میرنیوز

علم نافع کلید «حل مسئله» در کشور/ دانشگاه های ایرانی در شاخص «درآمد از صنعت» در کجای جهان ایستادند

علم نافع کلید «حل مسئله» در کشور/ دانشگاه های ایرانی در شاخص «درآمد از صنعت» در کجای جهان ایستادند 2022-01-26T06:07:07+03:30

خبرگزاری مهر - گروه حوزه و دانشگاه: یکی از مهمترین نشانه‌های پیشرفت و توسعه موزون هر کشور رشد و توسعه صنایع آن و بهره مندی از دانش و فناوری حاصل از پژوهش است. ضرورت ارتباط دانشگاه و صنعت و جامعه ناشی از نیازهای متقابل این دو نهاد و سرعت بخشیدن به فرآیند توسعه است.

دانشگاه و صنعت در فرآیندی تعاملی می‌توانند روند توسعه ملی را تسهیل کنند، صنعت آزمایشگاهی عملی برای تجربه آموخته‌های دانشگاه است و در واقع صنعت و جامعه می‌توانند با بهره گیری از منابع انسانی و دانشی دانشگاه، جایگاه خود را در عرصه رقابت ملی و بین المللی حفظ کنند. در عین حال دانشگاه‌ها به شیوه‌های متنوع به نیازهای صنعت و جامعه پاسخ می‌دهند.

ارتباط دانشگاه با صنعت در تأکیدات مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری از سال ۱۳۶۹ بارها بر ارتباط دانشگاه با صنعت تاکید کرده اند و از جمله تأکیدات ایشان موضوعات «پاسخ به تقاضای صنعت از سوی دانشگاه» و «پرداختن به موضوع حل مسئله با تکیه بر دانش کشور» بوده است.

ایشان طی سخنانی در این رابطه تأکید کرده اند: «صحبت کردیم که دستگاه‌های مختلف، نیازهای علمی خودشان را فهرست کنند؛ الان وزارت صنعت می‌گوید من این معضلات را دارم، این اشکالات را دارم، این نیازها را دارم؛ دانشگاه باید وارد بشود؛ وزارت علوم با یک مدیریت درست این قضیه را جمع و جور و مشخص کند که در قبال این درخواستِ کمکِ وزارت صنعت، دانشگاه چه کار می‌تواند بکند؛ هم برای صنعت مفید است، هم برای دانشگاه مفید است. به هر حال، این علمِ نافع است که عرض کردیم نیازهای کشور و نقاط کور بخش‌های مختلف، چه صنعتی، چه اقتصادی، چه کشاورزی، چه بخش‌های گوناگون مدیریّتی و امثال اینها، به وسیله تحقیقات دانشگاهی و مقالات دانشگاهی روشن بشود؛ این کمک می‌کند.» (بیانات در دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها ۸ خردادماه ۱۳۹۸)

ما راجع به «علم نافع» زیاد صحبت کرده‌ایم. «علم نافع» هم یعنی علمی که مسائل کشور را حل می‌کند؛ حلّ مسائل کشور، علم نافع است. یعنی با مسائل گوناگونی که در کشور وجود دارد، مواجهه علمی بشود؛ فقط هم مسئله ما، مسئله‌ صنعت نیست. بله، ارتباط صنعت و دانشگاه یک نقطه‌ خاص و مهمی بود که ما خیلی وقت پیش روی آن تکیه کردیم در بخش‌های مختلف و گوناگون، ما نقاط کور داریم؛ باید راه حل علمی پیدا بشود و مشخص بشود و در مسائلی از این قبیل بایست از دانشگاه استفاده بشود.» (بیانات در دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها ۸ خردادماه ۱۳۹۸)

با وجود اینکه ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه سابقه طولانی در تأکیدات بالاترین مقام کشور دارد اما هنوز این ارتباط با ضعف‌های ساختاری روبرو است البته در سال‌های اخیر با تغییر ادبیات، موضوع تغییرات نسلی دانشگاه‌ها مطرح شده است و از نسل سوم دانشگاه‌ها انتظار می‌رود که در تولید شغل و ثروت و همچنین توسعه اقتصادی نقش مستقیمی ایفا کنند. در واقع ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت از علم، پارادایم جدید آموزش عالی شده است.

این انقلاب دانشگاهی به معنی یکپارچه سازی مأموریت‌ها برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و تبدیل دانشگاه سنتی آموزش و پژوهش محور به یک دانشگاه کارآفرین است. از این رو در مدل سه گانه (دانشگاه، صنعت و دولت) اعتقاد بر این است که تعامل میان دانشگاه و صنعت کلید بهبود شرایط نوآوری در جامعه مبتنی بر دانش باشد. ضمن اینکه این ارتباط به حل مسئله و کاهش وابستگی در هر دو نهاد صنعت و دانشگاه بیانجامد.

تفاوت زاویه دید دانشگاهیان و صنعتگران مشکل اصلی ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و جامعه

با وجود رتبه پانزدهم جمهوری اسلامی ایران در تولید علم جهان و رشد روزافزون مقالات علمی در دنیا و چاپ مقالات در نشریات بین المللی این موضوع که چرا هنوز صنعت از توان دانشگاه به بهترین شکل استفاده نمی‌کند و در مقابل هم دانشگاه همچنان وابسته به بودجه دولت است و درآمد چندانی از صنعت کسب نمی‌کند یکی از مهمترین سوالات امروز نهاد آموزش عالی و علم و فناوری است.

بسیاری مشکل ضعف ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و جامعه را در تفاوت زاویه دید دانشگاهیان و صنعتگران درباره ماهیت، اهداف، مأموریت‌ها و زبان می‌دانند که منجر به بی اعتمادی میان طرفین شده است. این در حالی است که در سال‌های اخیر متولیان علم و فناوری سعی داشته اند این مرزها را کم رنگ تر کرده و به زبان مشترکی با صنعت دست یابند.

به این منظور برای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه، تمهیداتی اندیشده شده و نهادهای واسطه‌ای از جمله پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌ها و شرکت‌ها و مؤسسه‌های دانش بنیان با هدف کاهش فاصله بین نیازها و ظرفیت‌های طرفین ایجاد شده اند. وزارتخانه علوم و بهداشت هم به عنوان متولی آموزش عالی و علم و فناوری سعی کرده اند سیاست‌های همه جانبه ای برای این کار ترسیم کنند.

از جمله این برنامه‌ها می‌توان به سیاست «افزایش ارتباط با جامعه و صنعت از طریق ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری» به عنوان یکی از سیاست‌های ۹ گانه برنامه راهبردی و عملیاتی پژوهش، فناوری و نوآوری وزارت علوم و تهیه ۱۷ مأموریت ارتباط با صنعت و جامعه در دانشگاه‌های علوم پزشکی از سوی وزارت بهداشت اشاره کرد.

اما ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه تنها یک سیاست نیست بلکه امروزه بسیاری از نظام‌های رتبه بندی جهانی از این «شاخص» برای رده بندی دانشگاه‌ها استفاده می‌کنند.

جایگاه دانشگاه‌های ایرانی در شاخص درآمد از صنعت (انتقال دانش)

رتبه‌بندی تایمز یکی از مهم‌ترین رتبه‌بندی‌های بین‌المللی برای ارزیابی عملکرد دانشگاه است و در آخرین نسخه، بیش از ۱۶۰۰ دانشگاه مختلف در ۹۹ کشور و منطقه توسط این نظام مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

در رتبه بندی جهانی تایمز دانشگاه آکسفورد مقام اول دنیا را به دست آورده است اما در شاخص درآمد از صنعت ۱۴ دانشگاه خارجی دارای امتیاز ۱۰۰ هستند که دانشگاه تایوان رتبه اول را از آن خود کرده است.

از ایران تعداد ۶۲ دانشگاه در این رتبه بندی حضور دارند که از این تعداد ۵۸ دانشگاه دارای رتبه و ۴ دانشگاه بدون رتبه گزارش شده اند. همچنین در این رتبه بندی به رتبه دانشگاه‌ها بر اساس ارتباط با صنعت نیز توجه شده است که جزئیات آن و تفاوت با رتبه جهانی در جدول زیر آمده است.

جدول رتبه بندی تایمز: مقایسه دانشگاه‌های ایرانی در شاخص درآمد از صنعت

رتبه درآمد از صنعت رتبه جهانی دانشگاه خارجی
رتبه ۱/ امتیاز ۱۰۰ ۵۰۱–۶۰۰ دانشگاه آسیایی تایوان
رتبه درآمد از صنعت رتبه جهانی دانشگاه‌های ایرانی
رتبه ۱/ امتیاز ۹۴.۵ ۴۰۱–۵۰۰ دانشگاه صنعتی شریف
رتبه ۲/ امتیاز ۹۲.۲ ۱۰۰۱–۱۲۰۰ دانشگاه شهید چمران اهواز
رتبه ۳/ امتیاز ۹۰.۷ ۶۰۱–۸۰۰ دانشگاه علم و صنعت ایران
رتبه ۴/ امتیاز ۷۹.۹ ۸۰۱–۱۰۰۰ دانشگاه صنعتی اصفهان
رتبه ۵/ امتیاز ۷۳.۳ ۵۰۱–۶۰۰ دانشگاه صنعتی امیرکبیر
رتبه ۶/ امتیاز ۵۲.۴ ۶۰۱–۸۰۰ دانشگاه صنعتی سهند
رتبه ۷/ امتیاز ۵۱.۲ ۱۲۰۱+ دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی
رتبه ۸/ امتیاز ۵۰.۹ ۶۰۱–۸۰۰ دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی
رتبه ۹/ امتیاز ۵۰.۴ ۸۰۱–۱۰۰۰ دانشگاه شهیدبهشتی
رتبه ۱۰/ امتیاز ۴۴.۴ ۸۰۱–۱۰۰۰ دانشگاه شیراز
رتبه ۱۱/ امتیاز ۴۳.۴ ۵۰۱–۶۰۰ دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
رتبه ۱۲/ امتیاز ۴۲.۴ ۱۰۰۱–۱۲۰۰ دانشگاه فردوسی مشهد
رتبه ۱۳/ امتیاز ۴۲.۱ ۶۰۱–۸۰۰ دانشگاه علوم پزشکی تهران
رتبه ۱۴/ امتیاز ۴۲.۰ ۱۰۰۱–۱۲۰۰ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
رتبه ۱۵/ امتیاز ۴۱.۷ ۶۰۱–۸۰۰ دانشگاه علوم پزشکی کرمان
رتبه ۱۶/ امتیاز ۴۱.۴ ۱۰۰۱–۱۲۰۰ دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
رتبه ۱۷/ امتیاز ۴۰.۹ ۳۵۱–۴۰۰ دانشگاه علوم پزشکی مازندران
رتبه ۱۸/ امتیاز ۴۰.۸ ۵۰۱–۶۰۰ دانشگاه علوم پزشکی ایران
رتبه ۱۹/ امتیاز ۴۰.۶ ۶۰۱–۸۰۰ دانشگاه تبریز
رتبه ۲۰/ امتیاز ۴۰.۵ ۶۰۱–۸۰۰ دانشگاه صنعتی شیراز
رتبه ۲۱/ امتیاز ۴۰.۰ ۱۰۰۱–۱۲۰۰ دانشگاه ارومیه
رتبه ۲۲/ امتیاز ۳۹.۵ ۱۲۰۱+ دانشگاه شهید باهنر کرمان
رتبه ۲۳/ امتیاز ۳۸.۹ ۶۰۱–۸۰۰ دانشگاه کردستان
رتبه ۲۴/ امتیاز ۳۸.۰ ۸۰۱–۱۰۰۰ دانشگاه یاسوج
رتبه ۲۵/ امتیاز ۳۷.۸ ۱۰۰۱–۱۲۰۰ دانشگاه مازندران
رتبه ۲۶/ امتیاز ۳۷.۴ ۱۰۰۱–۱۲۰۰ دانشگاه گیلان
رتبه ۲۷/ امتیاز ۳۷.۲ ۳۵۱–۴۰۰ دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
رتبه ۲۸/ امتیاز ۳۷.۱ ۵۰۱–۶۰۰ دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
رتبه ۲۹/ امتیاز ۳۶.۷ ۱۲۰۱+ دانشگاه الزاهرا
رتبه ۳۰/ امتیاز ۳۶.۷ ۶۰۱–۸۰۰ دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
رتبه ۳۱/ امتیاز ۳۶.۷ ۶۰۱–۸۰۰ دانشگاه کاشان
رتبه ۳۲/ امتیاز ۳۶.۴ ۳۵۱–۴۰۰ دانشگاه علوم پزشکی کردستان
رتبه ۳۳/ امتیاز ۳۶.۳ ۱۲۰۱+ دانشگاه خلیج فارس
رتبه ۳۴/ امتیاز ۳۶.۲ ۱۲۰۱+ دانشگاه دامغان
رتبه ۳۵/ امتیاز ۳۶.۲ ۱۲۰۱+ دانشگاه یزد
رتبه ۳۶/ امتیاز ۳۶.۰ ۱۲۰۱+ دانشگاه اراک
رتبه ۳۷/ امتیاز ۳۶.۰ ۱۲۰۱+ دانشگاه خوارزمی
رتبه ۳۸/ امتیاز ۳۵.۹ ۸۰۱–۱۰۰۰ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
رتبه ۳۹/ امتیاز ۳۵.۹ ۱۰۰۱–۱۲۰۰ دانشگاه شهرکرد
رتبه ۴۰/ امتیاز ۳۵.۹ ۱۲۰۱+ دانشگاه سیستان و بلوچستان
رتبه ۴۱/ امتیاز ۳۵.۸ ۱۲۰۱+ دانشگاه بوعلی سینا همدان
رتبه ۴۲/ امتیاز ۳۵.۷ ۱۲۰۱+ دانشگاه حکیم سبزواری
رتبه ۴۳/ امتیاز ۳۵.۶ ۵۰۱–۶۰۰ دانشگاه محقق اردبیلی
رتبه ۴۴/ امتیاز ۳۵.۶ ۱۰۰۱–۱۲۰۰ دانشگاه صنعتی شاهرود
رتبه ۴۵/ امتیاز ۳۵.۵ ۶۰۱–۸۰۰ دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
رتبه ۴۶/ امتیاز ۳۵.۴ ۱۲۰۱+ دانشگاه رازی کرمانشاه
رتبه ۴۷/ امتیاز ۳۵.۳ ۶۰۱–۸۰۰ دانشگاه علوم پزشکی کاشان
رتبه ۴۸/ امتیاز ۳۵.۲ ۱۲۰۱+ دانشگاه بیرجند
رتبه ۴۹/ امتیاز ۳۵.۰ ۱۰۰۱–۱۲۰۰ دانشگاه لرستان
رتبه ۵۰/ امتیاز ۳۴.۹ ۶۰۱–۸۰۰ دانشگاه علوم پزشکی تبریز
رتبه ۵۱/ امتیاز ۳۴.۸ ۸۰۱–۱۰۰۰ دانشگاه مراغه
رتبه ۵۲/ امتیاز ۳۴.۸ ۶۰۱–۸۰۰ دانشگاه علوم پزشکی مشهد
رتبه ۵۳/ امتیاز ۳۴.۸ ۱۰۰۱–۱۲۰۰ دانشگاه سمنان
رتبه ۵۴/ امتیاز ۳۴.۸ ۱۲۰۱+ دانشگاه علوم پزشکی سمنان
رتبه ۵۵/ امتیاز ۳۴.۸ ۱۲۰۱+ دانشگاه شاهد
رتبه ۵۶/ امتیاز ۳۴.۸ ۸۰۱–۱۰۰۰ دانشگاه علوم پزشکی شیراز
رتبه ۵۷/ امتیاز ۳۴.۸ ۸۰۱–۱۰۰۰ دانشگاه تهران
رتبه ۵۸/ امتیاز ۳۴.۸ ۱۰۰۱–۱۲۰۰ دانشگاه علوم پزشکی زنجان

