میرنیوز
به گزارش ایسنا و به نقل از آیای، ممکن است در ابتدا عجیب به نظر برسد، اما ارتش ایالات متحده در دهه ۱۹۵۰ میلادی از توسعه بالگردهای بدون موتور پشتیبانی کرد و آثار آن را حتی می توان در موزه هوانوردی ارتش آمریکا در "فورت راکر" در آلاباما مشاهده کرد و نگاهی اجمالی به این طرح که توسط شرکت بالگردسازی آمریکا، "جت جیپ" نام گرفت، انداخت.
"جت جیپ" چندین دهه پیش به عنوان راه حلی برای پرواز نظارتی مورد نیاز ارتش در نظر گرفته میشد. ارتش ایالات متحده به دنبال گزینهای با قابلیت پرواز برای نظارت سبک بود و این به این معنی بود که یک وسیله نقلیه پروازی بتواند حداکثر یک یا دو نفر را با خود حمل کند. این دقیقاً شبیه همان مشکلی است که سازندگان "جت پک" این روزها سعی در حل آن دارند. این مشکل در دهه ۱۹۵۰ نیز وجود داشت.
بنابراین نیروی هوایی ایالات متحده در صدد حل این مشکل برآمد و این وظیفه را بر عهده گرفت و با صرف نظر از موتور بزرگی که در بالگردها وجود داشت، نسخه سبکتری از بالگردها به نام "XH-۲۶" را ساخت.
ارتش ایالات متحده به جای تعبیه موتور در این بالگرد، از دو "تپجت"(pulsejet) در انتهای هر یک از ملخهای این بالگرد بهره برد و بدین ترتیب موفق شد سیستم انتقال را نیز حذف کند تا وزن بالگرد بیش از پیش کاهش یابد.
"تپجت" نوعی موتور جت هوادمشی است که در آن هوا به طور متناوب و ضربان گونه وارد محفظه احتراق میشود و پس از درآمیختن با سوخت مشتعل میشود.
نمونه اولیه کمتر از ۳۰۰ پوند(۱۳۶ کیلوگرم) وزن داشت، قابل جمع شدن بود و میتوانست در یک محفظه قرار بگیرد تا آن را توسط یک جیپ یدککش به آسانی کشید.
به گفته وب سایت موزه ملی نیروی هوایی ایالات متحده، این بالگرد فقط به دو نیروی انسانی نیاز داشت تا آن را دوباره باز کنند. ضمن اینکه این کار در کمتر از ۲۰ دقیقه انجام میشد.
تپجتها یک مزیت دیگر را نیز ارائه میدادند. با آنها میشد از موتور و ملخهایی که برای ارائه قابلیت ضد گشتاور روی دُم بالگرد تعبیه میشود، صرف نظر کرد.
با این حال، هنگامی که ارتش آمریکا آزمایشهای این نمونه اولیه را آغاز کرد، ایرادات طراحی عیان شد. تپجتها خیلی سر وصدا داشتند و با نوری که ساطع میکردند، موقعیت مکانی بالگرد را در شب نشان میدادند.
همچنین اگر یکی از تپجتها از کار میافتاد، بالگرد به سادگی سقوط میکرد و اینجا بود که یک مشکل بزرگ دیگر آشکار شد. مخزن سوخت به دلیل کمبود فضا و کوچکی بالگرد، درست زیر صندلی خلبان قرار داشت و در صورت سقوط، خلبان به هیچ وجه نمیتوانست از آسیب جدی محافظت شود و جان سالم به در ببرد.
ارتش آمریکا چند سال بعد اقدام به ساخت و توسعه یک نمونه اولیه دو نفره از این بالگرد کرد و در مجموع پنج نمونه اولیه از این بالگرد ساخته شد، اما در نهایت این پروژه متوقف شد و "جت جیپ" به بخشی از موزههای نیروی هوایی ارتش آمریکا تبدیل شدند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
آتشسوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی میشود!
استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام میکند
زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
نشست چالشهای زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار میشود
چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفهای داشته باشد
هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار میشود
دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعدههای سالم
وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی میشود
ایران دارای قویترین نظام سلامت در منطقه است
ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا