میرنیوز

تشریح وضعیت بازار تجهیزات پزشکی/قیمت گذاری مجدد برخی اقلام پزشکی

تشریح وضعیت بازار تجهیزات پزشکی/قیمت گذاری مجدد برخی اقلام پزشکی 2022-11-22T08:32:02+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر، روح الله مزینانی اظهار کرد: همزمان با رصد بازار اقلام تولیدی و وارداتی از طریق سامانه‌های نظارتی سازمان غذا و دارو و رصد میدانی مرتبط با دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیش از ۲ هزار مراکز درمانی و تشخیصی با ده‌ها هزار کاربر و کارشناس اقدامات لازم برای تأمین به موقع و مستمر اقلام با همکاری تأمین کنندگان و دیگر سازمان‌های مرتبط به صورت مستمر در حال انجام است.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: تأمین به موقع تجهیزات پزشکی در حالی انجام می‌شود که اقلام مذکور تنوع و تعدد بسیار زیادی دارد.

مزینانی با بیان اینکه بیش از ۳۸۷ هزار کد IRC از ملزومات و تجهیزات پزشکی در سامانه تیتک سازمان غذا و دارو، ثبت شده که از آن تعداد حدود ۲۴۰ هزار وسیله پزشکی، جزو وسایل مصرفی، حدود ۲۰ هزار کد IRC، دستگاه و الباقی نیز شامل قطعات یدکی، لوازم جانبی و یا کالاهای مصرفی دستگاه‌های پزشکی و آزمایشگاهی است به نحوی که گستره اقلام مصرفی تا دستگاه‌های سرمایه‌ای نظیر پوشش‌های زخم، کاشتنی‌های ارتوپدی و قلبی، معرف‌ها و کیت‌های آزمایشگاهی تا ویلچر و دستگاه‌های تصویر برداری نظیر سونوگرافی و MRI نیز را در بر می‌گیرد.

وی افزود: حدود دو هزار تولید کننده، دو هزار شرکت وارد کننده و تأمین کننده و دو هزار و ۵۰۰ توزیع کننده فعال تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور فعالیت دارند. از سوی دیگر حدود یک هزار و ۸۰۰ صنف، عرضه کننده برخی اقلام پزشکی و بیش از ۴۰۰ شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش دستگاه‌های پزشکی و کنترل کیفی نیز در این حوزه فعال هستند.

صادرات اقلام تجهیزات پزشکی به بیش از ۶۰ کشور دنیا

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: یک هزار و ۸۵۰ پروانه صادراتی از سوی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی، صادر شده است. محصولات تولید داخل به بیش از ۶۰ کشور دنیا صادر می‌شود.

وی در خصوص لزوم تأمین به موقع اقلام پزشکی افزود: در این دوره، با رویکرد ثبات رفتاری، شفافیت، اصلاح قیمت‌های ارزی، حذف سهمیه ویژه، بازنگری پروانه‌های تولید را از دی ماه سال گذشته با روش بازمهندسی فرآیندها و بازمهندسی اطلاع رسانی آماری و بازمهندسی سیاست دهی ارزی و تعدادی انتخاب و اقدام کرده ایم و در این راستا از تغییرات آنی و ناگهانی سیاست‌های ارزی خودداری شده است.

مزینانی ادامه داد: در راستای شفافیت نسبت به اطلاع رسانی عمومی، در وب سایت imed.ir در خصوص ارائه آمار ارزبری شرکت‌ها از سال ۱۳۹۶ تاکنون بر اساس کدهای وسایل پزشکی وارداتی و تولیدی با ذکر اطلاعات دقیق تا لات نامبر کالای ترخیص شده به تفکیک میزان ارزبری نرخ ارز رسمی و نرخ ارز نیمایی اقدام شده و در راستای شفافیت نسبت به انتشار سابقه قیمت ریالی تجهیزات پزشکی با جزئیات از سال ۱۳۹۴ تاکنون اقدام کردیم.

وی عنوان کرد: در جهت شفاف سازی و حمایت از مصرف کننده و استفاده بهینه از منابع نظام سلامت اقدام به قیمت گذاری حدود ۵۲ هزار مدل وسیله پزشکی برای کالاهای فاقد قیمت و انتشار قیمت تجهیزات و ملزومات پزشکی در پورتال imed.ir اداره کل تجهیزات پزشکی صورت گرفته که این بخشی از اقدامات ما در یک سال گذشته است. همچنین قیمت گذاری اقلامی که از سال ۹۷ حذف شده و فاقد قیمت هستند و شامل حدود ۱۰ هزار قلم کالا است، انجام شده که در روزهای آتی در این سایت منتشر خواهد شد. همچنین یکسان سازی و اصلاح قیمت ایمپلنت‌های ارتوپدی و ستون فقرات تولید داخل با حدود ۷ هزار مدل وسیله پزشکی تولیدی توسط ۳۲ تولیدکننده اقدام دیگری است که در این اداره کل صورت گرفته است.

مزینانی خاطرنشان کرد: در حوزه تجهیزات پزشکی، قیمت ارزی شناوری نداریم بلکه قیمت ارزی، ثابت است. برخی شرکت‌ها به هر دلیلی، قیمت ارزی که سالیان قبل داشته اند و ثبت شده، قیمت بالایی بوده که تعدیل شده ست. وقتی قیمت ارزی یک کالا، بالا باشد فراخوان عمومی می‌دهیم، قیمت ارزی مورد نظر را در سامانه آیمد اعلام می‌کنیم و تأمین کالا را در جهت تعدیل قیمت ارزی و تعداد مورد نیاز، انجام می‌دهیم.

کاهش قیمت ۳۰ تا ۵۰ درصدی برخی تجهیزات پزشکی در بازمهندسی ارزی سال ۱۴۰۱

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: در بازمهندسی سیاست‌های ارزی، کالایی مانند استنت کرونری دارویی که تا سال گذشته، قیمت ۲۹۰ دلار داشت به قیمت ۲۰۰ دلار و برخی مدل‌ها از ۱۵۰ دلار به ۹۰ دلار کاهش یافته است. بنابراین قیمت واحد ارزی برخی تجهیزات پزشکی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد در بازمهندسی ارزی سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است و به عنوان مثال در مورد یک مدل استنت دارویی، قیمت ریالی از حدود ۳ میلیون تومان به ۲ میلیون تومان در سال جاری کاهش یافته است که در سایت imed.ir قابل مشاهده است.

مزینانی تصریح کرد: بنابراین با سیاست‌های بازمهندسی اعمال شده، شاهد صرفه جویی ارزی و ریالی نسبت به سال گذشته در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی هستیم که این به نوبه خود اقدامی منحصر به فرد است. در اقدامی دیگر پروانه‌های تولیدی صادره بررسی شده است. در برخی موارد اشکالات و اشتباهاتی که منجر به صدور پروانه‌های تولید نادرست از حیث عمق تولید و الزامات فنی شده بود به گونه‌ای که برخی مجوزهایی که تحت عنوان تولید مستقل صادر شده بود، همان کالای وارداتی با روش مونتاژ قطعات مربوطه بود.

وی افزود: به عنوان نمونه شرکتی که یک دستگاه ساخت کمپانی چینی به صورت مونتاژ وارد کشور کرده است صرفاً به دلیل ساخت دو قطعه غیر اصلی دستگاه، مجوز تولید مستقل را دریافت کرده بود و خود با این مجوز موجب ایجاد رانت و سوءاستفاده از قانون حمایت از تولید داخل شده و با حذف رقابت سالم موجب اختلال در تأمین نیاز مراکز کشور با حذف دیگر تأمین کنندگان شده است که این امر در صورت ادامه موجب کمبود کالای مذکور در کشور نیز می‌شود.

پالایش آماری دقیق با شناسه گذاری اصالت

مزینانی از وضعیت مناسب تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور خبر داد و گفت: امسال با تاکید بر رعایت ضوابط و شناسه گذاری اصالت تجهیزات پزشکی در راستای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پالایش آماری دقیق از وضعیت تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور و تأمین نیاز با رویکرد حمایت از تولید داخل و مدیریت واردات برای اقلام بر اساس میزان کفایت تولید مورد نیاز در حال انجام است.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو اظهار امیدواری کرد که با همفکری و مشارکت تولیدکنندگان واقعی و تأمین کنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی و همکاری سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با گذر از تحریم‌های ظالمانه بین المللی علیه کشورمان و جلوگیری از سوءاستفاده و رانت برخی سودجویان و هوشیاری رسانه‌های داخلی، شاهد ادامه تأمین به موقع تجهیزات و ملزومات پزشکی مورد نیاز مردم و نظام سلامت کشور خواهیم بود.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)