میرنیوز

روایت علی ضیاء از مهم‌ترین کاری که در زندگی‌اش می‌کند/ جنگیدن برای "معرفی افرادی که ارزش دیده شدن در تلویزیون را دارند"

 روایت علی ضیاء از مهم‌ترین کاری که در زندگی‌اش می‌کند/ جنگیدن برای "معرفی افرادی که ارزش دیده شدن در تلویزیون را دارند" 2022-03-29T11:22:39+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از نکاتی که نقطه چالش تلویزیون حتی در عید نوروز امسال بود، این است که دوباره برنامه‌سازها به سراغِ چهره‌ها رفتند و حتی خیلی از آنها تکراری‌هایش را انتخاب کردند. خواننده‌ای که در شبکه دو اجرا می‌کرد، همان خواننده رویِ استیجِ برنامه ویژه شبکه سه سیما هم بود. یا بازیگری که به همراه پسرش به شبکه یک می‌رود و شبی دیگر سر از عیدانه شبکه دو درمی‌آورد. از این دست، مصادیق زیادی وجود دارد. 

دو نکته در این میان وجود داشت؛ برنامه‌سازهایی که بدون اندیشه و تفکر فقط صرفاً برای رقابت در ماراتن نوروزی حضور پیدا کردند. دکوری ساختند و میهمانی دعوت کردند؛ مجری آمد و به چند سؤال تکراری بسنده کرد و برنامه روی آنتن رفت. 

اما در کنارِ این ضعف‌ها «فرمول یک» با معرفی چهره مردمی به آنتن برگشت. طرحی که نخستین دوره آن سال 1397 کار خود را آغاز کرد. پس از انتخاب 11 نفر از بین 40 نفر اولیه توسط هیئت انتخاب، رأی‌گیری از مردم آغاز شد و در نهایت این نرگس کلباسی بود که به عنوان چهره مردمی سال 1397 انتخاب شد.

اما امسال در کنار علی ضیاء، برخی از شبکه‌های دیگر همچون شبکه افق و شبکه پنج سیما به این سمت رفتند. احسان علیخانی در ویژه برنامه «عصر جدید» با اقوام مختلف ایرانی سه شب روی آنتن بود. این نگاه مردمی هم قدری می‌تواند امیدوارکننده باشد، برنامه‌سازهای تلویزیونی به این نتیجه رسیده‌اند که با مردم بهتر می‌توانند برای مردم برنامه بسازند. تا این مسئله مهم در برنامه‌سازی به یک جریان و فرهنگ درآید، فاصله بسیار وجود دارد. 

آن عدالت رسانه‌ای و هویت‌گستری که پیمان جبلی رئیس صداوسیما به عنوان شعار محوری خودش مطرح کرد و حتی چندی پیش در اولین نشست تحول رسانه هم بر این نکته تأکید داشت که مأموریت امروز رسانه ملّی استعدادیابی است؛ این دیده شدنِ ظرفیت‌ها و پتانسیلِ اقشارِ مختلف مردم در جامعه به نوعی خودش، استعدادها و اتفاقات جدیدی را برای برنامه‌های تلویزیونی رقم خواهد زد. 

خوشبختانه برنامه‌ها رفته رفته به حضورِ چهره‌های مردمی گرایش پیدا کرده‌اند؛ میهمانانی از جنسِ مردم که به اوج خودش رسیده است. حتی رضا رشیدپور در برنامه مناسبتی شبکه سه سیما در کنار سلبریتی‌ها، از مردمی‌ها استفاده کرد. نکته‌ای که به نظر می‌رسد باید برای الگوسازی بهتر، در تلویزیون فرهنگسازی شود. 

در حالی که کماکان گرایش به حضور پررنگ سلبریتی‌ها چه در مقامِ اجرا و چه میهمان شدن در تلویزیون، در سطح گسترده‌ای وجود دارد. برخی از مدیرانِ تلویزیون دلیلِ آن را فقدانِ خلاقیت و نوآوری و تغییر ذائقه مردم می‌دانند. عمدتاً سلبریتی‌هایی که در هنگامِ سودآوری سمتِ تلویزیون می‌آیند و فوق برنامه‌هایشان را در شبکه‌ نمایش‌خانگی و مدیوم‌های دیگر ارائه می‌دهند. اگر برنامه‌ای برای اجرا و یا میهمانی در تلویزیون برقرار باشد با دستمزدهای هنگفتی سر از آن برنامه و رویدادِ تلویزیونی درمی‌آورند. 

اما برخلاف دیدگاه‌ها و رفتارهایی که در تلویزیون از خودشان نشان می‌دهند در صفحه مجازی و مدیوم‌های دیگر دیده می‌شوند. این همان تناقضی است که برای بسیاری از مخاطبان نوجوان و حتی جوان به وجود می‌آید.

سلبریتی‌هایی که رفته رفته با به دست آوردن کانون توجه، درباره هر اتفاقی اظهارنظر کردند و در اکثرِ اوقات باعث شدند جامعه به سمت تشویش برود. آدرس غلطی که درباره اتفاقات مختلف به جامعه می‌دهند. مانورِ تجمل و اشرافی‌گری هم که بارها در فضای‌مجازی برپا کرده‌اند. 

به نظر نمی‌رسد جامعه بیش از این نیازمندِ چنین الگوهایی باشد و رویکردهای جدید برنامه‌سازی تلویزیون در استفاده از چهره‌های مردمی موفق، بهترین راهکار است. 

علی ضیاء تهیه‌کننده و مجری «فرمول یک» که او خودش برای اولین بار این طرح را به تلویزیون آورد و اجرا کرد. در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم به بحث ذائقه‌سازی و فرهنگسازی نسبت به گسترشِ این طرح اشاره کرد. او گفت: ممکن است غالب مردم از این طرح استقبال نکنند و سختی‌هایش هم بیشتر است؛ ذائقه‌ها به سمت دیگری رفته و باید برای تقویتِ این جریان تلاش کرد و جنگید.

او همچنین تأکید کرد: "من چند باری گفته‌ام ممکن است چهره مردمی در تلویزیون مورد استقبال بخشی از مردم قرار نگیرد، چون ذائقه‌ها به سمت دیگری رفته است اما در نهایت این اتفاق ارزش جنگیدن را دارد. گسترشِ این چهره‌ها و اجرای این طرح‌ها در تلویزیون می‌تواند زمینه فرهنگسازی و الگوسازی درست را فراهم کند. چرا که نمایش آدم خوب‌ها حال مخاطب را خوب خواهد کرد و نقطه عطفی را در جامعه ایجاد می‌کند که «خواستن توانستن است» یک شعار نیست و بسیاری در گوشه و کنار ما هستند که به این عبارت، جامه عمل پوشانده‌اند."

گفت‌وگویی با او داشتیم درباره حضور چهره‌های مردمی، ادامه حضورش در تلویزیون و چند موضوع دیگر که مشروح آن را می‌توانید در ادامه بخوانید: 

علی ضیاء مجری برنامه «فرمول یک» در پاسخ به این سؤال که چقدر جریانِ معرفی چهره‌های مردمی کمک می‌کند تلویزیون به سمتی برود که دیگر این همه میهمان بی‌هدف و تکراری و از طرفی برنامه‌های بی‌تأثیر و کم‌محتوا نبینیم، گفت: سلبریتی‌هایی که من دیده‌ام منفعل نبودند. ممکن است دغدغه‌هایی که به آن فکر می‌کنند و نگاهی که دارند متفاوت باشد. اما امیدوارم، این نگاه مردمی گسترده شود. دلم می‌خواهد این مسئله معرفی چهره‌های مردمی و حضورشان در تلویزیون تبدیل به مسئله مهمی شود. من فکر می‌کنم به اندازه یک انتخابات در کشور اهمیت دارد. به همین خاطر است شهرداری پای کار آمد و تصویر این چهره‌ها روی بیلبورد رفت. 

او تأکید کرد: این آدم‌ها لیاقت دیده شدن دارند. من فکر می‌کنم این مهم‌ترین کاری است که من می‌توانم در زندگی‌ام بکنم. این افراد چهره‌هایی‌اند که برای ایران بی‌ادعا جنگیدند و دنبال دوربین و عکس نبودند. البته ممکن است چهره مردمی در تلویزیون مورد استقبال بخشی از مردم قرار نگیرد، چون ذائقه‌ها به سمت دیگری رفته است اما در نهایت این اتفاق ارزش جنگیدن را دارد.

مجری و تهیه‌کننده تلویزیون در پاسخ به این سؤال که چقدر این فضایِ حضور سلبریتی‌ها و بردنِ ذائقه مردم به این سمت، تصریح کرد: به نظرمن خیلی اتفاقات افتاده که ذائقه مردم متفاوت شده است. حتی می‌شود مشکلات اقتصادی را به عنوان معیاری آورد که ذائقه‌ها را تغییر داده است. نمی‌شود گفت مجریان تلویزیون تأثیر داشتند، ممکن است من هم در برنامه‌سازی اشتباه کردم باشم؛ از من نخواهید اشتباه نکنم چون برنامه‌سازم و ممکن است باز اشتباه کنم.

وی افزود: من معصوم نیستم و در برنامه سازی و معرفی سوژه و مدل حرف زدن  اشتباه می‌کنم. اما تلاش می‌کنم اشتباه نکنم. امیدوارم اگر هم اشتباه کردم بتوانم عذرخواهی کنم. خلاصه اینکه این بلاها را من مجری سر مردم درنیاورده‌ام.  مشکلاتی در جامعه هست که باعث می‌شود ذائقه مردم تغییر کند.

علی ضیاء درباره غیبت چند وقته خود و اینکه آیا با توجه به تجربه‌ای که در فضای اینترنت برای اجرا پیدا کرده قصد دارد مجری برنامه‌های پلتفرم شود و یا در تلویزیون می‌ماند، تأکید کرد: راجع به اجرای خودم در سال 1401 چیزی نمی‌دانم. مدیر شبکه یک نظرشان این است که همین موضوع چهره‌های مردمی را پیش ببریم و برنامه اجتماعی بسازیم. من احساس می‌کنم باید وارد فضای دیگری شویم. هر اتفاقی بیفتد بعد از عید فطر خواهد بود. ممکن است در هر فضایی برنامه‌سازی کنم چون برنامه‌سازم اما تلویزیون را به عنوان خانه‌ام انتخاب می‌کنم چون اجرا در تلویزیون حالِ دیگری دارد؛ امیدوارم تا جان دارم در تلویزیون اجرا کنم. 

او در پاسخ به این سؤال که آیا قصدِ بازیگر شدن هم دارد و جریانِ حضور بازیگران به عنوان مجری را چطور می‌بیند، گفت: قصد بازیگر شدن ندارم. در موردِ فعالیت و حضور بازیگران به عنوان مجری در تلویزیون باید بگویم هرکسی در هر زمینه‌ای که فکر می‌کند هنر دارد باید هنر خودش را بروز بدهد. یعنی اینکه من هیچ مشکلی با این که بازیگران ما مجری می‌شوند و مجریان هم بازیگر می‌شوند، ندارم. 

انتهای پیام/

 

 

 

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)