میرنیوز

تشریح وضعیت پرستاری/ از اجرای تعرفه ها تا کمبود پرستار

تشریح وضعیت پرستاری/ از اجرای تعرفه ها تا کمبود پرستار 2022-10-27T09:12:11+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد میرزابیگی، در نشست هم اندیشی مدیران پرستاری بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی، افزود: تعداد مدیران پرستاری ما بیشتر از یک لشکر و شامل ۵۳ هزار نفر است؛ این مدیران در شبانه روز ۱۶ ساعت به طور کاملاً مستقل و ۸ ساعت در ارتباط با دیگران کار می‌کنند و کسی که در حال اداره کردن مراکز درمانی است پرستار است و پرستاران در همه بحران‌ها حضور دارند و کارشان در شرایط بحرانی حتی بیشتر هم می‌شود.

وی گفت: ما به معنای واقعی کلمه از روز اولی که آمدیم بحث نیروی انسانی را پیگیری کردیم و به گونه‌ای این بحث را پیگیری کردیم که الان همه مسئولین به کمبود بیش از ۱۰۰ هزار نفر نیروی پرستاری اذعان دارند.

میرزابیگی ادامه داد: بیش از ۱۳۰ جلسه با سازمان برنامه و سازمان امور اداری و استخدامی، کمیسیون بهداشت و درمان و اصل نود مجلس برگزار کردیم. برای نیروهای شرکتی و نیروهای فاقد امنیت شغلی پیگیری‌هایی داشته‌ایم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه سازمان نظام پرستاری در حال کار کردن روی مطالبات به صورت عرضی است یعنی روی موضوعات مختلف در حال کار کردن و پیگیری است اما برای این پیگیری‌ها اولویت‌بندی دارد؛ گفت: اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری با پیگیری فوق العاده خاص، فوق العاده ویژه، استخدام نیروهای پرستاری، تبدیل وضعیت، برگرداندن نیروهای طرحی فعال در کرونا و سایر مطالبات منافاتی ندارد و بنابراین در حال پیگیری همه موضوعات هستیم؛ باید توجه داشته باشید که تعرفه گذاری قانون مشخص، پشتوانه تأکید مقام معظم رهبری و اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی دارد. سازمان نظام پرستاری با پیگیری این قانون، ۱۰ هزار میلیارد تومان به نظام سلامت اضافه کرده است که بین پرستاران توزیع می‌شود و ارتباطی به حقوق سایر اعضای کادر درمان ندارد و این تعرفه به کارانه‌های قبلی اضافه می‌شود.

میرزابیگی تصریح کرد: در حال پیگیری موضوع افزایش تعداد نیروهای انسانی از سه کانال هستیم؛ الان ۲۷ نوع قرارداد شامل طرحی، شرکتی، تبصره‌ای و …، برای پرستاران وجود دارد که در مجلس در قالب طرح ساماندهی کارکنان دولت پیگیر آن هستیم. برگشت به کار نیروهای تمدید طرحی و پایان طرحی دوران کرونا را نیز پیگیری می‌کنیم. این نیروها شامل ۱۷ هزار نفر پرستار و غیر پرستار هستند و افرادی بودند که در دوران کرونا تمدید طرح کردند. من در جمع کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفتم جوانان دهه هفتادی در زمان کرونا تشخیص دادند که مصلحت این است که به کمک کشور بیایند. برخی شهید شدند و برخی خانواده‌هایشان گرفتار شدند اما به آنها پایان طرح داده شد و الان بیکار شده‌اند.

رئیس سازمان نظام پرستاری هشدار داد: اینگونه رفتارها منجر به شکست در بحران می‌شود و بنابراین باید پیگیر مطالبات این نیروها باشیم.

وی ادامه داد: نکته دیگر در بحث نیروی انسانی، تعریف استاندارد است؛ باید مشخص شود که کمبودها نسبت به سرانه پزشکان است و یا جمعیت و تخت. نظر ما این است که ۲.۵ نیروی پرستار به ازای هر تخت باید داشته باشیم که ۱.۸ نیرو دانشگاهی و ۰.۷ نیروی غیردانشگاهی باید باشد؛ الان با سازمان امور اداری و استخدامی و مجلس برای این استانداردها جلسه داریم و یکی از بندهای صورت جلسه این بود که ظرف دو ماه درباره استاندارد نیروی انسانی حوزه پرستاری به توافق برسیم.

تعرفه گذاری خدمات پرستاری یک ستون هویتی است

وی با بیان اینکه تعرفه گذاری خدمات پرستاری ۱۵ سال پیگیری شد و الان به ابلاغ و اعتبارات آن رسیده‌ایم، گفت: الان باید به خوب اجرا شدن آن توجه کنیم. تعرفه گذاری خدمات پرستاری یک ستون هویتی است؛ ما تا پیش از این می‌گفتیم در بیمارستان‌ها همه خدمات به جز خدمات پرستاران تعرفه دارد و بنابراین اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری به بحث هویت شغلی کمک می‌کند؛ بحث دیگر استقلال شغلی است که در حال حاضر پول برخی خدماتی که پرستار انجام می‌دهد را به خودش نمی‌دهند و بنابراین باید پول خدماتی که پرستاران ارائه می‌دهند، برای خود آنها لحاظ شود. از سوی دیگر بحث مالی نیز دارای اهمیت است؛ در ایام کرونا پرستار ۲۴ ساعته درگیر بود اما تعرفه به او پرداخت نمی‌شد.

میرزابیگی خاطرنشان کرد: هزینه‌های نظام سلامت در حال افزایش یافتن است؛ تعرفه خدمات پرستاری از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است زیرا خدمات پرستاری K پایین‌تری نسبت به خدمات پزشکان دارند.

وی گفت: ما تا قبل از مصوبه شورای عالی بیمه و پیش از تصویب تعرفه گذاری خدمات پرستاری در دولت، چهار اتفاق آماده کرده بودیم که با این چهار مورد، تعرفه‌ها به تصویب رسیده است. تاکنون سه مورد از این اتفاقات رخ نداده بود؛ اول K پرستاری است؛ الان بر اساس قانونی که در مجلس، دولت و شورای عالی بیمه تصویب شده خدمات پرستاری دارای K است.

وی توضیح داد: K پرستاری به معنای معیار قیمت گذاری خدمات پرستاری است. در k پزشکی، برای سزارین و آپاندیسیت، میزان خطر برای بیمار، پرستار، پزشک و…، را اندازه‌گیری می‌کنند و این را در بقیه اعمال می‌سنجند؛ برای مثال می‌گویند فلان عمل پنج برابر آپاندیسیت خطر دارد؛ ما در پرستاری، بحث فشار خون و پی پی آر را معیار قرار دادیم؛ یعنی استاندارد این است که فشار خون در ۱۰ دقیقه گرفته می‌شود و در صورتی که ۱۰ دقیقه صرف این کار شود، K پرستاری به آن تعلق می‌یابد. K پرستاری برابر با K سایر کارکنان گروه پروانه‌دار و پزشکان غیر هیئت علمی است و سالانه نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: دومین اتفاقی که افتاد؛ تصویب ارزش‌های نسبی پرستاری است؛ ارزش نسبی به معنای سیاست به کارگیری k است؛ یعنی باید ببینیم یک بسته خدمتی چند K است که برای تمام بخش‌ها و خدمات مشخص است. ما مراقبت‌های پرستاری وابسته به بیمار را قیمت گذاری کرده‌ایم و این مسئله ارتباطی به قیمت تخت بیمارستانی ندارد. ارزش نسبی در بالین و بخش، برای خدمات روتین، بسته خدمتی و برای خدمات غیر روتین، به صورت موردی k خود را داراست. در یکسری از بخش‌ها نیز بینابینی است.

میرزابیگی با بیان اینکه ما در طرح قاصدک اصلاً ارزش نسبی نداشتیم؛ متذکر شد: برخی می‌خواهند قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را به طرح قاصدک ارتباط دهند و بگویند این همان طرح قاصدک است در حالی که اصلاً این طور نیست.

رئیس سازمان نظام پرستاری یادآور شد: سومین اتفاقی که باید می‌افتاد تا تعرفه اجرا شود؛ منبع یابی بود. ما یک سرانه در کشور به نام سرانه خدمات تشخیصی و درمانی هر ایرانی داریم که سالانه با پیشنهاد شورای عالی بیمه این سرانه در دولت تصویب می‌شود. در سال جاری این سرانه ۹۲ هزار تومان به ازای هر ایرانی است. ما به عنوان جامعه پرستاری ۱۰ تا ۱۲ درصد این سرانه را باید دریافت کنیم. اگر این سرانه را دریافت کنیم وضعیت ما یکپارچه می‌شود. الان به ما از درآمد اختصاصی بیمارستان پول می‌دهند در حالی که قرار است از سرانه اعتبار خود را دریافت کنیم. معادل ۱۰ درصد سرانه برای امسال پول گرفتیم؛ امسال تاکنون ۵,۲۰۰ میلیارد تومان از مجلس گرفتیم و تفاهمنامه با سازمان بیمه سلامت امضا کردیم و نزدیک به ۲ هزار میلیارد آن به سازمان بیمه سلامت آمده و بیمارستان‌هایی که ثبت خدمت کردند؛ بابت خدمات پرستاری پول گرفتند.

میرزابیگی بیان کرد: ۹۰ درصد پول تعرفه در بخش بستری را بیمه پرداخت می‌کند و الان در صورتحساب بیمارستان‌ها خدمات پرستاری نیز آمده است. نکته بعدی بازتوزیع و برخورداری پرستاران و تغییر کارانه‌ها است.

به گفته وی، نماینده‌های سازمان نظام پرستاری در دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت حضور دارند؛ این مسائل در شورای عالی بیمه و دولت تصویب شده و توسط دبیرخانه شورای عالی بیمه به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد. اگر کسی به کا و ارزش نسبی اعتراض داشته باشد از او برای ارائه نظر کارشناسی دعوت خواهد شد.

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: دستورالعمل رسیدگی به اسناد ابلاغ شده است. K و ارزش نسبی نیز توسط معاون اول ریاست جمهوری ابلاغ شده است؛ آئین‌نامه اجرایی قانون تعرفه گذاری نیز مصوب دولت است که همه این مسائل در اختیار سیستم پرستاری باید قرار بگیرد. ما فعل پرستاری را ارزش‌گذاری کرده‌ایم که هر رشته‌ای که فعل پرستاری را انجام دهد k مشخصی دارد. نظام پرداخت رفتارساز است و این رفتارسازی را باید بهبود ببخشد.

میرزابیگی گفت: این اعتبارات از سوی بیمه‌ها پرداخت می‌شود. دومین دستورالعملی که باید ابلاغ می‌شد ثبت خدمات پرستاری در HIS بود که ابلاغ شده است. دستورالعمل دیگری که باید ابلاغ می‌شد، که مهم‌ترین بخش مالی قضیه تعرفه گذاری خدمات پرستاری است؛ دستورالعمل برخورداری از کارانه ها یا بازتوزیع است. ما بر اساس قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری دستورالعمل‌ها را داریم.

وی بیان کرد: ما تا الان با سازمان بازرسی و وزارت اطلاعات جلساتی برگزار کردیم برای اینکه اگر کسی تعمداً این قانون را اجرا نکند آن را به عنوان ترک فعل به دادگاه معرفی کنیم.

میرزابیگی تصریح کرد: کل درآمد حاصل از بسته‌های خدمات و مراقبت‌های پرستاری در بخش‌های بالینی به ازای هر بیمار در ۲۴ ساعت، کل درآمد حاصل از بسته‌های خدمات و مراقبت‌های پرستاری بر اساس سطوح بیماران، کل درآمد حاصل از بسته‌های خدمات و مراقبت‌های پرستاری کت لب و اتاق عمل به ازای هر ساعت جراحی، کل درآمد حاصل از بسته‌های خدمات و مراقبت‌های پرستاری تخت‌های ستاره دار اعم از دیالیز، شیمی درمانی و … به ازای هر جلسه خدمت، کل درآمد حاصل از بسته‌های خدمات و مراقبت‌های پرستاری و خدمات درمانگاهی سرپایی و اسکوپی به ازای هر خدمت در نظر گرفته شده است که دو مورد خدمات اسکوپی و سرپایی مانند فی فور سرویس است.

وی ادامه داد: پرستاران تنها گروهی هستند که خدماتشان در سازمان ملی استاندار به ثبت رسیده است؛ ما می‌توانستیم موضوع استاندارد نیروی انسانی و استاندارد خدمت را همزمان ابلاغ کنیم اما نگران کسورات بیمه بودیم که برخی از خدمات را قبول نکند بنابراین این مسئله را عالمانه حل خواهیم کرد.

میرزابیگی با بیان اینکه تا جایی که می‌شد سیستم پرداخت فی فور سرویس نیز داریم؛ درباره پشتوانه قانونی تعرفه گذاری خدمات پرستاری و بسته‌های خدمات بیان داشت: بند چهارم قانون ارتقای بهره وری بر تعرفه گذاری مبتنی بر بسته خدمتی تأکید دارد؛ بند ششم سیاست‌های کلی سلامت مقام معظم رهبری بر مراقبت‌ها تأکید دارد که ما نیز صاحبان مراقبتیم. در قانون ششم توسعه و بند ۹ قانون احکام دائمی توسعه، قانون بیمه همگانی و…، بر این مراقبت‌ها و تعرفه گذاری تأکید شده است. مقام معظم رهبری نیز در ایام کرونا به طور جدی بر اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تأکید کردند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)