میرنیوز

نتیجه عدم تبیین شروط رهبر انقلاب برای مذاکره هسته‌ای، غرق شدن بدنه وزارت خارجه در تاکتیک است

 نتیجه عدم تبیین شروط رهبر انقلاب برای مذاکره هسته‌ای، غرق شدن بدنه وزارت خارجه در تاکتیک است 2021-10-31T09:55:50+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم رونمایی از دو کتاب «نبرد نافرجام» و «سند صیانت» عصر امروز با حضور محمّدصادق کوشکی، سیدمصطفی خوش‌چشم، مسئولان دانشگاه جامع امام حسین(ع)، اندیشمندان و علاقه‌مندان در نمایشگاه دائمی انتشارات دانشگاه امام حسین علیه السلام برگزار شد. این دو اثر به همت مرکز مطالعات حدیث ولایت دانشگاه جامع امام حسین(ع) به رشته تحریر در آمده است.

کتاب «سند صیانت» با قلم حامد اسفندیاری شروط رهبر انقلاب در امضای برجام را واکاوی کرده و کتاب «نبرد نافرجام» توسط مهدی فلاحیان و حامد فاضلی، مسئله تحریم در اندیشه معظم‌له  را مورد بررسی قرار داده است.

 دانایی در بین اعضای جامعه کم‌فروغ شده است 

در ابتدای این جلسه محمدصادق کوشکی صحبت کرد و در سخنانی گفت: خلوتی و کم فروغی برنامه‌های مربوط به کتاب علامت هشداردهنده جدی از وضعیت فرهنگ و علم است. متأسفانه وضعیت به‌گونه‌ای شده است که اگر بگویند فلان فوتبالیست یا بازیگر در جایی است، تجمع بسیار بزرگی صورت می‌گیرد، اما برای مراسمات مربوط به نقد و بررسی کتاب چنین تجمعی را شاهد نیستیم. این اتفاق نشان‌دهنده این رویداد تلخ است که دانایی در بین ما کم فروغ شده است.

وی ادامه داد: وقتی گفته می‌شود که سرانه مطالعه در کشور 16، 21 و 25 دقیقه است، یعنی وضعیت خوبی حاکم نیست. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که در دین ما اولین دستور خداوند به انسان این بوده است که: «بخوان». همچنین خداوند به قلم قسم می‌خورد و برای آن عبارت «نوشتن» را به کار می‌برد. این حجم زیاد توصیه به گرامیداشت قلم، کتاب و نوشتن نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است.

کتاب , برجام , رهبر ,

این استاد دانشگاه با اشاره به فراوان‌ترین تأکید رهبر انقلاب گفت: فارغ از این قضیه، در 15 سال گذشته فراوان‌ترین تأکید و پربسامدترین مفهوم که در سخنان مقام معظم رهبری اشاره شده است، توصیه به کتابخوانی است. شاید عده‌ای باور نکنند و بگویند پربسامدترین سخنان ایشان در حوزه‌های دشمن‌شناسی بوده است، اما باید بگویم بیشترین توصیه و تأکید ایشان در 15 سال اخیر، «کتابخوانی» است. این موضوع گله‌ای را از مقلدان و رهروان ولایت باز می‌کند که چرا به این توصیه بی‌توجه بوده‌اند؟ باید این سؤال را از قشر حزب‌الهی پرسید که چرا کتابخوانی در بین‌شان کم فروغ است و به این درخواست رهبر انقلاب کم‌توجه بوده‌اند؟

شروط 9 گانه امضای برجام را نه دولت وقت جدی گرفت، نه مجلس نهم

کوشکی با اشاره به دو کتاب «سند صیانت» و «نبرد نافرجام» گفت: موضوعی که در این 2 کتاب انتخاب شده است، بسیار مهم و درست است، چرا که بسیاری از موضوعاتی که رهبر انقلاب مطرح می‌کنند نیازمند توضیحات و تحلیل‌هایی است که بتواند به پژوهشگران و تصمیم‌گیران کمک کند. این افراد باید بدانند که چرا مقام معظم رهبری شروط 9 گانه‌ای را برای پذیرش برجام مطرح کردند؛ همان شروطی که نه دولت وقت جدی گرفت و نه مجلس نهم. رهبری نیز بعداً در جمله‌ای سربسته به رعایت‌نشدن این شروط اشاره کردند. در کتاب «سند صیانت» تحلیل شده است که این شروط چه بوده و هم‌چنین در کتاب «نبرد نافرجام» فکر و اندیشه آیت الله خامنه‌ای درباره تحریم تحلیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: با این حال بنده معتقدم که در هر دو کتاب این امکان وجود داشت که متفاوت‌تر کار شود. برای مثال در کتاب «سند صیانت»، نویسنده باید روی خود شروط متمرکز می‌شد، شأن نزول آنها را بیان می‌کرد و توضیح می‌داد که اگر این شروط رعایت می‌شد چه فایده‌ای را به همراه داشت و حالا که رعایت نشده است چه زیانی به جامعه ما وارد آمده است. هم‌چنین درباره کتاب دیگر معتقدم که بخشی از آن قابل حذف است، بدون آنکه خللی به اصل مطلب وارد شود.

خلأ در تبیین گفتمان انقلاب اسلامی باعث نقش‌آفرینی دشمنان شده است

مصطفی خوش‌چشم دیگر سخنران این مراسم بود. او گفت: چیزی که انگیزه شد تا در این مراسم شرکت کنم، نوشته‌شدن کتابی درباره تحریم و بررسی نگاه رهبر انقلاب در این زمینه است. بنده معتقدم که گفتمان انقلاب اسلامی و شاخص‌ها هنوز به خوبی برای جامعه تبیین نشده و مؤلفه‌های آن برای دوست‌داران انقلاب اسلامی، چه در داخل و چه در خارج بیان نشده است. همین موضوع باعث شده است که فضای تبیینی خالی باشد و دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال ترسیم چهره‌ای انحرافی از این مؤلفه‌ها باشند. در این زمینه تلاش برای تبیین سخنان و بیانات امام و رهبری بسیار لازم و ضروری است. این موضوع نه تنها برای جامعه عمومی بلکه برای جامعه نخبگانی نیز لازم است. به همین منظور است که دانشگاه عالی دفاع با تأسیس یک مؤسسه پژوهشی سراغ تبیین این موضوعات رفت.  

 اعترافات بایدن، کری، کلینتون و اوباما برای طراحی استراتژی «چماق و هویج» 

وی با اشاره به مقوله تحریم گفت: یکی از موضوعاتی که لازم است درباره آن محصولاتِ فکری زیادی تولید شود، مقوله «تحریم» است. این مقوله با ما بسیار عجین شده است، چرا که اصلی‌ترین اسلحه آمریکایی‌ها در برخورد با ما همین موضوع بوده است. نزدیک به دو دهه است که آمریکایی‌ها متوجه شده‌اند تغییر رژیم در ایران میسر نیست، فلذا اگر جلوی رشد سریع انقلاب اسلامی را نگیرند، بزودی جایگاه‌شان را در خاورمیانه از دست می‌دهند. اینها اعترافات خانم کلینتون، آقای کری، آقای جو بایدن و اوباما در کنگره آمریکا در زمان حکومت بوش است. در حقیقت از همان زمان به دنبال تهیه استراتژی مهار جمهوری اسلامی ایران بودند و سیاست اصطلاحاً «چماق و هویج» را از همان زمان طراحی کردند.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وقتی از تحریم صحبت می‌کنیم، از وضعیتی سخن می‌گوییم که سخت‌ترین دشمنان آمریکا شاید تنها یک سوم تحریم‌هایی که بر کشورمان اعمال شده است را تحمل کرده باشند و چه بسا تحریم‌هایی که بر ما اعمال شد قابل قیاس با هیچ کشور دیگری نباشد. باید دقت داشت که تحریم‌ها در 8 شاخه مختلف طراحی شده و بر کشورمان اعمال شده است.

وی ادامه داد: نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که در تبیین این موضوع به جامعه ایرانی منفعلانه عمل کردیم. در این بین، مقام معظم رهبری بارها درباره موضوع تحریم صحبت کردند و از همان ابتدا که اجازه دادند دولت آقای روحانی به سمت مذاکره برود همیشه تأکید می‌کردند که باید اقتصاد مقاومتی و ملی را دریابید چرا که مشخص بود اولاً تعلیق یکسری از تحریم‌های غیرمؤثر اتفاق می‌افتد و ثانیاً برای اینکه تحریم لغو شود باید اسلحه اصلی را ناکارآمد کرد. اگر اسلحه دشمن بی‌ارزش نشود، هیچ‌گاه آن را بر زمین نخواهند گذاشت.

در امضای برجام غرق تاکتیک شدیم و از سخنان رهبر انقلاب غافل!

این تحلیلگر مسائل خارجی بیان داشت: متأسفانه اندیشه‌های رهبری در این بخش بخوبی تبیین نشده است. به همین دلیل است که بدنه کارشناسی وزارت امور خارجه نگاه درستی از مذاکرات و لغو تحریم‌ها ندارد و غرق در مسائل تاکتیکی می‌شود. برجام اصلاً در چارچوب درستی پیش نرفت و نگاهمان به طرف آمریکایی نگاهی منفعلانه بود. از این نظر است که این کتاب بسیار خوب است. امیدوارم که این روند ادامه داشته باشد که تا این اندازه اندیشه‌های رهبری مظلوم باقی نماند.

در پایان این مراسم مهدی فلاحیان نویسنده کتاب «نبرد نافرجام» صحبت کرد و پس از آن از 2 کتاب «نبرد نافرجام» و «سند صیانت» رونمایی شد.

 کتاب , برجام , رهبر ,

انتهای پیام/ 

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)