میرنیوز

چرا هیچ کدام از مدیران به علی رهبری تبریک نگفتند / تشکیل ارکستر سمفونیک ملی را جدی بگیرید

 چرا هیچ کدام از مدیران به علی رهبری تبریک نگفتند / تشکیل ارکستر سمفونیک ملی را جدی بگیرید 2022-08-01T10:46:06+04:30

خبرگزاری تسنیم - یاسر یگانه

گر فلک یک صبح‌دم با من گران باشد سرش / شام بیرون می‌روم چون آفتاب از کشورش
                                                                                                                                         «رکنای کاشی»

ارکسترهای بزرگ دنیا مگر چه دارند که بزرگ و معروف و درجه یک می‌شوند! برنامه‌ریزیِ درست و دقیق،‌ مدیریت و رهبریِ حرفه‌ای، نوازندگانی کاربلد و مستعد، داشتنِ زیرساخت‌ها و البته بودجه؛ رمزهای موفقیت هستند.

سال 1394 تمام این ویژگی‌ها در ارکستر سمفونیک تهران پدید آمد. علی رهبری با رزومه‌ای بلند بالا به عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین رهبران ارکستر در جهانِ موسیقی کلاسیک، به ایران بازگشت. پیش از آمدنِ او ارکسترها تعطیل شده بودند. حسن روحانی در کارزار انتخاباتی وعده داده بود که ارکسترها را دوباره زنده خواهد کرد. با آمدنِ علی رهبری ارکسترها جان تازه‌ای گرفت و کارشان از سر گرفته شد.

شاید باور کردنش سخت باشد اما  با آمدنِ علی رهبری، برنامه‌ای 6 ماهه و دقیق برای ارکستر سمفونیک تهران تدوین شد. ارکستر هر هفته روی صحنه می‌رفت؛ آری هر هفته! و تمرین‌ها به طور منظم و دقیق برگزار می‌شد. نوازندگان راس ساعت باید در محل تمرین حاضر می‌شدند. نوازندگانی که نظم را رعایت نمی‌کردند، هر چقدر هم که کارشان خوب بود و هر چقدر هم در ارکستر سابقه داشتند؛ از ارکستر اخراج می‌شدند. بالاخره پیشرفت به نظم نیاز دارد و رسیدن به نظم هزینه‌ دارد؛ باید جرات کرد و هزینه داد.

به گواهِ اهل فن نیم سال اولِ حضورِ علی رهبری در ایران درخشان‌ترین دورانِ ارکستر سمفونیک تهران در کل تاریخِ این ارکستر بود. اجراهای بسیاری روی صحنه رفت. رهبرانِ بزرگی از کشورهای مختلف دنیا به ایران آمدند تا ارکستر را رهبری کنند. نظم و کیفیتِ صدادهی از هر زمانی بیشتر بود. ارکستر به استانداردهای جهانی نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد.

علی رهبری در اقدامی بی‌سابقه برنامه‌ای یک ساله با عنوانِ «مهر تا مهر» را ارائه داد. برنامه‌ای که پر از اجراهای جذاب و منظم بود.

از مهر ماهِ آن سال اما مشکلات آرام آرام شروع شد. سازهای مخالف کوک شد. گویی مدیران دولتی تابِ کار کردن با هنرمندی حرفه‌ای را نداشتند. مخالفانی که عرصه بر آنها تنگ شده بود، دست به هر کاری زدند تا ارکستر سمفونیک تهران از مسیرِ حرفه‌ای شدن خارج شود.

آرام آرام همه چیز رو به خرابی رفت. ارکستری که به لطفِ کیفیتش در دوران علی رهبری به کشورهای چین، ایتالیا و حتی اتریش دعوت شده بود؛ بالاخره رهبرش را از دست داد.

علی رهبری رفت تا ارکستر سمفونیک تهران باز هم به همان مسیرِ باری به هر جهتِ قبلی برگردد.

تصور کنید، البته که تصور کردنش هم سخت است؛ اگر علی رهبری از سال 1394 تا اکنون که سال 1401 است در ارکستر می‌ماند؛ اکنون سطح کیفیِ ارکستر سمفونیک تهران کجا بود؟ شاید بزرگترین فستیوال‌های موسیقی در جهان هم این ارکستر را برای اجرا دعوت می‌کردند. شاید بزرگترین رویدادهای جهان هم ارکستر سمفونیک تهران را برای اجرا برمی‌گزیدند. از نظر اقتصادی هم شاید درآمدهای زیادی نصیب ارکستر می‌شد.

چه خیالِ خامی...

واقعیت چیز دیگری است. واقعیت این است که مدیرانِ دولتِ حسن روحانی توان و تحملِ کار کردن با موزیسینی حرفه‌ای را نداشتند. آنها ترجیح دادند علی رهبری را از کشور برانند تا چوبِ رهبری را به دست آدم‌های خودشان بدهند. در نهایت هم یکی از همین آدم‌هایشان شد رهبر ارکستر سمفونیک تهران تا در یکی از بزن‌گاه‌های تاریخیِ کشورمان، به وطنش پشت کند و بگریزد...

