میرنیوز

همه برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون در ۴۱ سالگی انقلاب

 همه برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون در ۴۱ سالگی انقلاب 2020-01-28T12:57:11+03:30

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شبکه های سیما با پخش بیش از 100 عنوان برنامه ترکیبی، تولیدی، گفتگو محور، مستند، فیلم سینمایی و تلویزیونی، مجموعه های نمایشی میهمان خانه های گرم مخاطبان در فجر انقلاب می شوند.

مشروح و جزئیات برنامه ها و سریال های تلویزیون در دهه فجر انقلاب اسلامی:

*** «جلال» سریال دهه فجری شبکه یک

*سریال تاریخی «جلال» سال های 1338 تا 1356 شمسی را به تصویر می کشد و قیام مردم آذربایجان شرقی را در این سال ها روایت می کند. این مجموعه درامی اجتماعی از رخداد‌های اجتماعی و روز‌های انقلاب اسلامی در سال‌های منتهی به 29 بهمن 1356 آذربایجان شرقی است که حمیرا ریاضی، عمار تفتی، هادی افتخارزاده، مهران رجبی، رضا آبپاک، سنا پورسعیدی، کامیار شکیبایی، فاطمه شکری، حامد منافی و دیگر بازیگران تلویزیون و بومی آذربایجان شرقی درآن به ایفای نقش کرده اند.

سریال 15 قسمتی «جلال» به کارگردانی حسن نجفی و تهیه کنندگی مهدی کریمی محصول امور استان های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مرکز آذربایجان شرقی است که از جمعه 11 بهمن هر شب پس از بخش خبری ساعت 21 روی آنتن می رود.

* مجموعه نمایشی «چایخانه هم زبان» در قالبی طنز و کمدی موقعیت تولید شده که پاسداشت زبان فارسی موضوع اصلی آن است.

تمام ماجرای این مجموعه اپیزودیک که از 12 بهمن پخش خواهد شد، در یک چایخانه رخ می دهد. در خلاصه داستان این مجموعه آمده است: بهرنگ که دانش آموخته رشته زبان و ادبیات فارسی است، دستگاهی ساخته که زبان محاوره ای فارسی را آنلاین ویرایش می کند. اما خواهر او ترنگ درست در نقطه مقابل اوست و دائم در برابرش جبهه می گیرد. کشمکش این خواهر و برادر و شخصیت هایی که به داستان وارد می شوند، خط اصلی قصه را تشکیل می دهد.

علی تاجمیر، آلاله زارع طلب، حمید یزدانی، بهناز بستان دوست، فرهاد اتقیایی، سامان مظلومی، نوشین اعتماد، شهروز آقایی پور، کامیار محبی، پرنیان عبادی و نگار تقوی راد بازیگران «چایخانه هم زبان»اند.

مجموعه نمایشی «چایخانه هم زبان» به تهیه کنندگی محمد رحیمی و کارگردان علی عمرانی، کاری از گروه فرهنگ، هنر و تاریخ شبکه یک سیما است که در26 قسمت 15 دقیقه ای و از شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت 19:30 پخش خواهد شد.

* مجموعه مستند «در برابر طوفان» روایتگر تاریخ سیاسی و اجتماعی رژیم پهلوی دوم از زمان پادشاهی محمدرضاشاه تا انقلاب اسلامی است. در این مستند صداها و تصاویر دیده نشده از تاریخ معاصر کشور نمایش داده می شود. اقتصاد، ارتش، فرهنگ و هنر، آموزش و پروش، ساواک، سیاست داخلی، سیاست خارجی، مذهب، مطبوعات، زندگی خصوصی، موضوعاتی است که در هر قسمت این مجموعه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مجموعه مستند «در برابر طوفان» به کارگردانی مهدی نقویان در 10 قسمت تهیه شده است که از 11 بهمن روی آنتن شبکه یک خواهد رفت.

* مستند «فرزانه انقلاب» زندگی نامه سیاسی، اجتماعی و مبارزانی دکتر عباس شیبانی را روایتگری می کند. دکتر شیبانی فعالیت‌های سیاسی‌اش را از سن نوزده سالگی در مسجد هدایت آغاز کرد. او پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت شورای انقلاب منصوب و در پنج دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان منتخب مردم، برگزیده شد. مستند فرزانه انقلاب به تهیه کنندگی حامد کاظم زاده کاری از گروه فرهنگ، هنر و تاریخ شبکه یک سیما است که در ایام دهه فجر از شبکه یک پخش می شود.

* مستند «انقلاب مسجد» با موضوع معرفی سازمان دهندگان تظاهرات و شعارهای انقلابی در زمان انقلاب اسلامی است. در هر قسمت از این مجموعه با فعالان مساجد یکی از استان های کشور که نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند، گفتگو شده است. مساجد استان های فارس، اصفهان، یزد، کرمان، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، آذربایجان شرقی، لرستان، خراسان رضوی و همدان استانی انددپ که در50 دقیقه تصاویر آرشیوی و مستندی از فعالان مساجد آن در سازماندهی مردم برای حضور در تظاهرات و بیان شعارهای انقلابی پخش می شود.

مستند «انقلاب مسجد» به تهیه کنندگی مسعود رداعی در10 قسمت و توسط 10 کارگردان ساخته شده است که در دهه فجر انقلاب هر روز از شبکه یک پخش می شود.

* مجموعه مستند «ملت قهرمان» در10 قسمت30 دقیقه‌ای در مدرسه مستند عمار تولید شده است که در هر قسمت، یک مستند با موضوع انقلاب اسلامی برای مخاطبان و علاقمندان روایت می شود. این مجموعه مستند در روزهای ده فجر از شبکه یک نمایش داده می شود.

* برنامه تخصصی «نگاه یک» هم در روزهای 11 و20 بهمن در دو برنامه با دعوت از مهمانان حضوری به موضوع انقلاب اسلامی می پردازند. «طرحی برای فردا» 10 و 19 بهمن دو برنامه و «روایت فتح» هم 9 و 18 بهمن دو برنامه در این حوزه روی آنتن می برند.

* برنامه های روتین «صبح بخیر ایران» و «سیمای خانواده» هم در این ایام نگاهی خاص و ویژه به شرایط و تحولات قبل، حین و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران خواهند داشت. در این برنامه ها قرار است علاوه بر نمایش دستاوردهای اقتصادی و علمی و فناوری انقلاب اسلامی از خانواده های مبارز در دوران ستم شاهی نیز دعوت کنند.

*** «گام دو»، «زعفران» و «مشق دو» ویژه‌برنامه‌های شبکه دو سیما

* آغاز جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با ویژه‌برنامه ورود امام خمینی(ره) که شنبه 12 بهمن ساعت 9 تا 11 از شبکه دو پخش می‌شود، گرامی داشته می‌شود. این ویژه‌برنامه با حضور مهمانان و پیشکسوتان نهضت پیروزی انقلاب اسلامی همراه با بخش‌های متنوع و جذاب به صورت زنده پخش خواهد شد. 

* به مناسبت دهه فجر برنامه «گام دو» با تاکید بر بازخوانی بیانیه گام دوم انقلاب از شبکه دو سیما روانه آنتن خواهد شد. برنامه گفت‌وگو محور «گام دو» کاری از گروه اجتماعی فرهنگی و به تهیه‌کنندگی مرتضی یعقوبی  با حضور کارشناسان زبده و صاحب تجربه در حوزه‌های مختلفی اعم از علم و پژوهش، عدالت و مبارزه با فساد، امنیت و سیاست، سبک زندگی، معنویت و اخلاق و ... هر شب به سرفصل‌های بیانیه گام دوم انقلاب می‌پردازد.

* برنامه ترکیبی «زعفران» کاری از گروه اجتماعی فرهنگی یک قرار آخر هفته‌ای شاد و خانوادگی است که با حضور مهمانان و چهره‌های فرهنگی و هنری به گفت وگو پیرمون داشتن حال خوب و استمرار آن می‌پردازد. این برنامه در دهه فجر جمعه‌ها ساعت 10 روانه آنتن می‌شود.

* «مشق دو» کاری از گروه کودک و نوجوان از ویژه‌برنامه‌های انتخاباتی شبکه است که در ایام دهه فجر متناسب با این ایام تولید و پخش می‌شود. تبیین و معرفی مهم‌ترین مطالبات نوجوانان نسل امروز از نمایندگان مجلس بر اساس مفاهیم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از اهداف این برنامه است که در ایام دهه فجر ساعت 15:50 پخش می‌شود.

* «گلچین سخنان امام و رهبری» با هدف پخش منتخب بیانات امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای؛ مقام معظم رهبری در قالب‌های گرافیکی و تصویری در فواصل برنامه‌ها در این ایام پخش خواهد شد.

* «بی مرز با حجاب» کاری از گروه خانواده و به تهیه‌کنندگی شیدا نیکوروین مستندی است گفت‌و‌گو محور پیرامون معرفی بانوان مسلمان و محجبه در کشورهای آسیایی و اروپایی و پیگیری قصه حجاب در کشورهای مختلف که با محوریت تاثیرات فرهنگی پیروزی انقلاب اسلامی در ترویج حجاب و عفاف در ایام دهه فجر در 10 قسمت روانه آنتن می‌شود.

* برنامه ترکیبی «میخچه» کاری از گروه سیاسی شبکه دو با بررسی، کنکاش و گفتگو پیرامون حواشی فضای مجازی با رویکردی طنز متناسب با دهه فجر تولید شده که پنجشنبه‌ها ساعت 21 در جدول پخش برنامه‌های شبکه دو قرار دارد.

* مستند «رزم آهنگ» روایتی مستند از تولید سرودهای انقلابی در بهمن 1357 و مستند «پرسنل اداره سوم» گفت‌وگو یکی از بازجویان ساواک با چند نفر از زندانیان و انقلابیون بهمن 1357 پس از سال‌ها، در کنار پخش مستندهای برتر از ویژه‌هاییست که برای این ایام در نظر گرفته شده است.

* «زنده باد زندگی» کاری است از گروه دانش و اقتصاد به تهیه کنندگی محمدجعفر خسروی که به تناسب ایام دهه فجر هر روز به موضوعات مرتبط با کسب و کار به ویژه کارآفرینی و اقدامات شاخص اقتصادی در استان‌های مختلف می‌پردازد. این برنامه از شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت 10:15 روانه آنتن می شود.

* «چلچله»؛ ویژه‌برنامه صبحگاهی موسیقایی شبکه که در ایام دهه فجر به تولید و پخش کلیپ‌های سرودهای انقلابی و ویژه می‌پردازد نیز از شنبه تا چهارشنبه ساعت 6:30 روانه آنتن خواهد شد.

* برنامه «با ما بیا» به تهیه کنندگی سید مجتبی ظریفیان و کارگردانی آزیتا رضایی که با هدف گرامی داشت پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌هایی متناسب این گروه سنی را تهیه کرده و هر روز در ایام دهه فجر ساعت 15 روانه آنتن می کند.

* همچنین «مسابقه محله» به تهیه‌کنندگی مسعود روشن‌پژوه که روزهای پنجشنبه ساعت 15:15 روانه آنتن می‌شود، با ایجاد فضای شاد و نشاط به همراه آموزش تفریحات سالم و کم‌هزینه و با حضور کودکان شهرهای مختلف دهه فجر را جشن می‌گیرد.

* «نغمه‌‌های ماندنی» از دیگر تدارکات گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیماست که تعدادی از ترانه‌های ماندگار که برای بچه‌ها در چهار دهه پس از انقلاب ساخته شده را بازآفرینی می‌کند. همچنین ساخت موسیقی با حال و هوای اصلی اثر و تصویرسازی آنها، معرفی شاعر، شعر و قصه سروده شدن این ترانه از دیگر بخش‌های برنامه است که در فواصل برنامه‌ها پخش می‌شود.

* مستند گزارشی «نما دو» کاری از گروه دانش و اقتصاد با هدف انعکاس دستاوردهای انقلاب اسلامی و نیز جشن‌های مردمی استان های مختلف کشور در ایام دهه فجر ساعت 18 پخش می شود.

* از سوی دیگر برنامه های «در انتهای الوند»، «عصر خانواده» و ... به صورت اختصاصی در این روزها با رویکرد ویژه دهه مبارک فجر به مخاطبان تقدیم می شود.

* یکی دیگر از تدارکات ویژه این شبکه جشنواره فیلم‌های سینمایی است که با هدف پخش فیلم‌های برتر سینمایی و تلویزیونی و گلچین سریال های مرتبط با موضوع انقلاب اسلامی هر شب در این ایام ساعت 24 روانه آنتن می شود.

* ویژه برنامه روز 22 بهمن نیز از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده برای این ایام است که با حضور مجریان و مهمانان مختلف در دو بخش استودیویی و گروه مستقر در راهپیمایی، این حماسه عظیم را به تصویر می‌کشد. گفت‌و‌گو با شهروندان در مسیر راهپیمایی، اجرای موسیقی‌های شاد و حماسی، حضور مجریان و برنامه‌سازان شبکه و همچنین توصیف شور حضور مردم در مسیر راهپیمایی بخش‌هایی از این ویژه برنامه است. ارتباط با استان‌های مختلف و انعکاس آمادگی کشور برای حماسه راهپیمایی نیز از دیگر تدارکات ویژه این روز است که دوشنبه 21 بهمن ساعت 19:30 و سه‌شنبه 22 بهمن ساعت 9 تا 13 روانه آنتن می‌شود.

*** از «مهر آباد» تا «خاطرات سعد آباد» در شبکه سه سیما

* ‎مجموعه کوتاه «خاطرات سعدآباد» در ‎20 قسمت به تهیه کنندگی و کارگردانی یوسف جعفری از شبکه سه سیما پخش می شود.

‎هر قسمت از «خاطرات سعدآباد» به روایت یکی از افراد نزدیک به محمدرضاشاه پهلوی و برخی از دیپلمات های خارجی می پردازد.

‎* روایت های شنیده نشده از ارتباط بختیار با صدام در زمان جنگ تحمیلی در مستند «شاپور بختیار» نمایش داده می شود. این مستند به کارگردانی حسن یوسفی تهیه شده است.

* مستند «تمدن بزرگ» به کارگردانی و تهیه کنندگی پوررشید که روایتی از تمدن بزرگ مورد نظر محمدرضا پهلوی است، روی آنتن می رود.

* «بند یازدهم» مستندی پژوهشی است. این مستند درباره تهاتر سلاح و نفت در دوره پهلوی دوم است.

* مجموعه مستندهای پژوهشی در مورد زمین هایی که در دوره پهلوی اول به نام رضاشاه زده شده است با عنوان «املاک رضاشاه» از این شبکه پخش می شود.

* مستند «بحرین» که روایتی از جدایی بحرین از ایران در دوره پهلوی دوم است، از دیگر مستندهایی است که در این ایام از شبکه سه پخش می شود. این مستند به کارگردانی محسن کرمیان و تهیه کنندگی سعید صفار تولید شده است.

* از دیگر مستندهای آماده شده برای پخش از آنتن شبکه سه می توان به مستند «پسر اول» اشاره کرد. این مستند روایتی از فرزند محمدرضا پهلوی و نقش او در زندگی خانواده پهلوی است. این مستند به تهیه کنندگی و کارگردانی حق خواه تهیه شده است.

