میرنیوز
خبرگزاری مهر، گروه دین و آئین: دعاهای مختصر روزانه ماه رمضان، دعاهایی است که هر روز پس از نمازهای واجب آن روز خوانده میشود. دعاهای روزهای ماه رمضان در کتابهای البلد الامین و مصباح از پیامبر اکرم (ص) نقل شدهاند.
حجتالاسلام والمسلمین سید محمدباقر علوی تهرانی در ۳۰ یادداشت به شرح و تفسیر دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان پرداخته است که روزانه تقدیم مخاطبان مهر میشود.
تفسیر دعای روز ششم ماه مبارک رمضان به این شرح است:
«اللّٰهُمَّ لَاتَخْذُلْنِی فِیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ، وَلَا تَضْرِبْنِی بِسِیاطِ نَقِمَتِکَ، وَزَحْزِحْنِی فِیهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِکَ، بِمَنِّکَ وَأَیادِیکَ یَا مُنْتَهیٰ رَغْبَةِ الرَّاغِبِینَ.»
«خدایا، مرا در این ماه در معرض نافرمانیات وامگذار و با تازیانههای انتقامت عذابم مکن و از انگیزههای خشمت دورم بدار، به مهرورزی و عطاهایت، ای نهایت شوق مشتاقان.»
خواستههای روز ششم ماه مبارک رمضان
خدایا؛
۱- به سبب عصیان و گناهانم مرا خوار نکن.
۲- مرا به انتقامت کیفر ننما.
۳- مرا از موجبات خشمت دورگردان.
«اللّٰهُمَّ لَاتَخْذُلْنِی فِیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ»
مسلماً یکی از آثار گناه، ذلت و خواری در دنیا و آخرت است.
خواری و ذلت در دنیا
در سوره هود آیه ۳۹ میفرماید: فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَنْ یَأْتیهِ عَذابٌ (بهزودی خواهید دانست به چه کسی [در دنیا] عذابی خوارکننده وارد میشود)
در سوره یونس آیه ۹۸ میفرماید: لَمَّا آمَنُوا کَشَفْنَا عَنْهُمْ عَذَابَ الْخِزْیِ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا (قوم یونس که وقتی ایمان آوردند عذابِ رسواکننده را در زندگی دنیا از آنان برطرف کردیم)
پس ایمان نیاوردن در دنیا، عذاب الهی را در پی خواهد داشت.
خواری و ذلت در آخرت:
در سوره لقمان آیه ۶ میفرماید: أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ (برای آنان عذابی خوار کننده است)
سوره آلعمران آیه ۷۷ میفرماید: أُولئِکَ لا خَلاقَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ وَ لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ لا یُزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ (برای آنان در آخرت هیچ نصیبی نیست، و خداوند با آنان سخن نمیگوید، و در قیامت بهسوی آنان نظر [لطف و رحمت] نمیاندازد، و [از گناه و آلودگی] پاکشان نمیسازد، و برای آنان عذاب دردناکی است.)
چه خواری و ذلتی بالاتر از اینکه خدای ارحم الراحمین که دارای تمامی صفات مهر و عطوفت است در قیامت این چنین با کسی برخورد کند؛ نه نگاه کند نه حرف بزند و نه ببخشد. چه ذلتی بالاتر از این؟
«وَلَا تَضْرِبْنِی بِسِیاطِ نَقِمَتِکَ»
عذاب الهی در قیامت به صورت جهنم تحقق پیدا میکند. جهنمی که سوره مدثر آیات ۲۶ تا ۲۹ اینطور وصف شده است: سَأُصلِیهِ سقَرَ وَ مَا أَدْرَاکَ مَا سقَرُ لا تُبْقِی وَ لا تَذَرُ لَوَّاحَةٌ لِّلْبَشرِ (بهزودی او را در دوزخ وارد میکنیم و تو چه میدانی دوزخ چیست؟ [آتشی است که] نه [در سوزاندن، چیزی از ظاهر و باطن را] باقی میگذارد، و نه رها میکند. پوست [بدن] را به شدت تغییر میدهد.)
امیرالمؤمنین (ع) در دعای کمیل، در توصیف عذاب جهنم فرمودند: «لِاَنّه لایَکونُ اِلاّ عن غَضَبِک و انتِقامِک و سَخَطِک» (بلای آخرت [جهنم] علتی جز از خشم و انتقام و ناخشنودی خداوند ندارد)
آیا نباید درخواست کنیم که خداوند ما را به آتش خشم و غضبش کیفر نکند؟ ما که باید بدانیم پوست نازک بدنمان تاب و تحمل آتش را ندارد پس باید به خودمان رحم کنیم. وقتی در دنیا خاری به بدنمان میرود چقدر نالان میشویم؟ وقتی با ریگهای گرم بیابان دست و پایمان میسوزد چه جزع و فزعی میکنیم؟ با این همه ناتوانی چگونه میتوانیم غرق در عذاب دوزخ شویم؟ لذا باید از خداوند نجات را بخواهیم.
«وَزَحْزِحْنِی فِیهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِکَ»
با نگاهی به آیات قرآن، این موارد از موجبات خشم خدا هستند:
۱- ریختن خون بیگناه.
۲- ترک نماز.
۳- ادا نکردن واجبات مالی.
۴- خوردن مال یتیم.
۵- ربا خواری.
۶- ناسپاسی نسبت به نعمتهای الهی.
۷- کم فروشی.
۸- عیبجویی و غیبت.
۹- اسراف و تبذیر.
۱۰- دنیا پرستی.
۱۱- فراموش کردن آخرت.
۱۲- مال اندوزی.
۱۳- ظلم.
۱۴- تکیه بر ظالمان.
۱۵- استهزاء و مسخره کردن آیات الهی.
«بِمَنِّکَ وَأَیادِیکَ یَا مُنْتَهیٰ رَغْبَةِ الرَّاغِبِینَ»
این سه خواسته در دعای امروز، فقط با لطفی از ناحیه خدا که نهایت دلبستگی دلشدگان است حاصل نمیشود.
منبع : خبرگزاری مهر
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد