میرنیوز
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام دکتر سعیدرضا عاملی، در «بیست و دومین کنگره سراسری همکاریهای دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی»، که به صورت حضوری و مجازی در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، حول چهار محور به سخنرانی پرداخت و در محور اول پیرامون تحولات حوزه صنعت و علم اظهار داشت: با ظهور فناوریهای نو و شکلگیری فناوریهای بالا، با پیچیدگی و تغییر در الگووارههای علم و صنعت مواجه شدیم. با انتقال از فناوریهای شیئی و صنعت فیزیکی به صنعت و فناوریهای رقومی، اساس روشها و کارکردهای هم علم و دانش و هم صنعت تغییر میکند.
وی در ادامه محور نخست سخنان خود افزود: اگر بپیذیرم که فناوریها تغییرات بنیادین کردند، باید گفت گرچه دانش منشأ این تغییرات بوده است، ولی دانشگاه و مراکز علمی ما به تناسب این تغییرات، تحول پیدا نکردند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با توضیح شرایطی که از رابطه صنعت با دانشگاه صحبت میشود، اظهار داشت: خوشبختانه در ایران به صورت همزمان به سراغ علوم شناختی، هوش مصنوعی، نانوفناوری و زیستفناوری رفتهایم؛ گرچه این زمینهها در دانشگاه هست، ولی راه نرفته زیادی نیز در دانشگاه وجود دارد. رشتههای جدید امروز باید به صورت انفجاری در دانشگاه به وجود بیاید، یعنی در دانشگاه هم باید شاهد این تغییر و تحولات باشیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محور دوم سخنان درباره وضعیت موجود «تحقیق و توسعه»، با اشاره به آمارهایی از سهم تحقیق و توسعه دیگر کشورها از تولید ناخالص داخلی، گفت: وقتی وضعیت کشورمان را با دنیا در این حوزه مقایسه میکنیم، خیلی نباید خوشحال باشیم و باید فاصلههایمان را پر کنیم.
وی با تأکید بر اینکه تحقیقی که منشأ پیشرفت و توسعه نشود، قطعاً دوام ندارد، افزود: بخش صنعت هم میخواهد هزینههای تمامشدهاش را کم کند و هم سودش را افزایش دهد، بنابراین علاقهای به تخصیص هزینه زیاد برای تحقیق و توسعه ندارد. اگرچه بررسیها نشان میدهد برخی شرکتهای مهم داخل ایران به سمت اختصاص ۴ درصد منابعشان به تحقیق و توسعه رفتهاند.
استاد دانشگاه تهران در ادامه گفت: وقتی به تجربه کشورهای دیگر توجه میکنیم یکی از اموری که باعث استفاده بهینه از دانشگاه میشود، رشتهها و تخصصهایی است که اساساً امکان حرکت بدون تحقیق و توسعه را ندارند. ۵۰ درصد تمایلات برای تحقیق و توسعه روی رشتهها و صنایع داروسازی، پتروشیمی و نفتی است، بنابراین نوع و جنس صنعت هم متعین است در اینکه از چه میزان تحقیق و توسعه استفاده شود.
دکتر عاملی در سومین محور سخنان خود به ماهیت بینرشتهای پدیدههای جدید پرداخت و بیان کرد: اگر به حوزههای بینرشتهای توجه نکنیم، نمیتوانیم رابطه دانشگاه و صنعت را به صورت مؤثر تأمین کنیم. امروز صنعت، بازار و جامعه ما نمیخواهد فقط یک مسأله برایش حل شود. اساساً مفهوم پیشرفت و توسعه پایدار، مؤلفهای است که به عوامل متعددی چون سلامت محیطزیست، سلامت انسان و کاهش تخریب محیطزیست توجه میکند.
وی در ادامه این محور به نقدهای جدی به مسأله توسعه پایدار پرداخت و افزود: نقدهای جدی به مؤلفههای توسعه پایدار از منظر دینی وجود دارد که مؤلفههای مهمی نادیده گرفته شده است و جامعیت لازم را ندارد، از جمله مسأله رشد و تعالی انسان مؤلفههای بهینهای در توسعه پایدار ندارد. به همه چیز توجه میشود و درست میشود اما انسان دچار از خود بیگانگی میشود.
حجت الاسلام عاملی با بیان ضرورت بینرشتهای شدن دانشهای مرتبط با بازار و صنعت، گفت: متأسفانه سازوکار مشخصی برای بینرشتهایها نداریم؛ لذا سازوکاری برای دانشهای ترکیبی میخواهیم. امروز هم در روش، بینرشتهای شدیم و هم در دانشهای جدید بینرشتهای شدیم ولی سازوکارهای لازم را برای این امر ایجاد نکردیم.
وی با اشاره به مسأله همکاریهای گروهی در دانشگاهها تأکید کرد: یک رکن مهم توجه به دانشهای بینرشتهای است که دانشگاههای ما بتوانند به صورت همکاری چنددانشگاهی، چنددانشکدهای و چندگروهی فعالیت کنند. در نظام آموزش عالی ما یک مسأله واقعی ضعف در همکاریهای دانشگاهی حتی بینگروهی است. نیازمند تقویت همکاری، کار گروهی و کار جمعی هستیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان سخنان خود و در چهارمین محور مطرحشده به جامعهگرایی پرداخت و گفت: شروع جامعهگرایی از نظام آموزش پیش از دبستان است. باید قبل از دبستان جامعهگرایی را در کودک تقویت کنیم و سپس در دبستان و دبیرستان تبدیل به رابطه واقعیتری با بازار و جامعه کنیم تا در دانشگاه بتواند ارتباط با صنعت و جامعه را برقرار کند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وی در پایان ضمن امیدواری برای کنگره در جهت فراهمآوری زمینههای عملی و نظری اثرگذاری در رابطه دانشگاه، جامعه و صنعت، چهار سیاست برای تقویت این ارتباط را تأثیر منابع تحقیق و توسعه صنایع در رتبهبندی آنها و همچنین اعمال معافیتهای مالیاتی، تأثیر میزان اعتبار جذبشده در رتبهبندی دانشگاهها به خصوص در رتبهبندی ملّی آنها، و در نهایت تقویت مسؤلیت اجتماعی دانشگاه نسبت به محیط خود، پیشنهاد کرد.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
نمایه شدن ۲۷ مجله دانشگاه تهران در پایگاه بینالمللی «ابسکو»
آغاز به کار کمیسیون ویژه نخبگان هنری بنیاد ملی نخبگان
نقش استارتآپها در توسعه اقتصاد مردمی
توسعه همکاری دانشگاه امیرکبیر با شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی
سرپرست موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی منصوب شد
رشد ۱۵۰ رتبهای دانشگاه شریف در رتبهبندی موضوعی کیو اس ۲۰۲۵
استمرار فعالیت صدای مشاور دانشجو در ایام نوروز
سرپرست دانشگاههای یاسوج و شهرکرد منصوب شدند
نماینده داروسازان چه نکاتی را در محضر رهبر انقلاب مطرح کرد؟
ارسال نامه درخواست اصلاح تعرفه خدمات دارویی به وزیر بهداشت
حوادث مرتبط با چهارشنبهسوری ۱۴۰۳؛ ۳۸۸ مصدوم و ۶ فوتی
ضوابط بودجه وزارت بهداشت در ۱۴۰۴ ابلاغ شد
همکاری مشترک برای توسعه باتریهای گرافن-آلومینیوم یون
برترینهای جشنواره کانونهای علمی طلاب مشخص شدند
جلوگیری از چاقی با مسدود کردن یک آنزیم کلیدی در روده
بهترین دانشگاههای ایران در رشتههای مهندسی و پزشکی معرفی شدند
۲ واکسن جدید علیه بیماریهای خطرناک کودکان
طب سوزنی به بهبود کدام بیماریها کمک میکند؟
افزایش فهرستگان کتابخانههای دانشگاهی به یک میلیون و ۵۰۰ هزار عنوان
مراکز برگزاری آزمون زبان msrt معرفی شدند
نامه وزارت بهداشت به وزارت خارجه برای یک دعوت
مسیر پیادهروی هوشمند در پارک عباسآباد راهاندازی میشود
هوش مصنوعی جی پی اس را هم منسوخ میکند
فعالیت سامانههای ایرانداک تا پایان سال متوقف شد
جوانسازی پوست با مکملها؛ حقیقت یا تبلیغات؟
نحوه دریافت معافیت تحصیلی دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج اعلام شد
ایجاد مسیر پیادهروی هوشمند در پارک عباسآباد
افزایش ۳۰۰ درصدی منابع تغذیه دانشجویی در سال جدید
داروهایی که بعد از مصرف روی رانندگی تاثیر میگذارد
رئیسزاده: به اجرای برنامه پزشکی خانواده خوشبین نیستم