میرنیوز

مساجد در دانشگاه آزاد به اندازه دانشکده‌ها مهم هستند/ لزوم اهتمام ویژه به موضوع امامت و مهدویت

مساجد در دانشگاه آزاد به اندازه دانشکده‌ها مهم هستند/ لزوم اهتمام ویژه به موضوع امامت و مهدویت 2023-03-10T12:03:26+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد، مراسم افتتاحیه نشست سراسری ائمه جماعات و دبیران هیأت مذهبی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد شریفانی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

طهرانچی در این نشست با بیان اینکه انسان برای اینکه در مسیر نجات قرار بگیرد، باید به اهل بیت تمسک کند، گفت: راه هدایت انسان تمسک و توسل به اهل بیت است، تمسک به اهل بیت در واقع یک راه مطمئن و تضمین کننده است که به عنوان یک بیمه انسان را از حوادث نجات داده و او را در مسیر نجات قرار می دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه دو مبحث «فرد و جامعه» و «حال و آینده» را در درون خود قرار داده است، گفت: اساساً دانشگاه برای امروز نیست، بلکه دانشگاه سرمایه‌ای برای فردای جامعه است، دانشگاه هم به فرد و هم به جامعه توجه دارد. نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که خداوند در حلقه اول انسان را آفرید، در حلقه دوم خانواده و در حلقه سوم جامعه را ایجاد کرد و برای تبیین هر سه موضوع نکات زیادی در قرآن وجود دارد. براین اساس باید انسان و جامعه به کمال و عقل کامل برسند.

وی ادامه داد: نتیجه عقل کامل و انسان کامل، امامت بود که به وجود آمد، اما در این زمینه باید جامعه نیز یک جامعه کامل باشد که این امر در زمان حضرت علی (ع)، امام حسین (ع)، امام صادق (ع) اتفاق نیفتاد تا به این جا رسیدیم که ما منتظر مهدویت هستیم تا یک جامعه کامل که یک امر اجتماعی کامل است، رخ بدهد.

طهرانچی تأکید کرد: انتظار می‌رود که در سومین دوره جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی هیات‌های مذهبی در دانشگاه وارد کار شده و از این ظرفیت بزرگ برای رسیدن به اهداف جشنواره استفاده شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به آیات «وَلَا تَقُولَنَّ لِشَاْیۡءٍ إِنِّی فَاعِلٞ ذَٰلِکَ غَدًا» و «إِلَّآ أَن یَشَآءَ ٱللَّهُۚ وَٱذۡکُر رَّبَّکَ إِذَا نَسِیتَ وَقُلۡ عَسَیٰٓ أَن یَهۡدِیَنِ رَبِّی لِأَقۡرَبَ مِنۡ هَٰذَا رَشَدٗا » گفت: معنای مستتر در این آیات بسیار عمیق است و لازم است به آن توجه لازم شود، در جهان بینی آینده پژوهی خداوند می فرماید فردا را سنت‌های من، ذکر رب و حضور رب رقم می‌زند، فردا مسیرش، مسیر رشد است. غرب در این زمینه می‌گوید که مسیر فردا، مسیر توسعه است، اما در واقع مسیر دین، مسیر رشد است.

وی با بیان اینکه رشد مفهوم مادی و معنوی دارد، گفت: باید مسیر خلقت، مسیر رشد باشد و به همین منظور ما منتظر مسیر رشد یافته و جامعه کامل هستیم. این مسیری است که انسان می‌تواند در آن هم به صورت فردی و هم به صورت معنوی رشد پیدا کند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه نکته مهمی که وجود دارد این است که رشد قابل فراگرفتن است، گفت: براین اساس مسیر دانشگاه تنها یک چیز است و آن رشد است. رشدی که هم فردی و هم اجتماعی باشد. اگر غیر از این باشد، دانشگاه به جایی نخواهد رسید. علم جهت دارد و یک موضوع خنثی نیست.

طهرانچی با بیان اینکه برخی آیات که در قرآن آمده است، «آیاتنا عجبا» است، گفت: این آیات در مورد موضوعاتی است که عادی نیست، از جمله این آیات، آیات ۹ سوره کهف است. خداوند در آیات ۹ و ۱۰ سوره کهف می فرمایند «أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْکَهْفِ وَالرَّقِیمِ کَانُوا مِنْ آیَاتِنَا عَجَبًا» و «إِذْ أَوَی الْفِتْیَةُ إِلَی الْکَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً وَهَیِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا». در این آیات جوانانی طلب امر رشد و انسان کامل کرده بودند. این در صورتی بود که جامعه‌ای که این جوانان در آن زندگی می‌کردند، جامعه توحیدی نبود، خداوند در جواب این مطالبه بستر زمان را برای جامعه کامل قائل است، یعنی برای رسیدن به جامعه توحیدی بستر زمانی لازم است، برای مثال بستر زمانی باعث شد که اصحاب کهف ۳۰۹ سال در غیبت از جامعه قرار بگیرند تا به یک جامعه رشد یافته برسند.

وی ادامه داد: در قرآن برخی از امور «آیَاتِنَا عَجَبًا» است و یکی از آن این است که اگر کسی جامعه رشد یافته را طلب کند، باید این موضوع در طول زمان اتفاق بیفتد، یعنی باید یک رشد اجتماعی رخ دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه رشد ابعاد گسترده‌ای از جمله رشد اجتماعی، رشد سیاسی، رشد تکامل یافته و رشد ترقی کرده دارد، گفت: تمام مفاهیم توسعه با بار کاملاً مثبت در مفهوم رشد وجود دارد، در واقع رشد یک مسیر و پروسه است.

طهرانچی با تأکید بر اینکه تربیت دینی قرآن بسیار زیباست، اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «لا اِکْراه فِی الدّینِ قَدْ تَبَینَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی فَمَنْ یکْفُر بِالطاّغُوتِ وَ یؤمِنْ بِاللهِ فَقَدْ اِسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی لاَنْفِصامَ لَها وَ اللّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ.» این موضوع بسیار مهم است، برای مثال با توجه به این آیه در موضوع حجاب کار ما این است که روشن کنیم که در راه رشد حجاب یک نقش اساسی دارد، در این صورت تربیت درست اتفاق می افتد، اگر این امر درست تبیین شده و راه را روشن کند، افراد فطرتاً در این مسیر قرار می گیرند، لازم است که مسیر رشد تبیین شود.

وی در ادامه با بیان اینکه اساساً راه رشد با ولی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: بدون رهبر راه رشد صورت نخواهد گرفت، در واقع حضور امام لازم است، چرا که ما به یک ولی مرشد برای هدایت در مقابل ضلالت نیاز داریم.

طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه باید وظیفه خود که رشد فرد و رشد جامعه است را به خوبی انجام دهد، اظهار کرد: اگر دانشگاه بخواهد این وظیفه خود را انجام داده و به رشد برسد، باید تربیت قوه عاقله داشته باشد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دانشگاه باید رفتارسازی اجتماعی انجام دهد، گفت: وظیفه دانشگاه، ساختارسازی اجتماعی است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به آیاتی از دو سوره اعراف و توبه به اهمیت نقش مسجد در دانشگاه و جامعه پرداخت.

طهرانچی ادامه داد: یکی از بحث‌های که با آن مواجه هستیم، مسأله برهنگی است، اساساً حضور در زمین که نتیجه جریان وسوسه شیطان است، انسان را با جریان برهنگی مواجه می‌کند، خداوند در قرآن فرموده من همراه برهنگی برای شما لباس می‌فرستم، یعنی لباس در مقابل جریان برهنگی رخ می‌دهد. این یک جریان است. خداوند در همین آیات سوره اعراف می‌فرماید، همانطور که شیطان شما را فریب داد و برهنگی رخ داد، اما شما جریان برهنگی را انتخاب نکنید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه مسجد تنها یک مکان برای خواندن نماز نیست، گفت: مسجد یک نهاد اجتماعی است که خداوند برای بشر در جریان هدایت او مطرح می‌کند.

طهرانچی تأکید کرد: مسجد به اندازه یک دانشکده برای ما اهمیت دارد، چون بخشی از زندگی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: براین اساس اگر دانشگاه می‌خواهد یک دانشگاه اسلامی باشد، باید مسجد به عنوان یک ساختار رکین جدی در آن مطرح باشد. به نظر می‌رسد ما در برخی موارد قرآن و دستوراتی که در آن عنوان شده را مهجور گذاشته‌ایم و به یکی از دستورات قرآن که توجه به مسجد به عنوان یک سبک زندگی است، توجه نکرده‌ایم.به نظر می‌رسد که از این ساختارسازی غفلت کرده‌ایم.

طهرانچی خاطرنشان کرد: همچنین خداوند در این آیات تأکید دارند که اگر می‌خواهید درس دین را آموزش بدهید، جای آن مسجد است.

وی تأکید کرد: اگر می‌خواهید دانشگاه در تربیت مؤثر باشد باید از مسجد کمک بگیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه نگاه ما در دانشگاه آزاد اسلامی به مسجد و هیأت مذهبی به صورت یک شبکه اجتماعی است، گفت: هیأت‌های مذهبی در کشور حدود ۲۰۰ سال پیش تأسیس شده است و در اهمیت این هیأت‌ها لازم است بدانید که رضا خان ملعون وقتی می‌خواست دین را تعطیل کند، مسجدها را تعطیل نکرد، بلکه هیأت‌های مذهبی و سقاخانه را تعطیل کرد.این امر به خوبی اهمیت هیأت ها را نشان می‌دهد. این امر یعنی مسجد می‌تواند فعالیت کند، اما اگر می خواهید دین را حذف کنید، باید هیأت‌های مذهبی را به عنوان یک شبکه اجتماعی و شبکه انسانی حذف کنید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه یک حرف جدی در تربیت هیأت‌های مذهبی وجود دارد و آن محبت است، گفت: هیأت‌های مذهبی به دلیل وجود محبت تأثیرگذار هستند، چرا که در کنار عبادت، محبت را نیز بین افراد جاری می‌کنند، حب اهل بیت و محبت بین اعضای هیأت باعث می‌شود زمینه برای علم آموزی آماده شود.

وی تأکید کرد: در هیأت عبودیت و محبت وجود دارد و امر دیگری که لازم است در هیأت‌ها وجود داشته باشد، شعور است. در این صورت هدایت کامل صورت خواهد گرفت.

طهرانچی در پایان تأکید کرد: لازم است هویت هیأت‌های مذهبی در مساجد پر رنگ تر شود و با شعور و علم حرکت به سمت رشد در هیأت ها صورت بگیرد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)