میرنیوز

ارزش سهام عدالت چقدر است؟

ارزش سهام عدالت چقدر است؟ 2020-06-22T15:54:35+04:30

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، پروژه اعطای سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ و توسط دولت نهم اجرایی شد. این طرح در راستای توانمندسازی اقشار کم‌درامد و سهیم کردن مردم در اموال دولتی تصویب شده بود و سهام تعدادی از کارخانه‌ها و شرکت‌های دولتی را به دهک‌های مختلف جامعه اعطا می‌کرد.

تا به حال، مردم دخل و تصرفی در این سهم‌ها نداشتند. مدیریت به عهده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بود و سهام‌داران، تنها سود سالیانه را دریافت می‌کردند. امسال با دستور رهبری، فرایند آزادسازی و تفویض اختیار به مردم آغاز شد. حالا سهام‌داران می‌توانند به تدریج و با یک برنامه زمانی مشخص، مدیریت سهم‌ها را به عهده بگیرند و به خرید و فروش بپردازند. همین مسئله، باعث شده است بسیاری افراد به قیمت روز سهام خود فکر کنند و پرسش‌هایی در این زمینه داشته باشند.

ارزش و قیمت سهام عدالت چقدر است؟

درباره ارزش سهام عدالت حرف و سخن‌ها و بحث‌های کارشناسی مختلفی وجود دارد اما قبل از اینکه به بررسی آن‌ها بپردازیم، بهتر است کمی در مورد کلیات طرح آزادسازی و فرایندهای آن صحبت کنیم.

آزادسازی سهام عدالت چگونه انجام می‌شود؟

از زمان اجرایی شدن طرح آزادسازی سهام عدالت، دو گزینه در اختیار سهام‌داران قرار داده شده است:

* افراد می‌توانند روش غیر مستقیم را انتخاب کنند که در این صورت، اداره سهام عدالت و واریز سود مثل گذشته به عهده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خواهد بود. برای انتخاب این روش، نیازی نیست سهام‌داران اقدام خاصی انجام دهند.

* گزینه دوم، روش مستقیم است که در آن سهام‌دار شخصاً مدیریت سبد سهام خود را عهده خواهد گرفت.

برای استفاده از روش دوم، افراد باید به سایت سهام عدالت به آدرس samanese.ir مراجعه و با انتخاب روش مستقیم، سهام خود را آزاد کنند. در این مرحله نیازی به داشتن کد بورسی نیست و چنانچه قصد فروش سهام عدالت خود را داشتید می‌توانید به مراجعه به آدرس se.agah.com اقدام به فروش اینترنتی سهام عدالت خود نمائید. در خصوص مدیریت کامل سهام عدالت خود در آینده‌ای نه چندان دور، داشتن کد بورسی الزامی خواهد بود.

برای دریافت کد بورسی لازم است در سامانه سجام ثبت نام کنید و سپس مراحل ثبت نام و احراز هویت را در دفاتر پیشخوان دولت یا کارگزاری‌ها به اتمام برسانید. گفتنی است که با مراجعه به سامانه آگاه اکسپرس، دیگر نیازی به ثبت نام سجام و پرداخت هزینه‌های مربوط به آن نخواهد بود.

معمولاً توصیه می‌شود کسانی که آشنایی اولیه با مفاهیم بازار سرمایه را دارند یا می‌خواهند این مفاهیم را یاد بگیرند و البته وقت کافی برای مدیریت سبد سهام خود دارند، از روش مستقیم استفاده کنند. در این حالت، پس از آزادسازی کامل می‌توانند با سهام عدالت نیز مثل سهم‌های دیگر رفتار کنند و به خرید و فروش بپردازند.

در مورد روش غیر مستقیم توجه به یک نکته ضروری است. کسانی که این روش را انتخاب می‌کنند، در حقیقت صاحب سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌شوند و سود سهام عدالت از طریق این شرکت‌ها به حساب‌شان واریز خواهد شد. زمان‌بندی دقیقی برای واریز سود مشخص نشده است و همچنین هنوز دقیقاً مشخص نیست افرادی که این روش را انتخاب کرده‌اند چگونه می‌توانند سهام خود را بفروشند.

این شرکت‌ها به تدریج وارد بورس و فرابورس می‌شوند و سهام آن‌ها در قالب عرضه اولیه به بازار ارائه خواهد شد. بنابراین سهام‌داران از سود عرضه اولیه نیز بهره‌مند می‌شوند.

قیمت سهام عدالت

سهم‌ها را فقط در بازار بورس و اوراق بهادار می‌توان خرید و فروش کرد و بنابراین قیمت‌گذاری نیز در همین بستر انجام خواهد شد. درباره ارزش کلی سبد سهام عدالت و قیمت فروش این سهم‌ها در بازار بورس و اوراق بهادار نظریه‌های مختلفی وجود دارد.

عده‌ای از کارشناسان معتقدند ارزش این سبد سهام در طول سال‌های بعد از واگذاری، ده برابر شده است. یعنی سبد سهام کسانی که برگه یک میلیونی دریافت کرده بودند، در حال حاضر ارزشی برابر با ۱۰ میلیون تومان دارد.

عده دیگری می‌گویند ارزش سهم‌های سبد سهام عدالت در طول زمان ۱۵ برابر شده است. یعنی قیمت روز سبد سهام کسی که برگه یک میلیون تومانی داشته، در حال حاضر ۱۵ میلیون تومان است. معاون اول رئیس جمهور نیز بازه قیمتی ۷ تا ۱۵ میلیون تومان را برای سبد سهام عدالت مطرح کرده‌اند.

تمامی این رقم‌ها تخمینی است. قیمت‌ها به صورت روزانه تغییر می‌کند و از آنجا که هنوز سهم‌ها به فروش نرفته‌اند، نمی‌توان قیمت دقیقی را برای آن‌ها مطرح کرد. با این حال، قیمت‌های بالا به واقعیت نزدیک هستند.

به تازگی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، سامانه‌ای را برای مشاهده قیمت روز و صورت وضعیت دارایی سهام عدالت طراحی کرده است. سهام‌داران می‌توانند با مراجعه به وب سایت www.sahamedalat.ir صورت دارایی‌ها، تعداد و قیمت هر سهم و جمع کل مبلغ را در این سامانه مشاهده کنند و ارزش و قیمت روزانه سهام خود مطلع شوند.

نحوه فروش سهام عدالت

به منظور پیشگیری از ایجاد صف فروش و افت ارزش سهم‌ها، فرایند آزادسازی به تدریج صورت می‌گیرد. طبق آخرین اطلاعیه، سهام‌داران می‌توانند وکالت فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت خود را به فروش برسانند. طبق این مصوبه، سهام‌داران می‌توانستند از روز سه شنبه ششم خرداد ۹۹ از طریق بانک‌ها و کارگزاری‌ها اقدام کنند. این ۳۰ درصد به صورت یک پکیج کلی به فروش می‌رسد، البته با صلاح‌دید کارگزاری و با هماهنگی ناظر بازار، بنابراین سهام‌داران نقشی در آن نخواهند داشت.

افراد باید به شعب بانکی که در آن حساب دارند و شماره شبای آن حساب را به سازمان خصوصی‌سازی معرفی کرده‌اند، مراجعه کنند. با انجام این فرایند، وکالت فروش ۳۰ درصد از سهام خود را به بانک می‌دهید. پس از پایان مهلت مراجعه، بانک به تدریج سهم‌ها را از طریق کارگزاری‌ها به فروش می‌رساند و هزینه را به حساب سهام‌دار واریز می‌کند.

روش ساده‌تر مراجعه به سامانه فروش سهام عدالت است که توسط کارگزاری آگاه برای سهولت فروش سهام عدالت هموطنان ایجاد شده است. با استفاده از این روش، نیازی نیست به صورت حضوری به بانک مراجعه کنید و با توجه به لزوم فاصله‌گذاری اجتماعی، این روش انتخاب بهتری خواهد بود. برای استفاده از این روش، نیازی نیست کد بورسی داشته باشید یا مشتری آگاه باشید. کافی است شماره تلفن همراه و کد ملی خود را وارد کنید و به سامانه وارد شوید.

جمع‌بندی

در مورد ارزش سهام عدالت و قیمت آن، نظرات مختلفی مطرح می‌شود. گفته می‌شود قیمت روز این سهم‌ها در مقایسه با ارزش اسمی، ۱۰ تا ۱۵ برابر شده است. در حال حاضر، امکان فروختن ۳۰ درصد از این سهم‌ها فراهم شده است و این کار از طریق بانک‌ها و کارگزاری‌ها انجام می‌شود. انتخاب سهمی که فروخته می‌شود و زمان فروش، به عهده کارگزاری با هماهنگی ناظر بازار است و سهام‌داران دخل و تصرفی در آن ندارند.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار بازار

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۵

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
2024-04-14T11:46:02+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۸۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۵ میلیون تومان است.

زمان اولین حراج سکه در سال جدید اعلام شد+شرایط

 زمان اولین حراج سکه در سال جدید اعلام شد+شرایط
2024-04-14T11:46:01+03:30
دهمین جلسه حراج سکه طلا در روز دوشنبه مورخ ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۳، برگزار خواهد شد. دارایی موضوع این حراج، تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ...

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
2024-04-14T11:05:33+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲۵ درصد افزایش به ۲۲۸۶ دلار و ۲۸ سنت رسید.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
2024-04-14T11:05:32+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۵۰۴ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

خریدهای هیجانی در بازار طلا و سکه/ حباب سکه ۲ برابر شد

 خریدهای هیجانی در بازار طلا و سکه/ حباب سکه ۲ برابر شد
2024-04-14T11:05:32+03:30
با توجه به افزایش قیمت اونس جهانی و تحولات خاورمیانه، قیمت طلا و ارز در بازار داخلی با افزایش محسوس همراه شده است. طبق اعلام فعالان بازار طلا و جواهر، حباب ...

قیمت جهانی طلا ۱۴۰۳/۰۱/۱۷/ رشد ۲۵ درصدی قیمت طلا طی ۶ ماه

 قیمت جهانی طلا ۱۴۰۳/۰۱/۱۷/ رشد ۲۵ درصدی قیمت طلا طی ۶ ماه
2024-04-14T11:05:31+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴۱ درصد کاهش به ۲۲۸۱ دلار و ۴۸ سنت رسید.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
2024-04-14T11:05:31+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۵۱ درصد افزایش به ۲۳۴۱ دلار و ۵۹ سنت رسید.

دلار مبادله‌ای ثابت ماند؛ یورو کاهش یافت

 دلار مبادله‌ای ثابت ماند؛ یورو کاهش یافت
2024-04-14T11:05:30+03:30
در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۳هزار و ۵۶۷ تومان و حواله دلار نیز به ۴۰هزار و ۶۴۸ تومان رسید.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
2024-04-14T11:05:29+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۵۲۶ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

کاهش ۴.۵ میلیونی قیمت سکه در ۲ روز/ خریدار نیست

 کاهش ۴.۵ میلیونی قیمت سکه در ۲ روز/ خریدار نیست
2024-04-14T11:05:29+03:30
کشتی آرای با تأکید بر کاهش ۴.۵ میلیونی قیمت سکه و ۲ هزار تومانی قیمت دلار، گفت: فعالان بازار با احتیاط عمل می کنند و دیگر کسی طلا نمی خرد.

مدیر عامل پاکسان: سال ۱۴۰۳ در تاریخ پاکسان ماندگار خواهد شد

 مدیر عامل پاکسان: سال ۱۴۰۳ در تاریخ پاکسان ماندگار خواهد شد
2024-04-14T11:05:28+03:30
شهریار محمدی راد سال ۱۴۰۳ را نقطه عطفی در تاریخ شرکت پاکسان دانست و از اتفاقات بزرگ برای این مجموعه در این سال خبر داد.

زمان جدید حراج شمش طلا اعلام شد+شرایط

 زمان جدید حراج شمش طلا اعلام شد+شرایط
2024-04-14T11:05:28+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار می‌شود.

قیمت روز ارزهای مبادله‌ای/ یورو رشد کرد

 قیمت روز ارزهای مبادله‌ای/ یورو رشد کرد
2024-04-14T11:05:27+03:30
در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۳ هزار و ۵۶۷ تومان و حواله دلار نیز به ۴۰ هزار و ۶۴۸ تومان رسید.

آدرس غلط درباره تاثیر خودروهای داخلی بر تصادفات

 آدرس غلط درباره تاثیر خودروهای داخلی بر تصادفات
2024-04-14T11:05:26+03:30
تحقیقات نشان می‌دهد خطای انسانی با سهم ۵۲ درصد بیش‌ترین سهم از تصادفات جاده‌ای در ایران را به خود اختصاص می‌دهد. ناایمن بودن جاده‌ها ۲۰ درصد، عامل مشترک ۱۶ ...

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۱

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
2024-04-14T11:05:26+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۶۴۹ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۲

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
2024-04-14T11:05:25+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۰ درصد افزایش به ۲۳۵۵ دلار و ۱۴ سنت رسید.

تحول ساختار تولید ذوب آهن اصفهان در راستای تحقق شعار سال

 تحول ساختار تولید ذوب آهن اصفهان در راستای تحقق شعار سال
2024-04-14T11:05:25+03:30
آیین دیدار نوروزی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با معاونین ، مدیران و سرپرستان با حضور آیت الله رهبر مسئول هماهنگی تبلیغات اسلامی....

دست‌یابی به بالاترین میزان تولید در تاریخ فولاد سبا

 دست‌یابی به بالاترین میزان تولید در تاریخ فولاد سبا
2024-04-14T11:05:24+03:30
طبق اهدافی که در سال ۱۴۰۲ برای مجتمع فولاد سبا تعریف شده بود...

دستاوردهای فولاد مبارکه در بازاریابی وفروش محصولات

 دستاوردهای فولاد مبارکه در بازاریابی وفروش محصولات
2024-04-14T11:05:23+03:30
معاونت فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه، از تحقق تمامی اهداف فولاد مبارکه در بخش فروش و بازاریابی و رشد ۵۰ درصدی میزان درآمد حاصل از فروش محصولات فولاد مب...

آمادگی شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو در تعطیلات عید فطر

 آمادگی شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو در تعطیلات عید فطر
2024-04-14T11:05:23+03:30
طرح ویژه خدمات و امداد شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو هم‌زمان با ایام تعطیلات عید سعید فطر از ۲۱ تا ۲۵ فروردین ‌ماه امسال اجرا می‌شود.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۴

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
2024-04-14T11:05:22+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۶۸ درصد افزایش به ۲۳۸۸ دلار و ۷۷ سنت رسید.

طلای جهانی از ۲۴۰۰ دلار گذشت

 طلای جهانی از ۲۴۰۰ دلار گذشت
2024-04-14T11:05:21+03:30
قیمت جهانی طلا با ادامه روند صعودی خود، در معاملات امروز از ۲۴۰۰ دلار عبور کرد.

خاندوزی: محصولات بانک تجارت نمونه‌ای موفق در خدمات بانکی کشور است

 خاندوزی: محصولات بانک تجارت نمونه‌ای موفق در خدمات بانکی کشور است
2024-02-26T06:01:09+03:30
وزیر امور اقتصادی و دارایی در جریان مراسم رونمایی از محصولات «نو» بانک تجارت، این محصولات را نمونه‌ای موفق در تامین مالی بخش‌های مختلف اقتصاد کشور...

حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت

 حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت
2024-02-26T06:01:09+03:30
در هفته اخیر با وجود افزایش بهای انس جهانی و افزایش نسبی قیمت ارز حباب سکه کاهش پیدا کرد که علت آن هم خبر توزیع سکه‌های بانک مرکزی از ۱۳ اسفند ماه بود.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
2024-02-26T06:01:08+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۵۴ درصد افزایش به ۲۰۳۵ دلار و ۴۰ سنت رسید.

حمایت ایران خودرو از نوجوانان و جوانان آموزش دیده بهزیستی

 حمایت ایران خودرو از نوجوانان و جوانان آموزش دیده بهزیستی
2024-02-20T16:21:29+03:30
مدیرعامل ایران خودرو از برنامه اشتغال افراد آموزش‌دیده «هنرستان فنی و حرفه‌ای ایساکو» در شبکه خدمات پس از فروش و قطعه‌سازان طرف قرارداد این گروه ص...

ارائه سفته الکترونیک پارسیان با ویژگی‌های خاص

 ارائه سفته الکترونیک پارسیان با ویژگی‌های خاص
2024-02-20T16:21:29+03:30
مدیر توسعه فناوری بانک پارسیان از ارائه سفته الکترونیک با ویژگی‌های خاص به عنوان یک سند معتبر و قابل تأیید...

بخشودگی جرایم دیرکرد بازپرداخت اقساط در بانک سینا

 بخشودگی جرایم دیرکرد بازپرداخت اقساط در بانک سینا
2024-02-20T16:21:28+03:30
همزمان با اعیاد شعبانیه، طرح «مهر سینا» در بانک سینا با موضوع بخشودگی جرایم دیرکرد در بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی مشتریان اجرایی شده است.

اسامی برگزیدگان بهمن ماه قرعه‌کشی تسهیلات طرح "امید رفاه" بانک رفاه کارگران اعلام شد

 اسامی برگزیدگان بهمن ماه قرعه‌کشی تسهیلات طرح "امید رفاه" بانک رفاه کارگران اعلام شد
2024-02-20T16:21:28+03:30
اسامی برگزیدگان سی‌وهشتمین قرعه‌کشی تسهیلات طرح "امید رفاه" بانک رفاه کارگران ویژه بهمن ماه ۱۴۰۲، اعلام شد.

عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن: بانک های توسعه ای معماری کسب و کار و فناوری اطلاعات خود را تغییر دهند

 عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن: بانک های توسعه ای معماری کسب و کار و فناوری اطلاعات خود را تغییر دهند
2024-02-20T16:21:27+03:30
عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن گفت: بانک های توسعه ای بر اساس بانکداری نسل چهار باید معماری کسب و کار و فناوری اطلاعات خود را تغییر دهند
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)