میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حضور علی قمصری در گنبد و انتشار اثری با عنوان رقص «ذکر خنجر» شصت و سومین گام از پروژهی «تار ایرانی» است.
پروژه «تار ایرانی» به همت و ایدهی علی قمصری و با محوریت تارنوازی، طراحی و در حال اجرا است. قمصری در این پروژه به استانها و شهرهای مختلف کشورمان سفر میکند و در هر شهر اجرایی با محوریت ساز تار ضبط میکند. حاصل هر کدام از این سفرها و اجراها به شکل تصویری ضبط و منتشر میشود.
قمصری در قالب پروژه «تار ایرانی» تا کنون به شهرهایی مانند قزوین، تهران، شیراز، تبریز، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خرمآباد، بروجرد، سنندج، صحنه، کنگاور، قوچان، گرگان، خوزستان، تربتجام، شهرکرد، مشهد، نیشابور، توس، بجنورد، بهشهر، مهاباد، بابل، یزد، کرمان، میبد، رشت، شوشتر، ساری، بم، زنجان، کاشمر و گنبد سفر کرده است.
قمصری در سفرش به استان گلستان و شهر گنبد اثری متفاوت با فضایی خاص ضبط و منتشر کرده است.
علی قمصری درباره این اجرا اینچنین نوشته است:
«گفتند: رقص ذکر خنجر با ساز همراه نمیشود. چه برسد به اینکه سازی غیر ترکمن باشد.
گفتم: هر چیزی یک اولین باری داشته و چون نام پروژه «تارایرانی» است نمیتوانم این رقص آیینی را در غیاب تار با این عنوان منتشر کنم. پس اگر موافقید شما ذکر خنجر اصیل را اجرا کنید و من مانند یک «نُخودی» در کنارتان با تار بداهه نوازی میکنم.
امیدوارم با تماشای این ویدیو، عزیزان ترکمن، این «نخودی» را «خودی» بیابند و مرا عضوی از خانوادهی زیبای خود بپندارند.
این رقص در واقع، نمایشی هنری، رزمی و نیایشی همراه با حرکاتی هماهنگ و موزون است که به صورت دستهجمعی و توسط مردان و با پوشش بومی منطقه نظیر: قبای بلند قرمز رنگ، کلاه پشمی سفید، چکمه چرمی، شال و خنجر بر کمر، حالتی دعاگونه دارد که برداشتی عارفانه از حالت و جذبه صوفیان است. مراسم ذکر خنجر با نام «گوش و پرى» نیز در بین زنان ترکمن در گذشته رایج بوده است.
با توجه به پیشینهی اجرای مراسم ذکر خنجر که به حدود سه قرن قبل از ظهور اسلام برمیگردد، مضمون اشعار در آن دوران حماسی و در وصف شجاعتها و قهرمانیهای جنگجویان بوده است.»
در این اجرا سعید خداشناس، اسماعیل صبوحی، حاجی محمد متقی، منصور اونق و قربان محمد پورمحمدی به رقص خنجر میپردازند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد