میرنیوز
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، داریوش مهرجویی فیلمسازی است که نام او در تاریخ سینمای ما ماندگار است. فیلمسازی که اولین فیلمش یعنی "گاو" مورد توجه امام خمینی قرار گرفت.
فیلم "هامون" او مورد نقد جدی شهید آوینی قرار گرفت و در یادداشتی با عنوان "چرا جهان سومیها هامون میسازند؟" دیدگاه روشنفکری آسیایی او را مورد نقد قرار داد. او با هر فیلمش نشان داد که فلسفه را بیراه نخوانده و در سینمایش از آن بهره میگیرد.
کارنامه فیلمسازی او از این دست آثار باز هم دارد که میتوان به پری و اجارهنشینها اشاره کرد. دیگر فیلمهایش مانند بانو، لیلا، اپیزود اول طهران تهران و مهمان مامان نیز فیلمهایی همسو با فرهنگ ایرانی و با مذاق مردم سازگار است. اما فیلم جدید او یعنی "لامینور" بهکلی متفاوت با این کارنامه است. بهنظر میرسد که مهرجویی تلاش داشته تا فیلمش را برای نوجوانان و جوانان این روزگار، امروزی و با ادبیات و لحن آنان بسازد. اما "لامینور" برعکس فیلمی کهنسالانه است که آن را همان چند سکانس ساز و آواز نصفه و نیمه برای جوانان زنده نگه میدارد. هرچقدر که مهرجویی در فیلمی مانند سنتوری توانسته بود اعتراض و کنشگری نسبت به قوانین و ممیزیها بر سر مجوز داشته باشد، این فیلم حتی همان کنش را هم ندارد و صرفاً چند پیام مهربانانه برای گسترش موسیقی دارد. فیلم تازه او درباره دختر جوانی است که میخواهد موسیقی را یاد بگیرد و بنوازد اما پدرش مانع راه اوست. او تنها یک چراغ دارد و آن هم پدر بزرگش است که به موسیقی و فرهنگ علاقه دارد. او در تضاد با پدرش گیر کرده است و میخواهد از او عبور کند. اما فیلم از این منظر پیامی جز اینکه موسیقی برای یک دختر جوان در این شهر و در خانهای در شمال شهر، محدودیت دارد، چیز دیگری نیست. این را مقایسه کنید با ابعاد بزرگتری از پیامها در فیلمهایی مانند سنتوری و هامون که ما را به فکر و تعمق وا میدارد. همچنین از نظر فیلمنامه و قصه با کاری چندلایه و جالب مانند پری. "لامینور" از تمام آنها بهدور است.
این کهنسالی نه بهخاطر سن و سال بالای مهرجویی است، که اتفاقاً در سنین بالا پختگی بیشتر است و ما هم انتظار فیلمی با محتوای غنیتر را از او که به فلسفه خواندنش در آمریکا افتخار میکند داشتیم. بلکه ضعف "لامینور" بیشتر ماحصل کمحوصلگی خود فیلمساز است. او آنطور که برای فیلمهای قبلیاش وقت و فکر قابل توجهی را بهکار میگرفت و آثارش از نصاب هنری و فکری قابل توجهی برخوردار میشد، خلاقیت بهخرج نداده است.
اگر تا قبل از این مضامین روانشناختی و اندیشهمحور را در آثار این کارگردان میدیدید خبری از آن فضا، حال و هوا دیگر نیست. بلکه حتی مانند "سنتوری" که میخواست رویکردی معرتضانه نسبت به قوانین وزارت ارشاد بر سر موسیقی داشته باشد نیز نیست.
اینکه برخی از مطالب در رسانهها میخواهند این ضعفها را با انتقال فیلم به فضای ناامیدی کارگردان پوشش دهند و بگویند چون فیلمساز ناامید و خسته است اینگونه فیلم ساخته، عذر بدتر از گناه است. لااقل اگر فیلم ناامید هم بخواهیم بسازیم باید آن را با یک داستان و واقعگرایی قابل باور و اثرگذار بسازیم. برای تماشاگرانی که از سینما بیرون میآمدند، این سؤال مطرح بود که چطور فیلمسازی که در فیلمی مانند "مهمان مامان" که اثری صمیمی و ساده است، باز هم خاطرهسازی کرده بود، فیلمی ساخته که نه در جهان فکری، نه در دنیای داستانگویی و نه در عرصه بازی و قاببندی حرفی برای گفتن ندارد.
برخی از اجزای داستان عجیب و بسیار نادر است؛ اصرار غیرمنطقی پدر خانواده (با بازی سیامک انصاری) در اوج دیکتاتوری و کج فهمی، با دخترش که بهخاطر علاقه به موسیقی با او تند برخورد میکند و در عین حال پدری به شدت عاشق هنر ( با بازی استاد علی نصیریان) دارد. البته مرگ پسر دیگر او در گذشته که عاشق موسیقی بوده است در تنفر او از موسیقی بیاثر نیست اما باز هم نمیتوان اینگونه او را نادان و تندرو تصور کرد. پدری که دخترش را به حجره فرشفروشی میفرستد تا مغازه را بگرداند! به حدی طراحی اعضای خانواده دور از واقعیت و ناهمگون است که تحمل آن ناممکن شده و غیر قابل باور است.
اما فیلم فقط در مخابره پیام یکسره خود تندروی نمیکند بلکه برای کاهش این تیزی در سکانس یکی مانده به پایان فیلم کاری میکند که زمینه انتقال این موضوع دچار دستانداز میشود و بیشتر فیلم را دچار فضای یکی به نعل و یکی به میخ میکند. یعنی خاکستری هم نیست، رنگارنگ است و بیشتر احتمال این میرود که کارگردن سالخورده ما میخواسته تا همه پلها را خراب نکند. برای همین در کنار آن دو سه جمله پیرمردی با صفا هم گذاشته تا طرف مقابلش را با یک چوب نزند.
سکانس پایانی فیلم نیز برای القای این مفهوم رئال یعنی همان محدودیتها کاملاً فانتزی است. دنیای فانتزی دنیای دور از دسترس و رؤیایی است اما رفع این محدودیت آنقدرها هم دور از انتظار و نشدنی نیست. اینکه دختر جوان در خواب میبیند که به باغ فردوس میرود و آنجا گیتار میزند، چیزی است که همان موقع هم میتوانست با یک تاکسی از نیاوران به آنجا به دلخواهش برسد. بیشتر بهنظر میرسد که این سکانس عامدانه و مصرانه برای مخابره پیام علنی فیلم گذاشته شده است که این قطعاً به شعاری شدن فیلم افزوده است.
با این همه سؤال مهم این است که چرا باید بر سر چنین فیلمی این همه جنجال درست شود؟ چه دستاورد و پیام بزرگی در فیلم بود که برخی اصرار بر طراحی آن سناریوهای رسانهای داشتند؟ بگذریم.
در نهایت "لامینور" فیلمی نیست که از داریوش مهرجویی کارگردان مطرح و پرآوازه سینمای ایران انتظار داشته باشیم. هرچند که امیدواریم که او با فیلمی بهتر به روزگار اوج خود بازگردد.
/یادداشت: محمدباقر صنیعی منش/
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
«کتاب قانون» هر شب پخش میشود
بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
چگونه امام زمان(ع) پس از قرنها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابیگری سیاسی باشد
روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
زودبرگرد بابای مهربون دنیا
پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقشهای مکمل بود
شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت بهسوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
عکسهای جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصلهای جدید
صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
شهرک غزالی میزبان کدام پروژهها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
مهدویت و آخرالزمان یکی از جذابترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
ویژگیهای نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شدهاند
پردیس افکاری درگذشت
«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
استفتاء از امام خامنهای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
سیمای امام زمان در سورۀ بقره