میرنیوز

آمار بازگشت قطعی نخبگان به کشور/ ۸ هزار محقق با داخل همکاری دارند

آمار بازگشت قطعی نخبگان به کشور/ ۸ هزار محقق با داخل همکاری دارند 2020-07-19T08:10:28+04:30

سید علی حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مهاجرت برای کسب دانش برتر، امری منفی نیست، اما عدم بازگشت و یا قطع ارتباط اثر بخش با وطن و از دست دادن سرمایه‌های انسانی مسئله‌ای است که ذهن اغلب مسئولین و مدیران کشور با آن درگیر است.

وی افزود: امروزه با روند رو به رشد جهانی شدن، مهاجرت نیروهای متخصص از کشوری به کشور دیگر امری طبیعی و اجتناب ناپذیر شده است. کشور ما نیز متاثر از این روند بوده به گونه ای که در حال حاضر محققان و متخصصان ایرانی توانمندی در خارج از ایران زندگی می کنند؛ این گروه به دلیل پیوند احساسی با وطنشان، تواناییهای زیادی برای مشارکت در توسعه کشور دارند.

معاون روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی دولت در راستای جذب این افراد، کاهش ریسک حضور آنها در کشور از طریق تامین نیازهای مادی و معنوی آنها در بدو ورود به کشور و یا دوره تصمیم گیری است، بیان کرد: دولت می‌بایست برنامه‌های ویژه‌ای را برای جذب این افراد که تمایل دارند یک دوره ۶ تا ۱۲ ماه را با هدف انتقال دانش و تجربه در کشور حضور داشته‌ باشند، در نظر بگیرد همچنین برای افراد خاص که مشمول خدمت سربازی نیز هستند با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و بنیاد ملی نخبگان تمهیداتی جهت انجام پروژه تخصصی جایگزین خدمت دیده شده است. 

حسینی خاطر نشان کرد: برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور از اسفند ماه سال ۱۳۹۳ با هدف ایجاد ساز و کاری جهت بهره‌مندی از دانش و تجارب ارزشمند محققان و متخصصان ایرانی خارج از کشور در قالب برنامه‌هایی همچون پسادکتری، فرصت مطالعاتی، اساتید مدعو و معین، تاسیس شرکت فناور و برگزاری سخنرانی و کارگاه تخصصی، پروژه تخصصی جایگزین خدمت سربازی با تاکید بر مدل چرخش مغزها طراحی و اجرایی شده است.

وی عنوان کرد: مخاطبان این طرح شامل دانش آموختگان دوره دکتری از یکی از ۲۰۰ دانشگاه‌ برتر دنیا، اساتید یکی از ۲۰۰ دانشگاه‌ برتر دنیا و متخصصان و کارآفرینان فعال در یکی از موسسات شاخص علمی و فناوری یا شرکتهای دانش بنیان خارجی هستند. 

حسینی با تاکید بر اینکه تجربه موفق برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در شکل‏ گیری زیرساختی مناسب و سریع جهت استفاده از ظرفیت و توان علمی و فناوری متخصصان ایرانی در حوزه‌های مختلف تخصصی تاثیر بسزایی داشته است، بیان کرد: این برنامه منجر به مشارکت بیش از ۸ هزار نفر از متخصصان و محققان ایرانی خارج از کشور شده است.

آمار بازگشت به کشور قطعی نخبگان ایرانی

وی با اشاره به تعداد قطعی بازگشتی های این متخصصان و کارآفرینان طی شروع برنامه همکاری با آنها گفت: بیش از ۱۵۰۰ نفر از محققان و متخصصان ایرانی دانشگاه‌های برتر دنیا که بیشتر از کشورهای امریکا، کانادا و کشورهای اروپایی هستند به صورت قطعی به کشور بازگشته اند.

به گفته معاون روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی و فناوری، این هزار و ۵۰۰ نفر هم‌اکنون به کشور بازگشته‌اند که ۱۹ درصد آنها فارغ‌التحصیل ۲۰ دانشگاه برتر دنیا همچون ام‌آی‌تی، استنفورد، کمبریج، هاروارد، برکلی، ایلینوی، امپریال کالج، پرینستون، میشیگان، ملی سنگاپور، ای پی اف ال سوئیس و ... هستند.

جذب۴۰۰ متخصص غیر مقیم در دانشگاههای کشور

حسینی با بیان اینکه ۷۹ درصد این تعداد از متخصصان و کارآفرینان که قطعی برگشته اند تجربه زندگی بیش از ۵ سال را در خارج از ایران داشته‌اند گفت: در قالب این برنامه تاکنون بیش از ۴۰۰ نفر از بهترین فارغ التحصیلان ایرانی خارج از کشور جذب دانشگاه ها و موسسات علمی شده اند.

وی با اشاره به اینکه برخی از متخصصان غیر مقیم که اکنون بازگشته اند پروژه های فناورانه ای تعریف کرده  اند، بیان کرد: اکنون بیش از ۹۰۰ پروژه پسادکتری توسط این افراد تعریف شده است.

معاون مرکز تعاملات بین الملل معاونت علمی گفت: تاکنون بیش از ۱۳۰ شرکت دانش بنیان توسط این متخصصان و کارآفرینان راه اندازی شده است؛ این شرکتها بیشتر در حوزه های فناوری اطلاعات، بیوتکنولوژی، سلولهای بنیادی، نانو . ... تاسیس شده اند.

 وی با بیان اینکه از این تعداد قطعی ۴۰۰ نفر جذب هیئت علمی شده اند و ۱۴۰ استارت آپ نیز توسط این افراد راه اندازی شده است؛ همچنین البته که طی این مدت زمان، بیش از ۲۰۰۰ سخنرانی و کارگاه تخصصی توسط متخصصان ایرانی برگزار شده است.

احساس مسئولیت در نخبگان ایرانی

حسینی در ادامه با اشاره به هدف برنامه همکاری ایرانیان مقیم خارج گفت: نکته مهم در این برنامه، فراهم آوردن شرایط تردد متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور، افزایش میزان تعهد آنها در هر بار حضور خود در کشور جهت مشارکت در فعالیت های مرتبط با حوزه علم و فناوری بوده که در این برنامه مد نظر قرار گرفته شده؛ البته که هدف ما ایجاد وابستگی و احساس مسئولیت در نخبگان ایرانی نسبت به کشور است که می‌بایست مرحله به مرحله و با القای حس تاثیرگزار بودن ایشان در حوزه تخصصی خود  ایجاد شود.

معاون روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی و فناوری گفت: ضمن اینکه حضور موفق هر یک از این افراد در کشور باعث می‌شود تا بعد از بازگشت به کشور، به‌عنوان یک مبلغ طیف وسیعی از همتایان ایرانی خود را بصورت دهان به دهان تشویق به تردد و حضور در کشور کنند. 

چالش بازگشت فارغ التحصیلان به کشور

وی خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین موانع در بازگشت متخصصین و دانشمندان ایرانی غیرمقیم که از دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر و سطح بالای خارجی فارغ‌التحصیل می‌شوند، عدم وجود فضای شفاف جهت اشتغال در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری است.

حسینی ادامه داد: به‌علاوه فارغ‌التحصیلان دکترای ایرانی دانشگاه‌های برتر دنیا که تمایل به‌ بازگشت به کشور را دارند، مدت زمان طولانی را می‌بایست صرف تایید مدرک تحصیلی و نیز بررسی و شناسایی مراکز و مؤسسات علمی و فناوری حوزه تخصصی خود جهت شروع به‌کار کنند؛ همچنین متاسفانه عدم آشنایی با شرایط داخل کشور و زمان‌بر بودن فرآیند مذکور باعث بوجود آمدن نوعی سرخوردگی و کاهش انگیزه جهت بازگشت نخبگان غیر مقیم به کشور می‌شود. 

همکاری بیش از ۶۵۰۰ موفق

وی با بیان اینکه در برنامه متخصصان و کارآفرینان ایرانی بیش از ۱۲۰ پایگاه تخصصی همکاری می کنند که شامل دانشگاههای کشور، پارک های علم و فناوری، مراکز نوآوری و ... هستند گفت: مجموعا تاکنون بیش از ۶هزار و ۵۰۰ همکاری در قالب مشاوره، برگزاری کارگاه های تخصصی، انتقال دانش و تکنیکهای جدید، داوری پروپوزال و کمک به توسعه صادرات شرکتهای فناور و دانش بنیان توسط این متخصصان در کشور انجام شده است.

به گزارش مهر، برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور از سال ۱۳۹۴ با هدف  ایجاد ساز و کاری جهت بهره‌مندی از دانش و تجارب ارزشمند محققان و متخصصان ایرانی خارج از کشور در قالب برنامه‌هایی همچون پسادکتری، فرصت مطالعاتی، اساتید مدعو و معین، تاسیس شرکت فناور و برگزاری سخنرانی و کارگاه تخصصی، پروژه تخصصی جایگزین خدمت سربازی با تاکید بر مدل چرخش مغزها طراحی و اجرایی شده است.

این برنامه از طریق Connect.isti.ir  اقدام به همکاری باایران می کنند که طی ۵ سال گذشته پل ارتباطی میان متخصصان و دانشمندان ایرانی خارج از کشور از این طریق با بیش از ۲۰۰  مرکز علمی و فناوری منتخب داخلی در کمترین زمان ممکن (۲۵ روز کاری) ایجاد و آنها را با  ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری آشنا کند و همچنین نحوه همکاری با مراکز مذکور را پیش از ورود متخصصان و دانشمندان ایرانی به کشور با هدف فراهم کردن شرایط انتقال مهارت‌ها، روش‌ها و قابلیت‌های خدماتی نوین به کشور تعریف کند. محققان از طریق  Connect.isti.ir اقدام به همکاری با ایران می کنند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)