میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیتالله سید عبدالله فاطمینیا صبح امروز پس از یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت. این استاد اخلاق از بهمن 1397 درگیر بیماری سرطان بود و فروردین امسال در بخش مراقبتهای ویژه بستری شد.
ایشان در سال 1325 در تبریز چشم به جهان گشود. وی از کودکی تحت تربیت دینی و علمی پدر خود (میراسماعیل) ــ که از جمله علمای اهل عرفان بود ــ قرار گرفت، سپس نزدیک به 30 سال نزد حسن مصطفوی از شاگردان سید علی قاضی تحصیل کرد و تحت تعلیم و تربیت وی قرار داشت و همزمان تحصیلات حوزوی خویش را هم دنبال میکرد. پس از مصطفوی، او از علمایی چون علامه طباطبایی، سید محمدحسن الهی طباطبایی برادر کوچکتر علامه طباطبایی، محمدتقی آملی، سید رضا بهاءالدینی، محمدتقی بهجت، علامه جعفری و… که بیشترشان شاگردان قاضی بزرگ بودند، در علوم اسلامی و عرفان استفاده کرد.
آیتالله فاطمینیا فعالیتها و مهارتهای علمی زیادی داشت و در علم رجال، عرفان نظری و عملی کمنظیر بود، اما بیشتر به خطابه در منابر عمومی میپرداخت. از این عالم بزرگوار تألیفاتی بهجا مانده است، از جمله کتاب «شرح و تفسیر زیارت جامعه کبیره»، دوره سهجلدی کتاب «نکتهها از گفتهها» (گزیدهای از سخنرانیهای استاد) و فرهنگ انتظار. آیت الله فاطمینیا اثری با عنوان «فرجام عشق» نگاشته که شرح غزلی معروف از امام خمینی است.
حجتالاسلام واعظ موسوی از سخنرانان و وعاظ مذهبی در گفتوگو با ما با اشاره به برخی شاخصههای علمی و اخلاقی آیت الله فاطمینیا گفت: خاطرم است که از اوایل دهه هفتاد با ایشان آشنا شدم. نکتهای که در همان جلسات اول برایم جلب توجه کرد، اطلاعات بالای علمی ایشان و معنویت آن مرحوم بود، بسیار جذاب، متقن و علمی و از طرفی هم بسیار دلنشین سخنرانی میکردند و سخنانشان به جان مینشست و در نفسها نفوذ میکرد، این مسئله ادامه داشت تا اینکه سال 75 در یک سفری که برای سخنرانی به مشهد تشریف آوردند، از آن بزرگوار دعوت کردم ناهار به منزلمان بیاید، ایشان هم قدمرنجه کردند و تشریف آوردند. در همان ملاقاتی که در منزلمان داشتند، استفادههای خوبی کردم، ایشان را بسیار مطلع و محقق یافتم، حرفی را بدون استناد نمیزدند. یک نکتهای که در شخصیتشان بارز بود، این مسئله بود که در عرصههای فرهنگی و مذهبی مثل یک کارآگاه عمل میکرد؛ مثلاً از وهابیونی که متون حدیثی و تاریخی را تحریف و یا کموزیاد میکردند، مچگیری میکرد. ایشان نسخههای اولیه را مییافت و بهاستناد آنها اثبات میکرد در چاپهای بعدی آن اثر سرقت شده است.
وی افزود: سالهای 70 تا 73 که در تهران زندگی میکردم، مسافتهای بسیار طولانی از شمال غرب تا شرق تهران را میرفتم و خودم را به جلسات ایشان میرساندم، در حالی که خودم واعظ بودم. اینقدر که آیت الله فاطمینیا برای من و امثال من جذاب بود، مثال نداشت. معمولاً کسی که خودش سخنور است، کمتر سخنرانی دیگران برایش جذاب خواهد بود، اما بهقدری متقن و دلنشین صحبت میکردند که امثال ما را جذب میکرد، این مسئله یک مهارت و تسلطی را میطلبید؛ در واقع مرحوم فاطمینیا واعظی محقق و اندیشمند بود.
واعظ موسوی با اشاره به اینکه شخصیتهایی مثل آیت الله فاطمینیا سطح منبر را از حالت عوامانه بالا بردند، گفت: برخی از منبریها و نیز اهل وعظ و خطابه گاهی حرفهای سبک و سستی میزنند و هیجانمدارانه صحبت میکنند، با سخنان سبک و بیپایه، مردم را هیجانی میکنند، اینها به منبر جفا میکنند و در نهایت مورد تمسخر دشمنان قرار میگیریم. برای ایشان کسر شأن هم نبود که در کسوت یک محقق پا به عرصه منبر بگذارد. برخی اندیشمندان وقتی مقام محقق به ایشان اعطا میشود، کسر شأنشان میدانند که در کسوت وعظ و خطابه ظاهر شوند. ایشان منبر را جایگاه بسیار مهمی میدانست و لذا هیچوقت آن را ترک نکرد، این مسئله، گویای خلوص ایشان است، به قضاوت دیگران کاری نداشت، با درد مادی و معنوی و انحرافات فرهنگی و عقیدتی هم آشنا بود.
این سخنران مذهبی با تصریح بر اینکه آیت الله فاطمینیا واعظی محقق و مطلع بود، افزود: ایشان واعظی بود که به متون اولیه دسترسی داشت و بسیار مستند صحبت میکرد، از متون دستهچندم استفاده نمیکرد، بنابراین در یک نگاه کلی، ایشان ذووجوه بود؛ یعنی در عین اینکه محقق، مورخ و حدیثشناس بود، با قرآن هم بیگانه نبود، سخن بلیغی داشت، فصیح و بلیغ سخن میگفت و از طرفی نفس پاکی داشت و لذا حرفش به دل مینشست، با مقدسبازیها و تحریفها مبارزه میکرد، در مقام عرفان نظری و عملی بیبهره نبود، از بزرگانی همچون آیت الله بهاءالدینی و طباطبایی و بهجت بهره برده بود.
حجتالاسلام واعظ موسوی اضافه کرد: بهنظرم برای اهل منبر و فضلا و محققین یک الگو بود. برخی کنج عزلت میگزینند و به تحقیق خود میپردازند و با مردم بیگانه هستند، اما آیت الله فاطمینیا به عرصه اجتماع و تلویزیون میآمد، به هیئتهای مذهبی میرفت، با جوانان حشر و نشر داشت، بهخلاف اینکه زبان اهل فلسفه و عرفان را فقط شاگردان خودشان میفهمند، زبان ایشان همهفهم و ساده بود، این شگرد را امام داشتند؛ مثلاً امام خمینی میفرمود "عالم محضر خداست و در محضر خدا گناه نکنید."، اما یک عارف میگفت "این محضریت برای فلان منزلگاه عرفانی است". پیامبر صلّی الله علیه و آله میفرمود "با مردم بهحد عقولشان صحبت کنید"؛ از این جهت علاقهمندان به منبرهای ایشان از تمام اقشار یعنی دکتر و مهندس و استاد حوزه و دانشگاه و مردم عادی بودند.
انتهای پیام/+
منبع : خبرگزاری تسنیم
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
«کتاب قانون» هر شب پخش میشود
بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
چگونه امام زمان(ع) پس از قرنها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابیگری سیاسی باشد
روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
زودبرگرد بابای مهربون دنیا
پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقشهای مکمل بود
شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت بهسوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
عکسهای جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصلهای جدید
صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
شهرک غزالی میزبان کدام پروژهها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
مهدویت و آخرالزمان یکی از جذابترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
ویژگیهای نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شدهاند
پردیس افکاری درگذشت
«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
استفتاء از امام خامنهای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
سیمای امام زمان در سورۀ بقره