میرنیوز

نگاهی تحلیلی به جلسات شعر نیمه رمضان/ رهبر معظم انقلاب شعر و زبان فارسی را تمدن‌ساز می‌دانند

 نگاهی تحلیلی به جلسات شعر نیمه رمضان/ رهبر معظم انقلاب شعر و زبان فارسی را تمدن‌ساز می‌دانند 2022-04-16T11:47:32+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب در نیمه ماه مبارک رمضان با استمرار در چند دهه گذشته، به یک سنت در جامعه ادبی کشور تبدیل شده است. حضور رهبر معظم انقلاب میان شاعران و اهل‌ قلم، مربوط و محدود به سال‌های اخیر نیست، ایشان به‌روایت شاعرانی چون اخوان ثالث و امیری فیروزکوهی، پای ثابت برخی از انجمن‌ها در مشهد و بعد در تهران بودند. دیدار شاعران با ایشان در دوره ریاست جمهوری آغاز و در زمان رهبری نیز ادامه داشته و مشغله‌های متعدد، مانع برگزاری این نوع جلسات نشده است.

استمرار این جلسات طی سال‌های گذشته پیام‌ها و تأثیرات مختلفی را بر جریان شعر کشور گذاشته است؛ به‌طوری که از آن با عنوان یکی از تأثیرگذارترین اتفاقات در حوزه ادبی و زبان فارسی یاد می‌شود. نگاه متفاوت ایشان به مقوله شعر و زبان فارسی سبب دلگرمی بسیاری از شاعران شده است. ایشان شعر را تمدن‌ساز می‌دانند و از آن با تعابیر مختلفی چون میراث ملی و هنر کهنه‌نشدنی یاد می‌کنند؛ این در حالی است که عموماً شعر در نظر اکثر مسئولان در دوره‌های مختلف، به زینت المجلس بودن خلاصه شده است.

تاکنون آثار متعددی درباره جلسات شعر نیمه ماه مبارک رمضان منتشر شده است. کتاب «رسم شاعری» از جمله تازه‌ترین عناوین در این زمینه است که به کوشش محمدرضا وحیدزاده تدوین و توسط کانون اندیشه جوان در سال گذشته منتشر شده است. کتاب، در 12 سرفصل دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب درباره شعر را با علاقه‌مندان به این حوزه به اشتراک می‌گذارد. وحیدزاده در گفت‌وگویی با تسنیم عنوان کرده است که کتاب «رسم شاعری» اثری متفاوت با آثار پیشین در این موضوع است و تدوین آن حدود 10 سال زمان برده است. مشروح گفت‌وگوی تسنیم با او را می‌توانید در ادامه بخوانید:

*تسنیم: آقای وحیدزاده، پیش از کتاب «رسم شاعری» آثار متعددی درباره دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب یا نگاه ایشان به شعر و زبان فارسی منتشر شده است. ضمن اینکه مشروح سخنان ایشان در این دیدارها که هرساله در نیمه ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، در پایگاه اطلاع‌رسانی ایشان نیز در دسترس است. کتاب «رسم شاعری» با چه نگاه و هدف متفاوتی با منابع گذشته منتشر شده است؟

اساساً یکی از دلایلی که من این کار را انجام دادم، این بود که پیش‌تر کتابی با این ساختار نوشته نشده بود. آغاز نگارش کتاب «رسم شاعری» به سال 90 بازمی‌گردد. من در آن زمان در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کار می‌کردم. در آنجا با توجه به اینکه اثر مکتوب جامعی درباره این مسئله وجود نداشت، به این نتیجه رسیدیم که کتابی با این محوریت تدوین کنیم. با پژوهشگران متعددی صحبت کردیم، اما به دلیل مشکلاتی که پیش رو بود، کسی نپذیرفت و در نهایت خودم تصمیم گرفتم که کار تدوین این کتاب را برعهده بگیرم.

متن صحبت‌های رهبر معظم انقلاب که در پایگاه اطلاع‌رسانی ایشان هست، مشروح سخنان ایشان در آن دیدارها است؛ هیچ‌کدام از این بیانات به صورت دسته‌بندی منطقی تنظیم یا نمایه‌سازی نشده است تا اگر مخاطبی به مسئله مجزایی نیازمند است، آن را به راحتی در اختیار داشته باشد. مخاطب در مواردی با جستجو شاید بتواند به کلیدواژه‌هایی برسد، اما عموماً پراکنده و بدون نظم منطقی لازم است که ممکن است باعث ملال و سردرگمی شود.

از این منظر، در کتاب «رسم شاعری» تلاش کردم نظم موضوعی بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه شعر را طی سال‌های مختلف استخراج کنم. تلاش شده بیانات ایشان در زمینه‌های مختلف از جمله توصیفی، راهبردی، انتقادی، پیشنهادی و ... احصا و تحت عناوین مجزایی مورد توجه قرار گیرد. ایشان گاه به عنوان مدیر فرهنگی و کسی که در حوزه‌های مختلف از جمله عرصه خطیر فرهنگ، سیاست‌گذاری می‌کنند، پیشنهاداتی برای این حوزه دارند. گاه نیز در مقام منتقد به سراغ برخی از مسائل رفته‌اند. در مواردی نیز به عنوان فردی با تجربه گرانسنگ که از دهه 30 در بطن بسیاری از ماجراهای ادبی حضور داشته‌اند، نگاه متمایزی به مسائل مختلف این حوزه دارند؛ به همین دلیل تحلیل‌هایی که ارائه می‌دهند، ارزشمند است. با توجه به اهمیت این مسائل، تمام این بخش‌ها به صورت مجزا در کتاب مورد توجه قرار گرفته است.

شعر , شعر آیینی , ادبیات انقلاب , ادبیات دفاع مقدس , کتاب ,

تدوین کتاب «رسم شاعری» 10 سال زمان برد. یکی از مشکلات برای به سرانجام رساندن این اثر، در دسترس نبودن منابع بود. در مورد برخی از منابع هم که با مشقت‌های فراوان توانستم به آنها برسم، اجازه انتشار نداشتم؛ چون گفته می‌شد پیش از این در سایت منتشر نشده است. کسب اجازه انتشار این موارد، مراحل سختی داشت. در مجموع به حداقل این منابع اکتفا کردم و بخشی از این منابع در آرشیو من باقی ماند. در مقدمه کتاب به صورت کامل همه این موارد را توضیح داده‌ام.

*تسنیم: کتاب در چه بازه زمانی بیانات ایشان را بررسی کرده است؟

از دهه 60 این بررسی آغاز می‌شود. بخش دیگری از مطالب ذکر شده مرتبط با دهه 70 و بخش زیادی از این موارد به دهه 80 بازمی‌گردد. این کتاب بیانات رهبر معظم انقلاب درباره شعر تا اواخر دهۀ 90 را بررسی کرده است.

*تسنیم: با توجه به اینکه کتاب حاضر بیانات ایشان در طول چند دهه را مورد بررسی قرار داده است، می‌تواند نشان‌دهنده سیر فکری ایشان نسبت به موضوع شعر باشد. کمی درباره محتوا و این بُعد از کتاب توضیح دهید.

بله، به نظرم همین‌طور است؛ با این صورت‌بندی که انجام شده و آن نظمی که در دل گفتارها بود، می‌توانیم به این نتیجه برسیم. این نظم در دل گفتارهای رهبر معظم انقلاب درباره شعر وجود داشت، اما متأسفانه استخراج نشده بود. من سعی کردم این نظم منطقی را کشف کنم، نه اینکه آن را وضع کنم. یک منظومه فکری در حوزه شعر در زمینه‌های مختلف از راهبرد و سیاست‌گذاری گرفته تا نقد و ... در کلام ایشان وجود دارد.

از سوی دیگر، در پایان کتاب نیز سعی کردم استنباط و برداشت شخصی خودم را نیز از سخنان و نظرات ایشان به صورت مجزا ارائه کنم. این بخش حاصل 10 سال مؤانست با بیانات ایشان و کند و کاو این گفتارها و نکته‌سنجی‌هایی بود که برای من لذت‌بخش بود. اگر کسی به فهرست کتاب نیز نگاه کند، متوجه این نظم می‌شود.

*تسنیم: نگاه رهبر معظم انقلاب نسبت به شعر از چه جنسی است؟ آیا ایشان شعر را یک موضوع تفننی نگاه می‌کنند یا به عنوان یک میراث فرهنگی تمدن‌ساز؟

مسئلۀ حائز اهمیت این است که نگاه رهبر معظم انقلاب به حوزه شعر، نگاهی بی‌بدیل و بی‌سابقه است. نظم و اشرافی را که در نگاه رهبر معظم انقلاب نسبت به حوزه شعر وجود دارد، در هیچ کدام از آثار و کارهای مسئولان، سیاسیت‌گذاران و مدیرانی که در این سال‌ها خدمت کرده‌اند، پیدا نمی‌کنیم؛ و این تازه دربارۀ مدیرانی است که خدماتشان اثربخش بوده، مدیرانی را که به حوزه فرهنگ ضربه زدند، اصلاً در نظر نمی‌گیریم.

شعر , شعر آیینی , ادبیات انقلاب , ادبیات دفاع مقدس , کتاب ,

 ایشان اشراف بلامنازعی در حوزه شعر دارند. نگاه ایشان، نگاه متفاوتی است؛ نگاهی که نه در هیچ‌کدام از علمای حوزوی پیشین شاهدش هستیم و نه در بخشی از روشنفکران معاصر. نگاه رهبر معظم انقلاب برخلاف بسیاری از سیاستمداران، نگاه حاشیه‌ای به مقوله شعر نیست. نگاه ایشان به شعر چه از منظر نقش آن در تاریخ و چه از وجه توجه به جایگاه شاعر و ... نگاه تفننی و تبلیغاتی و شعاری نیست. این مسئله را می‌توان از اهتمامی هم که ایشان به حوزه شعر دارند، دریافت؛ آن هم با توجه به موقعیت رهبری ایشان و مشغله‌هایی که بی‌گمان برایشان وجود دارد. تمام این‌ها نشان می‌دهد که شعر در منظر ایشان حائز اهمیت است.

یکی از نکات قابل توجه، تأکید ایشان بر تأثیر شعر در حرکت اجتماع و ساختن امروز و فردای کشور است. از این منظر به اقتضائات حال هنرمندان و کار هنری باور دارند و این باور را می‌توان در سیره ایشان دید و از این حیث با دیگر مسئولان متفاوت هستند.

*تسنیم: در کنار توجه ایشان به شعر، ما شاهد توجه خاص ایشان به زبان فارسی هستیم. ایشان در دیدارهای مختلف نسبت به آسیب‌هایی که به زبان فارسی وارد شده و تهدیدهای این زبان به شاعران، مسئولان و مردم هشدار داده‌اند. درباره نگاه ایشان به زبان فارسی کمی توضیح دهید.

بله، همین‌طور است. یکی از کتاب‌هایی که جزو منابع «رسم شاعری» بوده است، کتاب «امین زبان پارسی» بود. در این کتاب به صورت مبسوط به اهمیتی که رهبر معظم انقلاب برای زبان فارسی قائل هستند، می‌توان پی برد. برداشت من این است که زبان بنیاد فرهنگ و هویت ماست. شعر به عنوان یک مقوله هنری و به عنوان بنایی که روی این زمین می‌ایستد، حائز اهمیت است و گذشته ما را به فردای ما گره می‌زند و نقش تمدنی در این میان دارد. تا زبان فارسی نباشد و هویت ما، هویت مستقلی نباشد، هنری نمی‌تواند شکل بگیرد. این نگاه را می‌توان در کلام رهبر معظم انقلاب نسبت به زبان فارسی دید.

شعر , شعر آیینی , ادبیات انقلاب , ادبیات دفاع مقدس , کتاب ,

*تسنیم: به سیر فکری و نگاه رهبر انقلاب به شعر اشاره کردید، در دوره‌های مختلف این مسئله چه تغییراتی داشته است؟

یکی از مؤلفه‌های نگاه ایشان به حوزه شعر، تداوم یک منطق ذهنی است که دوره‌های مختلف آن را تغییر نمی‌دهد. اما با وجود این جوهره ثابت، براساس اقتضائات زمانه، ایشان از مقوله‌ای استقبال می‌کنند یا موضوعی را پیشنهاد می‌دهند یا نسبت به امری انتقاد دارند. بر این اساس، گاه روی سرود تأکید دارند، گاه روی شعر طنز، گاه روی مناجات و گاه موضوع دیگری. به عنوان مثال، با توجه به اتفاقات عجیب و غریبی که در دهه 90 در منطقه رخ می‌داد، روی هجو تأکید کردند. گاه ایشان روی جلسات نقد براساس احساس نیاز به عنوان دیده‌بان، تأکید دارند و پیشنهاد می‌دهند که شاعران محافل و انجمن‌هایی در این زمینه داشته باشند.

شعر , شعر آیینی , ادبیات انقلاب , ادبیات دفاع مقدس , کتاب ,

در مجموع باید گفت که ما شاهد یک منطق ذهنی در کلام و نگاه ایشان راجع به شعر هستیم، اما گاه به دلایل اقتضائات و شرایط زمانه، ایشان پیشنهادات یا انتقاداتی را مطرح می‌کنند، روی مسائلی تأکید بیشتری دارند و ... . در نمونه‌ای دیگر، به رسانه‌زدگی شعرا و تأثیر فضای مجازی بر شعر در دوره‌های اخیر اشاره کرده‌اند. این موضوع مربوط به دهه 70 نیست، مربوط به سال‌های اخیر و رشد استفاده از فضای مجازی است. اتفاقاً همین مسائل بیانگر به‌روز و در صحنه بودن ایشان است.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)