حالا اما علی رهبری در مشهورترین مجموعه‌ی اُپرای جهان یعنی «مارینسکی» در سن‌پترزبورگ روسیه خوش می‌درخشد. دو اجرای موفق را در آنجا پشت سر گذاشته و از سوی والری گرگیف به عنوان رهبر دائمِ مهمانِ مجموعه‌ی «مارینسکی» انتخاب شده است.

 

ارکستر سمفونیک تهران , ارکستر ملی ایران , علی رهبری ,
علی رهبری در بزرگترین اپرای جهان - اپرای مارینسکی

 

جالب اینکه علی رهبری پس از این موفقیت‌ها،‌ باز هم از ایران سخن می‌گوید و به ایرانی بودنش افتخار می‌کند. او حدود دو هفته پیش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، سخنانی جذاب و جالب درباره‌ی اجرا در روسیه و تحریم هنرمندان روس را برزبان آورد.

در روزهای گذشته هم گفت‌وگوی علی رهبری با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی سروصدای زیادی به پا کرد.

وقتی مجری شبکه بی‌بی‌سی فارسی می‌خواهد علی رهبری را متهم به پشت کردن به مردم اوکراین کند، این هنرمند صحبت‌های جالبی را مطرح می‌کند.

 

ارکستر سمفونیک تهران , ارکستر ملی ایران , علی رهبری ,
پاسخ علی رهبری به مجری شبکه بی‌بی‌سی فارسی

 

علی رهبری: «من هیچ تحریمی را قبول ندارم. تحریم و شکنجه از نظر من با هم یکی است. من از هر جنگی و از هر بمبی رنج می‌برم. در چهل و پنج سال گذشته اگر قرار بر تحریم کشوری بود، باید قبل از همه کشور انگلستان و امریکا را تحریم کنم. وقتی که در افغانستان روی سر مردم بمب می‌انداختند به این خیال که شاید بن‌لادن آنجاست. یا وقتی جورج بوش و تونی بلر عراق را بمباران کرد، یا وقتی که امریکا بمب اتم بر سرِ هیروشیما انداخت، باید همه‌ی فیلم‌های هالیوودی را تحریم می‌کردم. کسی نمی‌تواند من را مجبور کند که جایی را تحریم کنم.»

علی رهبری در گفت‌وگوهای اخیرش ثابت کرده که هنرمندی آزاده و پایبند به میهنش ایران است. او هیچ گاه به کشورش پشت نکرده است. جالب اینکه حتی در حالی که این رهبر ارکستر با دلخوری از کشور رانده شد و قدرِ زحمات او آنگونه که شایسته بود، دانسته نشد؛ باز هم او در مصاحبه به شبکه‌های معاند، هرگز به کشورش پشت نمی‌کند و در مقابل آنها از گفتنِ واقعیت‌های بزرگ هیچ واهمه‌ای ندارد.

علی رهبری در هفته‌های گذشته در اپرای مارینسکی، بزرگترین مجموعه‌ی اپرا در جهان خوش درخشید. او پس از این افتخار بزرگ، باز هم از ایران و ایرانی بودنش سخن گفت. بسیاری به او برای این موفقیت تبریک گفتند، به جز مسئولان فرهنگی و هنری کشور که گویی آنقدر جلسه دارند که وقتِ دیدنِ اتفاقی به این بزرگی را نداشتند و ندارند.

نه معاون هنری و نه مدیرکل دفتر موسیقی این موفقیت بزرگ را به علی رهبری تبریک نگفتند. آنها حتی از کنار صحبت‌های مهم و شجاعانه‌ی علی رهبری در مصاحبه به بی‌بی‌سی فارسی و یورونیوز هم به راحتی گذشتند.

حتی بخش‌های مختلف خبریِ صدا و سیما هم به این مهم پرداختند و گزارش‌های مختلفی را درباره موفقیت‌های علی رهبری در سن‌پترزبورگ منتشر کردند. این بخش‌های خبری به ماجرای مصاحبه‌ی علی رهبری با بی‌بی‌سی‌فارسی هم پرداختند و شجاعت و صداقت این هنرمند را تمجید کردند.

 

ارکستر سمفونیک تهران , ارکستر ملی ایران , علی رهبری ,

 

شاید زمان آن فرا رسیده که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ماجرا ورود کند و ضمن تبریک به علی رهبری و حمایت از او، شرایط را برای بازگشت این هنرمند به کشور فراهم کند. البته اسماعیلی می‌تواند پیشنهادِ علی رهبری را هم جدی بگیرد و به تاسیسِ ارکستر سمفونیک ملی ایران هم فکر کند.

 

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)