میرنیوز

وعده وزیر ارشاد برای ارائه تسهیلات نوسازی به صنعت چاپ/احمدوند:‌وزارت ارشاد خانه صنعت چاپ است

 وعده وزیر ارشاد برای ارائه تسهیلات نوسازی به صنعت چاپ/احمدوند:‌وزارت ارشاد خانه صنعت چاپ است 2022-02-23T11:29:36+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ اختتامیه بیست و یکمین دوره جشنواره صنعت چاپ عصر امشب سه‌شنبه سوم اسفند ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن سینمایی وزارت ارشاد برگزار و از فعالان این صنعت تجلیل شد. 

چاپ پیشران تحولات فرهنگی است

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: از روزهای اول حضورم در وزارت ارشاد گفت‌و‌گوهای خوبی با فعالان چاپ داشتیم و پیگیر بودم تا کارهای مهمی انجام دهم، حوزه صنعت چاپ و نشر اساساً یک حوزه فرهنگی است و پیشران تحولات فرهنگی است.

وی ادامه داد:‌ در بررسی رنسانس قرن 15 می‌بینیم که یکی از مهم‌ترین تحولات در دوره جدید صنعت چاپ بوده است،‌ در همین ایران ما در 200 سال اخیر که دوره جدید آغاز شد،‌ صنعت چاپ آمد و تغییرات چاپ فضا را به یکباره تغییر داد. به عبارت دیگر با صنعت چاپ و نشر فضای کنشگری فرهنگی چند صد برابرمی‌شود. اصلا نمی‌توان تصور کرد چاپ حذف شود، یکی از پیشران‌های مهم آغاز تحول فرهنگی در دوره جدید در غرب و دیگر نقاط بوده است.

وزیر ارشاد: جای صنعت چاپ در حوزه فرهنگ است و باید آن را تقویت کرد

وزیر ارشاد تصریح کرد:‌ در دوره جدید نشر به معنای سنتی رقیب جدی در بخش الکترونیک پیدا کرده است، یکی از گفت‌وگوهای ما این است که چاپ متعلق به حوزه فرهنگ است یا صنعت؟ باید گفت که در عین حال که صنعت است، اعتبارش به پیشرانی‌ در حوزه فرهنگ است،‌ جایش در حوزه فرهنگ است و ما باید آن را تقویت کنیم.

وی گفت:‌ در سفر به استان فارس،‌ رئیس جمهور گفت که بازدیدی از کارخانه کاغذسازی زاگرس داشته باشیم و در همان سفر تسهیلات 100 میلیاردی مصوب شد. یکی از مهم‌ترین پیگیری رئیس جمهور  از من مربوط به کاغذ و نشر است. یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های برنامه تحولی وزارت ارشاد حرکت به سمت خودکفایی چاپ و نشر است،‌ از کاغذ شروع می‌شود تا زینک، ماشین‌آلات و...

از معاون فرهنگی و مطبوعاتی درخواست دارم تا به قرارداد در مسئله کاغذ برسند

وزیر ارشاد گفت: برای اینکه ایران پیشران حوزه فعالیت‌های علمی و فناوری در منطقه باشد،‌ حتماً باید مفروضات آن فراهم شود،‌ امیدوارم روزی برسد که صفر تا صد آن در داخل تولید شود. من از کاغذ مازندران بازدید کردم و هر هفته از آقای مهدی‌پور و احمدوند این درخواست را دارم که مسئله کاغذ را حل کنند و به قرارداد برسیم. 

وی با اشاره به لزوم ارائه تسهیلات با سود اندک به چاپ گفت:‌ من قبول دارم باید تسهیلات با سود کم در اختیار اهالی چاپ قرار دهیم،‌ حتما این کار را می‌کنیم، درخواست درستی است،‌ مطالبه‌ ما هم هست مسئله ماشین‌آلات باید درست شود. من به آقای احمدوند هم می‌گویم که گردش کار این موضوع آغاز شود.

وزیر ارشاد گفت:‌ جلسه‌ای با وزیر صمت طی هفته‌های آینده قبل از پایان سال خواهیم داشت و این موضوع را بررسی می‌کنیم. بقیه موارد مثل حوزه  آموزش و آمارها باید تغییر پیدا کند،‌ ما هم کمک خواهیم کرد،‌ دانشکده‌های علمی کاربردی را وارد خواهیم کرد،‌ با وزارت علوم قرارداد خواهیم نوشت.

من به عنوان وزیر ارشاد آماده هستم جمع‌بندی‌های شما را در دولت ارائه کنیم این صنعت باید رونق گیرد. زیرا موجب اشتغال‌زایی و ایجاد شغل در صنعت چاپ که ماهیت فرهنگی‌اش غلبه دارد،‌ می‌شود.  

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از دیگر سخنران این نشست بود که در سخنانی با بیان اینکه وزیر ارشاد در جلسات مختلف مرتبط با چاپ حضور داشته و توجه جدی به رشد صنعت دارد،‌ گفت: وزیر ارشاد پیگیر مشکلات و راهکارهایی است که به پیشرفت صنعت چاپ کمک می‌کند.

وی ادامه داد:‌ با جدیت و درایت وزیر و پیگیری در دولت برخی زمینه‌های خوب و راهگشا برای توسعه و پیشرفت صنعت فراهم شده است، که آثارش را در ماه‌ها و سال‌های آینده اهالی صنعت شاهد خواهند بود. وزارت ارشاد خانه چاپ و اهالی چاپ است.

حمایت‌های ارشاد از چاپ باید تقویت شود

احمدوند تصریح کرد: در وزارت ارشاد علاوه بر سیاست‌گذاری و هدایت،‌ باید حمایت‌های خود را گسترش دهیم. در بخش حمایت خلأهایی وجود داشته است.

وی ادامه داد: امیدوارم  با تشکیل شورای سیاستگذاری صنعت چاپ و حضور برگزیدگان و نخبگان شاهد اتفاق‌های خوبی باشیم.

احمدوند:‌ میانگین  رشد چاپ در خاورمیانه کمی کمتر از 10 درصد است

معاون فرهنگی وزیر ارشاد تصریح کرد:‌ چاپ در دنیا صنعت راهبردی، مهم و ثروت‌آفرین است. این جایگاه را در کشور با هم می‌توانیم ایجاد کنیم. میانگین  رشد چاپ در خاورمیانه کمی کمتر از 10 درصد است،‌ از مجموع بازار
 این صنعت در خاورمیانه،‌ 45 درصد به ترکیه تعلق دارد و سهم ما از این بازار 4 درصد است. در منطقه برخی کشورها بیش از 15 میلیارد دلار درآمد از چاپ دارند که با درآمد ما فاصله دارد.

احمدوند با طرح این پرسش که چرا وضعیت چاپ ما این است؟ آیا امکان رشد نیست؟ گفت: حتماً هست، ولی صنایع دیگر که رشد کردند،‌ نشان دادند که توانایی رشد با حضور نیروی کار و مدیران لایق  شدنی است.

وی ادامه داد: امیدوارم با نوسازی و کارآفرینی اتفاقات خوبی را شاهد باشیم موضوع آموزش مهم است. طبق آمار  86 درصد شاغلان صنعت چاپ دیپلم و زیردیپلم هستند و آموزش تخصصی چاپ باید انجام شود. ما برای عدم هدر رفت سرمایه باید در حوزه آموزش سرمایه‌گذاری کنیم. قبلاً دانشکده داشتیم ولی از آن دوران فاصله گرفته‌ایم و امیدوارم بخش خصوصی وارد شود. تلاش‌هایی در زمینه توسعه علمی شکل گرفته است،‌ انجمن چاپ، دانشگاه امیرکبیر و... اقدامی کرده‌اند،‌ ما نیز کمک می‌کنیم که توسعه پیدا کند.

60 درصد ماشین‌آلات چاپ بالای 20 سال عمر دارند

وی به  بحث فرسودگی ماشین‌های چاپ اشاره کرد و گفت: 60 درصد ماشین‌های ما بالای 20 سال عمر دارند و 20 درصد مابقی بین 15 تا 25 سال و کمتر از 10 درصد زیر 10 سال است.

احمدوند گفت:‌ 6 درصد چاپخانه‌های ما بالاتر از 50 نفر شاغل دارند و اغلب کمتر از 50 نفر شاغل دارند که بیشتر واحدهای کوچک و خرد هستند. متاسفانه نیروی انسانی چاپ ناپایدار است و مدت زمان زیادی در این صنعت نمی‌مانند.

وی به قدیمی بودن قوانین چاپ اشاره کرد و گفت:‌ قوانین چاپ قدیمی و دست و پاگیر است،‌ امیدوارم با شکل‌گیری شورای سیاست‌گذاری قوانین را اصلاح کنیم.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)