میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، اکرم پوربخت، از کم شنوایی به عنوان چهارمین عامل ایجاد ناتوانی در جهان نام برد و گفت: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۰، بیش از ۵ درصد جمعیت جهان کم شنوا و ناشنوا هستند.
وی با عنوان این مطلب که کم شنوایی انواع مختلف و متنوعی دارد، افزود: برای کم شنوایی درمان دارویی وجود ندارد و تنها راهکار موجود، درمان غیردارویی از طریق توانبخشی و تجویز و فیتینگ سمعک و وسایل کمک شنوایی و ارتباطی است.
پوربخت ادامه داد: شنوایی شناس کسی است که تحصیلات دانشگاهی را آموزش دیده تا شنوایی و مشکلات ناشی از کم شنوایی را ارزیابی کرده و برقراری ارتباط افراد کم شنوا را بر اساس گایدلاین های موجود بهبود بخشیده و در نتیجه کیفیت زندگی این افراد را بالا ببرد.
مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: این مهم در همه ردههای سنی از نوزادان، خردسالان، کودکان و نوجوانان سنین مدرسه، کودکان دارای معلولیت های چندگانه، بزرگسالان و سالمندان ملاحظات خاص خود را داشته و شنوایی شناس پس از آموزش مکفی در مباحث نظری و عملی مربوطه، مهارتهای لازم را کسب و با بهرهگیری از روشهای رایج، روز آمد و نوین بر آمده از تلفیق آموزش و پیشرفتهای فن آوری، با ارائه خدمات به موقع و مناسب به اتخاذ تدابیر مناسب مبادرت می ورزد.
وی افزود: رشته شنوایی شناسی از دهه ۵۰ در ایران تأسیس شده و در حال حاضر در ۱۲ دانشگاه علوم پزشکی دانشجو تربیت میشود و تاکنون بیش از ۳۰۰۰ دانش آموخته داشته است.
پوربخت اظهار داشت: به کار گیری سیستمهای تقویت صوت و بهبود عملکرد شنوایی نظیر انواع سمعک و دیگر وسایل کمک شنوایی حیطهای انحصاری و کاملاً متعلق به این رشته ایجاد نموده است. کسب این مهارت از طریق کوریکولوم آموزشی دانشگاهها حاصل میشود که بخش عمدهای از آن به مباحث تخصصی سمعک و پیش زمینههای ورود شنوایی شناس به این حیطه بالینی از طریق ارتقا دانش در حوزههای آناتومی و فیزیولوژی، فیزیک صوت، اکوستیک و سایکو اکوستیک، الکترونیک و کالیبراسیون تجهیزات شنوایی و نیز زبان شناسی، اختلالات زبان و گفتار، اختلالات شنوایی و تعادل، روان شناسی اختصاص داده شده است.
دبیر بورد شنوایی شناسی کشور تاکید کرد: شنوایی شناس کسی است که پدیده ناشنوایی / کم شنوایی و پیامدها و ملاحظات آن را در ردههای سنی مختلف به خوبی میشناسد.
وی با اعلام اینکه ۷ درصد از جمعیت کم شنوا / ناشنوای جهان کودک هستند که جمعیتی حدود ۳۴ میلیون نفر را تشکیل میدهند، گفت: شنوایی شناس با درک کامل اهمیت سیستم شنوایی به عنوان اصلی ترین کانال رشد و تکامل زبان و گفتار از طریق مداخله به هنگام و درمان شنوایی شناسانه دقیق از بروز اختلالات عاطفی، هیجانی و روانی-اجتماعی آتی این کودکان پیشگیری کرده و کیفیت زندگی آنها را بالا میبرد.
پوربخت با اشاره به اینکه مراحل تجویز و تنظیم سمعک در رده سنی کودکان حساسیتهای خاص خود را داشته و باید بدون تأخیر و توسط متخصص مربوطه صورت پذیرد، ادامه داد: ۹۳ درصد جمعیت کم شنوا / ناشنوای دنیا، بزرگسال و سالمند هستند که با توجه به روند افزایشی متوسط سن جمعیت از چالشهای بزرگ کشور ما خواهد بود. بنابراین شناسایی به موقع کم شنوایی و مدیریت آن با ارائه به موقع خدمات توانبخشی شنوایی اهمیت به سزایی دارد، به ویژه آنکه در مورد سالمندان در نظر گرفتن مسائل شناختی و دمانس در کنار مسائل تخصصی شنوایی شناسانه نیز دارای اهمیت است.
مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران، افزود: در سایر موارد خاص مانند افراد چند معلولیتی، نوروپاتی شنوایی، کم شنواییهای اندک و ملایم، اختلالات پردازشی شنوایی و…، نیز شنوایی شناس با تمهیدات کاملاً تخصصی مشکلات کار بر سمعک را مدیریت مینماید.
وی گفت: امیدواریم شنوایی شناس در تمامی جایگاههای شغلی پیش بینی شده به ارائه خدمات تخصصی خود به آحاد مردم نیازمند بپردازد تا بتواند خدمت توانبخشی شنوایی را از بدو تولد تا سالمندی جهت پیشگیری از آسیبهای ناشی از کم شنوایی / ناشنوایی ارائه نماید.
پوربخت با اشاره به جایگاه متخصصین شنوایی شناسی در نظام سلامت، افزود: با رجوع به منابع معتبر بین المللی در بسیاری از کشورها از جمله کانادا، استرالیا، انگلستان، آمریکا و هند، نقش انحصاری شنوایی شناس در فرایند تجویز سمعک شناخته شده است. بورد تخصصی شنوایی شناسی نیز با استناد به گایدلاین های بین المللی و ارائه منابع و مستندات مربوطه به وزارت بهداشت، مطابق با کوریکولوم آموزشی مصوب، این قابلیت را در اختیار شنوایی شناس میداند.
وی ادامه داد: در واقع شنوایی شناس در نقش درمان توانبخشی تمامی خدمات درمان توانبخشی شامل تهیه قالب اولیه، ثانویه از گوش و تعیین تعدیلات اکوستیکی، انتخاب، ارائه، ارزیابی، تجویز، و فیتینگ انواع سمعکهای آنالوگ و دیجیتال و دیگر وسایل کمک شنوایی و ارتباطی و پایش دورهای عملکرد آنها و مشاوره شنوایی شناسی لازم را ارائه مینماید.
پوربخت افزود: بورد تخصصی در مقابل سرمایه بزرگ انسانی که عمر خود را صرف آموزش و کسب مهارتهای بالینی در دانشگاهها نموده اند، احساس مسئولیت کرده و قاطعانه فرایند تجویز سمعک را حق انحصاری دانش آموختگان شنوایی شناسی میداند.
دبیر بورد شنوایی شناسی کشور تاکید کرد: از مسئولین و سیاست گزاران نظام سلامت میخواهیم با درک مشکلات افراد کم شنوا / ناشنوا و همکاران شنوایی شناس به ویژه در همه گیری کووید ۱۹، تصمیم گیری کنند و دست تمام افرادی را که خواسته یا ناخواسته در جهت حذف شنوایی شناس از چرخه تجویز سمعک تلاش میکنند، کوتاه نماید.
منبع : خبرگزاری مهر
اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
آتشسوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی میشود!
استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام میکند
زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
نشست چالشهای زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار میشود
چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفهای داشته باشد
هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار میشود
دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعدههای سالم
وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی میشود
ایران دارای قویترین نظام سلامت در منطقه است
ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا