بود. ارکستر به استانداردهای جهانی نزدیک و نزدیکتر میشد.
علی رهبری در اقدامی بیسابقه برنامهای یک ساله با عنوانِ «مهر تا مهر» را ارائه داد. برنامهای که پر از اجراهای جذاب و منظم بود.
از مهر ماهِ آن سال اما مشکلات آرام آرام شروع شد. سازهای مخالف کوک شد. گویی مدیران دولتی تابِ کار کردن با هنرمندی حرفهای را نداشتند. مخالفانی که عرصه بر آنها تنگ شده بود، دست به هر کاری زدند تا ارکستر سمفونیک تهران از مسیرِ حرفهای شدن خارج شود.
آرام آرام همه چیز رو به خرابی رفت. ارکستری که به لطفِ کیفیتش در دوران علی رهبری به کشورهای چین، ایتالیا و حتی اتریش دعوت شده بود؛ بالاخره رهبرش را از دست داد.
علی رهبری رفت تا ارکستر سمفونیک تهران باز هم به همان مسیرِ باری به هر جهتِ قبلی برگردد.
تصور کنید، البته که تصور کردنش هم سخت است؛ اگر علی رهبری از سال 1394 تا اکنون که سال 1401 است در ارکستر میماند؛ اکنون سطح کیفیِ ارکستر سمفونیک تهران کجا بود؟ شاید بزرگترین فستیوالهای موسیقی در جهان هم این ارکستر را برای اجرا دعوت میکردند. شاید بزرگترین رویدادهای جهان هم ارکستر سمفونیک تهران را برای اجرا برمیگزیدند. از نظر اقتصادی هم شاید درآمدهای زیادی نصیب ارکستر میشد.
چه خیالِ خامی...
واقعیت چیز دیگری است. واقعیت این است که مدیرانِ دولتِ حسن روحانی توان و تحملِ کار کردن با موزیسینی حرفهای را نداشتند. آنها ترجیح دادند علی رهبری را از کشور برانند تا چوبِ رهبری را به دست آدمهای خودشان بدهند. در نهایت هم یکی از همین آدمهایشان شد رهبر ارکستر سمفونیک تهران تا در یکی از بزنگاههای تاریخیِ کشورمان، به وطنش پشت کند و بگریزد...
حالا اما علی رهبری در مشهورترین مجموعهی اُپرای جهان یعنی «مارینسکی» در سنپترزبورگ روسیه خوش میدرخشد. دو اجرای موفق را در آنجا پشت سر گذاشته و از سوی والری گرگیف به عنوان رهبر دائمِ مهمانِ مجموعهی «مارینسکی» انتخاب شده است.
علی رهبری در بزرگترین اپرای جهان - اپرای مارینسکی
جالب اینکه علی رهبری پس از این موفقیتها، باز هم از ایران سخن میگوید و به ایرانی بودنش افتخار میکند. او حدود دو هفته پیش در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، سخنانی جذاب و جالب دربارهی اجرا در روسیه و تحریم هنرمندان روس را برزبان آورد.
در روزهای گذشته هم گفتوگوی علی رهبری با شبکه تلویزیونی بیبیسی فارسی سروصدای زیادی به پا کرد.
وقتی مجری شبکه بیبیسی فارسی میخواهد علی رهبری را متهم به پشت کردن به مردم اوکراین کند، این هنرمند صحبتهای جالبی را مطرح میکند.
پاسخ علی رهبری به مجری شبکه بیبیسی فارسی
علی رهبری: «من هیچ تحریمی را قبول ندارم. تحریم و شکنجه از نظر من با هم یکی است. من از هر جنگی و از هر بمبی رنج میبرم. در چهل و پنج سال گذشته اگر قرار بر تحریم کشوری بود، باید قبل از همه کشور انگلستان و امریکا را تحریم کنم. وقتی که در افغانستان روی سر مردم بمب میانداختند به این خیال که شاید بنلادن آنجاست. یا وقتی جورج بوش و تونی بلر عراق را بمباران کرد، یا وقتی که امریکا بمب اتم بر سرِ هیروشیما انداخت، باید همهی فیلمهای هالیوودی را تحریم میکردم. کسی نمیتواند من را مجبور کند که جایی را تحریم کنم.»
علی رهبری در گفتوگوهای اخیرش ثابت کرده که هنرمندی آزاده و پایبند به میهنش ایران است. او هیچ گاه به کشورش پشت نکرده است. جالب اینکه حتی در حالی که این رهبر ارکستر با دلخوری از کشور رانده شد و قدرِ زحمات او آنگونه که شایسته بود، دانسته نشد؛ باز هم او در مصاحبه به شبکههای معاند، هرگز به کشورش پشت نمیکند و در مقابل آنها از گفتنِ واقعیتهای بزرگ هیچ واهمهای ندارد.
علی رهبری در هفتههای گذشته در اپرای مارینسکی، بزرگترین مجموعهی اپرا در جهان خوش درخشید. او پس از این افتخار بزرگ، باز هم از ایران و ایرانی بودنش سخن گفت. بسیاری به او برای این موفقیت تبریک گفتند، به جز مسئولان فرهنگی و هنری کشور که گویی آنقدر جلسه دارند که وقتِ دیدنِ اتفاقی به این بزرگی را نداشتند و ندارند.
نه معاون هنری و نه مدیرکل دفتر موسیقی این موفقیت بزرگ را به علی رهبری تبریک نگفتند. آنها حتی از کنار صحبتهای مهم و شجاعانهی علی رهبری در مصاحبه به بیبیسی فارسی و یورونیوز هم به راحتی گذشتند.
حتی بخشهای مختلف خبریِ صدا و سیما هم به این مهم پرداختند و گزارشهای مختلفی را درباره موفقیتهای علی رهبری در سنپترزبورگ منتشر کردند. این بخشهای خبری به ماجرای مصاحبهی علی رهبری با بیبیسیفارسی هم پرداختند و شجاعت و صداقت این هنرمند را تمجید کردند.
شاید زمان آن فرا رسیده که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ماجرا ورود کند و ضمن تبریک به علی رهبری و حمایت از او، شرایط را برای بازگشت این هنرمند به کشور فراهم کند. البته اسماعیلی میتواند پیشنهادِ علی رهبری را هم جدی بگیرد و به تاسیسِ ارکستر سمفونیک سازهای ملی ایران هم فکر کند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
«کتاب قانون» هر شب پخش میشود
بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
چگونه امام زمان(ع) پس از قرنها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابیگری سیاسی باشد
روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
زودبرگرد بابای مهربون دنیا
پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقشهای مکمل بود
شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت بهسوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
عکسهای جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصلهای جدید
صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
شهرک غزالی میزبان کدام پروژهها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
مهدویت و آخرالزمان یکی از جذابترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
ویژگیهای نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شدهاند
پردیس افکاری درگذشت
«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
استفتاء از امام خامنهای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
سیمای امام زمان در سورۀ بقره