میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، پروژه «تار ایرانی» به همت و ایدهی علی قمصری و با محوریت تارنوازی طراحی شده است. قمصری در این پروژه به استانهای مختلف کشورمان سفر میکند و در هر کدام از این سفرها در یکی از مکانهای تاریخی به تارنوازی میپردازد.
حاصل هر کدام از این سفرها و اجراها به صورت تصویری ضبط و منتشر میشود.
علی قمصری در قالب پروژه «تار ایرانی» تا کنون به شهرهای قزوین، تهران، شیراز، تبریز، اردبیل، کردستان و کرمانشاه سفر کرده است.
سفرهای علی قمصری تنها به مراکز استان خلاصه نمیشود. او در مسیر سفرهایش به شهرهای کوچکتر هم میرود تا در شهرهای کوچکتر هم اجرایی داشته باشد.
از جمله اتفاقهای دیگری که در این سفرها رخ میدهد، دیدار با علاقهمندان به موسیقی است.
قمصری نگاهی ویژه به موسیقی مناطق مختلف دارد. یعنی آثاری که برای اجرا انتخاب میکند، معمولا براساس ملودیهای معروفِ آن منطقه است. همچنین یادی از بزرگان موسیقی هر شهر و هر منطقه از دیگر نکاتی است که در پروژهی «تار ایرانی» مد نظر است.
«تار ایرانی» به همت شخصیِ هنرمندی شکل گرفته که در این رویداد مستقل عمل میکند و هیچ کمک مالی از هیچ ارگانی دریافت نکرده است.
تمام کسانی هم که در این پروژه با علی قمصری همکاری میکنند، به صورت رایگان این کار را انجام میدهند.
«تار ایرانی» در هر شهر به مکانهای تاریخی میرود. مکانهایی که گاهی درهایش به روی تار ایرانی باز نمیشود. از آن جمله میتوان به تخت جمشید اشاره کرد. مسئولان تخت جمشید اجازهی اجرای علی قمصری در محوطهی تخت جمشید را صادر نکردند تا این نوازنده در محوطه بیرونی تخت جمشید تکنوازیش را ضبط کند.
قمصری در یکی از تازهترین سفرهایش به کردستان رفته و در آنجا براساس موسیقی کردی، اجرایی را ضبط کرده است. در ادامه این اجرا را میبینید:
علی قمصری درباره این اجرا نوشته است:
بژی کورد و کردستان
در سنندج اولین کاری که کردم پوشیدن لباس کردی بود. چرا که نمیخواستم در قامت میهمان در آنجا بنوازم. میخواستم برای ساعاتی لذت کورد بودن را تجربه کنم. این حس یکی شدن در طپشهای ریتمیک باید لمس میشد.
موسیقی و رقص به نظر من دو مولفهی برجستهی جدانشدنی از فرهنگ کردستان است که در آنها میل به اتحاد، برابری زن و مرد، قدرت و وقار، کار گروهی، نشاط و پایکوبی قابل لمس است. میهمان نوازیشان را جایی میبینید که یک غیر کورد در رقصهایشان به راحتی با هر سطحی از توانایی به آغوش صف رقصندهها دعوت میشود.
کوردها از نمایش ساز در رسانهشان دفاع کردند.
نمی توان تاریخ موسیقی کردستان را بدون ذکر نامهای اساتیدی چون حسن زیرک، محمد ماملی، حسن کامکار، مظهرخالقی و... ورق زد.
پس از ضبط سنندج از رفیق نازنینم و استاد توانا حسین رضایی نیا که آگاهی بسیاری نسبت به موسیقی کردستان دارد دعوت به همراهی با فیلم ضبط شدهام کردم. چرا که هر بار فیلم اجرایم را میدیدم بیشتر به لزوم حضور دف واقف میشدم. حسین بدون چشم داشت و با خلوص پذیرفت. حاصل این پایکوبی پیشکش.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد