میرنیوز

چرخش مالی کلاسهای کنکور سالانه حدود ۲۰میلیارد تومان است/ نابرابری طبقاتی در ورود به دانشگاه

چرخش مالی کلاسهای کنکور سالانه حدود ۲۰میلیارد تومان است/ نابرابری طبقاتی در ورود به دانشگاه 2021-09-25T11:08:48+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه تلویزیونی غیرمحرمانه با موضوع «آزمون سراسری دانشگاه ها» با حضور «دکتر محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی »، «دکتر کبگانیان استاد دانشگاه و عضو شورای انقلاب فرهنگی »، «مجید حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران» و «عباس نادری معلم و مشاور تحصیلی » از شبکه دو سیما پخش شد.

زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهار داشت: در رابطه با کنکور و آثار مترتب با آن، تلاش های بسیاری صورت گرفت تا بتوانیم کنکور به روش کنونی حذف شود و مسائل دیگری از جمله آزمون استاندارد جایگزین آن شود. سال ۱۳۸۶ به کمک مجلس قانون حذف کنکور یا «سنجش و پذیریش دانشجو » به تصویب رسید. در ماده ۲ این قانون به صراحت اعلام شد که می بایست بعد از ۵سال کنکور حذف شود و به جای آن بحث آزمون های استاندارد مطرح شد.

وی افزود: در سال ۱۳۹۲ زمان حذف کنکور رسیده بود، لیکن وزارت آموزش و پرورش در این خصوص کاری نکرده بود و مشکلاتی در این راستا از سوی آموزش و پرورش مطرح گردید. لذا؛ به ناچار در سال ۹۲، قانون جدیدی پیرو قانون قبلی مصوب شد.

زاهدی عنوان کرد: قانون قبلی تاکید بر این داشت که برای سه سال آخر دبیرستان که شامل دوره پیش دانشگاهی و دو سال ماقبل آن می شد، آزمون استاندار برگزار شود و آزمون ها ملاک قرار بگیرند و بعد از ۵ سال کنکور حذف شود. در قانون جدید عنوان شد که طی ۵سال باید برنامه ریزی به گونه ای صورت بگیرد که حداقل ۸۵درصد ورودی های دانشگاه از طریق آزمون های استاندارد و براساس سابقه تحصیلی صورت بگیرد.

وی در ادامه گفت: در قانون سال ۱۳۸۶ تاکید شده بود که براساس مجموعه دروس سه سال آخر آزمون استاندارد برگزار شود لیکن در قانون جدید گفته شد که دروسی که آموزش و پرورش می تواند در این سه سال آزمون استاندارد را برگزار کند، انجام گیرد تا آموزش و پرورش بتواند بر اساس قانون خود را تطبیق دهد.

زاهدی افزود: خوشبختانه در حال حاضر ۸۹ درصد ظرفیت دانشگاه ها می تواند بدون کنکور و براساس سابقه تحصیلی باشد و به عبارتی قانون مصوب مجلس اجرا شده، لیکن هنوز کنکور وجود دارد.

وی اضافه کرد: بحث اصلی و کلان در سال ۸۶، در راستای حذف کنکور به طور کلی بود و هدف غایی بر حذف کنکور می باشد.

زاهدی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش هنوز نتوانسته است آزمون های استاندارد را در سه سال آخر به خوبی اجرا کند. بنابراین؛ باید مسئله آزمون های استاندارد جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه چگونگی حذف کنکور مهم است، افزود: انتخاب افراد در رشته های پرمتقاضی مانند پزشکی امری دشوار است و تنها براساس سابقه تحصیلی و آزمون استاندارد نمی توان صورت بگیرد و باید براساس آزمون دیگری نیز انجام گیرد که اخیرا شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص مصوبه ای صادر کرده است.

زاهدی اضافه کرد: اینکه نظام آموزش و پرورش کشور دارای مشکل است موافق هستم و حتما باید جراحی شود و باید از رتبه بندی فرهنگیان باید شروع شود و بدان اهمیت داده شود. در کنار آن باید نظامات دیگر در خارج از وزارت آموزش و پرورش مانند دولت و سازمان استخدامی و سازمان برنامه و بودجه و مجلس کمک کنند تا عدالت محوری در نظام آموزش و پرورش پیاده شود.

بُرد در کنکور الزاما به معنای ارجحیت کیفی نیست

کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این برنامه خاطرنشان کرد: بُرد در کنکور الزاما به معنای ارجحیت کیفی نیست. به همین دلیل بر جدایی سنجش از پذیریش اصرار وجود دارد.

وی به آسیب های کنکور اشاره کرد و گفت: نگرانی خانواده ها، تحمیل هزینه های بسیار برای قبولی در کنکور از آسیب های کنکور بود که با عدالت اجتماعی مغایرت داشت.

کبگانیان افزود: نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان سالیانه چرخش مالی کلاس های کنکور می باشد و این نشان دهنده تحمیل بسیار سنگین هزینه های کلاس های کنکور بر خانواده ها است.

وی همچنین گفت: نکته بسیار مهم دیگری که به دانشگاهیان وارد می شد، نادیده گرفتن عمق یادگیری بود. ارزیابی با تست یک ارزیابی سطحی است و عمق یادگیری ارزیابی صورت نمی گرفت و تنها با سوالات تشریحی می توان به ارزیابی آن پرداخت. به همین دلیل ۶۰ درصد به سمت آزمون تشریحی امتحان نهایی گرایش یافته است.

کبگانیان افزود: در آزمون استاندارد پارتی بازی وجود ندارد، به خصوص اگر محور اصلی کتب درسی باشد.

وی تصریح کرد: بحث هدایت تحصیلی یک از بندهای نقشه جامع علمی کشور است که اگر معلمان و مسئولین تربیتی آموزش و پرورش به آن مجهز شوند و استعداد یابی درستی از نوجوانان صورت بگیرد، بسیاری از آسیب های کنونی وجود نخواهند باشد.

نابرابری طبقاتی مسئله اصلی است

حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه وضعیت کنونی با این روند بدتر خواهد شد، در ادامه گفت: این سوال پیش می آید که چرا در سال های اخیر سطح علمی آموزش و پرورش کشور هر لحظه کاهش یافته است. دوم اینکه چرا وضعیت کنکور همواره بدتر شده است سوم آنکه چرا کسانی که هزینه بیشتری کردند در کنکور قبول شدند؟

وی افزود: دانشجویان ۵ دانشگاه اصلی کشور برای سه دهک اول جامعه می باشند و سهم متمکنین از دانشگاه های کشور بیشتر است.

حسینی خاطرنشان کرد: به دلیل مناسبات نابرابر در جامعه فرد مجبور است برای تامین آینده خود به دنبال رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی،حقوق، روانشناسی و... بدود. اگر به سمت رشته معلمی برود سهم زندگی او در حد ۳میلیون تومان خواهد بود در حالیکه اگر شغل پزشکی را انتخاب کند ۲۷ میلیون تومان خواهد بود. بنابراین؛ کاملا مشخص است که چرا یک دانش آموز برای ورود به رشته های پزشکی تلاش می کند.

وی افزود: نوع طرح هایی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش می رود، تکنوکراتیک است و به راه حل های جزئی می پردازد. این راه حل ها خوب است به طور مثال پرداختن به مسئله استرس. لیکن نابرابری طبقاتی مسئله اصلی است. ۱۹سهمیه مختلف در کنکور وجود دارد، آیا همه این سهمیه ها عادلانه است؟

حسینی اضافه کرد: این راهکارهای تکنوکراتیک باید در بستر اقتصاد- سیاسی باید مطرح شود. سلسله نیروهای اقتصادی که آموزش را اداره می کند.

وی با بیان اینکه مسئله کنکور نیست، گفت: مسئله مافیای کنکور، کیفیت آموزش و عدالت است.

حسینی افزود: سال گذشته مردم ۵۰ هزار میلیارد تومان غیر از مافیای کنکور به سیستم آموزشی پول دادند، تقریبا مردم اندازه دولت هزینه کردند. با این حساب ۵۰ درصد سیستم آموزشی کشور خصوصی است. متاسفانه نظام آموزشی کشور در بخش کنکور و غیرکنکور پولی شده و مشکل ما برداشتن کنکور نیست، با برداشتن کنکور پارتی بازی و تقلب بیشتر خواهد شد. برای حل مسئله باید نابرابری را در نظام آموزشی خارج سازیم و آموزش در کشور ملی سازی شود.

وی بیان کرد: اگر والدین می خواهند که فرزندان خود از زیربار فشار و استرس و ۷سال ماندن پشت کنکور و امثالهم رها کنند به جای اینکه رویای پزشکی و دندان پزشکی و رویای پول دار شدن برای فرزندان خود باید آنها را به سمت مهارت آموزی سوق دهند تا بتوانند دارای شبکه شغلی باشند.

بسیاری از صندلی های خالی در دانشگاه ها متقاضی ندارد

نادری مشاور تحصیلی در ادامه این برنامه گفت: بسیاری از صندلی های خالی در دانشگاه ها متقاضی ندارد و در آمار عنوان می شود که شرایطی فراهم شده است ۸۵ درصد داوطلبین بدون کنکور وارد دانشگاه می شوند. در حالیکه آماری است که تنها برای نشان دادن بیلان کاری ارائه می شود. واقعیت این است که از حدود یک میلیون و ۲۳هزار نفر مجاز به انتخاب رشته در کنکور سراسری ۱۴۰۰ شده اند، قریب به نیمی از آنها انتخاب رشته نکرده اند و این بدان معناست که اقتصاد بعد از پایان تحصیل برای یک فرد ۱۸ ساله مشخصا ملاک انتخاب است و اگر به این موضوع توجه نشود، خودمان را گول زده ایم.

وی افزود: مشکل اصلی ما مسئله کنکور نیست. فکر می کنیم با تغییر کنکور و تعویض سنجش از کنکور به مدارس و امتحانات نهایی مشکل حل می شود در حالیکه مشکل پابرجاست و امتحان نهایی جای خود را به کنکور می دهد و کار سخت تر خواهد شد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)