میرنیوز

مکتب جامع جهانی در پرتوی امامت شکل می‌گیرد / امامت را می‌توانیم به گفتمان جهانی تبدیل کنیم

مکتب جامع جهانی در پرتوی امامت شکل می‌گیرد / امامت را می‌توانیم به گفتمان جهانی تبدیل کنیم 2022-07-13T08:56:50+04:30

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی سبحانی در نشست خبری اعلان برنامه‌های بین المللی بنیاد بین المللی امامت که در سالن این بنیاد برگزار شد، ضمن تبریک سالروز عید الله الاکبر عید امامت و ولایت عید غدیر، گزارشی از فعالیت‌های گذشته بنیاد امامت ارائه کرد و ابراز داشت: در سال‌های آغازین فعالیت مرکز تخصصی امامت، ظرفیت‌های فعالیت در این حوزه بسیار محدود و منحصر در برگزاری چند دوره و کلاس بود که با تلاش همکاران گفتمان امامت به بسته وسیع علمی و فرهنگی در دانشگاه و حوزه تبدیل شد و اکنون بالاترین مقاطع سطح چهار و دوره دکتری را پوشش می‌دهد.

وی تدوین نشریه تخصصی امامت، راه‌اندازی انجمن علمی امامت در حوزه و نیز گستره وصف‌ناپذیر فعالیت‌های آموزشی، تبلیغی و فرهنگی را از جمله رویکردهای ۱۲ ساله این مجموعه برشمرد و ابراز داشت: امروز این مرکز به‌عنوان مجموعه آموزشی مرجع کشوری شناخته می‌شود که با راه‌اندازی گروه‌های علمی - تخصصی ابعاد مختلفی از رسالت دینی را پیگیری می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که مرحله جدیدی از فعالیت‌های بنیاد بین المللی امامت آغاز و نقطه عطف تاریخی در عرصه امامت شکل‌گرفته است، اظهار داشت: غدیر حادثه و رویدادی مهم و اثرگذار است که به دستور خداوند، کارگردانی پیامبر صلی‌الله علیه و آله و نقش‌آفرینی مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام شکل‌گرفته است؛ این رویداد بزرگ جهان اسلام، باور اساسی اندیشه اسلامی است.

غدیر یک مکتب و نظام معرفتی است

سبحانی امامت را امتداد رسالت و مکتب اسلام دانست و یادآور شد: غدیر یک مکتب و نظام معرفتی است؛ آنچه در پرتو امامت اهل‌بیت علیهم‌السلام شکل می‌گیرد، اسلام نظام‌مند و مکتب جامع جهانی است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امامت غدیر را مکتبی تربیتی و انسان‌ساز توصیف کرد و ابراز داشت: غدیر برای تمام نسل‌ها پیام عملی دارد؛ متأسفانه با داشتن مکتب امامت اهل‌بیت علیهم‌السلام هنوز نتوانسته‌ایم ادبیات این مکتب را به جهان بیرون از شیعه توضیح داده، تسری بخشیم.

وی ضمن تأکید بر تبیین اصل مهم امامت، عرضه جایگاه رفیع امامت به‌عنوان شاخص را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: جهان تشیع بیش از هر چیز به شناخت امامان نیاز دارد و در دنیا نیز انسان‌های بی‌شماری هستند که همواره به دنبال شخصیت‌های تراز، اندیشه ناب و اصول اساسی حکمرانی الهی، حرکت می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی با بیان این که یک دهه فعالیت مجموعه امامت و تجربه‌اندوزی‌های آن مسیر را برای قدم‌نهادن در عرصه تبیین فرهنگ جدید بین‌المللی گشوده است، اظهار داشت: ما امروز در دنیا ظرفیت‌های پراکنده بسیاری داریم که متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم ظرفیت‌های مردم‌نهاد را به‌صورت درست تغذیه داده، مدیریت و برای بهره‌مندی بیشتر فعال‌تر نمائیم.

وی فعال‌سازی مجموعه ظرفیت‌ها و شناسایی مراکز شیعه شناسی جهان برای سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ امامت را از پایه‌های اساسی و محوری بنیاد بین‌المللی امامت توصیف کرد و یادآور شد: ایجاد ارتباط و معرفی مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام در رأس تمام امورات، می‌تواند تأثیرات بسزایی بر پویایی مراکز مردم‌نهاد بین‌المللی داشته باشد.

امامت را می‌توانیم به گفتمان جهانی تبدیل کنیم

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امامت سازماندهی نهادهای مردمی در حوزه فرهنگ امامت و تشیع را از مهم‌ترین اهداف این بنیاد دانست و ابراز داشت: معتقدیم گفتمان مشترک جهان اسلام بر محوریت امامت شکل می‌گیرد و بر خلاف برخی تصورها اگر امامت به‌درستی شناخته شود، اساس و محور وحدت اسلامی بر حول امامت شکل خواهد گرفت. در میراث اهل‌بیت علیهم‌السلام به‌صراحت امامت محور شکل‌گیری نظم جهانی مسلمین تبیین شده است.

وی با تأکید بر این که امامت را می‌توانیم به گفتمان جهانی تبدیل کنیم، خاطرنشان ساخت: امیدواریم در گفتگو با اندیشمندان جهان با برپایی نشست‌ها و همایش‌ها، گفتمان امامت را به گفتمانی جهانی تبدیل نموده، از ظرفیت ادبیاتی تمام فعالان عرصه بین‌الملل بهره‌مند شویم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی بر اهمیت تربیت نیروهای بین‌المللی و مبلغان متخصص تبیین امامت در عرصه‌های مختلف رسانه و اجتماع تأکید کرد و ابراز داشت: بر آنیم تا از ظرفیت محققان آشنا با ادبیات علمی جهان و نقش‌آفرینان عرصه تبیین گفتمان امامت حداکثر استفاده را داشته باشیم.

وی برگزاری کنگره‌های بین‌المللی در حوزه امامت را از جمله محورهای اصلی فعالیت این بنیاد بر شمرد و اظهار داشت: کنگره علامه میر حامد حسین از جمله رویدادهایی است که در کنار آن، از حدود ۱۰۰ اثر از آثار مرتبط با امامت پژوهشی رونمایی و منتشر خواهد شد؛ عبقات الانوار با ۵۰ جلد تنها یکی از عناوین انتشاری در این کنگره بین‌المللی خواهد بود. این رویداد مهم در آستانه عید غدیر سال آتی برگزار خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امامت طراحی مجموعه نشست‌ها در فضای مجازی و هم‌اندیشی شخصیت‌های بزرگ امامت پژوه و شیعه شناس بین‌المللی را از دیگر چشم‌اندازهای این بنیاد توصیف کرد و یادآور شد: مجوز سه نشریه به سه زبان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ و فصل نامه امامت به زبان فارسی، فصل نامه الامامه به زبان عربی و سالنامه انگلیسی عهده‌دار معرفی گفتمان امامت خواهد بود؛ بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، دو فصلنامه زبانی دیگر نیز در حوزه امامت پژوهی دنبال خواهد شد.

سبحانی راه‌اندازی و به‌روزرسانی اطلاعات علمی، فرهنگی، تبلیغی و اجتماعی سایت جامع امامت را از دیگر رویکردهای این بنیاد برشمرد و ابراز داشت: مؤسسه البیان که وظیفه نشر معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام برای غیر شیعیان را بر عهده دارد، با این مجموعه همکاری تنگاتنگی را رقم خواهد زد.

وی تشکیل کنسرسیوم بین‌المللی مؤسسات مرتبط با امامت را از برنامه‌های بنیاد بین‌المللی امامت برشمرد و اذعان داشت: هدف اصلی این است تا بتوانیم ظرفیت‌های پراکنده حوزه امامت را در مجموعه‌ای هماهنگ و همسو گرد هم آورده، ضمن پرهیز از موازی‌کاری‌ها، با هم‌افزایی اهداف را با رویکرد جمعی دنبال نمائیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که امامت به دانش میان‌رشته‌ای تبدیل شده است، خاطرنشان ساخت: اندیشه امامت در تمام حوزه‌های دانشی فقه، اخلاق، اندیشه سیاسی، جامعه‌شناسی، علم تربیت و … وجود دارد؛ لذا بر آنیم تا ادبیات فرهنگ و گفتمان امامت را از بعد کلامی صرف به تمام حوزه‌های دانشی توسعه داده اشراب نمائیم.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)