نوعی باکتری که بیماران گیرنده پیوند کلیه را شکار می‌کند!

نوعی باکتری که بیماران گیرنده پیوند کلیه را شکار می‌کند! 2021-10-11T14:55:31+03:30

به گزارش ایسنا و به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه آگوستا، "نوکاردیا"(Nocardia)، نوعی باکتری است که در خاک و آب وجود دارد و به ندرت باعث بروز بیماری می‌شود اما پژوهش‌ جدیدی که در مورد ابتلا به نوکاردیا در افرادی که پیوند کلیه را پشت سر گذاشته‌اند، انجام شده است، نشان می‌دهد که بروز بیماری ناشی از نوکاردیا، به سینه‌پهلو و آبسه مغزی منجر می‌شود و به پزشکان هشدار می‌دهد که در این زمینه مراقب باشند.

دکتر "استفانی بائر"(Stephanie Baer)، پژوهشگر "دانشگاه آگوستا"(Augusta University) و از اعضای این گروه پژوهشی گفت: نوکاردیا، یک عامل فرصت‌طلب نامیده می‌شود زیرا بیشتر انسان‌ها را بیمار نمی‌کند اما افرادی که واکنش‌های ایمنی ضعیفی دارند، مانند افرادی که پیوند عضو یا درمان سرطان را پشت سر گذاشته‌اند، نسبت به آن آسیب‌پذیرتر هستند.

دکتر "سندیپ پادالا"(Sandeep Padala)، از پژوهشگران این پروژه گفت: بیمارانی که پیوند کلیه داشته‌اند، در معرض خطر ابتلا به انواع عفونت‌ها هستند. اگرچه دوز و انتخاب داروهای سرکوب‌کننده ایمنی اغلب تنظیم می‌شود اما برخی از ترکیبات این داروها که از حمله سیستم ایمنی به کلیه پیوند زده شده پیشگیری می‌کنند، باید تا زمانی که عضو پیوندی وجود دارد، مصرف شوند. هرچه مدت مصرف این داروها طولانی‌تر باشد، خطر ابتلا افزایش می‌یابد.

پژوهشگران برای بررسی نحوه تأثیر آسیب‌پذیری بر خطر ابتلای بیماران به نوکاردیا، از یک پایگاه ملی داده‌ها موسوم به "سامانه داده‌های کلیوی آمریکا"(USRDS) استفاده کردند که اطلاعاتی را در مورد بیماری‌های کلیوی جمع‌آوری، تحلیل و منتشر می‌کند. آنها با کمک این مجموعه، داده‌های مربوط به ۲۰۳۲۳۳ گیرنده پیوند کلیه بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ را مورد بررسی قرار دادند.

پژوهشگران در جستجوی بیماران مبتلا به "نوکاردیوز" (Nocardiosis)، نارسایی کلیه پس از عفونت و عوامل خطرساز بودند. آنها دریافتند که ۶۵۷ بیمار، مبتلا به نوکاردیا تشخیص داده شده‌اند.

بائر گفت: سن بالا، داشتن آبسه مغزی و مصرف یک داروی خاص سرکوب‌کننده ایمنی، به افزایش خطر رد پیوند در این بیماران منجر شده بود.

افراد مبتلا، ۶۵ ساله یا مسن‌تر بودند، سابقه رد پیوند داشتند و بیشتر آنها کلیه خود را از اهداکننده مرده دریافت کرده بودند. در سال ۲۰۲۰، تعداد اهداکنندگان مرده ۳۳۳۱۰ نفر و تعداد اهداکنندگان زنده ۵۷۲۶ نفر بود.

به گفته پژوهشگران، افراد مبتلا، با داروهای سرکوب‌کننده ایمنی مانند "سیکلوسپورین"(Cyclosporine) و "تاکرولیموس"(Tacrolimus) درمان شده بودند. افرادی که با داروی "آنتی‌تیموسیت گلوبولین"(Anti-thymocyte globulin) که عملکرد سلول‌های تی را کاهش می‌دهد، درمان شده بودند و افرادی که در نتیجه ابتلا به نوکاردیا به آبسه مغزی مبتلا شده بودند، بیشتر در معرض خطر از کار افتادن اندام پیوندی قرار داشتند.

تقریبا ۴۳ درصد از همه بیماران گیرنده پیوند، نارسایی عضو پیوند زده شده را تجربه می‌کنند. این آمار با ابتلا به نوکاردیا افزایش می‌یابد و به ۶۷ درصد می‌رسد.

