میرنیوز

ارزیابی عملکرد هلند در فرآیند دیجیتال‌سازی/ آموزش بهداشت فناوری اطلاعات به کودکان

ارزیابی عملکرد هلند در فرآیند دیجیتال‌سازی/ آموزش بهداشت فناوری اطلاعات به کودکان 2020-12-26T12:29:57+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، به عقیده بسیاری از کارشناسان، دولت هلند، علیرغم اهداف بلندپروازانه‌ای که طی سال‌های اخیر در زمینه دیجیتال‌سازی زیرساخت‌های این کشور اعلام کرده است، عملکرد ضعیفی در این حوزه داشته است. گروه مطالعات اقتصادی پژوهشگاه فضای مجازی به بررسی نظرات مطرح شده در این مورد پرداخته است.

اگر چه دولت هلند ادعا می‌کند که دارای اهداف بلندپروازانه‌ایی برای دیجیتالی‌سازی است، ائتلافی از سازمان‌ها به نمایندگی از ۹ بخش اعلام کرده‌اند که این دولت هنوز آمادگی کافی برای کنترل و انجام سرمایه‌گذاری‌های مناسب در این زمینه ندارد.

بحران بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ ثابت کرد که کشور هلند باید تمرکز بیشتری روی تقویت اقتصاد دیجتال داشته باشد. در حالیکه توسعه و سرمایه‌گذاری برای تقویت زیرساخت‌های کشور وظیفه اصلی دولت است اما مسئولیت تسهیل تحقق اهداف دیجیتالی‌سازی و شکل‌گیری یک اقتصاد مقاوم در آینده بیشتر بر دوش بخش خصوصی و چند صد شرکت کوچک و متوسط عمدتا هلندی است.

با اینکه خسارات اقتصادی ناشی از ویروس کرونا در کشور هلند به دلیل زیر ساخت‌های دیجیتالی قوی، در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی نسبتا کمتربوده است اما هنوز سیاست‌گذاری‌های دولت در زمینه بودجه‌بندی به منظور تحقق اهداف، با انسجام کامل انجام نگرفته است.

پترااولدونگرم مدیر سازمان سایبرویلیگ نماینده شرکت‌های امنیتی در هلند است. این سازمان چند ماه قبل از اینکه دولت برنامه‌های خود را در زمینه دیجیتالی‌سازی ارائه دهد، یک سند چشم‌انداز آماده کرد و با احزاب سیاسی به اشتراک گذاشت اما طبق گفته‌های اولدنگرم تاکنون اقدامات بسیار اندکی در رابطه با اهداف این سند چشم‌انداز در سیاست‌گذاری‌های دولت منعکس و به مرحله اجرا درآمده است. وی اضافه کرد دولت با وجود آنکه دیجیتالی‌سازی عضو جدانشدنی از زندگی ما است، به اندازه کافی به آن اهمیت نمی‌دهد.

دولت اخیرا یک کمیته دائمی پارلمان در امور مربوط به دیجیتال تشکیل داده است که این اقدام از جمله معدود اقدامات مثبت و روبه‌جلویی بوده است که توسط دولت انجام گرفته است.

اولدنگرم گفت: انسجام سیاست‌های دولت در زمینه دیجیتالی‌سازی از اهمیت زیادی برخوردار است اما در حال حاضر تنها تعداد کمی از افراد در احزاب سیاسی به این موضوع اهمیت می‌هند و حتی برخی از آنها بعد از انتخابات سیاسی و به قدرت رسیدن این موضوع را کاملا نادیده می‌گیرند.

سیاست‌گذاری در زمینه دیجیتال یک ضرورت است

امنیت سایبری یکی از عناصر مهم دیجیتالی‌سازی در هلند است. کار در خانه یا دورکاری میلیون‌ها هلندی، خطرات امنیتی قابل‌توجهی را برای سرقت داده‌ها و اطلاعات سازمان‌ها به همراه دارد. این خطرات امنیتی با توجه به مطالعات سالیانه امنیت سایبری که توسط وزارت امور اقتصادی انجام می‌شود امری کاملا اجتناب‌ناپذیر و قابل‌پیش‌بینی است. بنابراین توجه به این موضوع یک ضرورت حیاتی است.

اولدنگرم گفت: «کاهش اثرات منفی دیجیتالی‌سازی همواره به عنوان یک چالش اساسی و رایج که نیاز به نقش فعال دولت و احزاب دارد، مورد توجه بوده است. در واقع با کاهش این جنبه‌های منفی و برقرای امنیت سایبری می‌توان حتی در شرایط سخت بیماری همه‌گیر نیز به رشد اقتصادی لازم دست یافت.»

ویروس‌شناسان و ایمونولوژیست‌ها سالهاست که نسبت به شیوع بیماری‌های همه‌گیر هشدار می‌دهند. اما به غیر از آنفولانزای خوکی و همچنین سارس و مرس، هیچ ویروسی واقعا نتوانسته است در جهان اختلال چندانی ایجاد کند تا اینکه ویروس کووید ۱۹ در ابتدای سال ظاهر شد. در اوایل خیلی از کشورها تصور می‌کردند این بیماری فقط چین را درگیر می‌کند اما ناگهان به تمام دنیا و از جمله کشور هلند نیز سرایت پیدا کرد. اکنون تمام تلاش دولت هلند بر این است که شیوع این بیماری را محدود کند. به گفته اولدونگرم ممکن است در هر جای جهان حوادثی رخ دهد، اما اقدامات اساسی و معنی‌دار فقط در صورت بحران انجام می‌شود.

اگرچه دولت هلند در سال‌های اخیر گزارش‌ها، استراتژی‌ها و نقشه‌های مختلف امنیتی را درجهت ارتقاء امنیت فضای سایبری منتشر کرده است، اما اینها تنها بخشی از مشکل را برطرف می‌کند. همکاری بین بخش‌های مختلف نیز برای رفع موانع و استفاده بهتر از فرصت‌های ارائه شده امری لازم و ضروری است.

وی اضافه کرد: «فضای سایبری نیز باید همانند برنامه ملی دلتا تحت نظارت کامل دولت قرار گیرد.»

اولدنگرم گفت: «فناوری و تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است. بنابراین لازم است علاوه بر مدیریت مرکزی، یک تیم مدیریت سایبری نیز برای مواقع بحران‌های امنیتی تشکیل شود. این تیم می‌تواند در صورت وقوع یک حادثه بزرگ از طریق تعامل زیادی که با آحاد جامعه دارد به دولت مشاوره دهد.»

به گفته وی، «هلند دارای یک مرکز ملی امنیت سایبری است که بیشتر بر بخش‌های حیاتی تمرکز و نظارت دارد در حالیکه بسیاری از جنبه‌های امنیت سایبری مربوط به سازمان‌هایی است که به بخش‌های حیاتی تعلق ندارند اما باید تحت نظارت قرار گیرند. »

وی افزود: « این باعث تعجب است که یک نهاد دولتی در صورت بروز حادثه فقط دانش خود را با بخش منتخبی از سازمان‌ها و موسسات حیاتی که تنها ۱۵۰ موسسه هستند به اشتراک بگذارد. این نهاد دولتی باید ارتباط گسترده‌تری با سایر بخش‌ها برقرار کند تا بتواند در زمان‌های بحران به طور مشترک تصمیمات عاقلانه‌ایی بگیرد.»

امنیت در آموزش و پرورش

اولدنگرم گفت: «آموزش در زمینه امنیت سایبری باید از دوران ابتدایی در مدارس آغاز شود. دانش آموزان دبستانی در هلند هیچ درسی در این زمینه ندارند. »

وی گفت: « نه‌تنها آموزش کافی متخصصان امنیت سایبری بسیار مهم است، بلکه آماده‌سازی جوانان هلندی به‌طور عملی برای ورود به آینده دیجیتال نیز کاملا امری ضروری است. این موضوع نیاز به یک رویکرد طولانی‌مدت دارد و فقط مربوط به یادگیری مهارت‌های دیجیتالی نیست بلکه شامل آموزش در زمینه نحوه برخورد یک فرد با موضوع امنیت و حریم خصوصی نیز می‌شود. در واقع این موضوع باید به عنوان بهداشت فناوری اطلاعات به کودکان آموزش داده شود.»

وی معتقد است که « کمبود آموزش‌های لازم در این زمینه مشکلی نیست که به سرعت قابل حل باشد. حل این مشکل نیز باید توسط دولت انجام شود. دولت باید برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های لازم را برای این امر مهم ترسیم کند.»

اولدنگرم بیان کرد: « بحران بیماری همه‌گیر مشکلات زیادی ایجاد کرده و در حال حاضر هزینه‌های زیادی صرف مبارزه با این مشکلات شده است. این هزینه‌ها باید از جایی تامین شود بنابراین ما طی چند سال آینده بحث‌های زیادی در مورد هزینه‌های صرف شده و صرفه جویی در هزینه خواهیم داشت. در واقع زمانی که در مورد موضوع دیجیتالی‌سازی به بحث چگونگی هزینه کردن جایگاه برجسته‌ایی داده نمی‌شود این نگران‌کننده است.»

وی گفت: « اداره کشور هلند کاملا به سیستم‌های دیجیتالی وابسته است و فناوری و ارتباطات در قلب همه بخش‌ها قرار دارد و این موضوع باید مد نظر دولت قرار بگیرد.»

عدم دانش و آگاهی

اگرچه چندین سال پیش، دیجیتالی‌سازی و امنیت سایبری جزء برنامه‌های اساسی دولت هلند نبود، اما اکنون خوشبختانه این موضوع اهمیت زیادی پیدا کرده و وارد برنامه‌های دولت شده است. با این وجود هنوز کمبودهایی در زمینه انسجام، کنترل مرکزی و بیش از همه دانش وجود دارد.

اولدنگرم گفت: «ما سالهاست که داریم روی چگونگی انعطاف‌پذیری دیجیتالی هلند در آینده کار می کنیم و دولت هم قبلا اقدامات زیادی در این زمینه انجام داده است اما بررسی عملکرد استراتژی فعلی نیز بسیار مهم است و نباید از آن غافل شد.»

وی اضافه کرد: «دولت چند سال پیش مشخص کرد که کدام سازمان‌ها و موسسات به بخش حیاتی هلند تعلق دارند اما تعداد این سازمان‌ها با توجه به تغییراتی که در جهان در حال انجام است، به‌طور قطع رو به افزایش است. به عنوان مثال سازمان‌هایی مثل بهداشت و درمان و خرده‌فروشی که جزء بخش‌های حیاتی نبودند در بحران فعلی کرونا بسیار پر اهمیت جلوه کردند. بنابراین سازمان‌هایی از این دست نیز می‌توانند در شرایط خاص حیاتی تلقی شوند. به عقیده اولدونگرم مرکز ملی امنیت سایبری هلند بهتر است علاوه بر به اشتراک گذاشتن اطلاعات با بخش‌های حیاتی، با سایر سازمان‌هایی که در زمینه امنیت از بلوغ کافی برخوردار هستند نیز اطلاعات را مبادله کند.»

با وجود اینکه در سال‌های اخیر دیجیتالی‌سازی با شتاب زیادی در حال انجام است، اما دانش سیاسی در این زمینه کافی نیست.

مهمترین تقاضای اولدونگرم به نمایندگی از کل بخش‌ها این است که یک کنترل مرکزی و انسجام در رابطه با این موضوع ایجاد شود. بدین‌صورت که هر حزب سیاسی باید کسی را که تجربه زیادی در این زمینه دارد و به وظایف خود متعهد است به عنوان رهبر انتخاب کند. علاوه بر این کلیه سیاستمداران نیز باید از دانش و تخصص کافی برخوردار باشند.

اولدونگرم گفت: «ما به عنوان سازمان‌های امنیتی بسیار مشتاق هستیم در سرکوب حوادث و پیشگیری از بحران ها سهیم باشیم و در نتیجه مقاومت کشور هلند را افزایش دهیم.»

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)