میرنیوز

ماجرای درخواست شهید سلیمانی از تهیه‌کننده ایستاده در غبار برای ساخت یک مستند/ هر چه آموختم از مسجد است

 ماجرای درخواست شهید سلیمانی از تهیه‌کننده ایستاده در غبار برای ساخت یک مستند/ هر چه آموختم از مسجد است 2021-12-13T14:10:55+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در چهارمین روز از جشنواره سینما حقیقت مراسم بزرگداشت حبیب والی‌نژاد برگزار شد.‌ در این مراسم چهره‌هایی نظیر احسان محمدحسنی مدیرعامل مؤسسه هنری رسانه‌ای اوج، محسن یزدی رئیس شبکه مستند، محمد حمیدی‌مقدم، مرتضی شعبانی، مهدی آذرپندار و ... حضور داشتند.

حمیدی مقدم در ابتدای این مراسم در سخنانی گفت: در ابتدا باید توضیح دهم که چرا انتخاب ما برای این مراسم بزرگداشت، آقای والی‌نژاد شد. در هر جشنواره بخش‌هایی وجود دارد که سهم دبیر است و برای من افتخاری است که امشب چنین برنامه‌ای را برگزار کنیم.‌ شاید بنده خیلی افتخار نداشتم با آقای والی‌نژاد هم‌نشین باشم و کار کنم اما برخی چیزها فارغ از این قواعد شکل می‌گیرد. شاید در یک نگاه یا یک ملاقات کوتاه به احساسی برسید.‌ در همین نگاه‌ها احساس می‌کردم که عصاره‌ای از خلوص، هنر و انسانیت در او موج می‌زند.

وی ادامه داد: آقای شکیبانیا از مسجد و مجله‌ای نام بردند که برای همه ما آشناست. من حتی می‌خواهم فراتر بروم و از روایت فتح نام ببرم. روایت فتح واقعاً امر بی‌بدیلی در تاریخ مستندنگاری ما بود. روایت فتح در ثبت سندی از سینمای مستند ما در دنیای امروز تأثیرگذار بوده است و البته معتقدم که تأثیر روایت فتح و حوزه فکری شهید آوینی در دهه‌های بعد مشخص می‌شود.‌ امشب هم می‌خواهیم از مردی تجلیل کنیم که متعلق به آن دهه است.‌ گاهاً می‌بینیم که در سینما برخی القاب مهم می‌شود اما حبیب والی‌نژاد اصلاً اهل این حرف‌ها نیست. او در ارتقای سینمای کشور هم موثر بوده است.  همیشه به جوانان کمک می‌کرد که اگر این ویژگی‌ها در او نبود مستندی مثل «آخرین روزهای زمستان» ساخته نمی‌شد.

حمیدی‌مقدم در پایان گفت: باید قدردان فردی باشیم که بی ادعا دوست دارد روایتگر داستان شهدا باشد و عاشق این است که مدال شهدا روی سینه‌اش باشد. خوشحالم که جشنواره حقیقت امسال چنین شبی را تجربه می‌کند.

اردلان عاشوری از همکاران والی‌نژاد در روایت فتح در این جلسه صحبت کرد: او برای من و نسلی از فیلمسازان پدری کرده و پشت کارهایمان ایستاده است تا کارمان نتیجه بدهد. اما ما چه کردیم؟ خیلی زود محبت‌های او را فراموش کردیم. ویژگی‌ها و موفقیت‌های به دست آمده را به استعداد و تلاش خودمان ربط دادیم، بدون آنکه فکر کنیم او بوده که ما را کمک کرده است، با این حال او هیچ‌وقت دست از کمک به ما برنداشت. حبیب والی‌نژاد همواره به‌گونه‌ای رفتار می‌کند که انگار نه انگار مردی با سال‌ها تجربه در کنارت نشسته است. در شرایط حساس و سخت کنونی چرخ سینمای کشور با ایشان امثال ایشان می‌چرخد.

مهدی شامحمدی دیگر سخنران این جلسه بود. او گفت: در سال‌های ابتدایی دهه 1380، خیلی از جوانانی 20، 22 ساله که سینما خوانده بودند، سر از روایت فتح درمی‌آورند. در حقیقت روایت پاتوق ما جوان‌های شیفته مستندهای آقا مرتضی آوینی شده بود، اما همه اینها دلیل من برای حضور در روایت نبود. آنجا مردی بود که پای صحبت‌ها و بلند پروازی‌های ما می‌نشست، او به جوان‌های بی تجربه و خام که بسیار بی‌تجربه بودن اهمیت می‌داد. حبیب والی‌نژاد شرایط را مهیا می‌کرد تا فیلم‌های‌مان را بسازیم، ما را در کنار بزرگتر‌ها قرار می‌داد و برای کسب تجربه به دل اتفاقات می‌فرستاد. البته در این مسیر مسائل زیادی را هم تحمل می‌کرد. جالب تر اینکه همیشه در سایه می‌ایستاد و اهل تیتراژ و این چیزها نبود.

وی ادامه داد: اگر حمایت‌های آقا حبیب نبود شاید سینمای داستانی و به‌خصوص سینمای مستند نام تعدادی از جوان‌های موفق امروز‌ را هیچ وقت نمی‌شنید و شاید افرادی نظیر مرتضی پایه‌شناس، محمد صراف، محمدحسین مهدویان، حبیب خزایی فر، امیرحسین نوروزی امیر بنان و ... هیچ وقت سینماگر نمی‌شدند.

علی فلاح‌پور نیز در این جلسه طی سخنانی کوتاه گفت: علاوه بر تمام کارهایی که ایشان انجام دادند و ذکر شد، او سمتی مهم‌تر به نام نوکری حضرت زهرا سلام الله علیها را دارد. حبیب والی‌نژاد بیش از 3 دهه است که هیئتی با این نام دارد.‌

احسان محمدحسنی مدیرعامل سازمان هنری رسانه‌ای اوج در بخش دیگری از این جلسه گفت: صحبت کردن از مردی که بسیار زلال و پاک و از نسل شهدا است، برایم بسیار سخت است.

وی با نقل خاطره‌ای از سخنان خود را ادامه داد و گفت: خاطرم هست که یک روز حاج قاسم تماس گرفت و گفت من خانه شهید زین‌الدین هستم و همراه با آقا حبیب و احمد دهقان به اینجا بیا. وقتی به آنجا رسیدیم، حاج قاسم خطاب به آقای والی‌نژاد گفت که از آن کارهای قشنگی که برای شهید حسن باقری و احمد متوسلیان ساختید، برای شهید زین‌الدین هم بساز و چنین کاری را برای شهید زین‌الدین هم تکرار کن.

مدیرعامل سازمان رسانه‌ای اوج بیان داشت: حاج قاسم دو سال قبل از پیش ما رفت اما  کار ناتمام و توصیه حاج قاسم هنوز بر دوش حاج حبیب سنگینی می‌کند که البته ای کاش بعداز شهید زین‌الدین برای حاج قاسم هم مستند خوبی بسازد.

محمدعلی فارسی نیز در پیامی ویدیویی گفت: عمدتاً می‌گویند بهترین فیلم‌ها مدیون تهیه‌کنندگان خوب است، جالب است که بهترین مستندهای کشور را آقای والی‌نژاد تهیه‌کنندگی کرده است. ما چند پروژه در روایت فتح انجام دادیم. او شبانه روز وقت می‌گذاشت تا کارها به سرانجام برسد. سپس مدیر گروه حماسه و دفاع در تلویزیون شد و همچنین مستند بسیار مهم «آخرین روزهای زمستان» را ساخت. اگر آقای والی‌نژاد نبود آن پروژه ساخته نمی‌شد.‌ شبیه آقای والی‌نژاد را کمتر داریم که توانسته باشد بدون هیچ توقعی چنین کارهایی بسازد.

وی ادامه داد: حبیب والی‌نژاد در ارگان‌های مختلفی کار کرده است، اما هنوز حتی بیمه هم نیست. از نظر جسمی هم فرسوده شده و ناراحتی شدید کبد دارد. اما در این سال‌ها با همان قوت روز اول کار کرده است.

مرتضی رزاق کریمی نیز در این جلسه گفت: بزرگداشت کسانی مثل آقای والی‌نژاد بزرگداشت ارزش‌هاست.

مرتضی شعبانی نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این جلسه ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این مراسم بزرگداشت گفت: در روزهایی که ما وارد روایت فتح شدیم، آقا حبیب والی‌نژاد حکم برادر بزرگ‌تر را داشت و پشتوانه‌ای برایمان به شمار می‌رفت، به طوری که اگر ایشان نبود خیلی از آثار بزرگ ساخته نمی‌شد. خاطرم هست که ایشان به من گفت پاکستان می‌روی؟ گفتم چرا؟ گفت زلزله آمده است. از جیبش به گروه‌مان پول داد که این سفر را برویم. ایشان هر کجا رفته منشأ خیر بوده است.

حبیب والی‌نژاد که برای تجلیل روی صحنه آمده بود، گفت: همه ما تربیت شده مکتب مسجد هستیم. من کوچک‌ترین عضو این مسجد بودم و سعی کردم باری بردارم. مسجد برای ما درس‌آموز بود و هر چیزی که یاد گرفته‌ام از مسجد بوده است. در مسجد بود که توحید، اخلاق، گذشت و ... را یاد گرفتم و در کلاس‌های قصه‌نویسی و تئاتر که در کتابخانه مسجد برگزار می‌شد، درس یاد گرفتیم. آقا بهزاد ساعت‌ها برای ما وقت می‌گذاشت. او بود که به ما یاد داد وقتی روی سن می‌رویم سعی کنیم سرمان پایین باشد. او استاد عزیزی برای من است و هر چیزی که آموختم و بدان عمل کردم نتیجه آموزش‌های ایشان بود.

او با اشاره به اینکه شهید آوینی پای کارهای من ایستاد، گفت: ما یاد گرفتیم به شکل گروهی کار کنیم. 21 آذر ماه را تولدی دیگر برای خودم می‌دانم و در ادامه شهادت را تولد خودم می‌دانم. بنده کارهای سینمایی و سریال می‌سازم اما مستند را رها نکرده‌ام. معتقدم که مستند به مردم امید می‌دهد.

در پایان این مراسم به پاس یک عمر فعالیت هنری حبیب والی‌نژاد از او تقدیر شد.

مستند , سردار قاسم سلیمانی ,

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)