میرنیوز

تشکیل یک صنف دیگر برای سینما و رسانه‌ها/ موازی‌کاری با خانه سینما یا تقابل با ساترا؟

 تشکیل یک صنف دیگر برای سینما و رسانه‌ها/ موازی‌کاری با خانه سینما یا تقابل با ساترا؟ 2021-07-18T11:01:33+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اولین تشکیلات مرکزی در حوزه سینما و رسانه‌‌های دیداری کار خود را آغاز کرد.

این اتحادیه نوپا برای حفظ حقوق و دفاع از منافع مشروع و قانونی تولیدکنندگان فعال در حوزه تولید فیلم و سریال به میدان آمده‌اند.

در اطلاعیه‌شان اعلام کرده‌اند "این اتحادیه «اولین تشکیلات مرکزی موضوع مصوبه 520 شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در حوزه سینما و رسانه‌های دیداری» متشکل از کلیه مراکز فیلم‌سازی دارای مجوز رسمی فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به‌تازگی اعلام موجودیت کرده است."

حتی در اساسنامه این اتحادیه هماهنگ ساختن تلاش‌ها و فعالیت‌های مرتبط با این هنر و ایجاد انگیزه در جهت سرمایه‌گذاری، تولید، صادرات و ایجاد زمینه‌های مطلوب برای همکاری ملی در تبادل نظر و تجربیات به‌منظور دستیابی به توسعه پایدار تولید فیلم و سریال، از جمله اهداف تأسیس آن ذکر شده است.

از جمله مهمترین حقوق و وظایف اتحادیه بدین شرح عنوان شده است: تعیین و اعزام نمایندگان قانونی اتحادیه به شوراها، مراجع و مجامع قانونی، ایجاد بانک اطلاعاتی برای تمرکز اطلاعات مربوط به رسانه‌های دیداری کشور در زمینه اشتغال، سرمایه‌گذاری و توسعه بازارهای فرهنگی و هنری و همچنین اطلاعات مربوط به برگزاری جشنواره‌ها و سمینارها و غیره، مشارکت در تنظیم سیاست‌ها و استراتژی‌های تولید، توزیع و انتشار آثار در رسانه‌های دیداری کشور با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی، عمومی و خصوصی و... .

نام‌های شناخته‌شده‌ای به‌عنوان اعضای این اتحادیه آمده است که در هیئت مدیره فعالیت دارند.

محمد‌رضا تخت‌کشیان تهیه‌کننده مطرح سینما و تلویزیون که کارهای زیادی از او دیده‌ایم خصوصاً "یتیم‌خانه ایران" و یا سریال بحث‌برانگیزِ این روزهای نمایش خانگی، "زخم‌کاری" که محمدحسین مهدویان تهیه‌کنندگی‌اش را به‌عهده دارد. او در سمتِ رئیس هیئت مدیره این اتحادیه نقش‌آفرینی می‌کند.

تلویزیون , صدا و سیما , سینما , ساترا , شبکه نمایش خانگی ,

بهروز مفید نام دیگری است که برخی او را به‌عنوان اولین رئیس شبکه تهران (شبکه پنج سیما) می‌شناسند و اکثراً هم نامش را در تیتراژ برخی از سریال‌ها همچون "بیگانه‌ای با من است" دیده‌اند که تهیه‌کننده شناخته‌شده‌ای به‌شمار می‌رود.

سیدامیر پروین‌حسینی قرار است مدیرعامل این اتحادیه باشد. او در شبکه نمایش خانگی "ساخت ایران" را در کارنامه‌اش دارد و در سینما "اخلاقتو خوب کن" و تلویزیون هم اخیراً "دوپینگ" و پیش‌تر "دارا و ندار" مسعود ده‌نمکی. او مسئولیت هیئت مدیره آیفیک را هم به‌عهده داشت.

علی‌اکبر تحویلیان، فرشته طائرپور، معصومه فرد شاهین و مهدی کوهیان اعضای اصلی و علی‌البدل هیئت مدیره این اتحادیه‌اند. علیرضا حسینی و نادر رضایی هم به‌عنوان بازرس‌های اصلی و علی‌البدل این اتحادیه‌ حضور دارند.

چندی پیش موضوع مطالبه تلویزیونی‌ها و تشکیل صنفی به‌نام "صنف تلویزیون" مطرح شد، صنفی که مشکلات و نیازهای هنرمندان این عرصه را از مراجع ذی‌ربط پیگیری کند، اتفاقی که در سینما هم به‌خوبی پیگیری نمی‌شود و بسیاری از خانه سینما گلایه‌مندند و حتی آن فعالیت‌های مستمر و تأثیرگذار را اتحادیه‌هایی مثل "آیفیک" (انجمن صنفی شرکت‌ها و مؤسسات فیلم‌سازی ایران) و یا کانون تهیه‌کنندگان و حتی صنوفی مثل فیلم‌سازان و منتقدان داشته باشند.

