میرنیوز
به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، شرکتهای "لاکهید مارتین" و "جنرال موتورز" در حال همکاری برای تولید یک ماهنورد نسل جدید برای برنامه "آرتمیس" ناسا هستند. این کاوشگر که "Lunar Terrain Vehicle" (LTV) نامیده میشود، نه تنها قادر به جابجایی فضانوردان خواهد بود، بلکه به طور خودران نیز فعالیت خواهد کرد.
مأموریت "آپولو 17" در سال 1972 نه تنها آخرین باری بود که فضانوردان روی ماه قدم زدند، بلکه آخرین باری بود که به مقصد ماه سفر کردند. در میان تجهیزات این سفر، یک وسیله نقلیه الکتریکی موسوم به "LRV" با وزن 260 کیلوگرم حاضر بود که برای اولین بار با "آپولو 15" به ماه پرواز کرد و قادر به حرکت با سرعت 18 کیلومتر در ساعت بود. این وسیله نقلیه، فضانوردان را تا فاصله 7.6 کیلومتری از محل فرود جابجا میکرد و به آنها امکان میداد مناطق بیشتری را کاوش کنند.
از آن زمان توسعه چنین وسایل نقلیهای متوقف شده، اما ناسا امیدوار است که بتواند این رویه را با برنامه "آرتمیس" خود تغییر دهد که هدف آن نه تنها بازگشت فضانوردان به ماه، بلکه ایجاد حضور دائمی انسان در این قمر است.
ناسا برای حمایت از این موضوع میخواهد وسایل نقلیه الکتریکی جدیدی بسازد که با توجه به موفقیت ماهنوردهای "آپولو" ساخته خواهند شد و میتوانند 95 درصد از سطح ماه را که هنوز توسط انسان بازدید نشده است، کاوش کنند.
این ماهنوردهای جدید با همان فرودگری که فضانوردان را به ماه میرساند، حمل نخواهند شد، اما پس از فرود و استقرار توسط یک فضاپیمای بدون سرنشین قادر خواهند بود به صورت خودران یا تحت کنترل از راه دور فعالیت کنند.
بنابراین آنها قادر خواهند بود بدون نیاز به حضور انسان به تنهایی وظایف خود را انجام دهند و این امکان را به مأموریتها میدهند تا در زمان کمتری کارهای علمی یا تجاری بیشتری انجام دهند.
تصاویر نشان میدهد که این ماهنوردها دارای یک کابین تحت فشار هستند، به این معنی که فضانوردان میتوانند سفرهای بسیار طولانیتر را با آنها به راحتی انجام دهند.
این ماهنوردها قادر به فعالیت در زمینهای ناهموار و مقاومت در برابر دمای شدیدا متغیر ماه هستند که میتواند از 138 درجه سانتیگراد در حضور نور خورشید به منفی 162 درجه سانتیگراد در شب یا در سایه برسد. این قابلیت نه تنها به آنها امکان میدهد تا مناطقی مانند قطب جنوب ماه را کاوش کنند، بلکه در شبهای 14 روزه ماه نیز که باعث از بین رفتن باتریها و وسایل الکترونیکی وسایل نقلیه دوران ماموریتهای "آپولو" میشد، زنده خواهد ماند.
"مدهو راگاوان" مدیر گروه تحقیق و توسعه جهانی در "جنرال موتورز" میگوید: بزرگترین تفاوت این است که وقتی شما برای ماه و برای کاربردهای فضایی وسیله طراحی میکنید، نیروی جاذبه با زمین متفاوت است و باید مورد توجه قرار گیرد. نوسانات شدیدی در دما نیز وجود دارد و تابش اشعهها در فضا نیز از نظر طراحی سیستم، یک چالش است. شما همچنین برای فضای خلاء کار میکنید و سیستمهای خود را باید طوری طراحی کنید که در برابر شوک پرتاب با موشک مقاومت کنند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
آتشسوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی میشود!
استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام میکند
زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
نشست چالشهای زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار میشود
چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفهای داشته باشد
هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار میشود
دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعدههای سالم
وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی میشود
ایران دارای قویترین نظام سلامت در منطقه است
ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا