میرنیوز

نظر چند امضا کننده "بیانیه‌ سینماگران درباره حادثه متروپل" درباره سویه‌های سیاسی و امنیتی آن

 نظر چند امضا کننده "بیانیه‌ سینماگران درباره حادثه متروپل" درباره سویه‌های سیاسی و امنیتی آن 2022-05-31T11:54:33+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، قریب به یک هفته از حادثه تلخ ریزش ساختمان متروپل آبادان می‌گذرد. حادثه‌ای که متأسفانه تا این لحظه منجر به از دست رفتن جان 34 نفر از هموطنان عزیز آبادانی شده و احتمال دارد در ساعات آتی پیکر بی جان تعداد دیگری از ایشان از زیر آوار خارج شود. 

حادثه متروپل فراتر از وضعیت غم‌بار جانباختگان آن، با نارضایتی و ناراحتی مردم ایران که اخبار این واقعه را جز به جز دنبال می‌کنند نیز همراه بوده است. چرا که ریزش این ساختمان در حال حاضر از فساد، رانت و تبعیضی پرده برداشته که در روزهای استقرار و بالا آمدن این ساختمان وجود داشته است. اتفاقی که مطالبه مردم از دستگاه‌های نظارتی، قضایی و امنیتی در پیگیری و محاکمه بانیان و خاطیان آن را به همراه دارد و افکارعمومی عملکرد دستگاه‌های مسئول در پیگیری این موضوع را به دقت زیرنظر دارد.  

در کنار این اتمسفر، در شب‌ها و روزهای گذشته گروه‌های متعددی از مردم ایران در نقاط مختلف کشور در راستای سوگواری با مردم آبادان مراسم عزاداری برپا کردند و به همدردی با خانواده‌های داغ‌دار جانباختگان پرداختند. البته در برخی نقاط کشور به ویژه در نزدیکی محل حادثه بخشی از این تجمعات عزاداری با التهاباتی هم همراه بوده و بعضاً دیده شده که گروه‌هایی با پرتاب سنگ و سردادن شعارهای سیاسی ماجرا را با تنش همراه کردند و از قضا  بخشی از تصاویر به جهت هیجان و التهابی که با خود دارد در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و رنگِ دیگری به ماجرا می‌دهد. 

افزون بر این وقایع، برخی رسانه‌های سیاسی خارجی تنها بر همین تصاویر متمرکز شده و با بزرگنمایی این اعتراضات، سعی در تشدید التهابات و تقویت ناامنی و تضعیف سرمایه اجتماعی ایران دارند. رویکردی که البته براعتماد آسیب‌دیده بخشی از مردم نسبت به گزارش صحیح و واقعی از حادثه متروپل تکیه دارد. اعتمادی که خود به واسطه انتشار برخی اخبار اشتباه و نادرست ابتدایی درباره زنده بودن حسین عبدالباقی، دستگیری او یا مواردی همچون انتشار فیلمی از فردی که ادعای خروج از زیر آوار بعد از 30 ساعت داشته، پیش از این خدشه‌دار شده بود.

اما در میان تمام عملیات رسانه‌ای و جنجال‌های مرسوم که فراتر از حجم و اندازه واقعی ماجرا در جریان است، در روزهای گذشته بیانیه‌ای منسوب به گروهی از سینماگران با عنوان همدردی با مردم داغ دیده‌آبادان منتشر شد که در بخشی از متن و مضمونِ آن باز هم سویه‌های سیاسی و ضدامنیتی غلبه داده شده بود.

در بخشی از متن این بیانیه که در فضای مجازی منتشر شده آمده است: «فوج خروشان مردم ستمدیده از جای جای ایران، فریاد همراهی و همدلی با مردم دردمند آبادان، سرداده‌اند. اکنون که خشم عمومی از فساد، دزدی، ناکارآمدی، سرکوب و خفقان، امواج هم بسته‌ای از اعتراضات مردمی را به دنبال داشته است، از همه افرادی که در یگان‌های نظامی تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند، می‌خواهیم، سلاح‌های خود را زمین گذاشته و به آغوش ملت بازگردند.»

از این بیانیه کوتاه فقط قسمت آخر آن مورد استقبال چهره‌ها و رسانه‌های معاند قرار گرفته، چرا که نیروهای مسلح کشور را تشویق به تقابل با نظام می‌کند و این طور القا می‌شود که گویی تنها با همین هدف هم صادر شده است. به همین دلیل به سراغِ بعضی از امضاکنندگان این بیانیه رفتیم، تا در گفت‌وگو با ایشان به صورت مشروح از جزئیات نگاه ایشان به واقعه متروپل و حرف‌هایی که در این بیانیه زده شده است، مطلع شویم.

برخی از این افراد نخواستند نامی از آنها برده شود و می‌گفتند فقط قصدشان همدردی با مردم آبادان بوده و اعلام کردند که مصطفی آل‌احمد و محمد رسول‌اف به عنوان جمع‌کنندگان امضا مضمونِ اصلی بیانیه را به سمت دیگری برده‌اند. دو نفری که نام خودشان هم در جمعِ امضاءکنندگان قرار دارد و در چند واقعه دیگر همچون اغتشاشات آبان 1398 هم بیانیه‌ای از سوی هنرمندان بیرون دادند که برخی از بازیگران همچون زنده‌یاد سیروس گرجستانی اظهار داشتند که از مضمونِ آن بی‌خبر بوده‌اند و صرفاً بر اساس اعتماد به بانیان، نام‌شان را در زمره امضاکنندگان قرار داده‌اند.

سینمای ایران , صدا و سیما , متروپل آبادان ,

داریوش یاری

داریوش یاری یکی از امضاکنندگان این بیانیه در گفت‌و‌گو با تسنیم نسبت به بخشِ انتهایی بیانیه که به این عنوان ختم می‌شود «تفنگت را زمین بگذار» واکنشِ جدّی دارد. یاری می‌گوید: "بیانیه‌ای منتشر شده که در آن نوشته است نیروهای مسلح اسلحه‌هایشان را زمین بگذارند. من این را باور ندارم که نیروهای مسلح در برابر «مردم» ایستاده باشند و در نتیجه این بخش از بیانیه را قبول ندارم."

این کارگردان سینما و تلویزیون اتفاق روی داده در شهر آبادان را بسیار تلخ و ناگوار می‌داند و می‌گوید: اتفاقی که در آبادان افتاده به دلیل جهالت، فساد، رشوه‌خواری و بی‌اخلاقی برخی رخ داده و منجر به ریزش متروپل شد. من به این موضوع معترضم اما بخش دیگری که در این بیانیه آمده و به عنوان روح حاکم بر آن تلقی شده است را قبول ندارم. چون باور ندارم نیروهای مسلح کشورم در مقابل مردم‌اند که حالا بخواهم اسلحه‌هایشان را زمین بگذارند. درخواست و توقع‌ام از نیروهای نظامی و انتظامی این است که متهم و مجرم را پیدا کنند و با هرکسی که به دلیلی با بی‌اخلاقی و بی‌تعهدی مرتکب این فاجعه شده و نظام و مردم دارند تاوان آن را می‌دهند، برخورد کنند.

سینمای ایران , صدا و سیما , متروپل آبادان ,

عبدالله باکیده

کارگردانِ دیگری که به سراغِ او رفتیم، «عبدالله باکیده» بود. نامِ او هم در ذیلِ این بیانیه به عنوان امضاکننده آمده است. باکیده به خبرنگار تسنیم گفت: واقعیت ماجرا این است من برای مردم آبادان و همدردی با آنها امضا کردم. من فقط خواستم همدردی کرده باشم نه این متن و بیانیه! من و خیلی‌های دیگر معترضیم. امضا جمع کردن و بیانیه دادن کار بدی نیست اما متأسفانه سوء برداشت شد. 

او با اشاره به اینکه بدون اشراف دقیق بیانیه را امضا کرده است، افزود: حرفه ما فیلمسازی است و اگر فیلمساز حرفی دارد باید در فیلمِ خود مطرح کند. فیلم اجتماعی و انتقادی بسازد یا هر نوع فیلم دیگر. آینه تمام نمای تفکر یک فیلمساز فیلمش است. ما در حدِ قرائت چنین اتفاقاتی نیستیم که بگوییم نیروهای مسلح، اسلحه‌شان را روی زمین بگذارد. 

باکیده ادامه داد: مـتأسفانه امروز خودنمایی در فضای‌مجازی به نوعی مُد شده است. شما اتفاقات جشنواره کَن را نگاه کنید-کاری به جایزه گرفتنِ فلان بازیگر ندارم-اما باورم این است فرهنگِ ایرانی و ملی خودمان که سال‌های سال وجود داشته، شکسته می‌شود و این‌ نوع اقدامات، بیشتر جنبه جلبِ توجه خارج از ایران و دهن‌کجی به همکاران دارد.

سینمای ایران , صدا و سیما , متروپل آبادان ,

سیروس حسن‌پور

سیروس حسن‌پور یکی دیگر از کارگردانان سینما و تلویزیون که به تازگی سریال «مسافران شهر» را در ایام ماه رمضان روی آنتنِ شبکه پنج سیما داشت، روایتِ دیگری از این اتفاق، مطرح کرد و گفت: اتفاقاتِ آبادان برای همه مردم ایران ناراحت‌کننده است، من و همکارانم به نوبه خودمان می‌خواستیم با جانباختگانِ آبادان و حادثه متروپل همدردی داشته باشیم؛ اما نمی‌دانم چرا بیش از هرچیز به قسمتِ انتهایی این بیانیه توجه شد. 

‌این کارگردان سینما از مسئولان و دست‌اندرکاران امر خواست که اگر در جریان این مراسمات اعتراضاتی هم صورت می‌گیرد آن دسته از افرادی که به دنبال آشوب و برهم زدن امنیت و آسایش مردم‌اند را از آنانی که به واقع از این وضعیت دلگیرند، تفکیک کنند و در مواجهه با معترضان حقیقی با ملاطفت و ملایمت برخورد کرده و با ایشان مدارا کنند، چون به هر حال مردم با مشکلات سختی درگیرند.

او در پایانِ صحبت‌هایش بار دیگر تکرار کرد که امضای این بیانیه جنبه همدلی داشته است نه سوگیری سیاسی و امنیتی.

بنا بر آنچه از گفت‌وگو با برخی از چهره‌های امضاکننده بیانیه و سوابق پیشین جمع‌کنندگان امضاها برمی‌آید، می‌توان به این گمانه جدّی‌تر از گذشته فکر کرد که همچنان عده‌ای مشخص از افرادند که هربار با سوار شدن بر موج رویدادهایی که احساسات مردم را جریحه‌دار کرده و با سوء استفاده از احساسات خالصانه هنرمندان نسبت به مردم، سعی بر جبهه‌سازی میان هنرمندان، مردم و نظام دارند. رویکردی که لابد، مشابه اقدامات اپوزیسیون جمهوری اسلامی، جامعه ایرانی را قطب‌بندی شده و جدا از هم می‌خواهد.

گزارش از مجتبی برزگر

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)