میرنیوز

پیشگامان شعر انقلاب در گفت‌وگو با میراحسان -۲ / حواشی پیرامون میرشکاک، شعر او را به محاق برد

 پیشگامان شعر انقلاب در گفت‌وگو با میراحسان -۲ / حواشی پیرامون میرشکاک، شعر او را به محاق برد 2022-04-08T11:49:17+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، داوری درباره جایگاه شعر انقلاب و ارزش‌های ادبی چهره‌های نامدار آن، پیش از هرچیز محتاج قرار گرفتن در پایگاه نظری روشن و اتخاذ ابزارهای کارآمد و دقیق است. افزون بر این‌ها منتقد شعر امروز ضرورتا باید با جهان‌نگری، هنجارها و قواعد ادبی شاعران عصر سنت نیز آشنایی کافی داشته باشد تا از این رهگذر بتواند با جانمایی دقیق شعر انقلاب در متن و بطن شعر و ادب کهنسال فارسی، توفیق و ادبار آن را دریابد و نشان بدهد.

میراحمد میراحسان از معدود منتقدانی است که از جهات گوناگون اهلیّت و صلاحیّت داوری درباره میراث شعری انقلاب را دارد اگرچه این حرف به معنای تأیید دربستِ آراء او نیست و روشن است که دیگرانی هستند که آرائی مغایر با رأی او دارند. مراد ما در اینجا بیشتر تأکید بر سواد نظری و توان داوری دانشورانه میراحسان است تا بگوییم حرف‌های او را در حوزه نقد و وارسی میراث ادبی عصر انقلاب باید جدّی گرفت و به آن‌ها اندیشید.

میراحسان متولد 14 اردیبهشت سال 1333 در لاهیجان است. او در دهه 50 به شاعران "شعر حجم" پیوست و شعرهایش گاه و بیگاه در نشریاتی چون تماشا و فردوسی با نام مستعار "راحا محمد سینا" انتشار می‌یافت. داوری در جشنواره‌ی بین‌المللی شعر و دعوت به داوری جشنواره فیلم فجر و کسب جایزه بهترین نقد کتاب سال ونیز، منتقد فیلم سال بخشی از سوابق حرفه‌ای این مستندساز و منتقد فیلم و شعر و داستان است. فیلم های مستند او نیز جوایز جشنواره سینما حقیقت و جشنواره شهر را دریافت کرده است.

بخش دوم گفت‌وگوی ما را با این پژوهشگر در ادامه می‌خوانید:

*شعر قیصر امین‌پور در میان پیشگامان شعر انقلاب اسلامی چه  جایگاهی دارد؟

جایی مهم؛ اما در مقیاس شعر انقلاب اسلامی. این موقعیت هم به سبب توانایی‌های درونی و آغازگری شعر انقلاب دینی در فضای دفاع مقدس است و هم به سبب موقعیت دانشگاهی و فردی و قرار گرفتن در وضع بینابینی و فاصله گرفتن از موقعیت رسمی و پذیرشی که در فضای آکادمیک و تایید اساتیدی  چون دکتر شفیعی کدکنی نصیب او شد. البته شعرهای نو و عروضی دینی و انقلابی ماندگار و استعدادش مهم‌ترین دلیل درخشش بود.

تاثیر شعر کدکنی و اخوان بر شعر قیصر و قبول نسبی جامعه روشنفکری به سبب این پذیرش، انکارناپذیر است. به هر حال چه به سبب دلایل زیباشناسانه و چه فکری و چه اجتماعی/سیاسی و موضع نقادانه ضمنی‌ی  قیصر طی 40 ساله اخیر، بین همه شعرای جوان انقلاب اسلامی، از مقبول‌ترین چهره‌ها در حلقه شاعران مدرن و غیرمذهبی به حساب می‌آید.

آنچه به طور کلی درباره جایگاه شعر پیشگام انقلاب گفتم درباره شعر قیصر هم صادق است. نقش او در حوزه هنری شبیه نقش مخملباف آن سال‌هاست. هر چند رادیکالیسم مخملباف و سیر سریع بعدی او به سمت ضدانقلابیگری یکپارچه و دست شستن از هنر دینی هرگز با کنش فردی و شعری و فکری قیصر قابل قیاس نیست.

شعر , شعر انقلاب ,

*در این فضا، شعر قیصر با چه چارچوب‌ها و ارزش‌هایی می‌تواند بررسی شود؟

شعر قیصر از منظرهای گوناگون قابل بررسی است. از منظر ادامه سنت‌های شعر پارسی و جهان کهن شعر عروضی. بررسی بدایع و صنایع و بررسی خیال و وجوه گونه‌گون ساخت زبان و معنا و جهان معنوی و تماتیک این شعر.

بی‌شک در اینجا، سهم سرریز انقلاب در بوطیقای کهن شعر فارسی مهمترین وجه نوی این شعر است و زبان متناسب این جهان رزمنده مهم‌ترین جنبه هستی‌ ساختی نوی آن است.

 



البته قیصر شاعر است  نه شاعرنما، لیکن شاعری که با موازین صنایع و بدایع کهن و رها از حس در جهان بودن، حتما در رده پایین‌تر از شاعرانی چون امیری فیروزکوهی و فرسنگ‌ها دور از شهریار و....قرار دارد.

با این همه آن چه در شعر حتی اساتید عصر پهلوی وجود ندارد در شعر او هستی نوی بر پا می‌کند و آن زندگی در اجتماع و نیروی پر شور حماسه دفاع از شکوه انقلاب دینی است که به شعر  نسل پیشگام شعر انقلاب و کسانی چون سیدحسن حسینی و محمدرضا ترکی و نسل‌های بعد مثل علیرضا قزوه و عبدالرضا رضایی‌نیا و هادی سعیدی کیاسری و مصطفی علی‌پور ... آبرو داده و البته  پاره‌ای قدرش را ندانسته‌اند.

اینان  بی‌شک شاعر بوده‌اند و اگر انقلاب نبود هم ارزش‌های شعری در آثارشان وجود داشت اما نه با جایگاه کنونی. انقلاب سبب علوٌ شعری‌شان شد. سرشار از رنگ‌ها و حس‌ها و ایماژ‌ها و استعاره‌ها و حالت‌های زبانی و لحن نو و روز به روز شاعران انقلابی نیرومند‌تری آفرید.

*دیکر از چه زاویه‌ای می‌توان شعر قیصر را بررسی کرد؟

از زاویه بوطیقای نیمایی که شعر قیصر در این قلمرو  شعر خلّاق‌تری است، می‌توان درجه توفیق در تخطی از نرم‌های کلاسیک را در کارش با انرژی و توانیابی‌های نیمایی واکاوی کرد.

در اینجا هم شعر او وقتی به عنوان مجرد شعر گام بر می‌دارد، بی‌شک عقب‌تر از شعر نیما، اخوان، فروغ، شاملو، رویایی، آتشی و بسیاری از شاعران نیمایی و پسانیمایی است و بداعت و تازگی‌هایی در پوئیتیک نیمایی  و تجربه شاعران نیمایی محقق  نساخته بلکه از منظر آوانگاردیسم و نوآوری فرسنگ‌ها با تازگی‌های شعر دیگر، شعر جسور بهرام اردبیلی و بیژن الهی و حتی احمدرضا احمدی و م.مؤید فاصله دارد.

اما توان‌های شعر او، که البته توانایی استوار شعر واقعی است با چیزی شکوفا می‌شود و جایی ویژه می‌یابد که همان تأثرات زیبایی‌شناسانه از زندگی یک انقلاب و شور و حس‌های عجیب ایثارهای انسانی است که به بهای گران قربانی کردن و عبودیت پاکبازانه خود احساسات، دیدارها و تصویرهای بی‌همتایی برای شعر او و نسل انقلاب به بار آوردند و در شعر فارسی نو حرفی برای گفتن داشتند و بدل به فضای زبانی و سبک شخصی متشخص و نو و متمایزی شد.

 این انقلاب دینی و تجربه زیسته عظیم در آن‌ها احساسات بی‌بدیلی را بیدار کرد. جدا از آن حتی بر نگاه‌شان بر طبیعت، بر درخت و باران دریا  و جنگل و آفتاب و آفتاب گردان و.... اثر نهاد، مثلا طبیعت در شعر سلمان و رضایی‌نیا  با حضوری سرشار از حس وحدت و یک هستی گره خورده با الهیات شعر احضار می‌شود و این اتفاق تحت تاثیر انقلاب الهی امام در شعر تولد یافت و در شعر قیصر هم چنین است. تمایزات فراموش نشدنی شعر انقلاب و شعر قیصر را باید اینجاها سراغ گرفت.

پس در این بستر و از زاویه دید بوطیقای نیمایی هم  سخن نویی در باره شعر پیشگامان انقلاب اسلامی می‌تواند در گیرد. شعر قیصر در بستر این پوئیتیک، از منظر موفقیت در بسط بوطیقای عروضی کهن و تخطی از هنجارهایش، رابطه شکل و محتوی، سوق طبیعی نیمایی، نگاه نو به اشیاء و درجه خلاقیت در این نگاه، نوع روایت شعری، رابطه بینامتنی با شعور شعر نیما و پیروان نامدار نیما و ایماژهای منحصر به فرد قیصر و جایگاه این شعر در منظومه تجربه نیمایی و...می‌تواند وارسی شود.

 سومین رهیافت، بررسی ساختارگرایانه یا فرمالیستی یا هرمنوتیکی، یا ساختار زدایانه شعر قیصر است که هر یک معیارهای نقد خود را پیشارو می‌گذارد، از بررسی مناسبات میان اجزا تا شل کردن پیچ و مهره ساختار و پرسشگری هنجارزدا در این بررسی ما را به وجوه و حدود واقعی این شعر یاری می‌رساند.

ما با این بررسی می‌توانیم با حد و توان آشنازدایی اشعار او آشنا شویم، به توازن آوایی شعرهایش دقت کنیم، دشوارسازی و تکرار همخوان آغازین، تکرار واکه‌ای، تکرار همخوان پایانی و شگرد‌های دیگر نظم بخشی‌اش را کشف و قوت و ضعفش را دریابیم، توازن واژگانی، تکرار آوایی ناقص، معانی مستقیم و ضمنی واژگان و ترکیب‌های واژگانی و نظام آوایی واژه‌های شعر قیصر و دست یافتن به ساختار شعر، حد هنجارستیزی و عادت‌ستیزی و نشانه‌های فرا‌هنجاری آوایی و معنایی و نحوی و نوشتاری و خلاقیت او در این تجربه‌های ساختاری او را دنبال کنیم.

شعر , شعر انقلاب ,

*راه و تکنیک دلخواه شما در بررسی شعر کدام است، شیوه ساختاری؟ تاویلی؟ یا ساختارزدا؟

حقیقت آن است که من هیچ در انتخاب یک چارچوب، از پیش و دگم عمل نمی‌کنم. خود شعر و دفتر شعر یا سبک و روحیه شعر یک شاعر گاه مرا به یک برخورد تاویلی و گاه یک بررسی ساختاری و گاه ساختارزدایانه دعوت می‌کند اما در خوانش شعر قیصر من یک شیوه ترکیبی را ترجیح دادم و کلا سلیقه من در انواع راه‌های نقد شعر با طریق ترکیبی هماهنگی بیشتری دارد. نوعی آزادی دیدن وسیع‌تر، ضد پژوهش مرده آکادمیک به من می‌دهد که با روحیه‌ام سازگارتر است.

*می‌‌شود نمونه‌ای بدهید؟

حتما. ببینید از سه دهه پیش تا دفتر آخرش، طی خواندن‌های شعر قیصر و دفاتر او مفاهیمی اصلی نگاه مرا به خود کشید. مثل:گذشته‌ای که نگذشته، سرزدن به خانه پدری و ترک خانه پدری، رفتار او با میراث و مدنیسم، عنصر «اینٍ آن دیگر» در محتوای فرم و فرم محتوا و زبان شعر قیصر و استتیک ادغام سیاق  نو و سنتی در شعر او...و یک سلک نوی سنتی پدید آوردن.

خوب، این‌ها در پی مستدل‌سازی به دقت بیشتر ختم شد. مسلّم بود که او از آن دست شاعران مدرنی نبود که در گسست کامل از گذشته به سر می‌برند. آن‌ها غالبا چه از نظر فکری و اعتقادی، چه فرمی و شکلی و چه دانش و اطلاعات در نوعی گسست و حتی بی‌دانشی نسبت به گذشته و خانه پدری قرار دارند.

پیشینه شکوه‌مند نثر و نظم فارسی را اغلب نمی‌شناسند اما سرشت شعر قیصر یک گسست/ پیوست نو به نو و ارتقاء یابنده است. مثلا در گسست/پیوست معنایی به "تنفس صبح" شعر صفحه 11 و صفحه 44 و در "آینه‌های ناگهان" به شعر 29 و در "گل‌ها همه آفتابگردانند" به شعر 57 و ...بنگریم قطعیت‌ها به عدم قطعیت می‌رسند و تردیدها سر باز می‌کنند.

یا در مورد معنا و معناگریزی، در شعر غنایی که شفافیت هستی و مه‌آلودگی وجود  را تصویر می‌کند رجوع کرد مثل شعرهای صفحه 26 و 65 "تنفس صبح" و صفحات 71  109و95 "گل‌ها همه آفتابگردانند" و یا: تکیه به گذشته  و تخطی آرام از گذشته که به صورت تکیه به همان فرم ثابت غزل و رباعی گذشته و یا گسست از آن و رفت و آمد بین وزن کلاسیک و نیمایی و... به هر حال این‌ها هرکدام بحث مستوفا و مستقلی می‌طلبد که باید در وقتی دیگر به آن پرداخت.

* شما در پایان نکته‌ای دارید که لازم به ذکرش باشد؟

عذرخواهی اگر بی‌دقتی‌هایی در یاد آوری نام‌ها و زمانشان رخ داده باشد ‌البته در کار مکتوب فرصت دقت بیشتری است. باید بگویم در این حرف‌هایی که زدیم  برخی از نام‌ها و ترتیب‌ها به نظرم باید دقیق‌تر شوند؛ گاه شاعران کم کار و شاعران حرفه ای کنار هم نشسته‌اند و این به معنی جایگاه واحدشان نیست؛ پس باز تٱکید می‌کنم:

1. فی‌المثل سهیل محمودی و ساعد باقری چه از نظر سنی و چه از نظر دوره‌ی کاری‌، همراهان و هم‌دوره‌های حسینی و قیصر و سلمان‌اند.

2. محمدرضا عبدالملکیان و ضیاء‌الدین ترابی و حتی عباس باقری سال‌ها پیش‌تر از حسینی و قیصر، شعر منتشر کرده‌اند حتی عبدالملکیان قبل از انقلاب کتاب منتشر کرده است.

3. میرشکاک دنباله‌رو حسینی و قیصر و تأثیرپذیرفته از آن‌ها نیست؛ اگر بخواهم عادلانه حق مطلب را بیان کنم؛ پیشرو آن‌هاست. او بود که در آغاز راه دست این‌ها را گرفت و به روزنامه جمهوری اسلامی برای فعالیت برد که خود مسئول صفحه شعرش بود و در آن سال‌های آغاز بسیار نامدارتر و بعدها که صفحه صدای بال اندیشیدن را در کیهان داشت و نقدهای فراوان پراکنده که گاه با نام‌های مستعار منتشر کرد. حق آن است که به دلیل حواشی بسیار که در پیرامون ایشان شکل گرفت، قدر شعرش چنان که باید و شاید دانسته نشد؛ چه در شعر سپید و نیمایی، چه در غزل و چه در قصیده و ...