برخی از بازیگران مثل احمد نجفی که خودش زمانی عضویت در صنوف مربوط به سینما و تلویزیون را به‌عهده داشته است، اعتقاد دارد که تولد صنف جدید راه چاره نیست. او پیش از این درباره صنف‌دار شدن رادیو و تلویزیون به تسنیم  گفته بود: "اگر با ایجاد این نوع صنف‌ها قصد حمایت از هنرمندان و رفع مشکلات را داریم بسیار کار پسندیده و بجایی است اما خودمان هم می‌دانیم کسانی عضو چنین اصنافی می‌شوند که خیلی دغدغه حل مشکلات و حمایت از هنرمندان را ندارند. صنف‌های فعالی را که داریم پویا و کارآمد کنیم بهتر از صنف تازه‌واردی است. همیشه در کلام، ایجاد صنف و تشکل کار خوبی بوده است اما در مرحله عمل هیچ کار صنفی ندیده‌ایم."

نجفی دغدغه بسیاری از هنرمندان را مطرح می‌کند که باید از درونِ تشکیل صنف چنین خروجی بیرون بیاید؛ جلویِ بی‌تعهدی برنامه‌سازان و تهیه‌کنندگان گرفته شود.

برخی از بازیگران هم مثلِ حسین سحرخیز اعتقاد دارد اگر صنف و تشکلی مستقل از خانه سینما تشکیل شود و پویا و فعال به کار خودش ادامه دهد شاید آن موقع جلوی حاکمیت برخی از سرمایه‌گذارهای بی‌تعهد بیگانه با هنر گرفته شود.

رضا توکلی بازیگر سینما و تلویزیون هم با سحرخیز هم‌عقیده است که تشکیل یک صنفِ فعال و پویا و کارآمد می‌تواند تعهد رفته را برگرداند. واقعاً این تشکل و نهاد صنفی بایستی به‌وجود بیاید و کمک کند پیشکسوتانی که آثارشان تأثیرگذار بوده و برای مردم ماندگار است به کار برگردند.

بهروز مفید نائب‌رئیس هیئت مدیره این اتحادیه نوپا و جدید در عرصه سینما و رسانه‌های دیداری  در گفت‌وگو با تسنیم  درباره هدف از تشکیل این صنف جدید، تأکید کرد: این اتحادیه اولین تشکیلات حقوقی در کشور به‌حساب می‌آید که کلیه شرکت‌های فیلم‌سازی می‌توانند به عضویتِ این اتحادیه درآیند. در همه‌جای دنیا اشخاص حقیقی ورود نمی‌کنند و بیشترِ اتفاقات و امورات، حقوقی و منطقی پیگیری می‌شود. در گذشته خانه سینما بیشتر جنبه حقیقی داشت و البته آیفیک و کانون تهیه‌کنندگان را هم در میدان داریم اما برخورد حقوقی و حضور شرکت‌ها باعث می‌شود تهیه‌کنندگانی که توانِ کار ندارند به‌واسطه این شرکت‌ها ورود کنند و کارشان را پیش ببرند.

وی همچنین درباره ورودِ این تشکیلات جدید به اتفاقات اخیر، دعواها و مناقشه‌های نمایش خانگی و ساترا، گفت: در آینده تولیدات سینمایی و غیرسینمایی، پیگیری‌های حقوقی مؤثرتر خواهد بود منتها باید این تشکیلات نوپا به‌مرور قوی‌تر شود. به هر حال این اتحادیه مرکز صنفی است و هر اتحادیه صنفی بایستی پیگیر حقوق اعضایش باشد، این پیگیری به‌جهت تقابل با جایی نیست، ما به‌دنبال تقابل با جایی نیستیم، خانه سینما هم به این شکل پیش نرفت که مقابلِ جایی بایستد. این اتحادیه رسمی است و از طریق ارشاد مجوز فعالیت دارد.

یکی از نکاتی که بسیار مطرح می‌شود بحث موازی‌کاری صنوف و اتحادیه‌هاست که؛ آیا تشکیل صنوف جدید باعثِ موازی‌کاری نمی‌شود؟ این سؤال را بهروز مفید این‌گونه پاسخ داد: احتمالاً یک‌سری موازی‌کاری‌هایی با خانه سینما، کانون و اتحادیه تهیه‌کنندگان که زیرمجموعه آیفیک‌اند، اتفاق بیفتد اما مقطعی است. شاید ناخواسته موازی‌کاری‌هایی را شاهد باشیم که به‌مرور کم‌ می‌شود و حقوقی و منطقی پیگیری‌ها را دنبال خواهیم کرد.

این تهیه‌کننده شناخته‌شده همچنین درباره وجه تمایز این صنف و اتحادیه نسبت به صنوف دیگر گفت: فعلاً نکته‌اش این است که دربرگیرنده شرکت‌ها است. ما چه در خانه سینما، چه در کانون تهیه‌کنندگان با اشخاص حقیقی در تماسیم اما این اولین بار است شرکت‌ها صاحب تشکلی می‌شوند.

او در پاسخ به این سؤال که آیا فقط شرکت‌ها مجازند عضوِ این اتحادیه بشوند، افزود: شرکت‌هایی که کارهای مجازی می‌کنند و کلیه رسانه‌های دیداری از این طریق می‌توانند ورود کنند؛ حتی پلتفرم‌های نمایش خانگی هم می‌توانند به عضویتِ این تشکیلات درآیند.

آیا این صنفِ جدید می‌تواند از حق و حقوقِ ضایع‌شده عوامل و هنرمندان سریال‌ساز و برنامه‌ساز تلویزیونی هم دفاع کند یا خیر؛ مفید چنین پاسخ داد: اگر در قراردادهایشان شورای داوری اتحادیه را مبنا قرار بدهند، اتحادیه می‌تواند این حمایت و پیگیری و مطالبه‌گری را داشته باشد. همه‌چیز برمی‌گردد به اینکه در قرارداد، حکمیت را به کجا واگذار کرده باشد؛ خانه سینما، کانون تهیه‌کنندگان و یا این صنفِ جدید. صنوف یکی از وظایف‌ اصلی‌شان، دفاع از اعضای خودشان است.

به‌نظر می‌رسد با حضور برخی از اعضایِ خاص در این هیئت مدیره و تشکیلِ آن همزمان با چالش‌های اخیرِ ارشاد و سازمان تنظیم و مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) و گرفتنِ کنترل تمام و کمال VODها، تشکیل این صنف معنادار باشد، وقتی خود رئیس صنف، تهیه‌کننده سریال "زخم‌کاری" است و یا اتفاقات دیگر که همه در فعالیت پررنگِ این اتحادیه، بیشتر قابل تحلیل است.

انتهای پیام/+

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.

«کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود

 «کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود
2024-02-26T06:01:04+03:30
تهیه‌کننده «کتاب قانون» با اشاره به اهمیت تولید برنامه‌های سیاسی در قالب‌های متنوع برنامه‌سازی، گفت: با استقبال مخاطبان و در آستانه برگزاری انتخاب...

بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد

 بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
2024-02-26T06:01:03+03:30
«بچه رویان» عنوان دیوارنگاره‌ای است که در میدان جهاد و برای درمان نازایی رونمایی شد.

مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان

 مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:03+03:30
نیمه شعبان یکی از مهمترین روزهای سالم محسوب می‌شود و از نظر فضیلت در کنار شب قدر قرار گرفته است. اهل بیت(ع) این شب را از مقدمات شب قدر در تقدیر امور و تقسیم...

امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی

 امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
2024-02-26T06:01:03+03:30
یکی از نشانه‌های نفاق آن است که فرد یا افرادی عهد خدا را نقض و اتصال خود با اهل بیت علیهم السلام را قطع کند؛ در این صورت زمینۀ افتادن آنها در ورطۀ فسادآفرین...

عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان

 عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:02+03:30
شبکه‌های تلویزیونی چند فیلم جدید و قدیمی را برای شب نیمه شعبان درنظر گرفته که شاید برای حوزه کودک پخش «پیشونی سفید» از جذابیت بالایی برخوردار باشد.

چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟

 چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
2024-02-26T06:01:02+03:30
یکی از پرسش‌های مهم که سال‌ها ذهن انسان‌ها را به خود مشغول کرده، این است که چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها در دوران ظهور خود، انتقام خون امام حسین(ع) و شهد...

چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد

 چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
2024-02-26T06:01:02+03:30
قطعه «چشم به راه» نخستین اثر صدران مایلی است که با موضوع انتظار تولید و منتشر شد.

مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد

 مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد
2024-02-26T06:01:01+03:30
زنانی باید به مجلس ورود کنند که فهم درستی از حوزه زن و خانواده داشته باشند و ریل قانون گذاری را از مجرای تخصصی حرکت دهند. مجلس نباید جایی برای افرادی باشد ک...

روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند

 روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
2024-02-26T06:01:01+03:30
کنسرت شب گذشته گروه دارکوب درحالی برگزار شد که سه خواننده روی صحنه داشت و حضور روزبه بمانی و علیرضا عصار مخاطبان را غافلگیر کرد.

زودبرگرد بابای مهربون دنیا

 زودبرگرد بابای مهربون دنیا
2024-02-26T06:01:00+03:30
نماهنگ «زودبرگرد» به مناسبت نیمه شعبان در خبرگزاری تسنیم تولید و منتشر شده است.

پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی

 پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
2024-02-26T06:00:59+03:30
حجت الاسلام مهدی طائب طی سخنانی دربارۀ جمله تاریخی امام خمینی مبنی بر حرمت عدم شرکت در انتخابات استدلالی ارائه کرد.

یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود

 یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود
2024-02-26T06:00:58+03:30
پرویز ربیعی از پیشکسوتان عرصه دوبله روز گذشته در منزل خود بر اثر ایست قلبی در سن ۸۴ سالگی درگذشت؛ صدای ماندگاری که هیچ وقت مخاطبان آن را فراموش نخواهند کرد.

شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم

 شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
2024-02-26T06:00:58+03:30
شفیعی سروستانی می‌گوید: ذکر نام امام و بزرگداشت امام، امری در مسیر زمینه سازی ظهور به شمار می‌آید؛ ما دانسته و یا نادانسته واقعۀ ظهور را عقب می‌اندازیم. هیچ...

زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان

 زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
2024-02-23T16:28:03+03:30
همسر زنده یاد پردیس افکاری خبر داد که روز دوشنبه هفتم اسفندماه مراسم تشییع پیکر وی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد

 غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
2024-02-23T13:41:23+03:30
غلامرضا صنعتگر خواننده پاپ جدیدترین قطعه موسیقی خود را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد.

عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید

 عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید
2024-02-23T13:27:43+03:30
پیمان جبلی در بازدید از پشت‌صحنه فصل پنجم سریال «نون خ»، به تولید فصل جدید این مجموعه در شرایط بسیار خاص و ویژه‌ اشاره کرد و گفت: امیدواریم مخاطبا...

صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا

 صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
2024-02-23T11:41:01+03:30
فرازی از صلواتش شعبانیه گویای آن است که پیامبر صلی الله علیه و آله واسطۀ شفاعت امت و نیز راهی به‌سوی خداست.

شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»

 شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
2024-02-23T11:41:00+03:30
مهدی میرچی مدیر شهرک سینمایی و تلویزیونی غزالی از ساخت مجموعه‌ها و فیلم‌هایی گفت که ما را با خودش به دهه شصت، ۷۰۰ سال پیش و داستان فریبرز باغ‌بیشه و حتی چند...

مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست

 مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
2024-02-23T11:01:13+03:30
اثری که دائم در حال سیاه نمایی و گله و گذاری است نمی‌تواند مخاطب را تا پایان همراه خودش نگه دارد و موجب دلسردی جامعه می‌شود. اصلی‌ترین معیار در واقعه ظهور ا...

ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند

 ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند
2024-02-23T10:34:29+03:30
«عزیزم مهدی» تازه‌ترین پویشی است که توسط مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) پایه ریزی و در جمکران برگزار شد.

پردیس افکاری درگذشت

 پردیس افکاری درگذشت
2024-02-23T09:14:29+03:30
پردیس افکاری، بازیگر، عصر امروز، پنجشنبه ۳ اسفند ماه بر اثر بیماری از دنیا رفت.

«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر

 «دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
2024-02-23T09:14:26+03:30
کتاب دیپلماسی فرهنگی نوشته هادی حق‌پرست از سوی اندیشکده روابط بین‌الملل منتشر و روانه بازار نشر شد.

استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟

 استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
2024-02-23T09:14:26+03:30
رهبر معظم انقلاب به استفتاء درباره «تخریب نامزدهای انتخاباتی» پاسخ گفتند.

تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات

 تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
2024-02-23T09:14:25+03:30
امام زمان (عج) برای یک امر سیاسی می‌آیند، برای «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّه‏» (توبه؛ ۳۳) این یک امر سیاسی است، برای حکومت می‌آیند، برای این...

سیمای امام زمان در سورۀ بقره

 سیمای امام زمان در سورۀ بقره
2024-02-23T09:14:25+03:30
وقتی از زاویه نگاه مهدویت سراغ سوره های قرآن می رویم، مشاهده می کنیم آنچه که ما به اسم تفسیر تاکنون خوانده بودیم، برداشتی ذوقی از قرآن بود.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)