میرنیوز

فهم درستی از میان رشته‌ای‌ها وجود ندارد/ آینده نامشخص میان‌رشته‌ای در ایران

فهم درستی از میان رشته‌ای‌ها وجود ندارد/ آینده نامشخص میان‌رشته‌ای در ایران 2021-06-11T11:14:53+04:30

به گزارش ایسنا، دکتر یونس نوربخش در همایش دهمین سالگرد تأسیس دانشکده علوم و فنون نوین گفت: بین رشته‌های دانشگاهی دیالوگ وجود ندارد و همین نگاه و شیوه تک‌ساحتی در عرصه علم، مشکلات زیادی را ایجاد کرده است زیرا نمی‌تواند مسائل جامعه را حل کند.

وی افزود: بین رشته‌های دانشگاهی دیالوگ وجود ندارد؛ همه تک‌ساحتی هستند و جداگانه فکر و عمل می‌کنند. با این وضعیت، تبدیل گفتمان تک‌ساحتی به گفتمان چندساحتی کار آسانی نیست. در دنیا اکنون افراد را به گونه‌ای تربیت می‌کنند که از همان ابتدا میان‌رشته‌ای باشند.

رئیس پردیس البرز که با عنوان «فرصت‌ها و چالش‌های میان‌رشتگی در دانشگاه‌ها» سخن می‌گفت، اظهار داشت: بسیار خرسندم از اینکه بنده از حوزه علوم اجتماعی در جمع علوم و فنون حاضرم. در کنار مسائل فنی و تکنولوژیک اگر علوم انسانی و اجتماعی قرار نگیرد می‌تواند بسیاری از فجایع را به بار بیاورد که در این زمینه نمونه‌های زیادی هم در سطح جهانی و هم در سطح کشوری وجود دارد.

دکتر نوربخش تصریح کرد: وقتی پشت صنعت و غیره نگرش انسانی و اجتماعی وجود نداشته باشد فنون و تکنولوژی‌هایی خلق می‌شود که بعد از مدت‌ها بشریت متوجه می‌شود که مسیر بسیار غلطی را طی کرده است و باید برگردد و آنها را اصلاح کند. تخریب محیط زیست و بسیاری فجایع بشری حتی در قرن بیست و بیست و یک کم نیستند.

وی اضافه کرد: از این جهت بسیار خرسندم برای برپایی این همایش و تبریک عرض می‌کنم دهمین سالگرد تأسیس این دانشکده بسیار خوب را؛ به ویژه این کلمه نوین که مورد تاکید من هم هست و چیزی است که دائماً در دنیا روی آن تاکید می‌شود. ما در حوزه علوم اگر در مرزهای نوین حرکت نکنیم، در سازمان‌دهی اگر در مرزهای نوین حرکت نکنیم، در اندیشیدن اگر در مرزهای نوین حرکت نکنیم محصول فنی ما چندان نمی‌تواند مشکل جامعه امروز ما را حل کند. بنابراین اسم این دانشکده بسیار با دقت انتخاب شده است.

دکتر نوربخش با اشاره به اهمیت میان‌رشته‌ای در دانشگاه گفت: در بحث میان‌رشتگی یکی از جاهایی که در دانشگاه تهران بسیار فعال بوده است، مأموریت داشته و کارهایی انجام داده، پردیس البرز است که در حوزه گفتمان‌سازی در ارتباط علوم با هم کارهای چشمگیری داشته است تا یک حرکت به سمت همگرایی علوم اتفاق بیفتد و کار گروهی و ارتباط برقرارکردن علوم با هم جا بیفتد.

دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه تهران قرن نوزده و بیست را دوره تخصص‌گرایی، تفکیک علوم و حوزه‌ها توصیف کرد و افزود: اکنون یک پارادایم جدید ایجاد شده که همگرایی و ارتباط مجدد مؤسسات، علوم، دانشمندان و همه حوزه‌ها با یکدیگر است. ما باید بتوانیم در این پارادایم جدید حرکت کنیم. بنابراین ما در سال‌های گذشته در گفتمان‌سازی در حوزه میان‌رشتگی تلاش زیادی به عمل آورده‌ایم و کوشیده‌ایم برخی از ذهنیت‌های منفی را در این مورد تعدیل کنیم.

دکتر نوربخش عنوان کرد: برخی بر این باورند که میان‌رشتگی علم نیست در حالی که اگر عمیق بنگریم، این یک برداشت نادرست است زیرا امروزه بسیاری از تولیدات حاصل مداخله ده‌ها رشته هستند. این دخالت‌شان کنار هم قرار گرفتن نبوده است بلکه انباشت و تجمیع علمی بوده است. وقتی یک جامعه‌شناس در حوزه فناوری وارد می‌شود و با سوالات و نگرش‌های جدیدی مواجه می‌شود، نوع نگاه او به حوزه علوم اجتماعی و آینده بشریت تغییر پیدا می‌کند. یا کسی که در حوزه فنی کار می‌کند وقتی با حوزه علوم اجتماعی آشنا می‌شود، چیزی که تولید می‌کند برای بشریت بسیار مفیدتر است تا آن شخصی که صرفاً فن‌سالانه به مسئله نگاه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: نظریه‌های زیادی در حوزه نقد جامعه تکنولوژیک که اکنون در آن قرار داریم وجود دارد. نقد آنها مخالفت با فن و تکنولوژی نیست بلکه جامعه تکنولوژیکی را نقد می‌کنند که در آن فن سالاری می‌کند و انسان به جای آنکه پادشاه تکنولوژی باشد، اسیر تکنولوژی شده است و به جای آنکه تکنولوژی را به خدمت بگیرد خودش به خدمت فن درآمده است. این اتفاق نتیجه تفکیک حوزه‌هاست که بدون توجه به هم چنین اتفاقاتی رخ داده است. مثال واضح آن در حوزه شهرسازی است. هنگامی که در حوزه عمرانی اقدامی بدون توجه به جنبه‌های اجتماعی به عمل می‌آید، مشکلات و معضلات بسیاری در پی خواهد داشت. خودرو هم امروز باید به این پارادایم توجه کند. همه تکنولوژی‌ها باید به این وجه توجه کنند.

رئیس پردیس البرز با اشاره به سابقه میان‌رشته‌ای گفت: در کشور ما میان‌رشته‌ای تجربه بسیار طولانی در دانشگاه‌ها دارد اما بخشی از این تجربیات ناموفق بوده است. باید هدف از میان‌رشتگی مشخص باشد. چرا باید این علوم کنار هم قرار بگیرند؟ کدام علوم باید کنار هم قرار گیرند و به چه منظوری؟ اینها پرسش‌های مهمی هستند که باید پاسخ داده شوند.

دکتر نوربخش با اشاره به شاخص‌های میان‌رشتگی گفت: در پردیس البرز دانشگاه تهران که اکنون چندین میان‌رشته‌ای را در دست دارد و گروه‌های علمی آنها را در مراحل مختلف تشکیل داده است، شاخص‌هایی را در نظر گرفته‌ایم؛ یکی این است که باید نگاه به آینده وجود داشته باشد. تغییرات علمی و شغلی بیست سال آینده چیست که باید اینها در کنار هم قرار گیرند تا به مسائل آن زمان پاسخ بگویند؟ اگر چنین چیزی وجود نداشته باشد، کنار هم قرار گرفتن خیلی معنا ندارد.

وی با برشمردن شاخص‌های توجه به مسائل مهم جامعه، به‌خصوص توجه به مسائل استراتژیک، محصول محور بودن و نوین بودن خاطرنشان کرد: اگر محصولی تولید شود اما نو نباشد و بر اساس نیازهای آینده تولید نشده باشد، به سرعت از رده خارج می‌شود.

دکتر نوربخش تغییر و تحول‌آفرینی، تقاضامحور بودن را شاخص‌های مهم دیگر دانست و تصریح کرد: تغییر و دگرگونی برای بهتر شدن زندگی است اما برای این تغییر باید تقاضا وجود داشته باشد. ممکن است چیزی از نظر من مهم باشد اما کسی طالب آن نباشد. بنابراین میان‌رشتگی باید بازار مصرف و تقاضا داشته باشد. اینکه در یک دپارتمانی بنشینیم و بدون توجه به نیاز جامعه و بازار تولید کنیم که فایده‌ای ندارد. تاکنون حدود ۲۵۰ میان‌رشته در وزارت علوم مطرح و خیلی از آنها تصویب هم شده است اما بسیاری از آنها هیچ کاربردی برای جامعه ندارد و خودشان هم هیچ‌وقت آنها را اجرا نکردند. علت آن نبود شاخص بوده است. رسالت دانشگاه تغییر و نوآوری است. تا زمانی که تغییر وجود نداشته باشد اتفاقی نمی‌افتد. مسئله تغییر و تحول از وسایل اصلی کار علمی در دانشگاه است. بعضی از علوم کهنه شده‌اند و دانشجویان جدید حاضر به تحصیل در آنها نیستند.

رئیس پردیس البرز با اشاره به این پرسش که فرصت‌های میان‌رشتگی چیست؟ پاسخ داد: یکی تحقق اهداف سیاستگذاری‌های کلان کشور است. مسئله سلامت را در بحث کرونا دیدیم و فهمیدیم که مسئله سلامت فقط در حوزه پزشکی نیست. مفهوم سلامت مفهوم بسیار پیچیده‌ای است که باید همه حوزه‌ها در کنار هم به آن بپردازند. یک بخش آن پزشکی است اما «پزشکی‌سازی» آن غلط است. امروزه بخش مهمی از سلامت به حوزه علوم اجتماعی ربط دارد و سلامت اجتماعی را می‌سازد. تا پزشکان کنار جامعه‌شناسان و روان‌شناسان قرار نگیرند شاید درمان جسمی اتفاق بیفتد اما سلامت (health) اتفاق نمی‌افتد.

دکتر نوربخش تاکید کرد: زیست‌پزشکی مصداقی از میان‌رشتگی است که خوب پیش رفته است و خوب جواب می‌دهد. در حوزه هوش مصنوعی کارگروه بسیار خوبی تشکیل شده که ماه‌هاست روی نحوه ارتباط هوش مصنوعی با سایر رشته‌ها کار می‌کنند. یکی از رشته‌های مصوب علوم اجتماعی محاسباتی (رایانشی) است. وقتی محاسبات خود را به کامپیوتر بدهیم روش در علوم اجتماعی تغییر پیدا می‌کند، نتایج تغییر پیدا می‌کنند، مفهوم جامعه‌شناس عوض می‌شود. جامعه‌شناس داده‌ها را قبلاً به گونه‌ای جمع می‌کرد حالا باید با بیگ‌دیتا کار بکند؛ کلاً شکل علوم اجتماعی تغییر پیدا می‌کند. این اتفاق بسیار مهمی است که می‌تواند در حوزه علوم اجتماعی تحول ایجاد کند.

وی گفت: سیاست‌های بالادستی مفاهیمی را مطرح کرده است که فقط در سایه کنار هم قرار گرفتن علوم محقق می‌شوند. محیط زیست هم یکی از حوزه‌های مهم میان‌رشتگی است. محیط زیست فقط به حوزه جنگل‌بانی و کشاورزی مربوط نمی‌شود. محیط زیست مفهوم پیچیده‌ای است که برای مطالعه آن باید علوم مختلف کنار هم قرار بگیرند. حوزه کارآفرینی که ارتباط با صنعت است، مسئولیت اجتماعی که امروز در دانشگاه‌ها محور است، مهارت و سهم آموزش‌های مهارتی بخشی است که در حوزه میان‌رشتگی می‌تواند تحقق پیدا کند. اساساً مفاهیم نوآوری، فناوری و خلاقیت در حوزه بین‌رشته‌ای می‌تواند اتفاق بیفتد.

دکتر نوربخش افزود: مسئله مهم دیگر تحول در علوم است. وقتی علوم در کنار هم می‌نشینند وضعیت دگرگون می‌شود. وقتی فلسفه و فیزیک در کنار هم نشستند، فلسفه تغییر پیدا کرد. کشفیات فیزیک فلسفه را متحول کرد؛ سوالات و دیدگاه‌های جدیدی در فلسفه ایجاد کرد. مرحوم علامه جعفری می‌رفت با فیزیکدان‌ها می‌نشست. می‌گفت فیلسوف باید با فیزیک آشنا باشد. می‌بینید که دو دانش کاملاً ضد هم- فیزیک در مقابل متافیزیک- هستند. اینها گفتمان‌های جدیدی است که موجب بازسازی علوم می‌شود به این دلیل که می‌توانند در مقابل سوالات و مسائل جدید قرار بگیرند. اینها فرصت‌هاست که میان‌رشتگی برای ما ایجاد می‌کند؛ باید اینها را غنیمت بشماریم و جدی بگیریم؛ آینده در گرو اینهاست. اما چالش‌های زیادی هم وجود دارد.

رئیس پردیس البرز با اشاره به این چالش‌ها اظهار داشت: ما پنج سال است که در این مسیر وارد شده‌ایم و کار می‌کنیم اما چالش‌های فراوانی در این راه وجود دارد که گاهی مانع رسیدن به هدف می‌شود. یکی از این چالش‌ها خود وزارت علوم است. چندین میان‌رشته‌ای از سوی دانشگاه تهران به وزارت علوم ارسال شده اما تصویب آنها متوقف شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، وی اضافه کرد: یکی دیگر از این چالش‌ها درک نادرست از مفهوم میان‌رشتگی است. سطحی‌نگری این مفهوم را دستخوش بدفهمی کرده و همین باعث مخالفت‌های جدی از سوی برخی افراد شده است. چالش مهم دیگر نبود دیالوگ بین رشته‌هاست. همه تک‌ساحتی هستند و جداگانه فکر و عمل می‌کنند. با این وضعیت، تبدیل گفتمان تک‌ساحتی به گفتمان چندساحتی کار آسانی نیست.

وی افزود:در دنیا اکنون افراد به گونه‌ای تربیت می‌کنند که از ابتدا میان‌رشته‌ای باشند. چالش دیگر آینده نامشخص میان‌رشتگی در کشور ما است چون بسیاری به دلیل عادت به رشته‌ای بودن از درک مدرک میان‌رشته‌ای ناتوان‌اند. بنابراین بعد از دانش‌آموختگی به دلیل درک پایین مدیران از میان‌رشتگی مشکل یافتن کار و استخدام خواهند داشت. اینها چیزهایی است که باید در سطح کلان حل شوند.

دکتر نوربخش خاطرنشان کرد: موانع سازمانی، اداری و قانونی زیادی وجود دارد. دانشگاه تهران در این مورد اقدامات بسیار خوبی انجام داده است اما هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده‌ایم. متأسفانه مشوق‌های لازم وجود ندارد. مثلاً ارتقای استادان تک‌رشته‌ای راحت‌تر صورت می‌گیرد اما برای استاد میان‌رشته‌ای موانع زیادی برای ارتقا وجود دارد. لذا تا زمانی که این مفهوم به عنوان گفتمان غالب و پارادایم اصلی دانشگاه‌ها قرار نگیرد، اتفاقات مربوط به این حوزه خیلی بطئی و کند پیش می‌رود. بنابراین بین دانشگاه و جامعه شکاف‌هایی وجود دارد که به آنها توجه نشود این شکاف عمیق‌تر می‌شود که پر کردن آن مشکل خواهد شد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)