میرنیوز

موسیقی در هیأت نباید مکروه و حرام شود/در فضای مجازی نیازمند استودیوخوانی هستیم

موسیقی در هیأت نباید مکروه و حرام شود/در فضای مجازی نیازمند استودیوخوانی هستیم 2021-04-21T11:49:00+04:30

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر شیخی در بیست و سومین نشست رسانه‌ای هیأت‌پژوهی که به همت جامعه ایمانی مشعر و با موضوع تبیین شاخصه‌های ملودی مطلوب یک نوحه برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به اینکه سبک و ملودی تعاریف متفاوتی دارد و نباید آن‌ها را یکسان بدانیم، اظهار کرد: سبک به معنای امضای رفتاری یک شخص در یک هنر و عرصه است به عنوان نمونه یک شاعر می‌تواند از یک روش مشخص همیشگی برای تهیه شعر خود استفاده کند که این روش همان سبک است.

وی اضافه کرد: متأسفانه گاهی به اشتباه به آهنگ و ملودی که برای شعر و متن استفاده می‌شود سبک گفته می‌شود، درحالی‌که ملودی خود شامل نظم، ضرب و ریتم است و این واژه همان آهنگی است که ما می‌شنویم با آن ضرب می‌زنیم.شاعر و پژوهشگر عرصه هیأت با بیان اینکه هر واحد صدایی که تولید می‌شود را نت می‌گویند، مطرح کرد: اگر نت‌ها متوازن پشت سرهم قرار گیرند یک نغمه را تشکیل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: مردم ایران از قدیم نغمه‌های مشخصی را می‌خواندند که این خوانده‌ها جمع، شنیده، کارشناسی و در نهایت به پنج دستگاه و هفت آواز دسته‌بندی شد.

مداحان و ذاکران برای تأثیرگذاری بیشتر باید آوازها و دستگاه‌ها را فراگیرند

شیخی با اشاره به اینکه مجموع نغمات و ملودی‌هایی که شبیه به هم هستند آوازها و دستگاه‌ها را تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: شناخت این دستگاه‌ها و آوازها می‌تواند در حوزه‌های شعرخوانی، مداحی، کارشناسی و غیره به ما بیشتر کمک کند.
وی از موسیقی به‌عنوان تناسب میان اجزای یک سیستم نام برد و تصریح کرد: تناسب میان نوت‌ها موسیقی را تشکیل می‌دهد که این موسیقی می‌تواند حالات مختلف را برای مخاطب به دنبال داشته باشد.
این شاعر هیأت با بیان این‌که در تمام قرائت‌های مجلسی قرآن کریم، موسیقی اجرا می‌شود، اظهار کرد: مداح نیز در هنگام مداحی از موسیقی استفاده می‌کند و ما نباید این واژه موسیقی را فقط به یک حوزه محدود کنیم.
پژوهشگر عرصه هیأت با تأکید بر این‌که برای جذب مخاطبان بیشتر به هیأت مداح باید تمام آموزه‌های حوزه موسیقی را فراگیرد، اضافه کرد: پیامبر اکرم (ص) نیز زمانی که قاریان را به مناطق مختلف اعزام می‌کردند به آن‌ها تأکید می‌کردند که قرآن را با صوت بخوانند.
شیخی از موسیقی به‌عنوان یک رامش‌گر نام برد و تصریح کرد: زمانی که مریض را می‌خواهند درمان کنند در ابتدا با برخی از داروها او را آرام می‌کنند؛ ما در حوزه هیأت از موسیقی به‌عنوان یک ابزار استفاده می‌کنیم تا به انتقال معارف دینی و هدایت به سمت معنویت که هدف اصلی هیأت است برسیم، اما استفاده از این ابزار نباید کار را به جایی برساند که موجب نارضایتی اهل آسمان شود چراکه در این صورت کار ما مکروه و گاهی حتی حرام می‌شود.
وی ادامه داد: موسیقی در برخی از هیأت‌ها تبدیل به یک اصل شده است اما متأسفانه مداح یا ذاکر خودش علم کاری که انجام می‌دهد را ندارد درحالی‌که اگر به دنبال کار کردن روی همه جوامع مخاطب خود هستیم باید به دنبال متخصص شدن در حوزه موسیقی باشیم.
شیخی با اشاره به این‌که در گذشته هر کسی که اسم ذاکر، نوحه‌خوان و مداح را داشت از علم موسیقی بهره‌مند بود، گفت: اگر با نغمه‌ها آشنا شویم به‌خوبی متوجه می‌شویم از آن‌ها در کجا استفاده کنیم و می‌توانیم بر اساس محتوا از نغمه بهره‌مند شویم.
این پژوهشگر عرصه هیأت با تأکید بر این‌که یک ملودی خوب باید کارکرد داشته باشد، مطرح کرد: ماندگاری نمی‌تواند تنها عنصر برای خوب شمردن یک ملودی باشد به همین علت ما باید به دنبال آشنایی و بهره‌مندی درست از نغمه‌ها و رسیدن به یک ملودی کاربردی باشیم.


در انتقال مفاهیم دینی نباید از تأثیرگذاری زبان مادری غافل شویم

شیخی با بیان این‌که جغرافیای یک منطقه بر ملودی آن منطقه تأثیرگذار است، عنوان کرد: نغمه‌هایی که از دوران کودکی از مادران خود شنیده‌ایم بیشتر در ما تأثیرگذاری خواهد داشت. یک مداح باید به این اصول نغمه‌سرایی آشنا باشد. اگر به زبان مادری مخاطب اشاره داشته باشیم به شیوه مطلوب‌تر مفاهیم خود را منتقل خواهیم کرد.
شیخی عنوان کرد: ما یک بستر گسترده و مناسب به نام فضای مجازی داریم که رهبری بر لزوم بهره‌مندی از این فضا تأکید داشته‌اند و ما در این حوزه باید ورود کرده و با محتوای رسانه‌ای متفاوت مخاطبان این حوزه را به سمت معنویت جذب کنیم.

این شاعر و پژوهشگر با بیان این‌که امروز در فضای مجازی نیازمند استودیو خوانی هستیم، مطرح کرد: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که هر روز با پدیده‌های جدید روبرو هستیم به همین علت باید تولیدات متفاوتی را مقابل این پدیده‌ها ارائه دهیم. این شاعر هیأت با تاکید بر این‌که اسلام به هیچ وجه با موسیقی مشکل ندارد، تصریح کرد: برخی می‌گویند ما با موسیقی به خدا می‌رسیم درحالی‌که این گفته اشتباه است چراکه موسیقی یک مرکب است که شما را سوار می‌کند و نمی‌داند شما را به کدام مقصد برساند به همین علت افسار آن باید در اختیار خواننده باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم که معصومین (ع) در مجالس هیأت حضور می‌یابند، با این وجود برخی از مداحان از ضرب‌هایی در هیأت استفاده می‌کنند که همان ضرب را در محضر رهبر معظم انقلاب هم نمی‌توانند استفاده کنند. شیخی با بیان این‌که ما به تولید محصولات فرهنگی موسیقیایی با رعایت حدود نیازمند هستیم، تصریح کرد: برخی برای این‌که به سمت گناه نروند اصلاً به سمت این محصول نمی‌روند اما برخی به بهانه ترویج دین به سمت هر محصولی می‌روند.

پژوهشگر شعر هیأت خاطرنشان کرد: یک هیأت باید با تکیه بر ظرفیت قوی خود خروجی‌های مختلفی داشته باشد، همان‌طور که مجلس عزاداری برپا می‌کند و در کنار آن اردوی جهادی را هم دنبال می‌کند باید ذاکری برای مداحی خواندن و در کنار آن خواننده دیگری که مداح نباشد و در استودیو نقش‌آفرینی کند را پرورش دهد. *شأن مداح با شأن یک خواننده متفاوت است شیخی با بیان اینکه شأن مداح با شأن خواننده حداقل از نظر فنی متفاوت است، تصریح کرد: برای بنده جایگاه حاج محمود کریمی نسبت به جایگاه علیرضا افتخاری متفاوت است هر چند هر دو هم عزیز هستند.

وی در پایان عنوان کرد: مشکل دیگری که امروزه با آن روبرو هستیم این است که یک ذاکر یک مداحی را در هیأت می‌خواند اما گروه دیگری بدون اطلاع به آن ذاکر، آن مداحی را در قالب‌های دیگر ارائه می‌دهند درحالی‌که اصل اتفاق در هیأت رقم زده شده است، این موضوع هم بسته به نوع خروجی بحث و گفت‌وگوی جداگانه‌ای می‌طلبد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)