میرنیوز

آموزش عالی کشور نیز نیازمند تعریف پلتفرم آموزشی واحد است

آموزش عالی کشور نیز نیازمند تعریف پلتفرم آموزشی واحد است 2021-02-21T10:41:09+03:30

به گزارش ایسنا، دکتر سعید رضا عاملی در پنجمین نشست تخصصی چهاردهمین کنفرانس ملی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی در ایران با اشاره به مباحث ارائه شده توسط سایر سخنرانان خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه تهران کرسی فرهنگ و فضای مجازی، دوفضایی شدن جهان را بر رویکرد جدیدی معطوف کرده­‌ایم که در آن جهان مجازی را ادامه جهان واقعیت تلقی می­‌کند.

وی افزود:‌ جهان مجازی در حال حاضر در سطح پنجم وب تعریف شده که با اصطلاح Extended reality یا واقعیت گسترده مطرح می ‌شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به اینکه با توسعه سریع بستر وب اکنون حوزه واقعیت یکپارچه را در بستر وب تجربه می­‌کنیم،‌ تأکید کرد:‌ این سطح از توسعه به جایگاهی می ‌رسد که تمام دارایی‌هایی جهان فیزیکی قابلیت انتقال به جهان مجازی پیدا کند به گونه‌ای که حس تفاوت میان آن دو برای بشر چندان ملموس نباشد.

وی افزود: پیشرفت فناوری در مسیری است که طی آن با ورود هولوگرام‌ها سبک جدیدی از عینیت بخشیدن به فضای مجازی و ایجاد واقعیت­‌های مجازی در حل شکل­ گیری است و سایر قابلیت‌های مجازی نیز به دنبال آن در حال پیشرفت محسوسی است. به واسطه وب تلاش شده تا قابلیت­‌هایی که در عالم واقع و از طریق دریچه چشم برای بشر محسوس و قابل درک می­‌شود، در فضای مجازی نیز بازنمایی شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: در کرسی فرهنگ و فضای مجازی تلاش بر این است که در درجه اول مقوله شناخت تقویت شود.ضعف در شناخت موجب شده که هزینه‌های ناخواسته بی شماری به وجود آمده و بهره‌‍وری را خواهد کاست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ما نزدیک به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون وب‌سایت در جهان داریم که بیش از آنکه نشان­ دهنده توسعه­ یافتگی باشد، بیشتر نشان دهنده عدم شناخت است.

وی با تأکید بر اینکه مناسب بود بستر نظام آموزشی کشور تحت یک پلتفرم واحدی قرار می‌­گرفت، یادآور شد:‌ به عنوان نمونه سامانه آموزشی شاد توانسته است تبدیل به یک پلتفرم شود چنانکه در لحظه و به طور همزمان دو میلیون و هفتصد هزار کاربر بدان متصل شده و ۱۶ میلیون کاربر عضو مرتبط دارد، ضمن آنکه توانسته محتوای کلیه کتب درسی مدارس را در بستر وب تنظیم کند و از سوی دیگر یک شبکه ارتباطی و همچنین یک شبکه رسانه‌ای آموزشی است.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر عاملی افزود: شبکه‌ای مثل شاد موجب تامین عدالت آموزشی خواهد شد و فاصله کیفیت آموزش را به دلیل سطح متفاوت معلمین کم می‌کند و بهترین کیفیت آموزشی را در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با طرح این مسأله که آموزش عالی کشور نیز نیازمند تعریف پلتفرم آموزشی واحدی است، خاطرنشان کرد: آموزش عالی در حال حاضر با حدود ۸۵ تا ۹۰ هزار هیأت علمی در رشته­‌های گوناگون علمی افراد برجسته‌ای در خود دارد که متعلق به تمامی علاقه­‌مندان به آن حوزه هستند و با تمرکز بر بستر مدیریت واحد آموزشی در فضای آموزشی عالی می ­شد قدرت علم و فناوری بالایی را به دست آورد.

وی افزود:‌ آموزش و پرورش با ایجاد این پلتفرم ظرفیت گسترده‌ای پیدا کرده است که به دنبال آن تمامی دانش‌آموزان و معلمین توانسته‌­اند با قابلیت‌های جدیدی مواجه شوند. هر چند این بستر هنوز با چالش‌هایی همچون چگونگی برگزاری امتحانات و مواردی از این قبیل همراه بوده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید مجدد روی مسأله «شناخت» خاطرنشان کرد: وقتی تلقی فرد از فضای مجازی تولید آنالوگ است در نتیجه به دنبال تولید شخص­ محور، مکان محور و نهاد محور خواهد بود، اما اگر تلقی این باشد که فضای مجازی عبارت است از ظرفیت رقومی، قابل الگوریتم شدن و در عین حال با قابل بهره‌دهی و بهره‌وری غیر مرکزی که امکان بهره وری متمایل به بی­ نهایت را فراهم می‌کند، سرمایه گذاری در این حوزه سودمند و اثر گذار تلقی می‌کند.

وی افزود: پراکنده کردن سرمایه مالی در میان مؤسسات و حالات قبیله­ گرایی که در محیط آموزش عالی کشور شیوع پیدا کرده است، موجب شده تا ظرفیت­‌های موجود پایمال شود و یک کار را به هزینه‌های متعدد انجام دهیم. در محیط آموزشی جدید باید به دنبال پلتفرم یکپارچه قدرتمندی باشیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود موثرتر استفاده کنیم.

عاملی افزود: ما در کرسی دو فضایی شدن تلاش داریم منطق ارتباطی جهان دوم به جهان اول را به خوبی الگوپردازی کنیم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به عملکرد گوگل که دارای ارزش سرمای ه­ای در حدود یک تریلیون و چهارصد میلیارد دلار است،‌ تصریح کرد: امروزه گوگل فقط بودجه تحقیق و کار (Research for Work) خود که همان تحقیق برای کار است را نزدیک به ۲۲ میلیارد دلار قرار داده است. این محیط محمل تمرکز سرمایه‌گذاری برای پیشرفت و توسعه کشور در همه قلمروها از جمله حوزه آموزش است.

وی افزود:‌ منطق استفاده از فضای مجازی صرفاً این نیست که بر روی قدرت مجازی شدن تمرکز کنیم و تلاش داشته باشیم لزوماً همه چیز مجازی شود بلکه برخی مواردی از جمله  امور مرتبط با تقویت خانواده، ارتباطات انسانی و ... بایستی در محیط جغرافیای قبلی خود باقی بماند، چنانکه امروز در همه کشورهای پیشرفته دنیا مسئله "تنهایی" در غوغاسالار زندگی شلوغ شهری یک امر جدی است به گونه‌ای که کشورهایی مثل آمریکا، ژاپن و انگلیس مجبور به تاسیس وزارت تنهایی شده اند.

دکتر عاملی ادامه داد: تنهایی‌های ناشی از ظهور خانواده‌های طلاق، خانواده‌های تک سرپرست، کهنسالان، جوانان جدا شده از خانواده خصوصاً در گروه سنی به اصطلاح ضد که خارج از هنجار ارزشی گذشته زندگی می‌کنند و در سنین ۱۸ تا ۲۲ سال قرار دارند. در شرایطی که ما با پدیده نگران کننده مسئله آفرین تنهایی مواجه هستیم نیازمند تقویت نظام ارتباطی در درون خانواده و نظام خویشاوندی هستیم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: در این مسیر تشویق به فرزند آوری و حتی بازگشت به نظام خانواده گسترده اهمیت جدی دارد. تنهایی در یک سطحی تبدیل به یک بیماری ذهنی و شناختی می‌شود که جزء پدیده‌های جدید ناشی از ارتباطات از راه دور مثل خرید الکترونیک، آموزش الکترونیک و الکترونیک شده همه مسیر زندگی است. خوب چه امری باید هوشمندی سازی شود و الکترونیک شود و چه اموری لازم نیست؟ این یک سئوال در درجه اول فرهنگی و در درجه بعدی اقتصادی و البته سئوال مبتنی بر تامین عدالت اجتماعی است.

دکتر عاملی ادامه داد:‌ یکی از اولویت­ های مهم در تحول آموزش این است که از آموزش مخاطب محور به آموزش کاربر محور منتقل شویم که طی آن کاربر از یک تولید کننده صرف تبدیل به یک کنشگر فعال شده است که با همکاری خود در فرآیند آموزش یاد می­ گیرد.

وی افزود: در نگاه به بستر فضای مجازی باید بر رویکرد دو فضایی تأکید داشت و توجه کرد که نگاه تک بعدی به فضای مجازی و تلاش برای آنکه همه چیز را به فضای مجازی متصل کنیم دچار اشکال خواهد شد و در این میان عنصر بسیار مهم توجه به بحث کیفیت زندگی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:‌ در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع در دستور کار قرار دارد تا برای هر یک از حوزه­‌های آموزش عالی، ‌وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان یک پلتفرم اختصاصی تعبیه کنیم که اجتماع آنها برای ایجاد یک شهر علم در بستر مجازی مفید واقع خواهد شد.

وی افزود:‌ نباید فراموش کرد که محیط مجازی یک معماری سه عنصری است که عنصر موژولاریتی (modularity) آن ظرفیت شبکه‌­ای بودن را فراهم می­‌کند، عنصر لایه‌­ای بودن (Layered) آن نظم طبقه‌بندی را در فضای مجازی به وجود می‌­آورد و عنصر یکپارچه بودن (Integrated) که عناصر را به صورت معنادار کنار هم قرار می‌دهد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)