به گفته پژوهشگران، پروژه آنها نخستین پژوهش در آمریکا است که عوامل خطر نارسایی پیوند را در بیماران مبتلا به نوکاردیا بررسی می‌کند و یافته‌های جدیدی را برای تشخیص زودهنگام و درمان هدفمند این بیماران ارائه می‌دهد.

بائر اضافه کرد: بررسی وجود نوکاردیا را در این بیماران نباید فراموش کرد؛ به ویژه اگر آنها به ترکیبی از سینه‌پهلو و آبسه مغزی مبتلا باشند. اگر این بیماران به آنتی‌بیوتیک‌های متداول پاسخ ندهند، باید به فکر داروهای غیر متداول باشید.

می‌توان ابتدا باکتری را در خون جستجو کرد اما در صورت عدم وجود نشانه باید روش تهاجمی‌تر "شستشوی برونکوآلوئولار"(Bronchoalveolar lavage) انجام شود که امکان جمع‌آوری نمونه برای آزمایش را فراهم می‌کند.

بائر ادامه داد: نوکاردیا، ارگانیسم بسیار دشواری برای تشخیص و درمان به شمار می‌رود زیرا پیچیده‌تر از سایر باکتری‌ها است. این باکتری تمایل دارد که فقط نقاط خاصی از بدن مانند ریه‌ها و مغز را آلوده کند.

وی افزود: یک مشکل دیگر این است که نوکاردیا فقط به آنتی‌بیوتیک‌های خاصی واکنش نشان می‌دهد که برخی از آنها برای کلیه‌ها سمی هستند. این موضوع، دلیل اصلی برای جستجو در مورد تاثیر نوکاردیا بر بیماران است.

بائر خاطر نشان کرد که امکان دارد نوکاردیا با "اکتینومیست‌"(Actinomyces) اشتباه گرفته شود که نوعی باکتری موجود در خاک است و اهمیت زیادی برای اکولوژی خاک دارد. سطوحی مانند سطوح داخلی دهان، مورد علاقه این باکتری هستند. در واقع، رمز تشخیصی یکسانی برای هر دو عفونت به کار می‌رود.

هنگامی که یک بیمار مبتلا به عفونت تشخیص داده می‌شود، متخصصان بیماری‌های عفونی مانند بائر با نفرولوژیست‌هایی مانند پادالا همکاری می‌کنند تا بهترین راهبرد را برای مدیریت درمان ارائه دهند.

بائر هنگامی به نوکاردیا برخورد که او و همکارانش تصور می‌کردند باکتری در ریه یک شخص بیمار است اما نتوانستند آن را در خلط او تشخیص دهند. نهایتا عفونت به خون منتقل شد و پژوهشگران توانستند آن را شناسایی کنند. آنها توانستند عفونت باکتریایی را برطرف کنند اما بیمار در اثر عوارض دیگری از دنیا رفت.

به گفته پژوهشگران، برای بررسی زمان بروز عفونت‌ها و شناسایی راهبردهای پیشگیری از عفونت و پیامدهای آن، پژوهش بیشتری مورد نیاز است.

براساس گزارش "مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا" (CDC)، ممکن است که انسان با استنشاق کمی گرد و غبار یا کندن خاک با دستی که بریدگی دارد، به نوکاردیا مبتلا شود. این باکتری می‌تواند روی تجهیزات پزشکی نیز وجود داشته باشد و هنگام جراحی، به زخم منتقل شود.

مغز، متداول‌ترین محل برای انتشار عفونت به شمار می‌رود و این بدان معناست که عفونت در بدن منتشر شده است. به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، تا ۴۴ درصد از افراد مبتلا به عفونت مغزی یا نخاعی از دنیا می‌روند. همان‌گونه که سیستم ایمنی ضعیف، خطر عفونت را افزایش می‌دهد، می‌تواند میزان مرگ ناشی از عفونت را نیز بالا ببرد.
این پژوهش، در "Journal of Investigative Medicine" به چاپ رسید.

چهاردهمین پرواز "نبوغ" با موفقیت به انجام رسید

2021-10-26T10:59:05+03:30
ناسا اعلام کرد که بالگرد مریخی نبوغ با موفقیت چهاردهمین پرواز خود را به اتمام رساند.

ارتقای سرمایه اجتماعی و اعتماد مردمی در دو سال اخیر/ تکذیب خبر قبول استعفای همتی

2021-10-26T10:55:48+03:30
رئیس جمعیت هلال احمر ارتقای سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به این سازمان غیردولتی را شاخصه و نمود حرکت مثبت در دو سال گذشته دانست.

پوشش نسخه نویسی الکترونیک/برنامه کاهش پرداختی از جیب مردم

2021-10-26T10:55:47+03:30
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، به تشریح برنامه های حمایتی بیمه سلامت در کشور پرداخت.

بلواوریجین و بویینگ پارک تجاری در فضا می سازند

2021-10-26T10:29:08+03:30
شرکت فضایی بلواوریجین روز گذشته از طرح خود برای توسعه یک ایستگاه فضایی تجاری به نام «اوربیتال ریف» با همکاری بویینگ خبر داد.

زمان ارسال کارنامه سلامت روان برای ورودی‌های جدید تمدید شد

2021-10-26T10:29:07+03:30
مرکز مشاوره دانشگاه خوارزمی اعلام کرد: زمان تکمیل و ارسال کارنامه سلامت روان برای ورودی‌های جدید تا پایان آبانماه ۱۴۰۰ تمدید شد.

سیاست گذاری سلامت کشور نیازمند بازنگری است

2021-10-26T10:15:46+03:30
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در حال حاضر نیازمند بازنگری اساسی در سیاست گذاری سلامت و محور قرار گرفتن پوشش همگانی بیمه سلامت هستیم.

"بلو اوریجین" ایستگاه فضایی می‌سازد!

2021-10-26T10:05:46+03:30
جف بزوس مالک شرکت "بلو اوریجین" روز دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد یک ایستگاه فضایی با ظرفیت ۱۰ نفر به فضا بفرستد.

نقش سرما در کاهش علائم بیماری "ام اس"

2021-10-26T09:52:25+03:30
محققان "دانشگاه ژنو" سوئیس در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند سرما می‌تواند علائم بیماری خودایمنی "ام اس" را کاهش دهد. ...

احتمال کشف سیاره‌ای خارج از کهکشان‌ راه شیری برای اولین بار!

2021-10-26T09:52:25+03:30
تلسکوپ ناسا ممکن است موفق به کشف اولین سیاره فراخورشیدی خارج از کهکشان راه شیری شده باشد و اگر این موضوع تایید شود، این سیاره هزاران بار دورتر از سایر سیارات...

غربالگری و تست هوشمند با اجرای طرح شهید سلیمانی

2021-10-26T09:49:10+03:30
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، به تشریح اهداف طرح شهید سلیمانی در راستای کنترل پاندمی کووید ۱۹ پرداخت.

کارنامه نهایی کنکور کارشناسی‌ ارشد سال ۱۴۰۰ منتشر شد

2021-10-26T09:49:09+03:30
کارنامه نهایی آزمون‌ ورودی‌ کارشناسی‌ ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۰ امروز سه شنبه ۴ آبان در سایت سازمان سنجش منتشر شد.

برگزاری وبینار "ارزیابی و رتبه‌بندی سال ۱۴۰۰ نشریات علمی"

2021-10-26T09:39:05+03:30
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری امور پژوهشی وزارت علوم اعلام کرد: وبینار «ارزیابی و رتبه‌بندی سال ۱۴۰۰ نشریات علمی؛ رویکردها و برنامه‌ها» روز چهارشنبه ...

لاوصولی ۳۳ میلیارد تومان از مطالبات شرکت ارتباطات زیرساخت

2021-10-26T09:35:48+03:30
طبق بررسی‌های دیوان محاسبات ۳۳ میلیارد تومان از مطالبات شرکت سهامی ارتباطات زیرساخت بابت ارائه امکانات مخابراتی وصول نشده است.

نگرانی غول‌های فناوری از تبعات مجازات انحصار طلبی در اروپا

2021-10-26T09:35:47+03:30
پیش نویس طرح اتحادیه اروپا برای مقابله با رویه‌های انحصارطلبانه و غیررقابتی اپل، آمازون، آلفابت و فیس‌بوک باعث نگرانی و واکنش شرکت‌های مذکور شده است.

نحوه برگزاری امتحانات به دانشگاههای معین در هر استان واگذارشد

2021-10-26T09:35:47+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم اعلام کرد: با توجه به وضعیت متفاوت کرونا در استان های مختلف، نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها در هر استانی به دانشگاه معین ...

فیس‌بوک عامل ناآرامی‌های بیشتر در جهان خواهد شد

2021-10-26T09:22:26+03:30
فرانسیس هاوگن افشاگر فیس‌بوک با حضور در پارلمان انگلیس هشدار داد در آینده این شبکه اجتماعی عامل وقوع ناآرامی‌های بیشتری در سراسر جهان خواهد شد.

اولین بطری نوشابه از پلاستیک کاملا گیاهی تولید شد

2021-10-26T08:55:47+03:30
یک شرکت عرضه کننده انواع نوشابه از تولید بطری با استفاده از پلاستیک کاملاً گیاهی خبر داده است. تولید انبوه این بطری‌ها جلوی آلودگی محیط زیست را می‌گیرد.

آمریکا دفتر فضای سایبری تاسیس می کند

2021-10-26T08:55:46+03:30
وزارت خارجه آمریکا در مواجهه با چالش فزاینده هک داده‌ها و حملات باج افزاری به زیربنای آمریکا تصمیم گرفته دفتر فضای سایبری و سیاست دیجیتالی تأسیس کند.

آخرین مهلت ارسال طرح‌های نوآورانه فناوری نانو در "نانومچ"

2021-10-26T08:45:45+03:30
تیم‌های فناور فعال در حوزه نانو که تمایل به شرکت در دهمین دوره فراخوان برنامه نانومچ دارند، می‌توانند تا ۳۰ آبان ماه طرح‌های نوآورانه فناوری نانو خود را ارسا...

تولید باتری با استفاده از چوب!

2021-10-26T08:45:45+03:30
گروهی از دانشمندان راهی یافته‌اند که به وسیله آن می‌توان با استفاده از چوب، باتری تولید کرد.

جلسه کمیسیون طرح حمایت از کاربران به هفته آینده موکول شد / منعی برای پخش آنلاین جلسات نیست

2021-10-26T08:42:29+03:30
سخنگوی کمیسیون «طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی» از برگزاری جلسه این کمیسیون در هفته آینده خبر داد.

ثبت نام پذیرفته شدگان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تمدید شد

2021-10-26T08:42:29+03:30
ثبت نام پذیرفته شدگان آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی تا روز جمعه ۷ آبان ماه تمدید شد.

واردات واکسن هلال احمر از مرز ۱۰۰ میلیون دوز عبور کرد

2021-10-26T08:02:27+03:30
سی و یکمین محموله واکسن کرونا جمعیت هلال احمر حاوی ۶ میلیون دوز واکسن، صبح سه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ در فرودگاه امام (ره) به وزارت بهداشت تحویل داده شد.

واردات واکسن هلال‌احمر ۱۰۰ میلیون دُزی شد

2021-10-26T07:49:08+03:30
سی ویکمین محموله واکسن کرونا تهیه شده از سوی جمعیت هلال احمر حاوی ۶ میلیون دُز واکسن، امروز سه شنبه (۴ آبان) در فرودگاه امام خمینی (ره) به وزارت بهداشت تحویل...

تولید اولین داروی مکمل نانویی برای دام در کشور/تولید ۲۱ داروی جدید در سال ۱۴۰۰

2021-10-26T07:39:05+03:30
نانو امولسیون تزریقی طولانی اثر حاوی ۳ نوع ویتامین‌، محصول دارویی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان است که برای اولین بار با کاربرد برای انواع دام‌های سبک و سنگین و...

ارتباط مشارکت مردان در امور خانه و افزایش جمعیت

2021-10-26T06:45:46+03:30
پژوهشگران مطالعات خانواده و جمعیت‌شناسی با انجام یک مطالعه تاثیر تقسیم کار و نگرش‌های جنسیتی را بر فاصله تولد فرزند اول و دوم و متعاقب آن، افزایش سطح باروری ...

معیار ارتقاء اساتید نوآوری و نظریه پردازی آنها باشد/آیین نامه ارتقاء اساتید نیازمند اصلاح است

2021-10-26T06:45:45+03:30
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه معیار ارتقاء اساتید باید، نوآوری و نظریه پردازی آنها باشد نه تعداد کمّی مقالات، افزود: برای فاصله گ...

کووید-۱۹ چطور سلول‌های مغزی را تخریب می‌کند؟

2021-10-26T06:45:45+03:30
تحقیقات جدیدی که در مجله‌ی "Nature Neuroscience" منتشر شده است اولین مطالعاتی است که نشان می‌دهد چگونه ویروس سارس-کوو-۲ به طور مستقیم به سلول‌های م...

ارتباط ناشنوایی با زوال عقل

2021-10-26T00:42:30+03:30
کاهش شنوایی بخشی طبیعی از افزایش سن است و نادیده گرفتن آن می تواند فرد را در معرض خطر دیگری از پیامدهای پیری یعنی زوال عقل قرار دهد.

۸۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده است

2021-10-26T00:42:30+03:30
رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: سرعت واکسیناسیون در کشور بهتر شده و در وضعیت قابل قبولی قرار دارد.