میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، در اولین روز نشست ویژه شورای برنامهریزی سازمان، حسن ملکی رئیس سازمان با تأکید بر رویکرد برنامهمحوری خالق متعال هستی، گفت: اولین، کاملترین و حکیمترین، برنامهریز پروردگار متعال است که در جایجای قرآن تأکید میکند و میفرماید آیا شما بندگان را عبث آفریدهایم؟ یا برای هدفی آفریدهایم؛ یعنی جهان هدفمند است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه دوزخیان از بی برنامهگی به دوزخ مبتلا شدهاند، گفت: تجربه زیسته این است که در هر جا برنامهریزی باشد توفیق روزافزون حاصل میشود و هرجا هدف روشن نبوده و ابزار متناسب با هدف نباشد، انسان به انحطاط و ویرانی میرود. یادمان باشد که از جهت معرفتی با مستکبران سر سازش نداریم آنها با برنامه پیش میروند؛ اگر ما هم برای آنها برنامه نداشته باشیم دچار مشکل میشویم.
ملکی با اشاره به تعبیر مالک ابن نبی از جامعهشناسان جهان اسلام که گفته "بزرگترین عیب و اشکال جوامع اسلامی این است که در دنیای برنامهریزی شده بی برنامه باشند" بیان داشت: این جلسه بسیار مهم و مبارک است؛ واژه برنامه از حاشیهنویسی مسؤولان در ازمنه دور (در حاشیه یا برِ نامه) گرفته شده و بدان معنا بوده که آنچه در برِ نامه نوشته شده باید اجرا میشد؛ لذا در اینجا به اصولی اشاره میکنم که در برنامه ۱۴۰۰ خود را مقید به توجه به آنها بدانیم.
گامهای مهم در برنامههای سال ۱۴۰۰
وی اقتضائات برنامه سال ۱۴۰۰ را در چندگام مهم شرح داد: اولین گام عملیاتی بودن برنامهها است، گام دوم این است که برنامههای سال ۱۴۰۰ در طریق تحول باشد که مبنای برنامهریزی است. سومین گام این است که برنامهها در تکمیل یکدیگر باشند، برنامههای سال قبل رفع نقص شده و میزان پیشرفت آنها مشخص باشد.
ملکی افزود: چهارمین گام این است که برنامهها به ضرورت طراحی شوند و قابل اجرا باشند، برای برنامهها باید امکانسنجی شود چراکه امکانسنجی به ما میگوید آیا برنامه قابلیت اجرا دارد؟
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: پنجمین گام این است که ارکان اصلی یک برنامه دیده شود. هماهنگی بین برنامههای موازی فراهم شود تا در پازل سازمان معنا پیدا کند و همجواری دفاتر در کنار هم تعریف شده باشد. مبهم نبودن، ابهام نداشتن؛ گام ششم، ابداعی بودن؛ گام هفتم، جامعیت داشتن برنامهها؛ گام، هشتم در این زمینه است.
وی با اشاره به گام جامعیت داشتن گفت: این جامعیت در هر دفتر معنای متفاوتی دارد. بهطور مثال در دفتر تألیف و برنامهریزی درسی؛ پژوهش و طراحی، تدوین، اجرا و ارزشیابی چهار بعد اساسی برنامهریزی است.
در ادامه این نشست برنامههای تحولی دفتر تألیف کتابهای فنیوحرفهای و کاردانش و سپس دفتر تألیف کتابهای متوسطه نظری و آموزشهای عمومی مورد بررسی نهایی قرار گرفت.
شایان ذکر است مبنای برنامهریزی سال ۱۴۰۰ مجموعه گام دوم در طریق تحول است که توسط ریاست سازمان به دفاتر ابلاغ شد.
این نشستها از امروز آغاز شده و در روزهای آینده تا پایان تصویب برنامه همه دفاتر ادامه خواهد داشت.
منبع : خبرگزاری مهر
پویش ایران همدل چیست؟
طرح ابراهیم با طوفانالاقصی به باد رفت/اسرائیل نباید احساس امنیت کند
بزرگترین پروژه بازآفرینی شهری در تهران به کجا رسید؟
صدور احکام بازنشستگان تامین اجتماعی در آبانماه
آمادهباش امدادگران هلال احمر در پی صدور هشدار نارنجی سازمان هواشناسی
صدور احکام بازنشستگان در آبانماه
موزه عبرت در کاخ سعدآباد
قوانین مربوط به ایثارگران بازنگری، اصلاح و تجمیع شود
هوشمندسازی خدمات در بخشهای مختلف تأمین اجتماعی قوت میگیرد
ارائه بستههای معیشتی به خانوادههای جانباختگان معدن طبس
کشف تریاک در بستههای آجیل
کشف آبمیوه با طعم شیشه در فرودگاه امام خمینی (ره)
تقویت بسیج دانش آموزی در مدارس غیردولتی با رویداد چفیههای بهشتی
افتتاح ۱۱۰پروژه مدیریت شهری در شهرری
توسعه عدالت و ارتقا کیفیت آموزشی برای همه دانش آموزان
توفان ترامی در هاینان چین ۷ کشته و ۱ مفقود بر جای گذاشت
احداث مجموعه نمایشی الگونما در منطقه۱۱
هوای پایتخت در شرایط قابل قبول است
تردد روان در محورهای شمالی/ ترافیک در محور شهریار_تهران
محمد زارعی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر شد
زنان ما در حوزههای نوآوری ظرفیتهای فراوانی دارند
شرکت تولید کننده مواد پلیمری به دلیل گرانفروشی جریمه شد
معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده وارد دوحه شد
جزییات انهدام باند قاچاق و کشف ۱۰ کیلو هروئین در محورهای مواصلاتی تهران
نقشه مراکز تخلیه ایمن اضطراری محلات تهران بهروز رسانی میشود
کلاهبرداری ۴۰ میلیاردی توسط شرکت جعلی پارسا خودرو
پایان فعالیت باند بزرگ جعل طلا و سکه در پایتخت
مشارکت حدود ۲۰ میلیارد تومانی مردم تهران برای کمک به مردم لبنان
دستگیری اراذل و اوباش فراری شرق تهران
هشدار معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نسبت به تخلفات صنفی