میرنیوز

انجام مرحله اول یک مطالعه ملی، برای کمک به حل مشکلات سالمندان/افتتاح پایگاه "کوهورت سالمندی"

انجام مرحله اول یک مطالعه ملی، برای کمک به حل مشکلات سالمندان/افتتاح پایگاه "کوهورت سالمندی" 2022-04-15T15:17:24+04:30

به گزارش ایسنا، در این نشست که با حضور دکتر حمیدرضا خانکه؛ رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، معاونان تحقیقات، آموزش و توسعه، و مدیران ذیربط برگزار شد، پایگاه (سایت) کوهورت سالمندی در دانشگاه نیز گشایش یافت تا در این محل، محققان و متخصصان بتوانند از داده ها و اطلاعات بدست آمده از اجرای مرحله اول پروژه کوهورت سالمندی، به‌نفع سالمندان استفاده کنند.

پروژه تحقیقاتی «کوهورت سالمندی کشور» از دی ماه ۱۳۹۹ به همت مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همکاری اداره بهزیستی استان یزد، دانشگاه علوم پزشکی یزد و  مرکز تحقیقات شهرستان اردکان، رسما آغاز به کار کرد.

در این پروژه ملی، اطلاعات مربوط به پنج هزار نمونه از افراد میانسال با ۵۰ سال سن تا سالمندان (حتی ۹۰ ساله) که در طرح شرکت داده شده اند، جمع آوری می شود و در طول ۱۵ سال، براساس حدود یک هزار متغیر، تغییرات جسمی، روانی، اجتماعی، معنوی و محیطی این افراد مورد بررسی قرار می گیرد، تا مسائل و مشکلات این جمعیت نمونه استخراج، و علت و عوامل مربوط به آنها مشخص شود.

دکتر احمد دلبری عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و رئیس مرکز تحقیقات سالمندی این دانشگاه درباره پروژه و نتایج بدست آمده، گفت:  اطلاعات استخراج شده از اجرای اولین مرحله، در اختیار محققان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار می گیرد  و این ظرفیت خوبی برای اجرای پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایجاد کرده تا پروپوزال های خود را به شورای علمی مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه ارائه بدهند و با بررسی پروپوزال ها، و پذیرش آنها از سوی شورای علمی، بتوانند از اطلاعات بدست آمده از اجرای اولین مرحله از طرح استفاده کنند.

وی افزود: نتایج و اطلاعات بدست آمده از اجرای مرحله اول پروژه، راهنمایی برای سند ملی سالمندی کشور است و می تواند به سازمان هایی که درگیر سالمندی هستند، کمک کند تا برای رفع معضلات و مشکلات سالمندان برنامه ریزی کنند.

وی اظهار داشت: این پروژه که در سه فاز طراحی شده است، با تکمیل اطلاعات پنج هزار نمونه شرکت کننده در طرح و به‌تدریج، با افزایش نمونه ها تا شش هزار نفر ادامه خواهد داشت.

این متخصص حوزه سالمندی تصریح کرد که با توجه به تهدید بسیار جدی روند افزایشی جمعیت سالمندی در کشور برای سیاستمداران و برای نظام، قطعا مطالعاتی مانند این کوهورت، از جمله اقدامات اساسی و پایه ای جهت برنامه ریزی آینده برای جمعیت سالمندی در کشور است، چرا که در این مطالعه، با رصد وضعیت افراد ۵۰ ساله به بالا و بررسی تغییرات وضعیت آنان طی ۱۵ سال به‌لحاظ بیماری ها و مشکلاتی که به سراغ آنان می آید، عوامل زمینه ای و خطر برای بروز بیماری ها و مشکلات روانی و اجتماعی آنان استخراج می شود و براساس آن، برنامه ریزی های پیشگیرانه و تمهیدات لازم جهت مقابله با بروز این مشکلات اندیشیده خواهد شد.

دکتر دلبری افزود: این مطالعه چون دارای حجم بالایی از نمونه است (پنج هزار نفر) که در ادامه به شش هزار نفر هم خواهد رسید، قطعا می تواند در حوزه های مختلف جسمی، روانی، اجتماعی و محیطی به جامعه کمک کند تا نسبت به چگونگی مراقبت سالمندان از خود و گذراندن دوره سالمندی سالمتر، فعالتر و پویاتر آگاه شوند.

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در تشریح فعالیت اجرایی مرحله اول این پروژه، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۷، مقدمات اجرای پروژه، شناسایی و معرفی افراد شرکت کننده در طرح، با همکاری اداره بهزیستی یزد، دانشگاه علوم پزشکی یزد و مرکز بهداشتی و درمانی شهرستان اردکان انجام شد، و از دی ماه سال ۱۳۹۹ تا اسفندماه سال گذشته (۱۴۰۰)، بررسی و ثبت اطلاعات پنج هزار نمونه شرکت کننده در طرح اجرا شد و به همان ترتیب که وارد طرح شدند، مجددا به همان ترتیب وارد مراحل بعدی پروژه خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه پروژه ملی کوهورت سالمندی کشور دارای سه فاز مطالعاتی است، افزود: این طرح در شهرستان اردکان اجرا شده، اما در برخی از استان ها مانند گیلان، مازندران، بوشهر، خراسان های جنوبی و رضوی، نیز انجام شده که قطعا می توانیم اطلاعات و نتایج پژوهش انجام شده در شهرستان اردکان را با نتایج تحقیقات در استان های دیگر مقایسه کنیم.

وی خاطرنشان کرد که مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، متولی اجرای پروژه ملی «کوهورت سالمندی کشور» است که برای مقایسه نتایج تحقیقات در شهرستان اردکان یزد با دیگر استان های کشور، از همکاری معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، اداره سالمندان وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی در استان ها، بهره می گیرد.

دکتر دلبری در توضیح چگونگی شرکت افراد در طرح و اجرای مرحله اول آن، گفت:  پس از معرفی افراد میانسال تا سالمند (۵۰ ساله به بالا) از سوی مرکز بهداشت شهرستان اردکان، تیم های مجری طرح به منزل این افراد مراجعه کردند و در مرحله اول، اطلاعات افراد بصورت حضوری و در منزل آنان گرفته شد و در واقع، برای پنج هزار نفر نمونه، پنج هزار مراجعه به منزل این افراد با رعایت کامل اصول بهداشتی در شرایط کرونایی انجام شد. و بعد از آن، افراد به مرکز بهداشت منطقه دعوت شدند و انواع معاینات و آزمایشات پزشکی و ژنتیکی که بخش مهم این طرح را تشکیل می دهد، بصورت رایگان برای افراد انجام شد تا ضمن تکمیل اطلاعات پزشکی آنان و آگاهی از وضعیت سلامتی این افراد (پایش سلامتی)، بتوان در مراحل بعدی، ارزیابی های روانی و اجتماعی از افراد صورت بگیرد.

وی افزود: در اجرای کوهورت سالمندی در اردکان، موسسه خیریه این شهرستان همکاری شایانی داشته و نسبت به تهیه تجهیزات و وسایل پزشکی برای انجام معاینات و آزمایش های پزشکی افراد شرکت کننده در طرح (مانند سنجش بینایی و شنوایی) اقدام کرد تا بتوان " پایش سلامتی " افراد شرکت کننده در طرح (میانسالان و سالمندان) را بصورت رایگان انجام داد و همزمان پزشک مستقر در مرکز در معاینات و بررسی نتایج آزمایش ها، اگر موردی از بیماری در افراد را مشاهده می کرد، فرد را از آن بیماری آگاه کرده و به پزشک متخصص ارجاع می داد تا خودش و یا خانواده بتوانند مسایل درمانی او را پیگیری کنند.

وی، ویژگی دیگر این طرح را در مشارکت و همکاری همه مسئولان شهرستان اردکان همچون امام جمعه شهر، نمایندگان مجلس، فرماندار و مسئولان بهزیستی عنوان کرد و گفت: این پروژه، بهترین مطالعه برای افراد میانسال تا سالمند است که می تواند پایش سلامتی را هم برای آنان داشته باشد، ضمن آنکه فعالیت های اجتماعی افراد، وضعیت محیط زندگی و همچنین بلحاظ سلامت روانی، میزان افسردگی و اضطراب های آنان را مورد بررسی قرار دهد و علل و عوامل آن را مشخص کند.

این محقق و استاد دانشگاه تصریح کرد: دوره سالمندی، متشکل از فاکتورهای جسمی، روانی، اجتماعی، معنوی و محیطی است که می تواند سالمندی سالم را رقم بزند و ما برای اینکه بتوانیم به سالمندی سالم دست یابیم، باید این فاکتورها را بررسی کنیم. در حوزه جسمی، بیماری های زمینه ای افراد، مانند " دیابت، قلبی و ریوی، چربی خون و ... و فاکتورهای خونی، بینایی سنجی و شنوایی سنجی که تمام دستگاه ها و تجهیزات مربوط به آنها به صورت مشارکت های مردمی و خیریه تهیه شد، مورد بررسی قرار گرفتند، و در مراحل بعدی، سلامت روانی و اجتماعی افراد مورد سنجش و بررسی قرار می گیرند.

وی تاکید کرد که مهمترین تهدید آینده کشور، سالمندی است و همانطور که در کشورهای پیشرفته دنیا، سالمندی را به عنوان یک فرصت برای کارآفرینی، گردشگری و ... مورد توجه قرار می دهند، ما اگر بطور جدی به موضوع سالمندی نپردازیم، این موضوع در آینده با افزایش جمعیت سالمندی و رشد آن، می تواند به جای فرصت، به بحران جدی برای دولت و نظام تبدیل شود.

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی همچنین با اشاره به افتتاح و آغاز به کار سایت کوهورت سالمندی در این دانشگاه، گفت: یکی از رسالت های اصلی این دانشگاه، پرداختن به موضوع سالمندی است، و سایت کوهورت سالمندی و ایجاد پژوهشکده سالمندی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی می تواند بسیار راهگشا و چشم انداز خوبی برای دستیابی به راهکارهای لازم برای رفع مشکلات سالمندی در کشور باشد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛ دکتر دلبری در پایان افزود: قطعا یکی از دعدغه های دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، موضوع " سالمندی " است و لذا، این دانشگاه آمادگی دارد تا در کنار شورای ملی سالمندی و در کنار اداره سالمندی وزارت بهداشت، سازمان ها و صندوق های بازنشستگی که بنحوی درگیر موضوع سالمندی و بازنشستگی هستند، بتواند موج در راه و مشکلاتی را که در آینده می تواند دولت را زمین گیر کند، مدیریت کرده و مطالعاتی همچون کوهورت سالمندی کمک می کند تا برنامه ریزان و سیاستمداران بتوانند نیازهای سالمندان را مطابق با رشد جمعیت این قشر پیش بینی کرده و در واقع، تهدید عدم آمادگی کشور در مقابل رشد جمعیت سالمندان در کشور را تبدیل به فرصت کنند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)