4. محمدعلی بهمنی سال‌ها پیش از انقلاب، شاعر ممتازی بود؛ در غزل عاشقانه و ترانه‌سرایی، و صاحب کتاب و اسم و رسم.

5. نام شاعران دیگری را نیز باید فراموش نکرد؛

مثلا مرتضی نوربخش در غزل، به ویژه در دهه‌ی شصت و هفتاد،

سید اکبر میرجعفری در غزل مذهبی،

قاسم آهنینجان و محمد باقر کلاهی اهری در شعر سپید،

ابوالفضل زرویی نصرآباد شاعر مهم طنزپرداز،

و حتی اکبر اکسیر که از نخستین شاعران دفاع مقدس بود با کتابی که در سال 1360 منتشر کرد حتی ردگیری شاعرانی که در دهه 1360 چند شعر خوب داشتند و سپس فعالیت شعری‌شان به محاق رفت مثل آقای قنبری و نادمی یا شاعران رو کرده به غرب مثل شریف سعیدی و سیدرضا محمدی و رمضانی فرخانی و خانمی شاعر با شعری متوسط و تکرار کننده شالوده‌شکنی سروش...این‌ها قابل حذف است.

7. همان‌طور که گفتم سیداحمد نادمی از دوستان است و بسیار عزیز اما بیشتر در ترجمه و نقد شعر کار کرده است، اگر در طراز ایشان بخواهیم از شاعران دیگر یاد کنیم، دست‌کم چند نام دیگر را باید یاد کرد و نیز شعر مجتبی مهدوی که هم نوسرا و هم غزل‌سراست و خصوصا در شعر مقاومت و شعر فلسطین جایگاهی شورآمیز دارد باید از قلم نیفتد.

با عنایت به همه این نکات، اگر بخواهیم دقیق‌‌تر دسته‌بندی کنیم، پس از دسته‌بندی دقیق و افزودن پاره‌ای از نام‌ها باید چنین ترتیبی پیدا کند؛ در این تقسیم‌بندی باید سهم عبدالرضا رضایی‌نیا را چون امانتی  غیر قابل چشم‌پوشی ادا کنم او با آثار فراوان، یک شاعر وپژوهشگر و روشنگر و معرفی کننده شاعران ارجمند سبک هندی است و از او سپاسگزارم که بی‌حواسی مرا تذکر داد. این تقسیم بندی فشرده دقیقی است :

1-نسل آغازین و جوان شعر دفاع مقدس: امین پور ، حسینی، هراتی، میرشکاک، عبدالملکیان، سهیل محمودی، ساعد باقری، ضیاءالدین ترابی، عباس باقری، اکبر اکسیر، غلامرضا رحمدل، محمدی نیکو و....

2-شاعران بعدی نسل شعری زاده‌ی آغازین انقلاب اسلامی: مرتضی نوربخش، محمدرضا ترکی، عبدالرضا رضایی‌نیا، علیرضا قزوه، زکریا اخلاقی، مصطفی علی‌پور، افشین علاء، رحمت حقی‌پور، هادی سعیدی کیاسری ، سید علی میرافضلی، سعید بیابانکی، مرتضی امیری اسفندقه و مجتبی مهدوی ...

 3- شاعران نسل سوم: حمیدرضا شکارسری، فاضل نظری، علیمحمد مؤدب، امید مهدی‌نژاد و…

4-و شاعران دهه نود که بانوان در آن نقش بارزی دارند و برای آن که نامور شوند باید دورانی را پشت سر بگذارند تا خود را تثبیت کنند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)