میرنیوز

وقتی از "جهاد تبیین" حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟! / عرضه اقدامات گذشته با بِرَند جدید ممنوع!

 وقتی از "جهاد تبیین" حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟! / عرضه اقدامات گذشته با بِرَند جدید ممنوع! 2022-03-12T09:42:50+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مقام معظم رهبری، به عنوان مرجع سیاسی کشور، واجد شئون چندگانه و متنوعی هستند که نمی‌توان و نباید آن را به وجه سیاسی-مذهبی صرف فروکاست. در حقیقت شخصیت چندگانه و ذی‌اضلاع ایشان به گونه‌ای است که شاید وجه نظری و اندیشگی ایشان، مقدّم بر بُعد سیاسی و رهبری‌شان باشد.

ایشان به سبب برخورداری از مطالعات اسلامیِ عمیق و همچنین شناخت دقیق از حوایج و تحوّلات زمانه معاصر، ذائقه و بضاعت معرفتیِ کم‌نظیری دارند که موجب می‌شود گفتارهای ایشان، غنی و پُرمایه باشد.

شاهد بارز این مدّعا، ابداع افزون بر 150 مفهوم جدید در حوزه ادبیّات سیاسی و فرهنگی از سوی مقام معظم رهبری است که دکتر محمدمهدی اسماعیلی در کتاب «اندیشه سیاسی حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدّظلّه العالی)» برخی از آن‌ها را مورد اشاره قرار داده است.

مفاهیمی چون «مردم‌سالاری دینی»، «نظریه‌‌ی مقاومت»، «شبیخون فرهنگی»، «آتش به اختیار فرهنگی»، «بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ»، «جهاد تبیین» و... تنها مشتی از این خروار است که غور در ابعاد اجتماعی-فرهنگی و جوانب معنایی آن‌ها، می‌تواند مخاطب را به سپهر اندیشگی آیت‌الله خامنه‌ای نزدیک‌تر ‌کند.

با این حال، متأسفانه باید اعتراف کرد که واکنش اصحاب معرفت و فرهنگ و رسانه به این گفتارها، در بسیاری از موارد، واکنش شایسته و درخوری نبوده است؛ چراکه مفاهیم و گزاره‌های سرنوشت‌ساز این گفتارها، به سرعت به "فراموشی" سپرده می‌شود و در مسیر "جامعه‌پردازی" و "ایجاد تحوّل" قرار نمی‌گیرند.

بسیار دیده شده که مقام معظّم رهبری گلایه‌کرده‌اند که به فلان توصیه، "عمل نشد" یا "فراموش شد" یا "جدّی گرفته نشد" یا "تداوم نیافت" و  یا "صحیح فهمیده نشد". بر ما فرض است که چاره‌ای بیندیشیم تا این غفلت‌ها و اهمال‌کاری‌‌ها کاهش یابد و بستر برای شکل‌گیری جامعه حقیقتاً و ماهیتاً ولایی فراهم شود.

بر این اساس، اکنون ما با انبوهی از توقّعات و مطالبات رهبر معظّم انقلاب روبرو هستیم که با آن‌ها برخورد "صوری" و "تشریفاتی" شده و تحقّق و تعیّن نیافته‌اند. می‌توان فهرست بلندی از این توقّعات و مطالبات را در این‌جا گرد آورد: "تهاجم فرهنگی"، "عدالت‌خواهی"، "سکولاریسم پنهان"، "آزاداندیشی"، "سبک زندگی اسلامی"، "الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت"، "جنبش نرم‌افزاری و نهضت تولید علم"، "برپایی تمدّن اسلامی" و...که آخرین نمونه در این زمینه گزاره پرمغر "جهاد تبیین" بود که رهبر انقلاب در جریان دیدار اخیر خودشان با رئیس و اعضای مجلس خبرگان، به آن اشاره و مخالفت صریح‌شان را با رویکرد کلی مجلس و دولت ابراز کردند.

رهبر انقلاب در این دیدار، قبل از بیان چند نکته درباره الزامات جهاد تبیین، تصویب بودجه‌ای سنگین در مجلس شورای اسلامی برای جهاد تبیین را غلط و بی‌نتیجه خواندند و گفتند: من با این شیوه برخورد با مسائل موافق نیستم و تجربه گذشته نیز نشان می‌دهد این بودجه‌ها غالباً هدر می‌رود.

