میرنیوز

زن فقط برای خدمت کردن در خانه نیست/اولین ثمره حجاب آرامش و امنیت است

زن فقط برای خدمت کردن در خانه نیست/اولین ثمره حجاب آرامش و امنیت است 2021-11-06T09:29:06+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه «چراغ» شبکه ۵، در هفته جاری میزبان «رکسانا الیزابت اسعد» آرژانتینی تبار، جامعه شناس، محقق و پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی و علوم اسلامی که در رابطه با انقلاب اسلامی کشورمان پژوهش‌های زیادی انجام داده اند. وقتی از آرژانتین به ایران آمد و مسلمان شد نام معصومه را انتخاب کرد. در حال حاضر هم خودشان و هم دختران و همسرشان مبلغان بین المللی دین اسلام هستند. مسلط به زبان انگلیسی، عربی، فارسی و سالهای زیادی در کشورهای مختلف اسپانیایی زبان به تبلیغ دین اسلام پرداختند.

حجاب؛ حکمی الهی

اسعد گفت: کارکرد و فایده پوشش از نظر اسلام نه تنها برای بانوان بلکه برای مردان هم است چرا که پوشش یک تصمیم شخصی نیست بلکه حکمی الهی است. زمانی که انقلاب اسلامی رخ داد ۱۴ ساله بودم آن زمان رابطه ایران و آرژانتین خوب و گسترده بود و با انقلاب اسلامی و ورود روحانیون، دیپلمات‌ها و بسیاری از دانشجویان پزشکی ایرانی به آرژانتین، جهت تحصیل در دانشگاه، حضرت امام خمینی نصیحت کرده بودند که جوان‌ها بروند و رشته پزشکی را یاد بگیرند، آرژانتین هم کشور خوبی برای تحصیلات پزشکی بود. من با دیدن زنان مسلمان و محجبه در دانشگاه بسیار متعجب شدم چون تصور ما از زنان مسلمان و با حجاب در کشورهای اسلامی این بود که آنها فقط به امر خانه داری می‌پردازند و یک لباس قدیمی که زمان پیامبر (ص) رایج بوده، می‌پوشند ولی ما مدرن هستیم. اما وقتی دیدم آنها با چه انگیزه‌ای آمده اند و با وجود اینکه متأهل و دارای فرزند بودند این همه راه را آمده بودند و خود را به سختی و زحمت انداخته بودند ولی بسیار شور و انگیزه داشتند، خیلی متعجب شدم چون در کشور ما چیزی مغایر با آنچه که درباره زنان مسلمان می‌گفتند را می‌دیدم. در مقابل، زنان آرژانتینی این همه انگیزه برای خدمت به کشورشان و نه حتی برای درس خواندن نداشتند و من فهمیدم زن فقط برای خدمت کردن در خانه نیست و فقط مادر نیست و اینگونه نیست که فقط به بچه‌ها بپردازد ولی ما اینطوری فکر می‌کردیم که زنان مسلمان از نظر فکری عقب مانده هستند و با دیدن این ها متوجه شدم که چقدر در اشتباه بودیم و کاملاً برعکس هست و چقدر بانوان دارای انگیزه بودند و همین امر هم برای خود من انگیزه شد. لذا بعد از مدرسه و دبیرستان سریع می‌آمدم و به مسجد می‌رفتم تا نسبت به دین اسلام آگاهی کسب کنم. در مدرسه از همه ادیان بودند از مسیحی و یهودی و من هم آن زمان محجبه نبودم اما تصمیم گرفتم با حجاب شوم. با وجود حجاب پدر و مادرم هم نسبت به من امنیت خاطر داشتند. حتی مادرم بعد از من با حجاب شد. یعنی اولین ثمره حجاب آرامش و امنیتی بود که برای من داشت و بعد از آن در هر کلاسی شرکت نمی‌کردم و از خودم بیشتر مراقب می‌کردم و این برای من خیلی مهم بود.

تفاوت آزادی اسلامی و آزادی غربی

اسعد تصریح کرد: قانون به حفظ نظم و آرامش جامعه کمک می‌کند. امروزه با وجود هجمه‌های فرهنگی بیشماری که علیه پوشش وجود دارد تصور کنید اگر قانونی هم وضع نشود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چرا که هم تبلیغ برای منع حجاب زیاد است و همچنین تبلیغ برای اشاعه فحشاء و فساد فراوان است. لذا ضرورت آن قابل انکار نیست و از سویی ایران یک کشور اسلامی است و مانند کشورهای غربی نیست؛ در کشورهای غربی آزادی به معنای بی دینی است. آرژانتین کشوری سکولار است اما اگر کسی می‌خواهد دین داشته باشد آزاد است منتها در منزل شخصی خودش و در جامعه نباید ظهور و بروز داشته و دارای نماد باشد هر چند در خانه هم از طریق رسانه نفوذ فرهنگی را دارند. من وقتی آیه قرآن درباره حجاب را مطالعه کردم آگاه شدم در حالی که قبلاً آگاهی نداشتم و نمی‌دانستم که خداوند چرا نصیحت به حجاب کرده است، لذا حجاب را انتخاب کردم. در آرژانتین با مانتو و روسری دانشگاه می‌رفتم و تنها مشکل ما این بود که علیه حجاب تبلیغ زیادی بود و همین امر حضور ما را سخت می‌کرد چرا که اسلام را با تروریسم مقایسه می‌کردند و یا می‌گفتند چون این پوشش را داری، کسی به خواستگاری شما نخواهد آمد و فرصت ازدواج را از دست خواهی داد. اما من معتقد بودم خداوند هیچ گاه نصیحتی نمی‌کند که به ضرر ما باشد. کافی است انسان یک قدم به سمت خدا بردارد خدا صد قدم به سمت بنده اش می‌آید. از طرفی دوستانم به من می‌گفتند خلاف جریان همه مردم حرکت می‌کنی و من پاسخ می‌دادم برای من مهم است که خلاف حرف خدا کاری نکنم. اگر آن زمان انقلاب اسلامی نبود من این شجاعت و جرأت نداشتم. امام خمینی (ره) برای من یک الگو بودند. قبل از انقلاب هیچ کتابی در مورد اسلام ترجمه نشده بود ولی به برکت انقلاب اسلامی این امکان فراهم شد و ما توانستیم به کتب اسلامی دسترسی پیدا کنیم و در مورد اسلام مطالعه کنیم. حجاب برای من خیلی مهم بود و وقتی آیه حجاب را خواندم آگاه شدم. وقتی انسان آگاه باشد شجاعت در پایبندی به اعتقاداتش پیدا می‌کند.

حجاب مختص اسلام نیست

این محقق و پژوهشگر علوم اجتماعی و اسلامی در بخشی از سخنانش اشاره کرد: در مورد معیار قانونگذاری برای حجاب دو نظر از جمله نظر خدا و نظر مردم وجود دارد؛ در تمام ادیان حجاب وجود دارد حتی دین یهودیت و مسیحیت و فقط مختص دین اسلام نیست. خدا هم نگفته فقط برای برخی خانم‌ها این پوشش خوب است ولی برای برخی دیگر نه، بلکه یک قانون برای همه اعم از زن و مرد وجود دارد؛ بنابراین دستورات الهی معیار قانونگذاری است. اما این به معنای اجبار نیست بلکه فلسفه‌ای دارد که ضرورت وجود آن با مقایسه کشورهای اسلامی و غربی قابل تشخیص است یعنی نقش حجاب خیلی مهم است و فقط مختص زنان نیست و پوشش یک امر شخصی نیست که فردی بگوید می‌پسندد یا نمی‌پسندد چرا که تأثیر آن در جامعه و بر روی همه افراد است. نوع لباس و پوشش زن در جامعه برای حفظ جامعه، خانواده، امنیت خود فرد و جامعه و خانواده است و اشتباه است که بگوییم بی حجابی ضرری ندارد. چرا که اگر انسان یک ماده‌ای که برای بدن ضرر دارد، بخورد به خودش آسیب زده است اما ضرر بی حجابی در جامعه متوجه تمام افراد جامعه است. حجاب نه تنها در پوشش است بلکه در رفتار و گفتار و نگاه هم هست. نمی‌توان گفت که مردان نگاه نکنند چرا که یک مرد نمی‌تواند چشم بسته در جامعه حضور پیدا کند. آزادی امری است که در روح بشر است. آزادی یعنی ما بتوانیم طبق دستورات الهی زندگی کنیم و آنچه در غرب گفته می‌شود آزادی، آزادی واقعی نیست بلکه به معنی عدم دخالت دین در دولت است. اما در ایران، مسلمانان به برکت شهدا و انقلاب آزاد شدند در غرب به ظاهر آزادی است ولی در عمل یک زن محجبه، امکان تحصیل یا اشتغال را ندارد. مثلاً در فرانسه زنان محجبه از تحصیل در دانشگاه منع می‌شوند. همچنین مسلمانان را به عنوان تروریست معرفی می‌کند.

لازم بذکر است برنامه تلویزیونی چراغ در فصل سوم، در روزهای یکشنبه و سه شنبه حوالی ساعت ۲۱ از شبکه ۵ سیما به روی آنتن می‌رود و هر هفته یک چالش را مورد بحث و گفتگو قرار می‌دهد و یک نظرسنجی هفتگی برگزار می‌کند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)