میرنیوز

غبار مشکلات بر شیشه‌های ویترین کتاب/ مواجهه وزارت ارشاد با کتابفروشان چگونه باید باشد؟

 غبار مشکلات بر شیشه‌های ویترین کتاب/ مواجهه وزارت ارشاد با کتابفروشان چگونه باید باشد؟ 2021-09-06T11:41:58+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم‌، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در چند اظهارنظر اخیر خود چه قبل از رأی‌اعتماد در مجلس شورای اسلامی و چه بعد از آن در برنامه شهر فرنگ و روز ملی صنعت چاپ، درباره صنعت نشر چند کد بسیار مهم  داده است،؛ کدهایی که نشان می‌دهد او با مختصات امروز صنعت نشر آشناست و مشکلات را حداقل در سطح کلان آن می‌شناسد. اینکه اسماعیلی چه اندازه می‌تواند در برطرف کردن این مشکلات موفق باشد، بسته به انتخاب معاون فرهنگی برای مدیریت بحران فعلی نشر و تعامل با اهالی این حوزه دارد.

در این چندماه اخیر و تغییر دولت‌ها کارشناسان حوزه نشر خود مطالبات و نیازهای این حوزه را در رسانه‌ها با دولت در میان گذاشته‌اند،‌ در مواردی راهکارهای حل این معضلات را نیز بیان کرده‌اند. خبرگزاری تسنیم نیز در گزارش‌های متعدد به احصاء این مشکلات و بیان راهکارهای کارشناسان پرداخته است. در این گزارش ما به بخش دیگری از زنجیره نشر، یعنی کتابفروشان و مشکلات آن‌ها پرداخته‌ایم. کتابفروشان یکی از بخش‌های مهم صنف نشر است که در دولت  یازدهم و دوازدهم حمایت از آنها به نسبت حمایت از ناشران اندک بود. دولت از یک سو با یارانه‌های بسیار ناچیز طرح‌های فصلی، ادعای حمایت از کتابفروشی‌ها را داشت و از سوی دیگر، با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب و ارسال پیامک به مشتریان کتابفروشی‌ها از آنها می‌خواست از نمایشگاه مجازی کتاب خرید کنند. این سیاست دوگانه دولت در حمایت از کتابفروشی‌ها موجب شد تا این صنف رفته‌رفته تحلیل رود و در دوران کرونا نیز با مشکلاتی که ناشی از تعطیلی‌های چند‌ هفته‌ای بود، روبرو شود.

شاید بتوان گفت مهمترین مشکل فعلی نشر کشور دسترسی به کاغذ باشد،‌ این مشکل نه فقط ناشران بلکه کتابفروشان را نیز تحت تأثیر قرار داده است. افزایش قیمت کتاب موجب شده تا خرید کتاب در کتابفروشی‌ها طی سال‌های اخیر کاهش داشته باشد‌، کتابفروشان نیز ناگزیر به فروش کالاهایی غیر از کتاب روی آورده‌اند.

 راهکار این موضوع نیز کاملاً مشخص است که از مسیر تولید می‌گذرد،‌ اما در کنار تولید نباید واردات را نیز کلاً نادیده گرفت‌، واردات کاغذ با ارز دولتی در شرایط فعلی می‌تواند حداقل تا پایان سال  خیال ناشران را از بابت کاغذ راحت کند و در مقابل دولت نیز فرصت کافی برای تمرکز روی تولید تحریر در کشور را پیدا کند. در بُعد دیگر ماجرا استفاده از کاغذ دولتی قیمت کتاب را نیز تا‌ اندازه‌ای کاهش می‌دهد. 

پس از آنکه در سال 1399 تخصیص‌های در نظر گرفته شده برای واردات کاغذ به دست فعالان اقتصادی واردکننده نرسید و نوسانات و قیمت بالای ارز نیز این واردکنندگان را از صرافت این تجارت و نیز واردات آن به شرط عرضه در سیستم دولتی انداخت، طی ماه‌های اخیر حجم تخصیص و عرضه کاغذ دولتی به ویژه در میان ناشران به شدت کاهش پیدا کرد و بستر عرضه‌کننده یعنی تعاونی ناشران کشور(آشنا) عملاً کاغذی را برای عرضه در میان ناشران در اختیار نداشت. این موضوع در کنار افزایش تعرفه‌ها و هزینه‌های تولید کتاب در سال جاری منجر به جهش شدید قیمت، عدم رضایت و اقبال مخاطبان و در نهایت رکود در بازار کتاب شد. دامنه این موضوع حتی گریبان صنعت چاپ در کشور را نیز گرفت و بسیاری از فعالان این عرصه را نیز دچار رکود و کم‌کاری بسیاری در حوزه انتشار کتاب کرد. با عملکرد دولت در دو حوزه تولید کاغذ و ساماندهی بازار واردات تا رسیدن به تولید مورد نیاز می‌توان انتظار داشت که در آینده نزدیک بخش زیادی از هزینه‌های جاری تولید کتاب از سوی ناشران کاهش و جان تازه‌ای در رگ صنعت نشر کشور جریان می‌یابد.

 معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تیر ماه امسال اعلام کرد که که تعرفه‌های فرهنگی برای دفاتر نشر و کتابفروشی‌‎های کشور در امور مربوط به تعرفه‌‏های آب، برق، گاز، خدمات پستی و همچنین صدور پروانه ساختمان پس از سالها گفت ‎وگو و پیگیری وزیر سابق در هیئت دولت دوازدهم به تصویب رسید. 

هرچند که این اتفاق طلیعه خوبی برای جان گرفتن دوباره صنعت نشر در کشور در سال جاری بود،‌ اما باید توجه داشت که  بخش زیادی از کتابفروشی‌ها و واحدهای توزیع کتاب طی دو سال اخیر و به دنبال پاندمی کرونا در کشور ناچار از کاهش فعالیت، تعدیل نیروی انسانی و مقابله با هزینه‌های سرسام‌آور نگهدای  و سرپا ماندن شدند. این مساله منجر به تعطیلی برخی از کتابفروشی‌های سراسر کشور نیز شد که آخرین آن تعطیلی کتابفروشی مستقر در بوستان گفتگو در تهران بود که مخاطبان بسیاری را در غم خاموشی خود فرو برد.

در همین زمینه گزارش‌ها و اظهارنظرهای منتشر شده از سوی ناشران نیز حاکی از آن است که نه تنها موضوع معافیت مالیاتی کتابفروشی‌ها در ادارات مالیاتی حداقل در این دو سال با تسهیل مواجه نشده است؛ بلکه با رد نص قانون و حتی گاه با ادبیات تهدید آمیز، مبالغی به عنوان مالیات از کتابفروشان دریافت شده و تخفیف قابل ملاحظه‌ای در این زمینه فراهم نشده است. باید گفت، اگر دولت به واقع قصد دارد از کتابفروشان حمایت کند،‌ در همه بخش‌های دولت باید این حمایت وجود داشته باشد، نه اینکه وزارت ارشاد دم از حمایت بزند و سازمان امور مالیاتی فشار را بیشتر کند.

از سوی دیگر با وجود تصویب پرداخت وام به ناشران در قالب طرح تحفه، شرایط سخت و غیر قابل تأمینی از سوی بانک‌ها برای دریافت این وام‌ها در نظر گرفته شده که در مواردی تأمین و پرداخت وام را ماه‌ها معطل و واحد متقاضی را با مشکلات زیادی روبرو کرده است.

در چنین شرایطی حالا که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مسئله کلان نشر یعنی کتاب‌سازی آشنایی داشته و به دنبال چاره‌جویی برای حل آن است،‌ بد نیست مشکلات دیگر این صنعت را که ریشه در ناهماهنگی بین بخش‌های میانی دولت است، نیز احصا کرده و به دنبال رفع آن باشد.

موضوع دیگر مرتبط با صنف کتابفروشان طرح‌های فصلی حمایت از کتابفروشی‌هاست که از اصل حمایت از مخاطبان است و کمتر برای ناشران بعد حمایتی داشته است.  طرح‌های تخفیف فصلی که طی سال‌های اخیر با هدف تزریق یارانه نشر به سوی مصرف‌کننده راه‌اندازی شده است نیز رفته رفته جذابیت خود را در بازار از دست داده است و برای کتابفروشان نیز به دلیل ایجاد اصطکاک‌های کاری بالا و میزان تخصیص کم یارانه‌ای جذابیتی ندارد.

علاوه بر این برخی کتابفروشان در دوره‌های گذشته مدعی شده‌اند که این حمایت‌ها عادلانه نبوده و در حالیکه به عمده کتابفروشی‌ها مبلغ دو تا 10 میلیون تومان یارانه اختصاص پیدا کرده است،‌ برخی دیگر از کتابفروشان 50 تا 100 میلیون تومان یارانه دریافت کرده‌اند.

به نظر می‌رسد در این زمینه و به طور کلی در موضوع حمایت از بدنه نشر و مخاطبان آن و سوق دادن یارانه‌های نشر نیز نیاز به یک بازنگری اصولی و اساسی دیده شده و تداوم وضع فعلی می‌تواند به زودی یک انفعال تثبیت شده را در بازار نشر کشور و صنایع و مشاغل وابسته به آن رقم بزند. 

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)