میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صنعت کشتیسازی همانند صنعت خودروسازی جزء صنایع مادر محسوب میشود که میتواند عامل توسعه صنعتی و اقتصادی هر کشور و زمینهای برای رشد صنایع مختلف باشد.
در حال حاضر کشورهایی از قبیل ژاپن و کره جنوبی جزو پیشرفتهترین کشورهای دنیا محسوب میشوند که بر اساس اصول و مفاهیم تجارت صنعتی در دنیا، در طول سالیان مختلف حوزه فعالیت خود را در حوزههای صنایع نساجی، الکترونیک و ماشینسازی تغییر دادهاند اما هیچگاه صنعت کشتیسازی را ترک نکرده و به این صنعت توجه داشتهاند.
در ایران نیز به دلیل بهرهمندی از بازار گسترده داخلی در بخشهای مختلف صنایع دریایی از قبیل کشتیسازی و فراساحل، در سالهای اخیر میزان حمایتها از این بخش تا حدودی افزایش یافته است. بهگونهای که انتظار میرود در آینده نزدیک ایران بتواند بهعنوان یکی از کشورهای صاحب نام در صنعت کشتیسازی شناخته شود.
همگامسازی صنعت با کمک دانشبنیانها
همگامسازی صنعت با کمک دانشبنیانها این فرصت را به صنعت کشتیسازی میدهد که در راه توسعه تجارت، به نقاط دوردست جهان نگریست تا بتوان چرخ این صنعت در ایران را همچنان به حرکت درآورد.
درواقع هنگامی یک تحقیق و خلاقیت علمی، کاربردی میشود که به تسهیل توسعه صنایع مختلف کشور و ایجاد مسیرهای جدیدی برای دستیابی به رضایت اجتماعی منجر شود. اگر از این دیدگاه وظیفه شرکتهای دانشبنیان را بررسی کنیم میتوان گفت برطرف کردن نیازهای جامعه صنعتی بر اساس نیازهای کشور و شناسایی بازار جزو وظایف این شرکتها محسوب میشود.
هوشمندسازی و استفاده از فناوریهای روز دنیا
صنعتی مانند دریانوردی بهشدت جزء صنایع بینالمللی محسوب میشود و حوزههای مختلفی از جمله کشتیسازی را در بر میگیرد، جایگاه شرکتهای دانشبنیان در این مرحله مشخص میشود و درواقع این شرکتها باید با فناوریهای روز دنیا خلأ موجود در این صنعت را از بین ببرند.
فاصلهای که بین فناوری و صنعت دریایی وجود دارد به دلیل قدیمی بودن فناوری نیست، بلکه بهواسطه ورود با تأخیر کاربرد فناوری به این صنعت است. شرکتهایی که در حوزه کشتیسازی فعالیت میکنند نیز باید به شرکتهای دانشبنیان اعتماد کرده تا نیازهای این صنعت بهموقع تأمین شود.
در حال حاضر صنعت کشتیسازی در حوزه هوشمندسازی با مشکل مواجه است و بندرهای کنونی کشور جزو نسلهای یک و دو هستند درصورتیکه دنیا بهسوی هوشمندسازی پیش میرود و در حال بهرهگیری از نسل سه و چهار بندرها است.
نقش شرکتهای دانشبنیان در این شرایط میتوان بسیار پررنگ باشد و در این راستا کشتیسازیها باید به شرکتهای دانشبنیان اعتماد کنند.
صنعت کشتیسازی بهطور میانگین با ۴۰ صنعت بهطور مستقیم و با ۶۰ صنعت بهطور غیرمستقیم و در مجموع با ۱۰۰ صنعت جانبی مرتبط است، بر همین اساس میتواند به اشتغالزایی در کشور نیز کمک شایانی کند.
منبع : خبرگزاری مهر
نمایه شدن ۲۷ مجله دانشگاه تهران در پایگاه بینالمللی «ابسکو»
آغاز به کار کمیسیون ویژه نخبگان هنری بنیاد ملی نخبگان
نقش استارتآپها در توسعه اقتصاد مردمی
توسعه همکاری دانشگاه امیرکبیر با شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی
سرپرست موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی منصوب شد
رشد ۱۵۰ رتبهای دانشگاه شریف در رتبهبندی موضوعی کیو اس ۲۰۲۵
استمرار فعالیت صدای مشاور دانشجو در ایام نوروز
سرپرست دانشگاههای یاسوج و شهرکرد منصوب شدند
نماینده داروسازان چه نکاتی را در محضر رهبر انقلاب مطرح کرد؟
ارسال نامه درخواست اصلاح تعرفه خدمات دارویی به وزیر بهداشت
حوادث مرتبط با چهارشنبهسوری ۱۴۰۳؛ ۳۸۸ مصدوم و ۶ فوتی
ضوابط بودجه وزارت بهداشت در ۱۴۰۴ ابلاغ شد
همکاری مشترک برای توسعه باتریهای گرافن-آلومینیوم یون
برترینهای جشنواره کانونهای علمی طلاب مشخص شدند
جلوگیری از چاقی با مسدود کردن یک آنزیم کلیدی در روده
بهترین دانشگاههای ایران در رشتههای مهندسی و پزشکی معرفی شدند
۲ واکسن جدید علیه بیماریهای خطرناک کودکان
طب سوزنی به بهبود کدام بیماریها کمک میکند؟
افزایش فهرستگان کتابخانههای دانشگاهی به یک میلیون و ۵۰۰ هزار عنوان
مراکز برگزاری آزمون زبان msrt معرفی شدند
نامه وزارت بهداشت به وزارت خارجه برای یک دعوت
مسیر پیادهروی هوشمند در پارک عباسآباد راهاندازی میشود
هوش مصنوعی جی پی اس را هم منسوخ میکند
فعالیت سامانههای ایرانداک تا پایان سال متوقف شد
جوانسازی پوست با مکملها؛ حقیقت یا تبلیغات؟
نحوه دریافت معافیت تحصیلی دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج اعلام شد
ایجاد مسیر پیادهروی هوشمند در پارک عباسآباد
افزایش ۳۰۰ درصدی منابع تغذیه دانشجویی در سال جدید
داروهایی که بعد از مصرف روی رانندگی تاثیر میگذارد
رئیسزاده: به اجرای برنامه پزشکی خانواده خوشبین نیستم