* گروه اجتماعی شبکه سه سیما برنامه ترکیبی «مهرآباد»  به  تهیه کنندگی مجتبی امینی با روایتی متفاوت از دوران ملتهب انقلاب در 30 قسمت پخش می کند. در این برنامه چهره هایی که در دوران پرالتهاب انقلاب حضور و نقش مؤثری داشتند به روایت داستان های خود می پردازند.

*** «مداد قرمز» و «چرا انقلاب» جدیدترین تولیدات شبکه چهار برای دهه فجر

* «چرا انقلاب» عنوان برنامه جدید گروه سیاسی شبکه چهار سیما است که ویژه دهه فجر انقلاب اسلامی تولید شده است.

«چرا انقلاب» در قالب مستند پرتره در 10 قسمت 30 دقیقه ای در رابطه با انقلاب اسلامی با مبارزان انقلابی گفتگو می کند. این برنامه از 12 بهمن ماه، شنبه تا چهارشنبه ساعت 22 پخش می شود.

افرادی که در این مستند پرتره با آنها گفتگو شده است، از مبارزان انقلابی و فعالان سیاسی هستند که عمدتا در زمان رژیم پهلوی محکوم به اعدام شده اند. جلال الدین فارسی، علی محمد بشارتی، توکل صدیق و ... از جمله افردای است که در مستند پرتره «چرا انقلاب» با آنها گفتگو شده است.

*«مداد قرمز» عنوان ویژه برنامه شبکه چهار سیما در دهه فجر انقلاب اسلامی است. اولین قسمت از این برنامه شنبه 12 بهمن ساعت 21 روی آنتن شبکه چهارخواهد رفت.

هر قسمت از «مداد قرمز» با حضور یک مهمان به یکی از مسائل و چالش های انقلاب اسلامی در چند دهه گذشته خواهد پرداخت.

دوگانه‌ انقلاب اسلامی- جمهوری اسلامی با حضور محمد قوچانی؛ استکبار- استبداد با حضور حجت الاسلام احمد رهدار؛ عدالت ـ توسعه با حضور مجید شاکری؛ تحجر ـ تجدد با حضور حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی؛ جوان گرایی ـ تجربه گرایی با حضور مهرداد بذرپاش؛ فرهنگ دولتی ـ فرهنگ مردمی با حضور وحید جلیلی؛ امنیت ـ آزادی با حضور یکی از کارشناسان امنیتی و محاصره تبلیغاتی با حضور دکتر حسن خجسته، موضوعاتی است که در هر قسمت از برنامه در مورد آن ها گفت و گو خواهد شد.

«مداد قرمز» به تهیه کنندگی و کارگردانی علی خواجه و دبیری مجتبی طالقانی در گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما برای پخش در شب‌های دهه فجر آماده شده است.

* شبکه چهار سیما از 11 بهمن ماه به صورت زنده به پوشش تصویری سی‌ و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجردر قالب برنامه «شب تئاتر» می پردازد.

ویژه برنامه «شب تئاتر» ویژه تئاتر فجردر تاریخ های 19،18،13،12،11و 20 بهمن ماه هر شب ساعت 22:30 از محل برگزاری جشنواره به صورت زنده به پوشش تصویری سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌پردازد.

منوچهر اکبرلو مجری برنامه میزبان کارشناسان، منتقدان و شرکت کنندگان در جشنواره می شود و با آنها درخصوص رخدادهای امسال این جشنواره گفت و گو می کند.

میز خبر با اجرای مصطفی محمودی و معرفی آثار شرکت کنندگان در جشنواره از جمله بخش های این برنامه است.

* برنامه تلویزیونی «خانه تو» در ایام الله دهه فجر از شنبه 12 بهمن ماه، هر روز ساعت 15 با اجرای فرهاد جم و زهرا شوقی از شبکه چهار سیما پخش می شود. این ویژه برنامه زنده در هر قسمت، به یک رویداد شاخص چهل سال گذشته کشور می پردازد.

ویژه برنامه «خانه تو»، ده خاطره شاخص ملی را، در حافظه تاریخی مردم و تقویم تاریخ انقلاب، جستجو کرده، هیجان و شیرینی آن را دوباره در گفت و گو با خاطره سازان و افراد موثر آن رویداد، مرور می کند.

* «شب سینما» به تهیه کنندگی و سردبیری سجاد مهرگان در قالب یک ویژه برنامه سه قسمتی میزبان بزرگان سینمای ایران می شود.

این برنامه 15،16،17 بهمن ماه ساعت 22:30 با اجرای امیرحسن ندایی به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می شود.

این ویژه برنامه دارای یک میز موضوعی با حضور بزرگان سینمایی است و امیرحسن ندایی هر شب میزبان دو‌ میهمان از کارگردان های برجسته سینمایی که در جشنواره فیلم فجر حضور ندارد می شود.

"میز نقد" بخش دیگری از برنامه است که شامل  فیلم های بزرگ‌ جشنواره با رویکرد جوانگرایی در نقد که در فکر مقابله با جریان نقد پیر سینمای ایران است، می شود.

* مجموعه مستند «انقلاب در قاب» به روایت و تحلیل چگونگی تأثیر پذیری سینمای ایران از انقلاب اسلامی می‌پردازد. این مجموعه  به کارگردانی عادل انیسی در13 قسمت هر روز ساعت 12 از شبکه چهار سیما پخش می شود.

از سال 1357 که با سوزاندن سینما و ایجاد حکومت نظامی، سینما‌ها تعطیل می‌شوند تا سالهای ابتدایی دهه 60 که سینما دوباره متولد می‌شود، اقداماتی انجام شده است که در این مستند تلاش شده با مصاحبه با دست‌اندرکاران حوزه سینما در آن دوران، به تحلیل دقیق این تغییر مثبت بپردازد.

برای ساخت این مستند با بیش از 50 نفر از سینماگران و مدیران حوزه فرهنگ در آن دوره صحبت شده، از جمله آقایان بهشتی، شجاع نوری، داوود‌نژاد، امید روحانی، علیرضا رئیسیان و سلحشور نقطه نظرات خود را برای تحلیل دقیق‌تر این تغییرات در سینمای ایران بیان کردند.

آینده ایران و در برابر طوفان به همراه پخش سرودهای های خاطره انگیز انقلابی از دیگر برنامه های شبکه چهار سیما برای ایام الله دهه فجر است.

*** «چهل ستون» شبکه پنج در جشن انقلاب

* گروه خانواده و کودک شبکه پنج سیما، سری جدید برنامه «رنگین کمان» را از 15 بهمن پخش خواهد کرد.  این برنامه در روزهای سه شنبه 15، چهارشنبه 16 و پنج شنبه 17 بهمن ماه دهه مبارک فجر همراه با کودکان و نوجوانان خواهد بود. «رنگین کمانی ها» در جشن بزرگ انقلاب روز 22 بهمن نیز حضور خواهند داشت.

* برنامه «به خانه بر می گردیم» که هر روز ساعت 17 از شبکه پنج سیما روی آنتن می رود، در دهه فجر نیز معطوف به این مناسبت خواهد بود.

* ویژه برنامه مهمانی «به خانه بر می گردیم» و برنامه «دست خط» نیز در ایام دهه فجر معطوف به این مناسبت خواهد بود.

* برنامه «سرچشمه» در ایام دهه فجر، از 12 بهمن ماه مهمان خانه مخاطبان می شود. این برنامه به گفتگو با چهره های شناخته شده درباره موضوع دهه فجر و انقلاب می پردازد.

* برنامه «چهل ستون» به تهیه کنندگی محمد سعادتی ویژه دهه فجر در 10 قسمت از شبکه پنج سیما پخش می شود. این ویژه برنامه با نخبگان حوزه پیشرفت و سازندگی گفتگو خواهد کرد.

* مستند «قلم های اجاره ای» به تهیه کنندگی محمد ساسان در 22 قسمت 10 دقیقه ای به موضوع بررسی مطبوعات پیش از انقلاب می پردازد.

* مستند «چهل سالگی» کاری از گروه اقتصاد شبکه پنج است که نگاهی متفاوت به انقلاب اسلامی ایران دارد.

مستند ترکیبی «چهل سالگی» به تهیه کنندگی عبدالله عبدی در 10 قسمت 55دقیقه ای تهیه و تولید شده است. این مستند با محوریت مباحث اقتصادی که به سراغ افرادی می رود که خود درجریان انقلاب اسلامی ایران نقش آفرین بوده اند.

برنامه «چهل سالگی» از ابتدای دهه پنجاه شمسی آغاز می‌شود؛ نگاهی به حوادث آن دوران دارد و بعد از آن سیر تحولات چهل ساله انقلاب اسلامی ایران را از بیان صاحب نظران و کارشناسان روایت می کند. موضوعاتی که در هر قسمت از این مستند ده قسمتی به آن پرداخته می شود. شامل: کشاورزی، صنعت، آموزش و دانش، انرژی، پتروشیمی، هسته ای، نیرو، دانش بنیان، راه و مسکن و سلامت است. این برنامه از 9 بهمن هر شب ساعت 21:30 پخش می شود.

* برنامه تلویزیونی «نقد سینما» کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما، با اجرای بهروز افخمی و تهیه‌کنندگی یوسف بچاری از 10 بهمن ماه روانه آنتن می شود. این برنامه همزمان با شروع سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر خواهد بود و ایام جشنواره صرفا به فیلم‌های فجر می‌پردازد.

* برنامه صبحگاهی «یه روز تازه» از ابتدای دهه فجر منعطف به این مناسبت خواهد بود. روزنامه تصویری صبحگاهی «یه روزتازه» کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما به تهیه کنندگی امیرحسین خرمشاهی و روح الله رحیمی، با آیتم های متنوع و مختلف در حوزه گردشگری، محیط زیست، تئاتر و سینما، شهر و معماری، دانش و فناوری، ادبیات با تحلیل نقد کتاب، بوم گردی، خانه دوست، ارتباط تلفنی زنده و گفتگوی با مسئولان پیرامون موضوعات روز جامعه، تاریخ، صفحه شما، پا توی کفش اخبار و... هر روز صبح ساعت 6:30 تا 9 بر روی آنتن می رود.

* «مهر وطن» ویژه برنامه زنده 22 بهمن نیز در روز پیروزی جشن انقلاب به صورت مستقیم به پوشش تصویری حضور گسترده مردم در یوم الله 22 بهمن ماه می پردازد.

* برنامه های گروه تهران و شهروندی شبکه پنج سیما در بهار انقلاب متناسب با ایام خواهد بود. برنامه «درشهر» و «در استان» معطوف به پوشش تصویری و گزارشی برنامه های دهه فجر خواهد بود. همچنین برنامه «تهران 20» دو برنامه را ویژه این ایام روانه آنتن می کند. برنامه «تهرانگرد» نیز در جشن انقلاب یک برنامه ویژه این ایام خواهد داشت. 

* مجموعه تلویزیونی «تا صبح» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و مجید جوانمرد هر شب ساعت 23 از شبکه پنج سیما پخش می شود.

فیلمنامه سریال «تا صبح» به قلم عباس نعمتی نگارش شده و داستان آن روایت چند جوان از دهه پنجاه است. یکی از این جوانان مستانه نام دارد که در پیچ و تاب ماجرایی عاطفی، درگیر مسائل سیاسی می‌شود. مستانه پزشک جوانی است که در مبارزات انقلابی شرکت فعال دارد. او با عمویش تیمسار بدر که یکی از تیمسارهای عالی‌رتبه شاهنشاهی است، زندگی می‌کند ...

*** «مشاعره بزرگ ایران» در دهه فجر در شبکه هفت سیما

* به مناسبت دهه مبارک فجر برنامه «مشاعره بزرگ ایران» با اجرای دکتر اسماعیل آذر هر شب ساعت 22 از شبکه هفت سیما پخش می شود.

در این برنامه از شاعران کشور در رده های مختلف سنی دعوت شده و بین آنها رقابت و مشاعره با سرودن اشعار سروده شده در وصف انقلاب، شهدا و... برگزار می شود.

این برنامه با آیتم های دیگری همچون گفتگوی ویژه با برخی از نویسندگان و شعرای مطرح کشور در خصوص تحولات و همچنین دستاوردهای ادبی در بعد از انقلاب اسلامی، پخش آهنگ ها و سرودهای انقلاب همراه است.

* برنامه «دانشگاه انقلاب» به تهیه کنندگی هادی خدادی هر شب ساعت19:40 با تهیه گزارش و گفتگوی ویژه با پژوهشگران، اساتید و نفرات برتر علمی در مراکز آموزش علمی کشور به تبیین پیشرفت ها و دستاوردها در رشته های مختلف در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی می پردازد.

* همچنین برنامه «دوربین هفت» به تهیه گزارش از نمایشگاه ها و همایش های برپا شده در ایام دهه فجر همچون هفتمین دوره نمایشگاه دانش آموزی در حوزه انقلاب، نواختن زنگ انقلاب در مدارس، جشن های دهه فجر در مدارس و... می پردازد.

* برنامه «فرصت برابر» نیز با گزارش به صدا درآمدن زنگ انقلاب در یکی از مدارس با حضور وزیر آموزش و پرورش، دعوت از اعضاء گروه سرودهای انقلابی و... به استقبال دهه مبارک فجر می رود.

برنامه «فرصت برابر» به تهیه کنندگی مرتضی یعقوبی شنبه، یکشنبه و دوشنبه ساعت 16 از شبکه هفت سیما پخش می شود.

* برنامه «دکتر سلام» نیز دستاوردهای رشته پزشکی، خاطرات پزشکان از دوران انقلاب و پیشرفت های علمی و پزشکی را بیان می کند.

برنامه «دکتر سلام» هر روز ساعت 13:30 از شبکه هفت سیما پخش می شود.

* همچنین برنامه «یقه هفت»، «صبحی دیگر»، «روزگاری ایران»، «چهل شاهد»، «مثبت 40» و «گنج خاطرات»  نیز به موضوع انقلاب می پردازند.

*** «مروارید» شبکه قرآن در دهه فجر

* «آیه های انقلاب» عنوان برنامه ای است که نگاهی گذرا به جلوه های قرآن در قیام و بیان امام خمینی رحمت الله علیه دارد و قرار است در 20 قسمت 20 دقیقه ای و با اجرای عارف حسینی به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما برود.

ضبط این برنامه از یزد آغاز شده و در ادامه در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، مسجد اعظم، مدرسه فیضیه، مسجد سلماسی، منزل امام در محله یخچال قاضی قم، ورامین و مجلس شورای ملی قدیم و...، «آیه های انقلاب» تصویربرداری خواهد شد.

* «مروارید»  نیز عنوان دیگر برنامه این شبکه در ایام الله دهه فجر می باشد که قرار است با اجرای محمدمهدی آوینی و امیرحسین سپهری و با حضور کارشناسان مطرح و مرتبط به قیام مردم و پیروزی انقلاب اسلامی ایران بپردازند.

*** «فرزندان ایران»، «جمع ایرانی» و «ترنم جام» جام جم در دهه فجر

* برنامه «فرزندان ایران»، ویژه کودکان و خردسالان، مقارن با ایام الله مبارک دهه فجر از شبکه جهانی جام جم پخش می شود.

«فرزندان ایران» کاری است از گروه کودک و نوجوان شبکه جهانی جام جم که سعی دارد فضایی شاد، پرنشاط، سرگرم کننده و امیدآفرین را برای مخاطبان فارسی زبان خارج کشور فراهم کند. از ویژگی های این برنامه آموزش زبان فارسی از طریق ارتباط نزدیک و دوسویه با خردسالان و کودکان ایرانی مقیم خارج کشور و فارسی زبانان سایر کشورها است.

اجرای «فرزندان ایران» را ملیکا زارعی (خاله شادونه)، مریم وطن پور (خاله قاصدک) و مینا هاشمی بر عهده دارند.

* «جمع ایرانی» از شبکه جام جم هر شب یک موضوع مرتبط با انقلاب اسلامی را محوریت خواهد داشت و میهمانان اعم از کارشناسان، خواننده ها، هنرمندان و ... بر همین مبنا انتخاب و دعوت خواهند شد. ارتباط با یکی از استان ها در هر شب نیز بخش دیگری از برنامه «جمع ایرانی» خواهد بود. همچنین برنامه «جمع ایرانی» در شب 22 بهمن به صورت ویژه پخش می شود.

* «ترنم جام» برنامه موسیقیایی 30 دقیقه ای است که در این برنامه به صورت ویژه به جشنواره موسیقی فجر پرداخته خواهد شد. این برنامه ضمن دعوت از پیشکسوتان این عرصه، به موضوع موسیقی دینی و انقلابی خواهد پرداخت و همچنین شعرا و ترانه سراهای انقلاب مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

* همچنین در قسمت هایی از برنامه «خانه مهر» نیز به تناسب روزهای دهه فجر به این ایام اختصاص یافته است.

 *** رنگ و بوی فیلم های انقلابی در شبکه نمایش

* شبکه نمایش از 12 تا 22 بهمن ماه در ساعت های 13 و 21  فیلم های مناسبتی برای پخش در نظر گرفته است.

در ساعت 13 به ترتیب فیلم های «زمانی برای ماندن»، «روزی که مینا گم شد»، «دیوارهای یخی»، «در برابر باد»، «غبار زمان»، «قیام»، «حادثه»، «خلبان»، «کمی آن سوتر»، «میهمانی خصوصی» و «شکار» را پخش می کند .

این شبکه در ساعت 21 فیلم های «جنگ نفت کش ها»، «آوار»، «در مسیر تند باد»، «ساوالان»، «کشتی آنجلیکا»، «تشکیلات»، «تنوره دیو»، «عقاب ها»، «امکان مینا»، «یک گزارش واقعی» و «خبر چین» را به ترتیب تا 22 بهمن ماه به روی آنتن می برد.

*** حال و هوای انقلابی «چهل تیکه»، «نسیم دانش»، «نسیم آوا» شبکه نسیم

* «نسیم آوا» ساعت 21:30 جمعه 11بهمن ماه با حضور حامد طاها و پنجشنبه 17بهمن ماه ساعت 19 با حضور محمد بابایی از شبکه نسیم پخش می شود.

* برنامه ترکیبی «چهل تیکه» شنبه تا پنجشنبه در دهه فجر ساعت 20:30 به بازخوانی سرودهای خاطره انگیز ایام انقلاب می پردازد و مروری بر خاطرات ایام پیروزی انقلاب با پخش تصاویر آن روزها دارد.

*«نسیم دانش» در 10 قسمت در ساعت 18:30 به  معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه علم و فناوری های نوین می پردازد .

* علاقمندان به برنامه هیجان انگیز «دست فرمون» می توانند شنبه تا سه شنبه ساعت 22 و «دورهمی» را چهارشنبه تا جمعه ساعت 22 از قاب شبکه نسیم ببینند.

* برنامه های جاری شبکه نسیم از جمله «ویتامین خ»، «کاف گاف» و «خانه ما» نیز در این ایام پخش خواهد شد.

* برنامه «کتاب باز» هم هر شب ساعت 19 از شبکه نسیم مروری بر ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و معرفی آثار مکتوب در این حوزه دارد.

*** 5 مجموعه مستند و 4 برنامه تلویزیونی ویژه دهه فجر روی آنتن شبکه افق

* مجموعه مستند «دوران پر حادثه» که 6 قسمت آن به دهه فجر امسال می‌رسد و روی آنتن خواهد رفت. این مجموعه مستند در 26 قسمت 42 دقیقه در حال تولید است و رویکرد اصلی آن، بررسی رخدادها و تحولات مهم اوایل انقلاب بوده و به واکاوی و بررسی این موضوعات می‌پردازد.

* سه قسمت ویژه «ایران مدل پهلوی» طی دهه فجر از شبکه افق پخش می‌شود؛ این مجموعه که در قالب 12 قسمت 56 دقیقه‌ای در حال تولید است تاریخ رژیم پهلوی را در گفت‌وگو با عناصر فراری به خارج کشور بررسی می‌کند و هدف از آن ارائه تصویری کمتر دیده و شنیده شده از تاریخ دربار و حکومت پهلوی است، تولید این مجموعه در حال حاضر به پایان رسیده و مراحل تدوین را می‌گذراند.

* مجموعه مستند «پدر طالقانی» در پنج قسمت 56 دقیقه‌ای به بررسی سیره و زندگی سیاسی آیت‌الله طالقانی می‌پردازد و در ایام‌الله دهه فجر در ساعتی مناسب پخش خواهد شد.

* سری سوم مجموعه مستند داستانی «خاطره محله ما» در 14 قسمت 30 دقیقه‌ای تولید شده است. این مجموعه با رویکرد بررسی اتفاقات کودتای 1332 و سال‌های مبارزه با دوران پهلوی و اوایل انقلاب و درگیری با منافقین، در قالب یک مجموعه داستانی تولید شده و سری چهارم آن هم ساخته می‌شود.

* مجموعه مستند «برای تاریخ» که 12 قسمت آن برای پخش در این ایام در نظر گرفته شده از دیگر برنامه‌های شبکه افق است، این مجموعه مستند به روایت شاهدان عینی اوایل انقلاب تصویرسازی شده و در هر قسمت به یک اتفاق مهم در آن دوران اشاره می‌کند البته 20 قسمت دیگر این مستند هم در حال تولید است.

* مستندهای تک قسمتی متعددی هم برای پخش از شبکه افق در نظر گرفته شده‌اند که از آن جمله می‌توان به «او یک معلم بود» با موضوع شخصیت فرهنگی آیت‌الله شهید بهشتی، «شهید کافی» با موضوع فعالیت‌های انقلابی و مبارزاتی شهید کافی در دوران پهلوی و «کوروش آسوده بخواب» درباره اقدامات محمدرضا پهلوی و سیاست‌های استعماری انگلیش و جدایی بحرین از ایران، اشاره کرد.

مدیر شبکه افق به ویژه برنامه‌های تلویزیونی ایام‌الله دهه فجر اشاره و تصریح کرد: مجموعه «شاهد عینی» که 12 قسمت آن برای پخش در این ایام آماده شده با رویکرد واکاوی تاریخ انقلاب و گفت‌وگو از افراد تاثیرگذار در آن دوران و به بررسی ابعاد ناگفته‌ای از این اتفاقات و رخدادها می‌پردازد.

* برنامه «عصر» ویژه دهه فجر با رویکرد بررسی ابعاد مختلف انقلاب اسلامی در عرصه بین‌المللی و نیز جریان‌های سیاسی روز روی آنتن می‌رود؛ علاوه بر این برنامه‌های «گام دوم» و «جماران» هم برای پخش از شبکه افق در این روزها تولید شده‌اند.

* «جماران» به بازخوانی مجدد گفتمان انقلاب اسلامی در ساحت تعلیم و تربیت برای نسل جوان متفکر انقلابی می‌پردازد که این امر با ترسیم کردن عالم انسان انقلاب اسلامی محقق می‌شود؛ این برنامه به سبک تاک شو اجرا می‌شود و مجری در مواجه با اساتید برجسته حوزه و دانشگاه، درباره موضوعات مرتبط به عصر و انسان انقلاب اسلامی به بحث و گفتگو می‌نشیند و در هر قسمت اساتید مختلف حضور می‌یابند.

* برنامه گفت وگو محور «الی الحبیب» هم با توجه به چهلمین روز شهادت حاج قاسم سلیمانی و تقارن آن با 22 بهمن امسال در حال تولید است؛ این برنامه به گفت وگوی صمیمی با یاران و همرزمان این سردار رشد اسلام اختصاص دارد و بخش های ناگفته ای از زندگی و مبارزات او را به تصویر می‌کشد.

* گزیده سریال «معمای شاه» نیز برای پخش از شبکه افق در ایام‌الله دهه فجر در نظر گرفته شده است همچنین فیلم های سینمایی مختلفی هم با موضوع انقلاب اسلامی در این روزها روی آنتن خواهد رفت.

* مجموعه موشن گرافیک «گل یا پوچ» در 12 قسمت چهار دقیقه‌ای و در قالب موشن گرافیک و ارائه اسناد معتبر به تاریخ پهلوی می‌پردازد و هدف از ساخت آن، افشای اقدامات این خاندان علیه منافع ملی و مردمی است؛ تولید این مجموعه موشن گرافیک 22 قسمتی به اتمام رسیده و 10 قسمت دیگر آن به شبهات مردمی به  اتفاقات و جریانات سیاسی مهم کشور پاسخ می‌دهد.

* مجموعه موشن گرافیک «صحنه جرم» هم در 22 قسمت پنج دقیقه‌ای در قالب موشن گرافیک به مجموعه اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران و دیگر کشورها اختصاص دارد همچنین مجموعه موشن گرافیک «آمریکا منهای 20» هم در 20 قسمت دو دقیقه‌ای به معضلات و مشکلات داخلی ایالت متحده آمریکا می‌پردازد، این مجموعه در ادامه پروژه «ایران 20» تولید شده که به دستاوردها و موفقیت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته می پرداخت.

* سری جدید مجموعه موشن گرافیک «خاطرات رضاخانی» و «چی بودیم چی شدیم» که از تولیدات مرکز هنری بسیج هستند، نیز در این ایام روی آنتن می رود.

*** از یک سال آخر حکومت پهلوی تا توانمندی ویژه پزشکان و مهندسان ایرانی در شبکه مستند

* فصل سوم مجموعه «در برابر طوفان» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی نقویان در شبکه مستند تولید شده و از این شبکه پخش خواهد شد. مستند «در برابر طوفان» یکی از مجموعه مستندهای پرمخاطب چند سال اخیر صداوسیما درباره پهلوی بوده‌است که در دهه فجر انقلاب اسلامی از تلویزیون پخش می‌شود.

این مجموعه مستند روایتگر تاریخ سیاسی و اجتماعی پهلوی دوم از زمان پادشاهی محمدرضا پهلوی تا انقلاب اسلامی است؛ نمایش صداها و تصاویر آرشیوی دیده نشده از حکومت پهلوی و افراد نزدیک به دربار مجموعه مستند متفاوتی از پهلوی ساخته است. این مجموعه مستند که در دو فصل قبلی موضوعاتی نظیر اقتصاد، ارتش، فرهنگ و هنر، آموزش و پروش، ساواک، سیاست داخلی، سیاست خارجی، مذهب، مطبوعات و زندگی خصوصی حکومت محمدرضا پهلوی را به تصویر کشیده بود این بار و در فصل سوم به سراغ یک سال آخر حکومت پهلوی رفته و اتفاقات ویژه آن را به تصویر کشیده است.

«در برابر طوفان 3» از تابستان 1356 آغاز شده و تا زمستان 1357 را روایت می‌کند؛ در این مجموعه اتفاقاتى بررسی شده که  تاکنون کمتر بدان پرداخته شده است که از آن جمله می‌توان به مصادیق حمایت کشورهای خارجی از محمدرضا پهلوی و آغاز موج انقلاب در تمام استان‌های کشور اشاره کرد. بسیاری از تصاویر آرشیوی این مجموعه برای اولین بار در تلویزیون به نمایش درخواهد آمد. این مجموعه مستند در 10 قسمت 60 دقیقه‌ای تولید شده است و در ایام دهه فجر امسال از شبکه مستند پخش خواهد شد. 

* مستند «اَبَرها» دیگر تولید شبکه مستند است که به زودی از تلویزیون و شبکه مستند پخش خواهد شد. این مجموعه مستند که به کارگردانی احسان فولادی تولید شده است درباره ده پروژه صنعتی بزرگ و حساس در کشورمان است که به تازگی ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است. هر کدام از این پروژه‌ها تاثیرگذاری بسیار زیادی در حوزه‌های مخصوص به خود داشتند و ساخت آنان تحول زیادی در صنعت کشورمان رقم زده است.

از جمله پروژه‌هایی که در این مجموعه مستند مورد بررسی قرار گرفته است می‌توان به «سکوی نفتی امیرکبیر»، «کشتی افراماکس بوشهر»، «پل طبیعت»، «بزرگراه طبقاتی صدر»، «بندر شهید بهشتی چابهار»، «راه آهن چابهار ـ زاهدان»، «پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس» و ... اشاره کرد. وجه مشترک تمام این پروژه‌های انتخاب شده، اجرای آن توسط نیروهای متخصص داخلی در کنار عظمت و بزرگی آن است. در بسیاری از این پروژه‌ها، نیروهای متخصص داخلی نقش بسیار پررنگی داشتند. علاوه بر این تمام پروژه‌ها در چند سال اخیر ساخته شده‌اند و اصلا قدیمی نیستند.

مستند «اَبَرها» در 10 قسمت 30 دقیقه‌ای ساخته شده است و در هر قسمت ماجرای ساخت هر پروژه را معرفی کرده و کارکردهایش را برمی‌شمرد.

* توریست سلامت یکی از اصطلاحات رایج در حوزه سلامت است و به افرادی اطلاق می‌شود که به قصد درمان وارد کشور دیگری می‌شوند. این توریست‌ها دارای منافع زیادی برای کشور مقصد هستند که از آن جمله می‌توان به ارز آوری برای کشور اشاره کرد. کشور ما یکی از کشورهای مهم منطقه است که در این زمینه فعالیت گسترده‌ای دارد و توریست‌های زیادی همه ساله برای درمان به کشورمان سفر می‌کنند.

مستند «راه سلامت» به منظور نمایش همین موضوع در 11 قسمت ساخته شده است و نشان می‌دهد که توانمندی پزشکان کشورمان و تجهیزات بیمارستان‌های ما نسبت به دیگر کشورهای منطقه تا چه اندازه بالا است که باعث می‌شود بیماران کشور ما را برای درمان خود انتخاب کنند. در حقیقت این مستند به خوبی نشان می‌دهد که علم پزشکی ما پس از پیروزی انقلاب تا چه اندازه پیشرفت کرده است. در این فیلم علاوه بر موضوع توریست پزشکی، جاذبه‌های گردشگری کشورمان نیز تا حدی به نمایش درآمده است.

مجموعه مستند «راه سلامت» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی رسول لطفی در 11 قسمت 40 دقیقه‌ای در شبکه مستند تولید شده است و از شبکه مستند پخش خواهد شد.

* از دیگر مستندهای تولیدی شبکه مستند در فجر انقلاب اسلامی می‌توان به «قصه دیار ما» اشاره کرد. مستندی 2 قسمتی که به انقلاب اسلامی در شهرهای کوچک پرداخته است. قسمت نخست این مستند تحت عنوان «ژاندارم» درباره قیام مردم کنگاور است و قسمت دوم آن با نام «عیسی کدخدا» به قیام مردم روستای فرمهین از توابع استان مرکزی و نقش عیسی کدخدا در تقویت جنبش‌های انقلابی پیش از انقلاب پرداخته است.

این مجموعه را یزدان پرونده کارگردانی کرده است و سید محمد حسین هاشمی تهیه کننده آن است.

* مجموعه‌های میان برنامه‌ای به نام «کاست» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی احمد کشاورز در 60 قسمت تولید شده و به بازپخش جنجالی‌ترین سخنرانی‌های دهه شصت می‌پردازد. این مجموعه «کاست» تولید شبکه مستند سیما است و به صورت میان برنامه‌های 1و نیم تا 2و نیم دقیقه‌ای روی آنتن می‌رود.

این مجموعه به پخش سخنرانی‌های شنیده نشده و یا کمتر شنیده شده‌ای از آیت‌الله مطهری، مقام معظم رهبری، امام خمینی (ره)، شهید باهنر و شهید مطهری درباره موضوعات مختلفی مثل انقلاب، دفاع مقدس، محرم و ... اختصاص دارد.

* پخش میان برنامه «اولین‌ها» نیز در شبکه مستند صورت می پذیرد. «اولین ها» به تهیه‌کنندگی علی نقویان در 40 قسمت تولید شده و به صورت میان برنامه‌های یک و نیم دقیقه ای روی آنتن می‌رود. «اولین‌ها» به پیشرفت های ایران که برای اولین بار در تاریخ ایران اتفاق افتاده است، اشاره دارد. دستاوردهایی که در 4 دهه گذشته و بعد از انقلاب رخ داده است، مثل اولین لوکوموتیو، صادرات فولاد، اولین خودرو برقی و ...

*** «مدرسه انقلاب» شبکه امید در دهه فجر

* ویژه برنامه «مدرسه انقلاب» عنوان برنامه ای است ترکیبی و استودیویی به تهیه کنندگی هومن ستوده و اجرای رامتین چیت سازان که با همکاری اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در ایام دهه فجر هر روز ساعت 17 به مدت 60 دقیقه روی آنتن شبکه امید خواهد رفت.

رسالت اصلی این برنامه انعکاس حال و هوای مدارس و فعالیت دانش آموزان در دهه فجر انقلاب اسلامی است. گزارش فعالیت های خودجوش دانش آموزان در دهه مبارک فجر در قالب برگزاری نمایشگاه های مدرسه انقلاب، سرود، تئاتر و برنامه های ویژه، گزارش های خبرنگاران نوجوان از فعالیت های گروه های نوجوانان و دانش آموز در مدارس در ایام دهه فجر از سراسر کشور، معرفی کتاب های مرتبط با انقلاب اسلامی توسط نوجوانان، گفتگو با مهمانانی که در ایام پیروزی انقلاب دانش آموز و نوجوان بوده اند و در فرآیند پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشته اند، گزارش از معرفی مکان هایی که به نوعی با انقلاب اسلامی گره خورده اند و خاطراتی را مرتبط با ایام انقلاب اسلامی رقم زده اند همچون موزه عبرت، جماران، مدرسه رفاه، بهشت زهرا، باغ موزه قصر و... توسط گروهی از نوجوانان، گزارش معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه علم و فناوری توسط نوجوانان با حضور در مکان هایی همچون بنیاد برکت، ستاد نانو، موسسه رویان و...، روزشمار ایام انقلاب ، اجرای گروه سرود انقلابی نوجوان از جمله بخش های مختلف این برنامه خواهد بود.

دانش‌آموزانی که در سراسر کشور مشغول برگزاری جشنواره «مدرسه انقلاب» هستند می‌توانند اقدامات و گزارش های خود را  ارسال نمایند تا در این برنامه تلویزیونی به مخاطبان شبکه امید معرفی شوند.

* باشگاه امید نیز به مناسبت گرامی داشت روز نیروی هوایی و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ویژه برنامه «طلوع امید» را با همکاری ارتش جمهوری اسلامی ایران هر روز روی آنتن شبکه امید می برد.

بازی و مسابقات مشارکتی در زمینه علوم هوا و فضا، دعوت از گروه موسیقی نیروی هوایی، گرود سرود و خواننده نوجوان، تجلیل از خانواده های شهدای جدید نیروی هوایی، معرفی کتب شهدای نیروی هوایی برای نوجوانان، گفت و گو با نوابغ رشته های رشته های مختلف دانشگاه علوم و فنون شهید ستاری، خاطره گویی افسران بازنشسته نیروی هوایی در کنار نوه های نوجوان خود و ... بخش های مختلف این ویژه برنامه را رقم خواهد زد.

ویژه برنامه «طلوع امید» به تهیه کنندگی علیرضا محمدخانی و با اجرای مشترک حسین رفیعی و آلاء خامه یار هر شب ساعت 20 به مدت 90 دقیقه روی آنتن شبکه امید می رود.

 * از دیگر برنامه های باشگاه امید در این ایام ویژه برنامه روز 22 بهمن است که با همکاری شرکت بهره برداری متروی تهران از شبکه امید پخش خواهد شد. این برنامه به صورت زنده از محل استقرار گروه برنامه ساز در محل راهپیمایی این حماسه عظیم را به تصویر می‌کشد. گفت‌و‌گو با نوجوانان حاضر در مسیر راهپیمایی و همچنین توصیف شور حضور مردم در مسیر راهپیمایی بخش‌هایی از این ویژه برنامه است.

*** «مل مل» و «پاشو پاشو کوچولو» در شبکه کودک

* انیمیشن «بینا و دینا» هر روز ساعت 15:30 از شبکه کودک پخش می شود. این انیمیشن به کارگردانی هادی محمدیان تهیه شده است.

* برنامه «روزنامه دیواری انقلاب» نیز در  5 قسمت از 17 بهمن ساعت 15:45 پخش می شود.

* برنامه «مل مل» نیز از شبکه کودک در ایام دهه فجر روزهای زوج ساعت 16 پخش می شود. این برنامه به مخاطبان کودک از انقلاب اسلامی ایران و مبارزه مردم بر علیه ظلم شاه اشاره می کند و بیشتر به جنبه تاریخی و قصه های انقلاب اسلامی و قهرمان ها و ستم شاه با بیان شیرین و مناسب سن کودکان می پردازد.

در بخش خیمه شب بازی این برنامه که توسط عروسک های سنتی ایرانی انجام می شود، قطعات کوتاه با محور مبارزه با ظلم، مقاومت و گرفتن حق نمایش داده می شود. همچنین دو عروسک جدید به نام سلطان و غولک نیز به این مجموعه اضافه شده است. در بخش کارگاه مهارت نیز یک سری ایده به بچه ها برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن داده می شود. این ایده ها شامل درست کردن پیکسل، پرچم، ماسک و ... است.

نمایش کلیپ ها و سرودها و تصاویر هم از میان برنامه های «مل مل» است که به جنبه اهمیت و حفظ نهضت سرود و سرود خوانی و مشارکت کودکان در انقلاب اسلامی اشاره می کند.

* «پاشو پاشو کوچولو» هم در ایام دهه فجر برای مخاطبین از مناسبت های مهم این ایام صحبت می کند و تصاویر و سرودهای مناسب این ایام پخش می شود. همچنین قصه زندگی شهدای انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب اسلامی حضرت امام (ره) در این برنامه معرفی و بیان می شود.

*** «ضربان» فجر روی قاب سلامت

* تامین برنامه شبکه سلامت در طول این ایام با تولید وله های متعدد و پخش در فواصل برنامه ها تلاش می کند تا به یادآوری روزهای خوب پیروزی بپردازد. پخش کلیپ های شاد و انقلابی از دیگر میان برنامه هایی است که واحد تامین برای این روزها در نظر گرفته است.

* پخش شبکه سلامت نیز با هدف همراهی در این جشن ملی میان برنامه هایی را تهیه و در ساعات مناسب پخش می کند.

* برنامه های «ضربان»، «ایران فعال»، «حال خوب»، «صبح عالی»، «مسابقه مافیا» و «دوربین سلامت» نیز در بخش های از برنامه به این مناسب اشاره کرده و تیزرهایی متناسب با روزهای انقلابی پخش می کنند.

* «مثبت سلامت» برنامه دیگری است که به عنوان ام سی شبکه علاوه بر پخش تصویر و صدای ارسالی بینندگان اخبار این دهه را پوشش می دهد و در طول برنامه ها با بهترین های موسیقی با شادمانی بینندگان خود همراه می شود.

* برنامه پایانی شبکه «شهر شب» نیز در آخرین ساعات شبانگاهی موسیقی و کلیپ های متعددی را آماده پخش دارد.

انتهای پیام/
 

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.

«کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود

 «کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود
2024-02-26T06:01:04+03:30
تهیه‌کننده «کتاب قانون» با اشاره به اهمیت تولید برنامه‌های سیاسی در قالب‌های متنوع برنامه‌سازی، گفت: با استقبال مخاطبان و در آستانه برگزاری انتخاب...

بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد

 بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
2024-02-26T06:01:03+03:30
«بچه رویان» عنوان دیوارنگاره‌ای است که در میدان جهاد و برای درمان نازایی رونمایی شد.

مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان

 مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:03+03:30
نیمه شعبان یکی از مهمترین روزهای سالم محسوب می‌شود و از نظر فضیلت در کنار شب قدر قرار گرفته است. اهل بیت(ع) این شب را از مقدمات شب قدر در تقدیر امور و تقسیم...

امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی

 امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
2024-02-26T06:01:03+03:30
یکی از نشانه‌های نفاق آن است که فرد یا افرادی عهد خدا را نقض و اتصال خود با اهل بیت علیهم السلام را قطع کند؛ در این صورت زمینۀ افتادن آنها در ورطۀ فسادآفرین...

عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان

 عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:02+03:30
شبکه‌های تلویزیونی چند فیلم جدید و قدیمی را برای شب نیمه شعبان درنظر گرفته که شاید برای حوزه کودک پخش «پیشونی سفید» از جذابیت بالایی برخوردار باشد.

چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟

 چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
2024-02-26T06:01:02+03:30
یکی از پرسش‌های مهم که سال‌ها ذهن انسان‌ها را به خود مشغول کرده، این است که چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها در دوران ظهور خود، انتقام خون امام حسین(ع) و شهد...

چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد

 چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
2024-02-26T06:01:02+03:30
قطعه «چشم به راه» نخستین اثر صدران مایلی است که با موضوع انتظار تولید و منتشر شد.

مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد

 مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد
2024-02-26T06:01:01+03:30
زنانی باید به مجلس ورود کنند که فهم درستی از حوزه زن و خانواده داشته باشند و ریل قانون گذاری را از مجرای تخصصی حرکت دهند. مجلس نباید جایی برای افرادی باشد ک...

روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند

 روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
2024-02-26T06:01:01+03:30
کنسرت شب گذشته گروه دارکوب درحالی برگزار شد که سه خواننده روی صحنه داشت و حضور روزبه بمانی و علیرضا عصار مخاطبان را غافلگیر کرد.

زودبرگرد بابای مهربون دنیا

 زودبرگرد بابای مهربون دنیا
2024-02-26T06:01:00+03:30
نماهنگ «زودبرگرد» به مناسبت نیمه شعبان در خبرگزاری تسنیم تولید و منتشر شده است.

پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی

 پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
2024-02-26T06:00:59+03:30
حجت الاسلام مهدی طائب طی سخنانی دربارۀ جمله تاریخی امام خمینی مبنی بر حرمت عدم شرکت در انتخابات استدلالی ارائه کرد.

یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود

 یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود
2024-02-26T06:00:58+03:30
پرویز ربیعی از پیشکسوتان عرصه دوبله روز گذشته در منزل خود بر اثر ایست قلبی در سن ۸۴ سالگی درگذشت؛ صدای ماندگاری که هیچ وقت مخاطبان آن را فراموش نخواهند کرد.

شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم

 شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
2024-02-26T06:00:58+03:30
شفیعی سروستانی می‌گوید: ذکر نام امام و بزرگداشت امام، امری در مسیر زمینه سازی ظهور به شمار می‌آید؛ ما دانسته و یا نادانسته واقعۀ ظهور را عقب می‌اندازیم. هیچ...

زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان

 زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
2024-02-23T16:28:03+03:30
همسر زنده یاد پردیس افکاری خبر داد که روز دوشنبه هفتم اسفندماه مراسم تشییع پیکر وی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد

 غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
2024-02-23T13:41:23+03:30
غلامرضا صنعتگر خواننده پاپ جدیدترین قطعه موسیقی خود را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد.

عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید

 عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید
2024-02-23T13:27:43+03:30
پیمان جبلی در بازدید از پشت‌صحنه فصل پنجم سریال «نون خ»، به تولید فصل جدید این مجموعه در شرایط بسیار خاص و ویژه‌ اشاره کرد و گفت: امیدواریم مخاطبا...

صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا

 صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
2024-02-23T11:41:01+03:30
فرازی از صلواتش شعبانیه گویای آن است که پیامبر صلی الله علیه و آله واسطۀ شفاعت امت و نیز راهی به‌سوی خداست.

شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»

 شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
2024-02-23T11:41:00+03:30
مهدی میرچی مدیر شهرک سینمایی و تلویزیونی غزالی از ساخت مجموعه‌ها و فیلم‌هایی گفت که ما را با خودش به دهه شصت، ۷۰۰ سال پیش و داستان فریبرز باغ‌بیشه و حتی چند...

مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست

 مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
2024-02-23T11:01:13+03:30
اثری که دائم در حال سیاه نمایی و گله و گذاری است نمی‌تواند مخاطب را تا پایان همراه خودش نگه دارد و موجب دلسردی جامعه می‌شود. اصلی‌ترین معیار در واقعه ظهور ا...

ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند

 ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند
2024-02-23T10:34:29+03:30
«عزیزم مهدی» تازه‌ترین پویشی است که توسط مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) پایه ریزی و در جمکران برگزار شد.

پردیس افکاری درگذشت

 پردیس افکاری درگذشت
2024-02-23T09:14:29+03:30
پردیس افکاری، بازیگر، عصر امروز، پنجشنبه ۳ اسفند ماه بر اثر بیماری از دنیا رفت.

«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر

 «دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
2024-02-23T09:14:26+03:30
کتاب دیپلماسی فرهنگی نوشته هادی حق‌پرست از سوی اندیشکده روابط بین‌الملل منتشر و روانه بازار نشر شد.

استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟

 استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
2024-02-23T09:14:26+03:30
رهبر معظم انقلاب به استفتاء درباره «تخریب نامزدهای انتخاباتی» پاسخ گفتند.

تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات

 تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
2024-02-23T09:14:25+03:30
امام زمان (عج) برای یک امر سیاسی می‌آیند، برای «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّه‏» (توبه؛ ۳۳) این یک امر سیاسی است، برای حکومت می‌آیند، برای این...

سیمای امام زمان در سورۀ بقره

 سیمای امام زمان در سورۀ بقره
2024-02-23T09:14:25+03:30
وقتی از زاویه نگاه مهدویت سراغ سوره های قرآن می رویم، مشاهده می کنیم آنچه که ما به اسم تفسیر تاکنون خوانده بودیم، برداشتی ذوقی از قرآن بود.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)