رتبه بندی U-Multirank و جایگاه دانشگاه‌های ایرانی در شاخص انتقال دانش

نظام رتبه بندی U-Multirank برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ با رتبه‌بندی بیش از ۸۵۰ دانشگاه، ۱۰۰۰ دانشکده و ۵۰۰۰ گروه آموزشی در ۷۴ کشور جهان کار خود را آغاز کرد. این نظام با پشتیبانی اتحادیه اروپا و هدایت کنسرسیومی متشکل از سازمان‌های علمی کار می‌کند.

این نظام رتبه‌بندی با رویکردی چندبعدی آموزش و یادگیری، پژوهش، انتقال دانش، جهت‌گیری بین‌المللی و موقعیت داخلی مؤسسات آموزش عالی را رتبه‌بندی می‌کند. داده‌های این نظام رتبه‌بندی از پایگاه‌های داده‌های کتابشناختی، پایگاه‌های ثبت اختراعات و داده‌های استخراج‌شده و پرسش‌نامه ۶۰ هزار دانشجو جمع آوری می‌شود.

شاخص انتقال دانش در این رتبه بندی شامل زیرشاخص های زیر است:

درآمد از منابع خصوصی: درصد درآمدهای تحقیقاتی خارجی (شامل سازمان‌های غیرانتفاعی) که از منابع خصوصی حاصل می‌شود. درآمدهای پژوهشی و درآمدهای انتقال دانش از منابع خصوصی (شامل سازمان‌های غیرانتفاعی). درصدی از کل درآمدهای دانشگاه که از فعالیت‌های ارائه دوره‌های آموزشی و توسعه حرفه‌ای مستمر به دست می‌آید.

انتشارات مشترک با شرکای صنعتی: درصد انتشارات تحقیقاتی وابسته به یک شرکت تجاری انتفاعی یا واحد تحقیق و توسعه بخش خصوصی (به استثنای بیمارستان‌های انتفاعی و سازمان‌های آموزشی). تعداد اختراعات اختصاص داده شده به مخترعین شاغل در دانشگاه به ازای هر ۱۰۰۰ دانشجو. درصد تعداد اختراعات اختصاص داده شده به مخترعین شاغل در دانشگاه با همکاری حداقل یک متقاضی از صنعت.

شرکت‌های ناشی از انتقال دانش: تعداد شرکت‌هایی که بر اساس ترتیبات انتقال دانش رسمی بین دانشگاه و شرکت ایجاد شده اند به ازای هر یک هزار هیأت علمی. تعداد شرکت‌های تازه تأسیس توسط فارغ التحصیلان به ازای هر یگ هزار فارغ التحصیل.

انتشارات ذکر شده در اختراعات: درصد انتشارات تحقیقاتی این بخش ذکر شده در فهرست مرجع پتنت های بین المللی. درصد پایان نامه‌های کارشناسی که با همکاری سازمان‌های خصوصی (شرکت‌ها / سایر سازمان‌های خارجی) انجام شده است. درصد پایان نامه‌های کارشناسی ارشد انجام شده با همکاری سازمان‌های خصوصی (شرکت‌ها / سازمان‌های خارجی دیگر).

این رتبه بندی دانشگاه‌ها را بر اساس قاره دسته بندی کرده است و در بخش آسیا از میان ۴۱۶ دانشگاه ۳۰ دانشگاه از ایران در رتبه بندی حضور دارند.

جدول رتبه بندی آسیا U-Multirank: مقایسه دانشگاه‌های ایرانی در شاخص درآمد از صنعت و رتبه جهانی

برترین دانشگاه خارجی رتبه درآمد از صنعت رتبه در آسیا
دانشگاه ناگویا ژاپن رتبه برتر ۴۳
دانشگاه‌های ایرانی ترتیب در شاخص درآمد از صنعت رتبه در شاخص رتبه در آسیا
دانشگاه فردوسی مشهد ۱ ۹۳ ۲۹۲
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ۲ ۱۴۸ ۲۳
دانشگاه الزهرا ۳ ۱۹۷ ۲۹۱
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد ۴ ۲۱۲ ۳۰۶
دانشگاه تربیت مدرس ۵ ۲۱۳ ۱۵۸
دانشگاه کردستان ۶ ۲۱۶ ۳۹۳
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ۷ ۲۳۱ ۳۱۳
دانشگاه تهران ۸ ۲۶۶ ۱۸۰
دانشگاه یزد ۹ ۲۸۹ ۳۹۴
دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۱۰ ۳۲۴ ۲۵۶
دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۱۱ ۳۴۰ ۱۹۹
دانشگاه آزاد اسلامی ۱۲ ۳۴۲ ۳۱۱
دانشگاه بوعلی سینا همدان ۱۳ ۳۴۵ ۳۹۵
دانشگاه گیلان ۱۴ ۳۴۹ ۳۶۸
دانشگاه علوم پزشکی ایران ۱۵ ۳۵۲ ۳۱۸
دانشگاه علم و صنعت ایران ۱۶ ۳۵۳ ۲۰۲
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۱۷ ۳۵۴ ۳۱۲
دانشگاه صنعتی اصفهان ۱۸ ۳۵۵ ۲۹۹
دانشگاه اصفهان ۱۹ ۳۵۶ ۳۶۹
دانشگاه پیام نور ۲۰ ۳۶۴ ۳۲۸
دانشگاه سمنان ۲۱ ۳۷۲ ۳۹۶
دانشگاه شهید باهنر کرمان ۲۲ ۳۷۴ ۳۶۱
دانشگاه شهید بهشتی ۲۳ ۳۷۵ ۲۰۵
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۲۴ ۳۷۶ ۲۰۶
دانشگاه صنعتی شریف ۲۵ ۳۷۸ ۲۰۷
دانشگاه شیراز ۲۶ ۳۷۹ ۳۱۶
دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۲۷ ۳۸۱ ۲۷۲
دانشگاه تبریز ۲۸ ۳۸۲ ۳۵۶
دانشگاه علوم پزشکی تهران ۲۹ ۳۸۳ ۲۰۸
دانشگاه ارومیه ۳۰ ۳۸۵ ۳۷۰

رتبه بندی ISC و جایگاه دانشگاه‌های ایرانی در شاخص فعالیت اجتماعی، اقتصادی و صنعتی

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از سال ۱۳۸۹ دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور را هر ساله مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌دهد. این پایگاه از سال ۲۰۱۴- ۲۰۱۳ رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی را در سطح کشورهای اسلامی و پس از آن دانشگاه‌های سطح جهان را از سال ۲۰۱۸ رتبه بندی کرده است.

این پایگاه، رتبه بندی خود را براساس ۵ معیار کلی پژوهش، آموزش، وجهه بین‌المللی، تسهیلات- امکانات و فعالیت‌های اجتماعی-اقتصادی مورد بررسی قرار می‌دهد. در این رتبه بندی ۶۴ درصد امتیاز شاخص‌ها با استفاده از اطلاعات پایگاه‌های WOS و ISC و ۳۶ درصد امتیاز شاخص‌ها با استفاده از اطلاعات خوداظهاری دانشگاه‌ها محاسبه می‌شود.

شاخص فعالیت اجتماعی، اقتصادی و صنعتی در مجموع ۲ درصد وزن دارد.

جدول رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC و جایگاه دانشگاه‌های ایرانی در شاخص درآمد از صنعت

رتبه درآمد از صنعت رتبه جهانی دانشگاه
رتبه ۱/ امتیاز ۱۰۰ دوم موسسه فناوری ماساچوست MIT آمریکا
ترتیب کشوری در شاخص رتبه جهانی دانشگاه
۱ ۶۰۱-۷۰۰ دانشگاه صنعتی شریف
۲ ۱۴۰۱-۱۶۰۰ دانشگاه علوم پزشکی مازندران
۳ ۱۸۰۱-۲۰۰۰ دانشگاه علوم پزشکی کردستان
۴ ۱۸۰۱-۲۰۰۰ دانشگاه شهرکرد
۵ ۱۸۰۱-۲۰۰۰ دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
۶ ۷۰۱-۸۰۰ دانشگاه صنعتی امیرکبیر
۷ ۲۰۰۱+ دانشگاه علوم پزشکی لرستان
۸ ۶۰۱-۷۰۰ دانشگاه تربیت مدرس
۹ ۱۲۰۱-۱۴۰۰ دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
۱۰ ۱۸۰۱-۲۰۰۰ دانشگاه صنعتی سهند
۱۱ ۹۰۱-۱۰۰۰ دانشگاه فردوسی مشهد
۱۲ ۱۲۰۱-۱۴۰۰ دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
۱۳ ۲۰۰۱+ دانشگاه امام خمینی (ره)
۱۴ ۸۰۱-۹۰۰ دانشگاه علوم پزشکی ایران
۱۵ ۶۰۱-۷۰۰ دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی
۱۶ ۴۰۱-۴۵۰ دانشگاه تهران
۱۷ ۲۰۰۱+ دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
۱۸ ۱۴۰۱-۱۶۰۰ دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
۱۹ ۱۰۰۱-۱۲۰۰ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
۲۰ ۹۰۱-۱۰۰۰ دانشگاه علم و صنعت ایران
۲۱ ۷۰۱-۸۰۰ دانشگاه صنعتی اصفهان
۲۲ ۸۰۱-۹۰۰ دانشگاه علوم پزشکی مشهد
۲۳ ۱۰۰۱-۱۲۰۰ دانشگاه علوم پزشکی شیراز
۲۴ ۴۵۱-۵۰۰ دانشگاه علوم پزشکی تهران
۲۵ ۱۴۰۱-۱۶۰۰ دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم (عج)
۲۶ ۹۰۱-۱۰۰۰ دانشگاه شهیدبهشتی
۲۷ ۱۴۰۱-۱۶۰۰ دانشگاه اصفهان
۲۸ ۱۲۰۱-۱۴۰۰ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
۲۹ ۱۶۰۱-۱۸۰۰ دانشگاه علوم پزشکی کرمان
۳۰ ۱۶۰۱-۱۸۰۰ دانشگاه رازی کرمانشاه
۳۱ ۱۰۰۱-۱۲۰۰ دانشگاه علوم پزشکی تبریز
۳۲ ۱۲۰۱-۱۴۰۰ دانشگاه گیلان
۳۳ ۹۰۱-۱۰۰۰ دانشگاه تبریز
۳۴ ۱۲۰۱-۱۴۰۰ دانشگاه یزد
۳۵ ۱۴۰۱-۱۶۰۰ دانشگاه شهید باهنر کرمان
۳۶ ۲۰۰۱+ دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
۳۷ ۸۰۱-۹۰۰ دانشگاه شیراز
۳۸ ۱۸۰۱-۲۰۰۰ دانشگاه محقق اردبیلی
۳۹ ۱۶۰۱-۱۸۰۰ دانشگاه بوعلی سینا همدان
۴۰ ۱۶۰۱-۱۸۰۰ دانشگاه سمنان
۴۱ ۲۰۰۱+ دانشگاه شاهد
۴۲ ۱۴۰۱-۱۶۰۰ دانشگاه صنعتی شاهرود
۴۳ ۱۶۰۱-۱۸۰۰ دانشگاه کردستان
۴۴ ۱۶۰۱-۱۸۰۰ دانشگاه مازندران
۴۵ ۱۶۰۱-۱۸۰۰ دانشگاه ارومیه
۴۶ ۱۸۰۱-۲۰۰۰ دانشگاه یاسوج
۴۷ ۲۰۰۱+ دانشگاه الزاهرا
۴۸ ۲۰۰۱+ دانشگاه لرستان
۴۹ ۱۸۰۱-۲۰۰۰ دانشگاه شهید چمران اهواز
۵۰ ۲۰۰۱+ دانشگاه صنعتی شیراز
۵۱ ۱۴۰۱-۱۶۰۰ دانشگاه کاشان

رتبه بندی round و جایگاه دانشگاه‌های ایرانی

موسسه رتبه‌بندی دانشگاهی راوند در سال ۲۰۱۳ در مسکو تاسیس شد. این موسسه دانشگاه‌های برتر دنیا بر اساس چهار معیار آموزش، پژوهش، تنوع بین‌المللی و پایداری درآمد (درآمد موسسه و درآمد تحقیقاتی) به رتبه بندی می‌پردازد. وزن شاخص پایداری مالی ۱۰ درصد است. رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی RUR برای دوره ۲۰۱۰-۲۰۲۱ عملکرد ۸۶۷ موسسه آموزش عالی پیشرو را بررسی کرده است.

شاخص پایداری مالی شامل درآمد سازمانی به ازای هر هیات علمی (۲ درصد)، درآمد موسسه به ازای هر دانشجو (۲ درصد)، مقالات به ازای درآمد تحقیق (۲ درصد)، درآمد پژوهشی به ازای هر هیات علمی و پژوهشی (۲ درصد)، درآمد پژوهشی به ازای هر درآمد سازمانی (۲ درصد) است.

در این شاخص برترین دانشگاه، دانشگاه کلتک (انستیتو فناوری کالیفرنیا) آمریکا است که امتیاز ۱۰۰ را در این بخش بدست آورده است.

جایگاه دانشگاه‌های ایرانی در شاخص پایداری مالی رتبه بندی round

ردیف رتبه جهانی دانشگاه رتبه در شاخص پایداری مالی
۱ ۱۰۶ دانشگاه علوم پزشکی تهران ۲۲۲
۲ ۲۱۶ دانشگاه صنعتی اصفهان ۱۸۸
۳ ۲۲۶ دانشگاه تهران ۴۰۹
۴ ۳۹۰ دانشگاه علم و صنعت ایران ۱۸۷
۵ ۴۴۰ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ۳۵۶
۶ ۴۴۴ دانشگاه شهیدبهشتی ۴۰۴
۷ ۵۰۰ دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ۵۶۵
۸ ۵۰۱ دانشگاه تبریز ۴۹۶
۹ ۵۷۸ دانشگاه کاشان ۶۲۱
۱۰ ۶۴۳ دانشگاه علامه طباطبایی ۷۷۸
۱۱ ۷۰۱ دانشگاه کردستان ۵۴۷
۱۲ ۷۳۵ دانشگاه الزهرا ۷۰۰

رتبه بندی لایدن و وضعیت دانشگاه‌های ایرانی در شاخص تحقیقات مشترک با صنعت

نظام رتبه بندی لایدن (CWTS Leiden Ranking) اطلاعاتی در مورد عملکرد علمی دانشگاه‌های سراسر جهان ارائه می‌دهد. این دانشگاه‌ها بر اساس تعداد نشریات نمایه شده در Web of Science برای مدت ۴ سال انتخاب شده اند.

در شاخص همکاری رتبه بندی لایدن تعداد کل انتشارات یک دانشگاه، تعداد و نسبت نشریات یک دانشگاه که با یک یا چند سازمان دیگر تالیف شده اند، تعداد و نسبت نشریات یک دانشگاه که توسط دو یا چند کشور مشترکاً تألیف شده است و تعداد و نسبت نشریات یک دانشگاه که با یک یا چند سازمان صنعتی تالیف شده اند را بررسی می‌کند.

در این بخش براساس آخرین آمار، دانشگاه هاروارد از آمریکا رتبه اول را به خود اختصاص داده است البته این دانشگاه در سایر شاخص‌ها نیز در رتبه نخست قرار دارد. در این بخش ۳۶ دانشگاه ایرانی دارای مقالات مشترک با صنعت هستند که ۲۰ دانشگاه اول در جدول زیر مشخص شده است.

دانشگاه های ایرانی در شاخص «درآمد از صنعت» در کجای جهان ایستادند

از سوی دیگر براساس رتبه بندی تایمز که یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه بندی به شمار می‌آید، زمانی که فهرست برترین دانشگاه‌های جهان در جذب منابع مالی از صنعت را مشاهده می‌کنیم می‌بینیم که دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ بیش از هر موسسه دیگری در جهان بودجه صنعتی جذب کرده است.

متوسط درآمد صنعت به ازای هر دانشگاه بر اساس کشور در نمودار تایمز نشان می‌دهد دانشگاه‌های آلمانی بیشترین جذب منابع از صنعت را دارند.

دانشگاه های ایرانی در شاخص «درآمد از صنعت» در کجای جهان ایستادند

دانشگاه‌های کره جنوبی هم به دلیل صنعتی بودن این کشور در رتبه‌های بالای کسب درآمد از صنعت قرار دارند و یا دانشگاه‌های آمریکایی توجه زیادی به کسب درآمد از مالکیت فکری دارند با راه‌اندازی آزمایشگاه‌های بین‌رشته‌ای سعی دارند کارآفرینی را ترویج کنند.

اما به گفته برخی از مسئولان دانشگاهی فرمول برنده برای درآمد از صنعت توجه خاص به نوآوری است. به عنوان نمونه دانشگاه جان هاپکینز که به ازای هر پست آکادمیک (هیات علمی) ۲۵۰ هزار دلار بودجه صنعتی دریافت کرده است، تمرکز اصلی خود را بر شرکت‌های داروسازی قرار داده بود.

مشاور واحد سرمایه گذاری فناوری دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید ما یک مدرسه کسب و کار با دوره‌ای به نام «کشف در بازار» داریم که در آن دانشجویان یاد می‌گیرند که چگونه یک محصول را به بازار بیاورند. ما بر تجربه دانشجویی بسیار متمرکز هستیم و در برخی از معروف‌ترین آزمایشگاه‌های جهان برای دانشجویان دوره‌های کارآموزی داریم تا در معرض کارآفرینی قرار بگیرند.

دانشگاه دوک در آمریکا که با صنایع پزشکی و دارویی ارتباط نزدیکی دارد اعلام کرده است کل درآمد این موسسه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار است که تنها ۳۵ درصد آن از بودجه فدرال یا سایر نهادها تامین می‌شود و بقیه درآمد دانشگاه از تحقیقات مرتبط با صنعت است.

نوآوری در خلاء اتفاق نمی‌افتد و تمام مدیران تحقیق و توسعه معتقد هستند که در کاهش یا افزایش شکاف دانشگاه و صنعت، سیاست‌ها و قوانین نقش مهمی دارند. در این زمینه مدیران تحقیق و توسعه در عرصه بین المللی پیشنهاد می‌کنند که اول سیاست راهبردی بلندمدت تدوین شود، سپس به دانشگاه‌ها برای ایجاد مشارکت استقلال داده شود، از سوی دیگر به دانشگاه‌هایی که بیشتر مشارکت می‌کنند جوایز تشویقی داده شود و برای تعالی بیشتر به دانشگاه‌ها کمک شود.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)