میرنیوز

باکمبودفضا و امکانات آموزشی مواجهیم/نگاه تامین کننده نیازهای سینما به بخش آکادمیک کمرنگ شده است

باکمبودفضا و امکانات آموزشی مواجهیم/نگاه تامین کننده نیازهای سینما به بخش آکادمیک کمرنگ شده است 2021-03-14T06:23:12+03:30

مسعود سفلایی مدیرگروه رشته سینما و عضو هیات علمی دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر، در گفتگو با ایسنا، در رابطه با شرایط رشته سینما در این دانشگاه و نسبت رعایت ‌استانداردهای آموزشی در این حوزه با استانداردهای جهانی گفت: استانداردهای آموزشی در هر دانشگاه و شاید هر کشور با توجه به سیاست‌های کلی آن کشور تعیین و تبیین می‌شود. با توجه به اینکه دانشگاه هنر زیر مجموعه‌ وزارت علوم تحقیقات و فناوری است، قطعا بخش زیادی از این استانداردها با توجه به سیاست‌های اعلامی وزارت علوم و همچنین توجه مادی و معنوی صورت گرفته از سوی آنها تدوین شده است.

وی در ادامه افزود: در سالهای گذشته تلاش زیادی شده است تا با بهره‌گیری از روش های نوین ارتباطی و همچنین پژوهش‌های صورت‌گرفته، استانداردهای  آموزشی ارتقاء یابند که این مسئله هم در دانشگاه هنر و هم در سطح وزارت علوم صورت گرفته است. اما متاسفانه یکی از عمده ترین مشکلات، مسئله بودجه و به خصوص تجهیزات مورد نیاز فرآیندهای آموزشی به خصوص در حیطه آموزش هنر است که همین مسئله چالش‌های بسیاری را به وجود آورده است.

سفلایی در ادامه تصریح کرد: البته ناگفته نماند که تمام مسائل تنها با بودجه حل نمی‌شود. ولیکن تامین تجهیزات و ارتقاء استانداردها جز با تامین هزینه‌های درست و منطقی بسیار سخت و در برخی موارد غیر ممکن است. مسئله بودجه، مساله‌ای است فراگیر که در عموم فعالیت‌های کشور مشاهده می‌شود، اما دانشگاه هنر به خصوص دانشکده سینما و تئاتر با وجود مشکلات مالی بسیار در سالهای اخیر همواره به دنبال ارتقاء استانداردهای آموزشی بود و از همین رو تغییراتی قابل ملاحظه‌ای هم در این حوزه اتفاق افتاد.

این  مستندساز دانشگاه هنر، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا سرفصل‌های این رشته به روز است و اگر نیست، آیا برنامه‌هایی برای بازنگری آنها وجود دارد، بیان کرد: در چند سال اخیر، نسبت به سال‌های قبل، تمرکز بیشتری بر به روز کردن سرفصل‌های رشته سینما شده است؛ ولی طراحی و اجرای سرفصل‌های جدید که در حال انجام است، فرآیندی زمان بر است. بنده با توجه به اختیاراتی که در گروه سینما دارم با وجود همین سرفصل‌ها، تغییراتی را در محتوای دروس اعمال کرده ام‌ که در بسیاری از موارد موفق هم بوده است. این تغییرات با مشورت گرفتن از اساتید و همراهی شایسته اعضای هیات علمی و اساتید مدعو و با توجه به تغییرات تکنولوژی سینما و همچنین نیازهای دانشجویان سینما صورت گرفته‌اند. 

مدیرگروه رشته سینما دانشگاه هنر ادامه داد: با توجه به طراحی رشته‌های جدید در دانشگاه هنر و به تبع آن دانشکده سینما و تئاتر، طراحی دروس و سرفصل های دروس توسط اساتید گروه سینما با همراهی دست‌اندرکاران سینما در حال پیگیری و انجام است که امیدوارم شاهد تغییرات خوب و تاثیرگذاری باشیم.

سفلایی درباره میزان تطابق برنامه‌های علمی و آموزشی رشته سینما دانشگاه هنر با نیازها برای ورود به بدنه حرفه‌ای سینما در کشور اظهار کرد: به نظر می رسد برای تطابق بهتر برنامه های درسی، تغییراتی در شرح دروس و ورود رشته‌های جدید مورد نیاز باشد که البته در دست انجام است. از نظر فضای آموزشی، دانشکده سینما و تئاتر با کمبود جدی فضا و امکانات آموزشی روبرو است که امیدوارم در روزها و سالهای پیش رو با نگاه جامع‌تر افراد و مسئولین ذیربط و توجه سازنده به اهمیت آموزش آکادمیک رشته‌های هنری، شاهد توجه بیشتری به بخش دانشگاهی هنر و به ویژه سینما باشیم. 

این فیلم‌ساز در خصوص تامین آینده ‌شغلی فارغ‌التحصیلان که به عنوان مهم‌ترین معیار سنجش شرایط و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شناخته می‌شود، گفت: یکی از این راه‌ها ارتباط موثر با بدنه سینمای ایران از مناظر مختلف است که در سالهای گذشته و نیز اکنون در حال پیگیری و انجام بوده است. اما برای ارتبط موثر و سازنده، اینگونه ارتباطات باید شکلی جدای از ارتباطات و معرفی فردی به خود بگیرند و این مسئله نیازمند توجه سازمان‌های موثر سینمای ایران است. موردی که همیشه هم وجود داشته است اما با تغییرات افراد و سیاست ها هیچگاه شکل قانونی ثابتی به خود نگرفته و همواره در حال تغییر است.

عضو هیات علمی دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر در ادامه افزود: همچنین با توجه به ورود روزافزون افرادی بدون تحصیلات آکادمیک به بدنه سینما، نگاه تامین کننده نیازهای سینمای ایران به بخش آکادمیک هم کم رنگ تر شده است. البته فارغ‌التحصیلان سینما در سال‌های اخیر بعضا بسیار موفق عمل کرده‌اند. همین مسئله هم قابل توجه و اشاره است که البته با ورود موثر نهادهایی چون خانه سینما به تعامل با دانشکده سینما و تئاتر این مسئله رفع خواهد شد. موردی که تلاش‌هایی هم برای انجام آن صورت گرفت ولی با تعطیلی حضوری دانشگاه‌ها فعلا امکان برقراری ارتباط جدی وجود ندارد.

سفلایی در خصوص میزان و تاثیر همکاری با دانشگاه هنر، توسط نهادهایی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما که به شکل غیر مستقیم می‌توانند در تکمیل آموزش‌ها و رفع نیازهای این رشته فعال باشند، توضیح داد: این همکاری‌ها موردی هستند و بیشتر با معرفی و ارتباطات شخصی و یا در مواقعی همچون برگزاری جشنواره‌ها و معمولا به صورت محدود صورت گرفته‌اند. اکنون زمانی است که نهادهای ذیربط باید به شکل موثر به همراهی با دانشکده سینما و تئاتر به عنوان قدیمی‌ترین نهاد آکادمیک سینما در ایران بپردازند. جدای از وابستگی دانشگاه به وزارت علوم، دانشگاه هنر می‌تواند نهادی قدرتمند برای تربیت بخشی مهم از بدنه اصلی سازمان‌هایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و صنوف سینما باشد. پس در حقیقت همراهی و پشتیبانی از این نهاد، به نوعی پشتیبانی از دیگر نهادها هم می‌تواند باشد. قطعا در پیشبرد سیاست‌های فرهنگی کشور، دانشگاه هنر به عنوان بزرگترین و جامع‌ترین دانشگاه هنری کشور، نقشی موثر تر از آنچه تا کنون داشته است می تواند ایفا کند.

وی در ادامه به ارزیابی امکان ورود و تحصیل دانشجویان خارجی برای رشته سینما و میزان کیفیت خروجی این فارغ‌التحصیلان در دانشگاه هنر پرداخت و بیان کرد: در سال‌های گذشته با خروجی قابل توجهی از دانشجویان خارجی در رشته ی سینما روبرو بودیم. از طرفی دیگر دانشجویان خارجی جدای از ارتباط فرهنگی موثر با دانشجویان ایرانی، به عنوان سفرای فرهنگی سینمای ایران نیز عمل کرده‌اند. بخش عمده‌ای از آثار خوب این دانشجویان با محوریت موضوعات فرهنگی مرتبط با ایران تولید و اجرا شده است و امیدوارم با توجه به محبوبیت و سرشناس بودن سینمای ایران در بسیاری از کشورها، به خصوص کشورهای منطقه، در سالهای بعد شاهد حضور گسترده‌تر دانشجویان خارجی در دانشکده سینما و تئاتر باشیم. این مسئله قطعا سازنده خواهد بود و باعث گسترش روابط موثر فرهنگی چند جانبه می‌شود. پیشنهاد میکنم نهادهایی تاثیرگذار مانند سازمان اکو و همچنین یونسکو در این زمینه وارد عمل شوند و به جذب بیشتر دانشجویان علاقه‌مند کمک کنند.

این مدیرگروه سینما در پاسخ به پرسشی درباره مهم‌ترین مشکلات رشته سینما در دانشگاه هنر و وجود یا عدم وجود راهکارهای احتمالی برای حل آن‌ها گفت: از مهم‌ترین مشکلات می‌توان به مساله دسترسی به تجهیزات آموزشی مناسب و امکان به‌کارگیری مدرسین مختلف اشاره کرد. همچنین مسائل مربوط به تامین بودجه برای برگزاری کارگاه‌های بیشتر یکی دیگر از مشکلات ما در رشته سینما است. در سال‌های اخیر، کمبود بودجه و به تبع آن افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، تقریبا ورود تجهیزات و امکانات جدید را برای رشته‌هایی همچون سینما که بسیار روزآمد هستند غیر ممکن کرده است. به دنبال این مشکلات و با توجه به کمبود بودجه وزارت علوم و شرایط اقتصادی کشور و همچنین قوانین موجود برای پرداخت حق‌التدریس، به‌کارگیری مدرسین هم بسیار سخت تر از قبل شده است. بسیاری از مدرسان مدعو، به واسطه شور و علاقه‌ای که به دانشگاه و کوشش و پشتکار دانشجویان آن دارند، قبول می‌کنند به فعالیت خود ادامه دهند که از این بابت از آنان تشکر می‌کنم. اما در شرایط فعلی و با سخت‌تر شدن آموزش سینما، ورود تجهیزات گوناگون، توجه به شیوه‌های آموزشی جدید و همچنین پشتیبانی بهتر از مدرسین در زمینه‌های مختلف، برای بهبود بخشیدن به وضعیت آن ضروری است. این مسئله همچنین باعث ارتقای تولیدات دانشجویی نیز می شود. 

سفلایی درباره پتانسیل اقتصادی رشته سینما و تاثیر آن در چرخه اقتصادی کشور اظهار کرد: در تمامی کشورهای توسعه یافته شاهد هستیم که سینما و رسانه‌های بصری نقش مهمی در تولیدات فرهنگی کشورها دارند. در دوران و شرایط جدید، اهمیت سینما بیشتر از قبل قابل توجه است. به شخصه عقیده دارم با پشتیبانی از سینمای ایران می‌توان به کالای فرهنگی صادراتی قابل توجهی، حداقل در منطقه و در میان کشورهای همسایه، دست یافت که نقشی تاثیرگذار در چرخه اقتصادی ایران هم خواهد داشت. البته این مسئله به سیاست گذاری موثری هم نیاز دارد. قطعا رقبایی قوی برای پر کردن جای سینمای ایران در سبد فرهنگی مردم منطقه وجود دارند، پس باید در این مسیر گام‌های بلندی برداشت و سریع‌تر دست به کار شد. دانشجویان اندیشمند و آینده‌نگر سینما می‌توانند نقشی موثر و سازنده در این مسیر ایفا کنند. 

وی در پاسخ به آخرین پرسش مبنی بر اینکه در بحث پایان‌نامه‌های گروه سینما، آیا دانشجویان بیشتر به کار علمی - پژوهشی تشویق می‌شوند یا کار عملی و این پایان‌نامه‌ها تا چه حد می‌توانند جنبه کاربردی پیدا کنند، خاطر نشان کرد: پایان نامه‌های سینما هر دو بخش را شامل می‌شوند زیرا بخش نظری و عملی از هم مجزا هستند و ارائه هر دو بخش ضروری است. در سال‌های اخیر تعداد موثری پایان‌نامه در مورد سینمای ایران نگاشته شده است که اتفاقا برخی از آنها کاربردی هستند و برخی توسط نهادهایی مرتبط مورد اشاره و استفاده قرار گرفته‌اند. این موضوعات زمینه‌های مختلف سینمای ایران از منظر مضمونی، فنی و حتی اقتصادی را شامل می‌شوند. گروه سینمای دانشکده سینما و تئاتر و اساتید و دانشجویان آن، آمادگی و توان پشتیبانی پژوهشی تاثیرگذار و آینده‌نگری برای ارتقای سینمای ایران را دارند. 


انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)