میرنیوز
به گزارش ایسنا، دکتر محمدجواد هراتی در نشست علمی دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع «آموزههای قرآنی و تحول علوم انسانی» با اشاره به اهمیت «مسئله محوری» در پژوهش افزود: مسئله محوری، دغدغهمندی ایجاد میکند و این موضوع انسانیت دردمند تولید میکند که به دنبال درد و مشکلات جامعه خود می رود و فردی که درد و مشکل جامعه خود را پیدا می کند، به دنبال درمان درد و به تعبیری حل مسائل و پاسخ به سولات است و در آن موفق میشود و با این رویکرد علوم متحول می شود و مسیری دیگری را طی خواهد کرد.
قائم مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی تأکید کرد: مسئله محوری در چند سطح قابل پیگیری است که مهم ترین آن، سطح دانشجویی است و باید دانشجویان را به سوی مسئلهمحوری هدایت کرد و اگر دانشجو را مسئلهمحور شود، استاد نیز «مسئله محور» میشود و در مرحله بعد پژوهشکده و پژوهشگاه و دانشگاه مسئله محور باید داشته باشیم.
رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش علوم قرآنی و علوم انسانی کشور با اشاره به روایت مَنْ أَکْثَرَ اَلْفِکْرَ فِیمَا تَعَلَّمَ أَتْقَنَ عِلْمَهُ وَ تَفَهَّمَ مَا لَمْ یَکُنْ یَفْهَمُ، تفکر محوری را از دیگر ضروریات در تحول علوم انسانی دانست و افزود: آنچه در این روایت تأکید میشود، تفکر فراوان در آنچه انسان میآموزد است و در صورتی می توان به تحول رسید که فکر کردن در آنچه آموخته ایم را به دانشجویان آموزش دهیم که این امر موجب می شود تا از نگاه از بیرون به آنچه آموخته ایم، داشته باشیم و از این رهگذر زمینه را برای تحول فراهم کنیم.
وی با تاکید بر تفکرمحوری در آموزههای قرآنی گفت: مبنای آموزش در نگاه اسلامی که در علوم انسانی باید نمود داشته باشد، تفکرمحوری است و تعابیر قرآن که بارها بر تفکر کردن و تعقل کردن تصریح می کند، شاهدی بر این مدعا است.
هراتی افزود: لکن در رویکردهای آموزشی که اخیراً بر پارادایم فکری خاصی بنا شده، تفکرمحوری را به حاشیه میراند؛ به عنوان نمونه در یک حوزه جدید در بحث علوم شناختی برخی جریان ها در حال شکل گیری است که به دنبال تربیت انسان با استفاده از روشهایی است که در آن بتواند با استفاده از ابزارهای الکترونیکی کنترل و هدایت انسان را بر عهده داشته باشد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، وی تاکید کرد: در این رویکرد که نگاه به انسان را صرفاً مادی می داند، تفکر از انسان گرفته می شود و انسان متعالی تبدیل به انسان ابزار ساز می شود و متأسفانه رسوخ خزنده این رویکرد به حوزه علوم انسانی و حتی در حوزه سیاستگذاری علم، به اسم تحول در علوم انسانی زمینه سازی برای انحطاط در این حوزه را فراهم می کند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
آتشسوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی میشود!
استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام میکند
زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
نشست چالشهای زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار میشود
چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفهای داشته باشد
هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار میشود
دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعدههای سالم
وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی میشود
ایران دارای قویترین نظام سلامت در منطقه است
ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا