میرنیوز
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، اقدام به تهیه و تنظیم دو دستورالعمل «ارتباطات تجاری در رسانههای صوت و تصویر فراگیر» و «عدالت رسانهای و حفاظت از رقابت در رسانههای صوت و تصویر فراگیر» کرد؛ در ادامه این دستورالعملها با تأیید پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما به رسانههای صوت و تصویر فراگیر ابلاغ شد.
اسناد پیشنویس دو دستورالعمل «ارتباطات تجاری در رسانههای صوت و تصویر فراگیر» و «عدالت رسانهای و حفاظت از رقابت در رسانههای صوت و تصویر فراگیر» پیش از این، توسط امامیان رئیس سابق ساترا، در هشتمین جلسه کمیسیون تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در تاریخ 12/10/1400 ارائه شد. در این جلسه مقرر شد در مکاتبه با اعضای کمیسیون، نقطه نظرات احتمالی، درخصوص این پیشنویسها دریافت شود.
باتوجه به طی شدن فرآیند قانونی در این خصوص، از جمله نظرخواهی تخصصی و عمومی، با تأیید پیمان جبلی رئیس رسانه ملی، دستور ابلاغ دستورالعملهای نامبرده صادر شد و ساترا نیز آنها را به رسانهها ابلاغ کرد.
هدف از تدوین و اجراییسازی صحیح این مقررات و نظارت بر آن، تقویت تنظیمگری مؤثر ساترا در این حوزه خطیر و پراهمیت و کمک به کاهش دغدغههای حاکمیت است.
اول: دستورالعمل ارتباطات تجاری در رسانههای صوت و تصویر فراگیر
دامنه این دستورالعمل تمامی مشمولین تنظیمگری حوزه فعالیت ساترا را دربرگرفته و صرفاً به تبلیغات تجاری محدود بوده و تبلیغات حوزه مسئولیت اجتماعی و موارد غیر انتفاعی را شامل نمیشود. ارتباط قلمرو این دستورالعمل با «حوزه صوت و تصویر فراگیر» نیز هم از حیث «موضوع تبلیغ» و هم «بستر تبلیغ» است.
محتوای این سند در راستای وظایف سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر با درنظر گرفتن متولیان این امر به ویژه متولی اصلی حوزه تبلیغات «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» و خلاءهای موجود این حوزه تهیه شده است و مغایرتی با مقررات بالادستی و حوزه عملکرد متولیان امر نداشته و در راستای همان خدمات تعریف میشود.
این دستورالعمل در پنج فصل و 96 ماده تنظیم شده است و شامل مقررات عمومی و اختصاصی حوزه تبلیغات در رسانههای صوت و تصویر فراگیر و مقررات تبلیغات رسانههای صوت و تصویر در سایر رسانهها است.
برای مشاهده بیشترِ این دستورالعمل به لینک زیر مراجعه کنید:
دوم: دستورالعمل «عدالت رسانهای و حفاظت از رقابت در رسانههای صوت و تصویر فراگیر»
با عنایت به گسترش روزافزون بازارهای صوت و تصویر فراگیر و ورود شرکتها و بنگاههای متعدد به این بازار به جهت ضرورت تحقق فضای سالم و منصفانه رقابت اقتصادی و همچنین افزایش رفاه مصرفکننده، الزامات رقابت در بازارهای صوت و تصویر فراگیر تدوین شد.
این الزامات که برگرفته از 16 ماه کار مطالعاتی و تحقیقاتی (میدانی) جمعی از پژوهشگران در حوزه سیاستگذاری، اقتصاد و حقوق رقابت و اقتصاد سیاسی است، با بهرهگیری از نظرات صاحب نظران و رجوع به اسناد مرجع و مستدل تلاش کرده است تا به نگرانیهای مختلف از قبیل شکلگیری انحصار، سوءاستفاده از موقعیت مسلط و دیگر رفتارهای مخل رقابت در توافقات دو و چندجانبه پاسخ درخوری دهد.
همچنین تلاش شده است تا با بهرهگیری از تجارب جهانی به موضوعاتی نظیر پلتفرمهای دروازهبان در بازارهای دیجیتال نیز پرداخته شود.
در این الزامات، اصل بر آن بوده است که محتوای قانون «اجرایی سازی سیاستهای اصل 44» ملاک عمل باشد، مگر در مواردی که قانون مذکور به سبب اصول اقتصادی و حقوقی رقابت یا قواعد جدید بازارهای پلتفرمی (دوسویه) نقص یا ایرادی داشته که به تبع آن محتوا تکمیل یا تصحیح شده است.
برای مشاهده متن کامل این دستورالعمل وارد این لینک شوید:
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد