میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، اسلام نه دین انزوا است تا جدا از جهان زندگی کردن و نه سلطهپذیر و نه سلطهگربودن. هم اصل انزوا را باطل میداند و هم سلطهگری را امضا نمیکند و هم سلطهپذیری را ننگ میداند، زیرا معیار این روابط را قسط و عدل تنظیم میکند. اگر بر اساس قسط و عدل، رابطه تدوین و تنظیم شد، انسان نه از قدرت خود سوءاستفاده میکند و نه اجازه میدهد مقتدری از قدرت او بد استفاده کند.
آیات قرآن گرچه رابطه با کافران را با احراز شرایطی مجاز دانسته، اما رابطه با مستکبران کافر را بهطور کلی نفی کرده است، چرا که هرچند کافر آموزههای الهی را نمیپذیرد، اما ممکن است به اصول انسانی پایبند باشد، اما مستکبر به دلیل خوی پستِ حیوانیاش علاوه بر اینکه با آموزههای وحی در ستیز است، اصول اولیۀ انسانی را زیر پا میگذارد و به راحتی از قول خود عقبگرد میکند.
خوی پست اسکتبار همواره عهدشکنی، اهانت و تحقیر طرف مقابل است، و به دلیل آنکه تنها منافع پلید خود را مدنظر قرار میدهد، همواره تلاش دارد خود را بر دیگری تحمیل کند؛ از این جهت خداوند در قرآن به هیچ وجه اجازۀ مسامحه با مستکبران را صادر نکرده بلکه دستور داده تا با آنان مقابله به مثل صورت گیرد.
اما خداوند در آیاتی چند از قرآن به افشای اهداف و نیات پنهان این دست از کافرانِ مستکبر میپردازد و علت دشمنیِ آنان را نه در امور ظاهری بلکه در سناریوهای شومی که در سر میپرورانند معرفی میکند. آیات 118 تا 120 آلعمران بدون نیاز به هیچ تفسیری به این مسئله اشاره دارد و میفرماید «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِکُمْ لا یَأْلُونَکُمْ خَبالاً وَدُّوا ما عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضاءُ مِنْ أَفْواهِهِمْ وَ ما تُخْفی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیاتِ إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ» یعنی ای کسانی که ایمان آوردهاید، از غیر خودتان، [دوست و] همراز نگیرید. [آنان] از هیچ نابکاری در حق شما کوتاهی نمیکنند. آرزو دارند که در رنج بیفتید. دشمنی از لحن و سخنشان آشکار است؛ و آنچه سینههایشان نهان میدارد، بزرگتر است. در حقیقت، ما نشانهها[ی دشمنی آنان] را برای شما بیان کردیم، اگر تعقل کنید.
بر اساس این آیه، شگردهاى دشمن شامل فساد «لا یَأْلُونَکُمْ خَبالًا»، فشار «وَدُّوا ما عَنِتُّمْ» و نفاق «ما تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ» است، از این رو خداوند روابط صمیمى با دشمنِ توطئهگر را نشانه بىعقلى میداند.
در آیۀ بعد در ادامۀ بحث خود میفرماید «ها أَنْتُمْ أُولاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَ لا یُحِبُّونَکُمْ وَ تُؤْمِنُونَ بِالْکِتابِ کُلِّهِ وَ إِذا لَقُوکُمْ قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا عَضُّوا عَلَیْکُمُ الْأَنامِلَ مِنَ الْغَیْظِ قُلْ مُوتُوا بِغَیْظِکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ یعنی هشیار باشید شما کسانی هستید که آنان را دوست دارید، و [حال آنکه] آنان شما را دوست ندارند و شما به همه کتابها[ی خدا] ایمان دارید؛ و چون با شما برخورد کنند، میگویند: «ایمان آوردیم.» و چون [با هم] خلوت کنند، از شدت خشم بر شما، سر انگشتان خود را میگزند. بگو: «به خشم خود بمیریدکه خداوند به راز درون سینهها داناست.»
نکتهای که در این آیه نهفته است، آن است که از امدادهاى الهى، افشاى روحیههاى دشمن براى مسلمانان است، تا اغفال نشوند وهوشیار باشند و اوج حماقت در اینجاست که به این هشدارهای خداوند اعتنا نشود. این آیه بیان میدارد دوستى و تعهد باید دو جانبه باشد وگرنه مایهى ذلّت و خودباختگى و احساس حقارت است، آنجا که فرمود «تُحِبُّونَهُمْ وَ لا یُحِبُّونَکُمْ» و اینکه گمان نکنید که محبّت شما، دشمنان کینهتوز را نسبت به شما مهربان مىکند؛ همچنان که برخورد خداوند با کافران و منافقان تند و سخت است و آنها را شایستۀ نابودی میداند، حداقل عکسالعمل مؤمنان اعلان نفرت و برائت از آنهاست.
همچنین در آیۀ بعد به لایهای دیگر از دشمنی آنها اشاره کرده، میفرماید «اگر به شما راحتی رسد آنان را بدحال میکند؛ و اگر به شما گزندی رسد به آن شاد میشوند؛ إِنْ تَمْسَسْکُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ إِنْ تُصِبْکُمْ سَیِّئَةٌ یَفْرَحُوا بِها» و در مقام راهکار، دعوت به صبر کرده، میفرماید «وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ شَیْئاً إِنَّ اللَّهَ بِما یَعْمَلُونَ مُحیطٌ؛ و اگر صبر کنید و تقوا پیشه کنید، نیرنگشان هیچ زیانی به شما نمیرساند؛ یقیناً خداوند به آنچه میکنند احاطه دارد.»
سعید شیری
انتهایپیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد