میرنیوز

شناخت گوشه‌ای از ابعاد شخصیتی امیرالمؤمنین(ع)/ رمز هم‌کفو بودن امام علی (ع) با حضرت زهرا (س) چه بود؟

 شناخت گوشه‌ای از ابعاد شخصیتی امیرالمؤمنین(ع)/ رمز هم‌کفو بودن امام علی (ع) با حضرت زهرا (س) چه بود؟ 2021-02-24T08:31:21+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از نقاط درخشان و ویژه زندگی حضرت امیرالمؤمنین امام علی (ع) که در زندگی امروز ما نیز تأثیرگذار است، ازدواج مبارک و پرفیض آن حضرت با حضرت زهرا سلام‌الله علیها بوده است. برای شناخت بیشتر شخصیت و منزلت اما علی علیه السلام می‌توان سراغ بانویی رفت که از سوی خداوند متعال به عنوان هم‌کفو و هم‌شأن حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام معرفی شد و طبق روایتی تا زمانی که حضرت زهرا سلام‌الله علیها در روی زمین زندگی می‌کردند، زنان دیگر بر امام علی علیه السلام حرام بودند. چراکه هم‌شأنی جز آن سیده النساء العالمین برای حضرت امیرالمؤمنین وجود نداشت.

خبرگزاری تسنیم در آستانه ولادت حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام برای شناخت بیشتر ابعاد شخصیتی آن حضرت، به برهه سرنوشت سازی از زندگی آن حضرت یعنی ازدواج و زندگی ایشان با حضرت زهرا سلام‌الله علیها پرداخته است و سؤالات خود را با حجت‌الاسلام حسین علم الهدی، کارشناس مسائل دینی و پژوهشگر اسلامی مطرح کرده است.

آن‌طور که این محقق اسلامی عنوان می‌کند، طبق روایات معتبر و مستند مشخص است که حضرت زهرا سلام‌الله علیها از نظر عبادی و معنوی از امام علی علیه السلام کمتر نیستند، چنانکه روایت شده خداوند متعال از نوع عبادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها به فرشتگان مباهات می‌کرد. در عین حال از لحاظ علمی روایت شده که بعد از رحلت پیغمبر اسلام صلی‌الله علیها و آله، جبرئیل بر حضرت زهرا سلام‌الله نازل می‌شد و اخبار و علوم آینده جهان را بر ایشان روایت می‌کرد. اما با این‌همه عظمت شخصیتی در روایت‌ها می‌خوانیم که در مقابل امام علی علیه السلام اظهار می‌داشت که: «علی جان! این خانه، خانه توست و فاطمه کنیز توست.» این ثمره علم و ادب است که در مقابل همسر و هم‌کفو خود این گونه بود و به خصوص در برابر امام خود این طور سخن می‌گفت.

 

رمز پیوند مبارک امام علی علیه السلام با حضرت زهرا سلام‌الله علیها

جایگاه و ویژه امام علی علیه السلام در همسری و هم‌کفوی برای حضرت زهرا سلام‌الله علیها چگونه است؟ و چرا دو بزرگوار را هم‌کفو و هم‌شأن یکدیگر می‌دانند که گفته شده «اگر امام علی علیه السلام به دنیا نمی‌آمدند، هیچ هم‌شأن و همسری برای حضرت زهرا سلام‌الله علیها در روی زمین نبود»؟

شأن و منزلت حضرت علی علیه السلام به اندازه‌ای است که پیغمبر اسلام صلی‌الله علیها و آله درباره ایشان فرمودند: «هر کسی که من ولی و سرپرست او هستم، علی بن ابیطالب ولی و سرپرست اوست و هر کسی که من را دوست دارد و از راه من پیروی می‌کند، از علی پیروی کرده و او را دوست بدارد.»

اما یکی از نکات قابل توجه درباره ازدواج امام علی علیه السلام با حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها، بی‌نظیر و بی‌همتا بودن این ازدواج است. از این منظر که اولاً اراده و دستور این ازدواج از سوی خداوند متعال صادر شد چراکه در تعیین سرنوشت انسان‌ها اثرگذار بوده و قرار بوده از نسل این دو بزرگوار، فرزندانی متولد شوند که به عنوان امام و هادی مردم شناخته شده و راه سعادت را به مردم بیاموزند.

نکته دیگر که این ازدواج را ممتاز و بی‌همتا کرده، این است که هر دوی این بزرگواران معصوم و از هر گناه و ناپاکی دور بوده‌اند و حتی آیه شریفه تطهیر در شأن ایشان نازل شد که خداوند متعال فرمود: «إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَکمْ تَطْهِیرًا؛ به‌درستی که خداوند مى‏خواهد پلیدى و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.»

از آنجایی که حضرت زهرا سلام‌الله علیها، بزرگ زنان در تمام دنیا و در تمام طول تاریخ است و قرار بوده مادر ائمه اطهار علیهم‌السلام باشد، باید با کسی ازدواج کند که شأن ایشان را داشته باشد و در عین حال حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام که حتی ولادت ایشان در داخل خانه کعبه اتفاق افتاده، باید با کسی ازدواج کند که هم‌شأن و هم‌کفو ایشان باشد.

 

 

نشانی از عصمت

آیا می‌توان گفت که ولادت حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام در خانه کعبه، نشانی از معصومیت ایشان بوده است؟

این اتفاق مبارک را حتی می‌توان به معنای توجه ویژه حضرت حق به امام علی علیه السلام تعبیر کرد که هیچ انسانی در طول تاریخ جز حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در خانه کعبه به دنیا نیامد. این شخصیت بزرگوار در عین کمالات بسیار، قرار بوده امام اول مسلمانان و پدر ائمه اطهار باشد. کسی که قرار بوده به همسری حضرت زهرا سلام‌الله علیها درآید و برای ایشان نگهدار باشد.

طبق آیه شریفه‌ای که می‌فرماید: «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاء؛ مردان، سرپرست و نگهبان زنان هستند» مرد بر همسر خود ولایت و قیومیت دارد. اما از آنجا که حضرت زهرا سلام‌الله علیها دارای مقام عصمت بوده‌اند، کسی جز امام علی علیه السلام شایستگی آن را نداشته که همسر ایشان باشد. درواقع امکان نداشت که شخص غیر معصوم قیوم و نگهدار شخص معصوم باشد.

شأن امام علی علیه السلام در حدیث قدسی لولاک

در حدیث قدسی «لولاک» خطاب به نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله عنوان شده که «اگر به خاطر تو نبود، آسمان‌ها را خلق نمی‌کردم» و در ادامه آن اشاره شده که «اگر علی نبود، تو را هم خلق نمی‌کردم و اگر فاطمه نبود، شما دو نفر را خلق نمی‌کردم.» حتی محدثین هم این نوع روایت‌ها را تائید کرده‌اند.

این حدیث قدسی دارای محتوای بلندی است که قابل تبیین است. اما درباره شأن و منزلت حضرت امیرالمؤمنین که در این حدیث قدسی به خوبی مطرح شده که جایگاه و منزلت آن حضرت را در مسیریابی و هدایت انسان‌ها مشخص می‌کند.

اما در میان حضرت زهرا سلام‌الله علیها و امام علی علیه السلام، ما نمی‌توانیم تشخیص داده و قضاوت کنیم که کدام‌یک بر دیگری ارجحیت دارد و یا برتر است. اما از آنجایی که موضوع ازدواج امام علی علیه السلام به عنوان یکی از نقاط درخشان زندگی آن حضرت مطرح است، ابوبصیر از امام صادق علیه السلام نقل می‌کند که: «زمانی که فاطمه سلام‌الله علیها در قید حیات بود، زنان دیگر بر امام علی علیه السلام حرام بودند.»

طبق روایات معتبر و مستند مشخص است که حضرت زهرا سلام‌الله علیها از نظر عبادی و معنوی از امام علی علیه السلام کمتر نیستند، چنانکه روایت شده خداوند متعال از نوع عبادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها به فرشتگان مباهات می‌کرد. در عین حال از لحاظ علمی روایت شده که بعد از رحلت پیغمبر اسلام صلی‌الله علیها و آله، جبرئیل بر حضرت زهرا سلام‌الله نازل می‌شد و اخبار و علوم آینده جهان را بر ایشان روایت می‌کرد.

اما با این‌همه عظمت شخصیتی در روایت‌ها می‌خوانیم که در مقابل امام علی علیه السلام اظهار می‌داشت که: «علی جان! این خانه، خانه توست و فاطمه کنیز توست.» این ثمره علم و ادب است که در مقابل همسر و هم‌کفو خود این گونه بود و به خصوص در برابر امام خود این طور سخن می‌گفت.

آیا صحت دارد که حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام‌الله علیها برای آنکه دیگران از فضایل و برتری‌های دیگری آگاه باشند، گاهی به بازگو کردن آن‌ها می‌پرداختند.

بله. این اتفاق برای آن بوده که هر یک دیگری را در منظر مردم معرفی کند. به عنوان مثال حضرت زهرا سلام‌الله علیها فضیلت‌ها و شاخصه‌های علمی، رفتاری و عبادی حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام را در مقابل دیگران عنوان می‌کردند تا مردم از علم و درایت امام زمان خود آگاه بوده و از ایشان غافل نمانند. بلکه هر اندازه می‌توانند از آن منبع دانش و حکمت و فقه بهره‌مند شوند. چنانکه خود حضرت علی علیه السلام درباره دانش و بصیرت خود می‌فرمودند: «من راه‌های آسمان را از راه‌های زمین بهتر می‌دانم.»

قضاوت نبی مکرم اسلام درباره فضیلت امام علی(ع) و حضرت زهرا(س)

قضاوت و رویکرد پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله به جایگاه و منزلت امام علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام‌الله علیها چگونه بود؟

وقتی فضایل و برتری‌های شخصیتی امام علی علیه السلام و هم‌کفو ایشان، حضرت زهرا سلام‌الله علیها را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که این فضایل تا چه اندازه به یکدیگر شبیه و نزدیک هستند. به عنوان مثال حضرت زهرا سلام‌الله علیها می‌فرمود که من پاره تن پیغمبر صلی‌الله علیه و آله و جزئی از وجود او هستم و امام علی علیه السلام می‌فرمود که من نفس پیغمبر صلی‌الله علیه و آله و خود وجود ایشان هستم.

جالب این است که وقتی آن دو بزرگوار به تعبیری به نتیجه نمی‌رسند و نمی‌دانند کدام بر دیگری ارجحیت دارند، به پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله مراجعه می‌کنند تا ایشان منزلت و شأن هر یک را در برابر دیگری مشخص فرماید.

این برهه از تاریخ و پاسخ رسول خدا صلی‌الله علیه و آله در سؤال و شبهه‌ای که پیش می‌آید که از یک طرف خداوند در حدیث قدسی فرمود که «اگر فاطمه را خلق نمی‌کردم، هیچ‌یک از شما را نمی‌آفریدم» و از طرف دیگر امام علی علیه السلام، جایگاه و منزلت امامت را دارد. در این مقطع آن دو بزرگوار به خدمت رسول خدا صلی‌الله علیه و آله می‌روند و آن حضرت خطاب به دختر خود قریب به این مضمون را می‌فرمایند که «تو تمام این فضایل را دارا هستی و این فضایل بزرگی است اما حضرت علی علیه السلام همسر تو و درواقع ولی و امام توست که جایگاه ویژه‌ای دارد و نمی‌توان منکر این جایگاه شد.»

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

بررسی دلالت های جامعه شناختی پیاده روی اربعین در برنامه شیوه

بررسی دلالت های جامعه شناختی پیاده روی اربعین در برنامه شیوه
2024-07-27T13:56:19+03:30
برنامهٔ «شیوه» با حضور حجت الاسلام مهراب صادق‌نیا و سید حسین شهرستانی امشب شنبه، ۶ مرداد ۱۴۰۳ از ساعت ۲۲:۳۰ از شبکهٔ چهار سیما پخش خواهد شد

توجه به مادحین جوان در کنار پیرغلامان لازم است/تجدید بیعت با آرمان‌های سردار سلیمانی در کرمان

توجه به مادحین جوان در کنار پیرغلامان لازم است/تجدید بیعت با آرمان‌های سردار سلیمانی در کرمان
2024-07-27T13:56:19+03:30
حمید حمید منتظر رئیس کانون مداحان تهران گفت: اجلاس پیرغلامان به نوعی تجدید بیعت با آرمان‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور پیرغلامان حسینی در کرمان محس...

نشست «واکاوی نامه رهبر انقلاب به دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین»

نشست «واکاوی نامه رهبر انقلاب به دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین»
2024-07-27T13:43:02+03:30
نشست علمی «واکاوی نامه رهبر معظم انقلاب به دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین» به همت پژوهشکده بین المللی عروة الوثقی برگزار می‌شود.

جزئیات مراسم افتتاحیه و اختتامیه اجلاس پیرغلامان حسینی تشریح شد

جزئیات مراسم افتتاحیه و اختتامیه اجلاس پیرغلامان حسینی تشریح شد
2024-07-27T13:43:00+03:30
مسئول کمیته هماهنگی و بین الملل اجلاس پیرغلامان و مداحان حسینی جزئیات حضور میهمانان داخلی و خارجی به این اجلاس در کرمان را تشریح کرد.

حضور ۱۳ کشور جهان در بیست و یکمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی

حضور ۱۳ کشور جهان در بیست و یکمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی
2024-07-27T12:36:19+03:30
دبیر بیست‌ویکمین اجلاس پیرغلامان حسینی از حضور نمایندگان سیزده کشور جهان در این اجلاس خبر داد.

راوی تلاش هیئت‌ها در ماه محرم باشید

راوی تلاش هیئت‌ها در ماه محرم باشید
2024-07-27T12:36:18+03:30
فصل پنجم هیئت خبرنگار در ماه محرم امسال اجرایی می‌شود و علاقمندان در این طرح می‌توانند در قالب عکس، فیلم و متن راوی فعالیت‌های هیئت‌ها باشند.

اعلام ویژه برنامه های دهه سوم محرم در حرم عبدالعظیم حسنی(ع)

اعلام ویژه برنامه های دهه سوم محرم در حرم عبدالعظیم حسنی(ع)
2024-07-27T12:36:17+03:30
مراسم سوگواری دهه سوم ماه محرم در بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار می شود.

نماینده ایران رتبه سوم مسابقات قرآن روسیه را به دست آورد

نماینده ایران رتبه سوم مسابقات قرآن روسیه را به دست آورد
2024-07-27T11:03:00+03:30
نتایج مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه اعلام شد و بر اساس آن نماینده کشورمان در این رویداد بین‌المللی که با حضور نمایندگان کشورهای عضو بریکس برگزار شد، رتبه سوم...

رسانه‌ها باید روش‌های جایگزین حل اختلاف را تبیین کنند/خانواده اولویت یک سازمان داوری هدایت است

رسانه‌ها باید روش‌های جایگزین حل اختلاف را تبیین کنند/خانواده اولویت یک سازمان داوری هدایت است
2024-07-27T11:02:59+03:30
جوهری به نقش رسانه‌ها در آگاهی مردم از روش‌های جایگزین حل اختلاف اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها می‌توانند روش‌های جایگزین حل اختلاف را برای مردم تبیین کنند.

کتاب سهروردی و حکمت خسروانی رونمایی می‌شود

کتاب سهروردی و حکمت خسروانی رونمایی می‌شود
2024-07-27T11:02:58+03:30
کتاب سهروردی و حکمت خسروانی در خانه اندیشمندان علوم انسانی رونمایی می‌شود.

انگیزه به رفتار انسان ارزش مثبت یا منفی می‌دهد/وسوسه شیطان برای پرسیدن سوالی که برای «فهمیدن» نیست

انگیزه به رفتار انسان ارزش مثبت یا منفی می‌دهد/وسوسه شیطان برای پرسیدن سوالی که برای «فهمیدن» نیست
2024-07-27T08:49:37+03:30
انگیزه است که به رفتار انسان ارزش مثبت یا منفی می‌دهد. گاهی یک انگیزه انسان را متوجه عرش می‌کند و گاهی یک انگیزه انسان را از فرش به اعماق جهنّم ساقط می‌کند.

مجلس شورای اسلامی پرسشگر و پاسخگو باشد

مجلس شورای اسلامی پرسشگر و پاسخگو باشد
2024-07-26T21:02:57+03:30
بوشهر- امام جمعه دیر گفت: مجلس شورای اسلامی هم پرسشگر و هم پاسخگو باشد و در قانون گذاری پیشرفت و خدمتگزاری به کشور مدنظر داشته باشد.

قوای مجریه و مقننه باید منافع ملی را بر منافع جناحی مقدم بدارند

قوای مجریه و مقننه باید منافع ملی را بر منافع جناحی مقدم بدارند
2024-07-26T17:09:40+03:30
قم- امام جمعه پردیسان گفت: هم افزایی قوای مجریه و مقننه باید بیشتر شود و از منافع سیاسی فاصله بگیرند و منافع ملی را بر منافع جناحی مقدم بدارند.

شهید آل هاشم دارای روش فوق العاده‌ای در امامت جمعه بود/لزوم داشتن ابتکار و حرف تازه در نماز جمعه

شهید آل هاشم دارای روش فوق العاده‌ای در امامت جمعه بود/لزوم داشتن ابتکار و حرف تازه در نماز جمعه
2024-07-26T16:43:03+03:30
گردهمایی معرفتی خادمین و اعضای ستادهای برگزاری نماز جمعه به مناسبت پنجم مرداد، روز نماز جمعه با حضور حجت‌الاسلام حاج‌علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمع...

برنامه های سخنرانی شیخ حسین انصاریان در دهه سوم محرم اعلام شد

برنامه های سخنرانی شیخ حسین انصاریان در دهه سوم محرم اعلام شد
2024-07-26T16:43:02+03:30
برنامه سخنرانی استاد شیخ حسین انصاریان در دهه سوم محرم ۱۴۴۶ در چهار مجلس اعلام شد.

تهران ۱۷ هزار خادمیار رضوی دارد/ نوجوانان نیز خادمیاران می‌شوند

تهران ۱۷ هزار خادمیار رضوی دارد/ نوجوانان نیز خادمیاران می‌شوند
2024-07-26T16:43:01+03:30
حضور ۱۷هزار خادمیار رضوی تهران در جلسه هماهنگی معاونت خادمیاری و گزینش کانون‌های خدمت رضوی استان تهران مطرح شد.

زحمت انصافا خوب، مردانگی و از خودگذشتگی «مخبر عزیز» نباید فراموش شود/خداقوت مجاهد خسته‌نشو...

زحمت انصافا خوب، مردانگی و از خودگذشتگی «مخبر عزیز» نباید فراموش شود/خداقوت مجاهد خسته‌نشو...
2024-07-26T16:43:00+03:30
حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در صفحه شخصی خویش از معاون اول رئیس‌جمهور تقدیر و تمجید کرد.

حذف کاغذ بازی در ادارات مورد توجه مسوولان قرار گیرد

حذف کاغذ بازی در ادارات مورد توجه مسوولان قرار گیرد
2024-07-26T16:29:38+03:30
سروآباد_امام جمعه سروآباد گفت: حذف کاغذبازی در ادارات برای کاهش مشکلات مردم باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

مهلت ارسال آثار به سوگواره سفینةالنجاة تا اربعین تمدید شد

مهلت ارسال آثار به سوگواره سفینةالنجاة تا اربعین تمدید شد
2024-07-26T16:29:37+03:30
دبیرخانه نخستین سوگواره بین المللی سفینةالنجاة اعلام کرد که به درخواست هنرمندان، مهلت ارسال آثار به نخستین دوره این سوگواره، تا اربعین حسینی تمدید شد.

اعضای ستاد نماز جمعه دشتی تجلیل شدند

اعضای ستاد نماز جمعه دشتی تجلیل شدند
2024-07-26T16:03:00+03:30
بوشهر- به مناسبت پنجم مرداد، اعضای ستاد نماز جمعه شهرستان دشتی تجلیل شدند.

مجلس شورای اسلامی هم پرسشگر و هم پاسخگو باشد

مجلس شورای اسلامی هم پرسشگر و هم پاسخگو باشد
2024-07-26T16:02:59+03:30
بوشهر- امام جمعه دیر گفت: مجلس شورای اسلامی هم پرسشگر و هم پاسخگو باشد و در قانون گذاری پیشرفت و خدمتگزاری به کشور مدنظر داشته باشد.

تنها انگیزه انسان برای انجام اعمال دینی جلب رضایت پروردگار باشد

تنها انگیزه انسان برای انجام اعمال دینی جلب رضایت پروردگار باشد
2024-07-26T16:02:58+03:30
دیواندره_امام جمعه دیواندره گفت: جلب رضایت خدا باید تنها انگیزه‌ای باشد که انسان را وادار به انجام عمل دینی می‌کند و تنها عاملی که تداوم بخش عمل انسان بوده، ...

همه برای موفقیت دولت جدید کمک کنند

همه برای موفقیت دولت جدید کمک کنند
2024-07-26T15:49:41+03:30
همدان-امام جمعه نهاوند گفت: با وجود اختلاف سلایق ولی باید مطیع ولایت بود و امروز جامعه نیاز به وحدت و آرامش دارد و همه باید به این موضوع توجه کنیم.

نماز جمعه به دلیل خطبه محور بودن اهمیت زیادی دارد

نماز جمعه به دلیل خطبه محور بودن اهمیت زیادی دارد
2024-07-26T15:49:40+03:30
بیجار- امام جمعه بیجار گفت: نقش نماز جمعه به دلیل اینکه خطبه محور بوده و بسیار مهم است و طبق فرمایش رهبر انقلاب یک قرارگاه محسوب می‌شود.

مجلس با ریل‌گذاری بسترساز کارآمدی دولت باشد

مجلس با ریل‌گذاری بسترساز کارآمدی دولت باشد
2024-07-26T15:49:39+03:30
بوشهر- امام جمعه جم گفت: مجلس با ریل‌گذاری، بسترساز کارآمدی دولت باشد.

همدلی و همکاری حداکثری از الزامات امروز کشور است

همدلی و همکاری حداکثری از الزامات امروز کشور است
2024-07-26T15:49:39+03:30
گناوه- امام جمعه گناوه گفت: در برهه کنون همدلی، هم افزایی و همکاری حداکثری از الزامات کشور است و دولت و مجلس باید به مانند یک پیکر واحد باشند.

خنثی سازی توطئه های دشمن یکی از برکات نماز جمعه است

خنثی سازی توطئه های دشمن یکی از برکات نماز جمعه است
2024-07-26T15:36:20+03:30
مینودشت: امام جمعه شهرستان مینودشت، خنثی سازی توطئه های دشمن را یکی از برکات حضور در نماز جمعه برشمرد.

دشمن لشکر سایبری برای اختلاف‌افکنی بین مسئولان و مردم تحکیم کرد

دشمن لشکر سایبری برای اختلاف‌افکنی بین مسئولان و مردم تحکیم کرد
2024-07-26T15:36:19+03:30
بوشهر - امام جمعه موقت بوشهر گفت: دشمن لشکر سایبری خود را برای اختلاف‌افکنی میان مسئولان و مردم تحکیم کرده است.

مجلس به توصیه‌های رهبری دقت نظر داشته باشد

مجلس به توصیه‌های رهبری دقت نظر داشته باشد
2024-07-26T15:36:19+03:30
دامغان- امام جمعه دیباج با بیان اینکه مجلس در اعتماد به وزرای کابینه به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی دقت نظر داشته باشد، گفت: اعضای کابینه باید کارامد ب...

رییس جمهور در برابر سهم‌خواهی ها برای تشکیل دولت به ایستد

رییس جمهور در برابر سهم‌خواهی ها برای تشکیل دولت به ایستد
2024-07-26T15:36:18+03:30
قزوین- رییس جمهور منتخب باید با حفظ استقلال دولت در مقابل سهم خواهی ها و مصادره دولت به نفع برخی افراد و جریان ها ایستاده و کابینه را تشکیل دهد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)