ایشان افزودند: البته مسئولانی که این بودجه‌ها در وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات به دست آن‌ها می‌رسد افراد مؤمن، سالم و قابل اعتمادی هستند ولی طبیعت این کار غلط است و امیدواریم مسئولان به این موضوع توجه کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس لازمه موفقیت در جهاد تبیین را «به‌روزرسانی ابزارها در جنگ نرم» دانستند و خاطرنشان کردند: همچنان که دیگر نمی‌توان در جنگ‌های سخت از ابزارهای قدیمی استفاده کرد، در جنگ نرم نیز باید ابزارهای خود را به‌روز کنیم البته بعضی شیوه‌های قدیمی مانند منبر و مداحی همچنان اثرگذار و بدون جایگزین هستند.

آن چه در این مجال قصد داریم به آن بپردازیم و ابعاد و زوایای آن را از منظر تنی چند از اندیشمندان واکاوی کنیم، مسأله «جهاد تبیین» و ایضاح دایره مفهومی و دلالت‌های اجتماعی آن است که به ویژه طیّ ماه‌های اخیر در بیانات آیت‌الله خامنه‌ای بارها مورد تأکید و اشاره قرار گرفته است و رهبر انقلاب اسلامی ابعاد مختلف آن را توصیف کرده‌اند. ««جهاد تبیین» یک فریضه است. «جهاد تبیین» یک فریضه‌ی قطعی و یک فریضه‌ی فوری است و هر کسی که می‌تواند[باید اقدام کند].» 1400/11/19

جهاد تبیین به مثابه فرآیندی "دانش‌بنیان" و "داده‌محور"

با نشر بیانات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین، افراد و نهادهای گوناگونی، به سیاق مستمر گذشته، تلاشی هیجانی را آغاز کردند و با تشکیل کارگروه‌ها و اتاق‌های فکر، درصدد تحقق سریع این مطالبه برآمدند و حال آن که تبیین، فقط احساس تکلیف نیست؛ بلکه فرایندی است "دانش بنیان" و "داده محور" که به شواهد ملموس نیاز دارد نه قرارگاه و پروژه و نمی‌شود آن را به شیوه فرمایشی و دستوری پیش برد.

هدف از این جهاد، تبیین است نه توجیه و از همین روست که افزون بر نیاز به اولویت‌شناسی، به مسأله‌شناسی نیز محتاج است و روشن است که نمی‌توان کاری چنین عظیم را که به میزان تعامل نهادها و چهره‌های علمی با جامعه مرتبط است، در 4 دقیقه یا حتی 4 ساعت تبیین کرد.

امام خامنه‌ای ,

در همین راستا محمدرضا اخضریان کاشانی، استادیار دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران و عضو کمیته فرهنگی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، با انتشار مطلبی در کانال شخصی‌اش نوشت: "چنان که انتظار می‌رفت این دعوت و مطالبه (جهاد تبیین) نیز سرنوشت چندان متفاوتی با بسیاری از فراخوان‌های فرهنگی و اجتماعی نداشت و بیش از آن که جهاد تبیین صورت گیرد یا همان اقدامات گذشته با بِرند جدید عرضه شد یا تنها در باب ضرورت لبیک به مطالبه رهبری سخن گفته شد...

آن‌چه در این مدت روشن‌تر شد مواجهه همیشگی با این مطالبه بود که یک «فریضه قطعی و فوری» نامیده شده است؛ اعلام آمادگی نهادها و افراد برای جهاد تبیین، انجام سخنرانی و نگارش یادداشت در باب ضرورت آن و برگزاری نشست‌های همیشگی با پوسترهای جدید به نام جهاد تبیین.

این امر به ویژه در دانشگاه‌ها ناپسند و نامبارک است و به تناسب فهم عمیق‌تر نخبگان دانشگاهی نیازمند رویکردی متفاوت با نهادهای تبلیغی سنتی است.

به نظر می‌رسد لازمه مواجهه نوین با این فریضه قطعی و فوری در دانشگاه، خروج از رویکرد پیوست‌نگارانه به فرهنگ است. سال‌هاست باور و عادت کرده‌ایم که فرهنگ نه یک متن که یک پیوست است که باید در حاشیه اقدامات "مهم" مدنظر قرار گرفته و به عنوان فوق برنامه ضمیمه آن‌ها شود".

ضرورت فهم منظومه‌وار از بیانات رهبر انقلاب

اخضریان کاشانی در ادامه از فراموش کردن مطالبه رهبری در خصوص کرسی‌های آزاداندیشی و تقلیل آن به نشست‌های ترویجی، انتقاد کرده و می‌نویسد:  

"آمیختگی دروس هر رشته دانشگاهی با بازدیدهای علمی از دستاوردهای نظام در همان حوزه و برگزاری یک اردوی علمی نیم یا یک روزه با مشارکت شرکت‌ها و نهادهای پیشرو و مشاهده توانمندی‌های کشور از نزدیک تا مدت‌ها فرد را از شنیدن سخنرانی‌های تبلیغی و توصیفی بی‌نیاز می‌کند.

بی‌تردید دانشجویی که یک بار مجتمع عسلویه یا دستاوردهای دفاعی کشور یا محصولات رویان یا توسعه نانو و... را ببیند همچون قبل فکر و عمل نخواهد کرد. شنیدن کی بود مانند دیدن؟

اینجاست که نقش واحدهای فرهنگی دانشگاه نیز به کمک آموزش و پژوهش آمده و موثر خواهند بود. در این زمینه راه‌اندازی اردوهای "راهیان نور علم و فناوری" و بازدید از دستاوردهای مختلف کشور می‌تواند ابرپروژه فرهنگی و تبیینی دانشگاه‌ها باشد که به فراخور امکانات مالی و جلب مشارکت سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف، امکان برگزاری تورهای مجازی با تولید نرم‌افزارها و برنامه‌های جذاب تصویری چندبعدی را نیز فراهم می‌سازد.

همچنین علاوه بر الگوی "هر درس، یک نکته تبیینی" که دانشجو را به شکل مستمر در یک فرایند پرورشی در کنار آموزش قرار می‌دهد می‌توان و باید استادان را با انگیزش‌های مناسب و در قالب اردوهای خانوادگی علم محور و دوره‌های هدفمند آموزشی مخاطبان هدف این برنامه قرار داد و با بهره‌گیری از ظرفیت بالای کرسی‌های آزاداندیشی هوشمند،‌ امکان ارتقای بینش جمعی دانشگاه را فراهم ساخت".

الزامات جهاد تبیین در سنگر رسانه

متأسفانه اکنون پرداخت معرفتی و رسانه‌ای به گفتارهای مقام معظّم رهبری (جز در موارد اندک و خاص) به انتشار مصاحبه‌های کلّی، یادداشت‌های مختصر و کتاب‌های مشتمل بر موضوع‌بندی مقدّماتی، منحصر و محدود می‌شود، حال آن‌که این قبیل فعالیّت‌های نظری را باید گام‌هایی ابتدایی و خام قلمداد کرد.

در شرایط تاریخی و معرفتی کنونی، ما به شدّت نیازمند تولید متن‌هایِ نظریِ "فاخر"، "عمیق" و "تفصیلی" درباره مفاهیم و گزاره‌های مطرح شده در گفتارهای رهبر معظّم انقلاب هستیم و به هیچ‌رو، نباید به کمتر از این سطح، قانع باشیم. البته این گفته به معنی نفی کردن سایر اقسام فعالیّت‌های یادشده نیست؛ چراکه آن نوع فعالیّت‌ها نیز به هر حال، از مخاطب خاص خود برخوردار است و پاره‌ای از نیازها و خواسته‌ها را برطرف می‌سازد، اما مسأله اصلی در اینجا «به‌روزرسانی ابزارها در جنگ نرم» است که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کرده‌اند.

امام خامنه‌ای ,

حمیدرضا مقدم‌فر، استاد دانشکده ارتباطات واحد تهران مرکزی در این زمینه دیدگاه جالبی دارد. او با انتشار یادداشتی در روزنامه فرهیختگان ضمن اعلام هشدار نسبت به «غفلت استراتژیک» رسانه‌ها می‌نویسد: "متأسفانه از زمان اعلام این جهاد (مهرماه) تاکنون بیشتر رسانه‌ها از جمله رسانه ملی در تبیین ادبیات، مفهوم‌شناسی، چیستی و چرایی جهاد تبیین متوقف شده‌اند...

از ضروریات جهاد در میدان و عرصه‌های مختلف کارزار تبیین این است که رسانه‌های انقلاب اسلامی باید به‌جای رقابت‌های رسانه‌ای، اتحاد، هم‌افزایی، هماهنگی، تقسیم‌کار و هم‌پوشانی و عمل جبهه‌ای را وجهه همت کار خود قرار دهند. آن‌گونه که شاهدیم رسانه‌های دشمن کاملاً هماهنگ و به‌اصطلاح «قرارگاهی» عمل می‌کنند؛ منظور از واژه «قرارگاهی» این است که فرماندهی دارند، برای میدان‌های داخل و خارج تقسیم‌کار و تقسیم‌وظایف دارند، خط حد و لجمن دارند، در اقدامات خود اولویت‌بندی، هدف‌گذاری استراتژیک، عملیاتی و تاکتیکی معین دارند و البته مهم‌تر از همه فرماندهان، افسران و سربازانی چشم‌بسته و گوش‌به‌فرمان برای حمله شبانه‌‌روزی به اهداف انقلاب اسلامی دارند، پس در چنین شرایطی نمی‌توان جزیره‌ای و ناهماهنگ عمل کرد.

در کارزار جهاد تبیین لازم است با آخرین تکنیک‌ها و تاکتیک‌های دشمن در جنگ شناختی (Cognitive Warfare) مدیریت ادراک (Perception management)، جنگ ترکیبی (Combined warfare) به‌ شکل تخصصی آشنا شد و ابعاد، الزامات، گونه‌ها و ابزار آن را شناخت.

این مهم برای اصحاب رسانه و نیز همه رزمندگان جبهه فرهنگی انقلاب و البته حافظان امنیت در حوزه‌های دفاعی و امنیتی یک ضرورت و تمهید لازم است".

مقدم‌فر با ردّ این دیدگاه رایج که آن‌چه تاکنون در هم‌آوردی با دشمن در عرصه‌های فرهنگی و رسانه‌ای داشته‌ایم، همان جهاد تبیین است و باید همان‌ مسیر را ادامه بدهیم، می‌نویسد:

"بی‌تردید اعلام جهاد، مطالبه چیزی فراتر از رویه‌های جاری است. اولین انتظار در جهاد تبیین، اقدام و حرکت جهادی است؛ یعنی تلاش مخلصانه و ایثارگرانه کنار دشمن‌شناسی و داشتن حس جنگی و جهادی نسبت به دشمن و پیگیری اهداف با‌ انگیزه، اراده و عزم جدی.

اولین جایی که قواره جهادی کارها خود را نشان می‌دهد؛ اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و روشنگری به‌موقع، پیش‌دستانه با محتوای جذاب، هنرمندانه و تأثیرگذار در افکار عمومی است که فقط از یک حرکت جهادی و انقلابی قابل تحقق است".

امام خامنه‌ای ,

«جهادِ تبیین»، منطقِ دیکتاتورها نیست

مهدی جمشیدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و نویسندۀ کتاب «اندیشۀ فرهنگیِ آیت‌الله خامنه‌ای»، طرح مسأله «جهاد تبیین» از سوی مقام معظم رهبری را از منظر معانی ضمنی مندرج در آن جالب توجه می‌داند و از آن برای دفع اتهام "دیکتاتوری" نسبت به نظام و رهبری بهره می‌برد.

جمشیدی با انتشار مطلبی در کانال شخصی خودش، می‌نویسد:

"«جهادِ تبیین» چیست؟ جز این است که نباید بر «اهرم‌های قهریِ حکومتی» تکیه کرد و در پی «قلع‌وقمعِ مخالفان» بود؟! اگر می‌توان منتقدان را به «محکمه» فراخواند و با «داغ» و «درفش» آن‌ها را به سکوت واداشت، دیگر چه نیازی است به «جهادِ تبیین»؟!

 




با همین ابزارهای فرهنگی و رسانه‌ای، انقلاب کردیم و در متن غلبۀ تجدُّد، از دل تاریخ برآمدیم. چرا اکنون نتوانیم؟! نباید نشستن بر مسند قدرت، «منطقِ فرهنگیِ ما» را دگرگون کند و گمان کنیم که «قدرت‌نشینی» و «حکومت‌داری»، نیازی به «گفتمان‌سازی» و «منطقِ گفتمانی» ندارد و می‌توان با «زور» و «قهر» و «جبر» و «قسر»، ارزش‌های انقلابی را تثبیت کرد و تداوم داد.

آیت‌الله خامنه‌ای را به «دیکتارتوری» متهم می‌کنند، امّا آیا دیکتاتور، فرمانِ شرعیِ «جهادِ تبیین» می‌دهد و از انقلابی‌ها می‌خواهد که در فضای واقعی و مجازی، «بگویند» و «بنویسند»، یا فرمان «زندان» و «شکنجه» و «تبعید» و «ترور» می‌دهد و مخالفان و منتقدان را «حذف» و «سرکوب» می‌کند؟!

رسمِ دیکتاتوری، طرّاحیِ «حلقه‌های میانی» است یا «حلقه‌های بسته»؟! دیکتاتور، به «زنجیرۀ تواصی به حقّ و بصیرت» فرامی‌‎خواند یا به «زنجیر افکندن به قلم و زبانِ منتقدان»؟! دیکتاتور در پیِ «توجیه‌گری» و «لاپوشانی» است یا به دنبال «بازسازیِ انقلابی» و «تحوّلِ بنیادین» و «آرمان‌گرایی»؟! دیکتاتور به «چرخشِ مدیریّتی» و «جوان‌گراییِ حاکمیّتی» دعوت می‌کند یا به «محافظه‌کاری» و «مصلحت‌اندیشی»؟!"

امام خامنه‌ای ,

خواص به مثابه "حلقه‌ی واسطِ تببین‌گر" میان امام جامعه و مردم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از نخبگان و فرهیختگان اجتماعی می‌خواهند که مطالبات و خواسته‌هایی را که ایشان با آن‌ها در میان نهاده‌اند، در همین لایه محدود نماند و در قالب گفتگویی بسته و خصوصی صورت‌بندی نشود، بلکه این گفته‌ها و نکته‌ها به  واسطة فاعلیّت "خواص" و "نخبگان"، به "ذهنیّت جمعی" راه یابند و "فراگیر" و "غالب" شوند. 

ایشان معتقدند که راهکار وصول به چنین هدفی، ارائة "تبیین‌های منطقی و عالمانه"  از این گفته‌ها و نکته‌ها برای "توده‌های مردم" است:

"این مطالبى که عرض کردیم، اینها فقط نصیحت و درددلِ بین ما نیست که شما بگویید بنده بشنوم، بنده بگویم شما بشنوید، [بلکه] باید این‌ها به صورت "گفتمان" در بیاید. گفتمان یعنى باور عمومى؛ یعنى آن‌ چیزى که به صورت یک سخنِ مورد قبول عموم تلقى بشود، مردم به آن توجه داشته باشند. این [حالت] با گفتن حاصل می‌شود؛ با تبیینِ لازم - تبیین منطقى، تبیین عالمانه و دور از زیاده‌روى‌هاى گوناگون - حاصل می‌شود؛ با زبان صحیح، با زبان علمى و منطقى و با زبان خوش، بایستى این مطالب را منتقل کرد".

 



به این ترتیب، در تحلیل و توصیه ایشان، نه "خواص" از عرصه خارج می‌شوند و نه "عوام" به حاشیه رانده می‌شوند؛ بلکه خواص به مثابه یک "حلقه‌ی واسطِ تببین‌گر" میان امام جامعه و مردم قرار دارند که مطالبات و دغدغه‌های او را با بیانی تفصیلی‌تر (جزئی) و استدلالی‌تر به توده‌های مردم منتقل می‌کنند.

بنابراین، نه تنها لازمه نظام امام و امّت، حذف خواص و نخبگان نیست، بلکه این طبقه اجتماعی در این نظام، تکالیف عمده‌ای بر عهده دارند که قابل واگذاری به دیگران نیست.

دیگر این‌که باید "تکثیر بدنه اجتماعیِ انقلاب اسلامی" به واسطه تببین و روشنگری نخبگان، مدار و مسیر تحرّکات راهبردی ما باشد. نباید رویکردهای بخش‌نامه‌ای و از بالا، جایگزین "اقناع" و "استدلال" شوند؛ بلکه باید درباره حقایق، با مردم و به واسطه خواص و نخبگان سخن گفت و در آن‌ها درک و تحلیل صحیح و بصیرت ایجاد کرد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)