میرنیوز
به گزارش ایسنا، وزیر آموزش و پرورش از مجتمع خلاقیتی - مهارتی - آموزشی صبح رویش مدرسه کودکان کار ایران بازدید کرد. مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش وپرورش در راستای توجه به تجربههای مدارس و انتشار این تجارب قبل از این بازدید مصاحبهای با مدیر این مجموعه تهیه کرده که این گزارش را جهت مطالعه مدیران، معلمان و علاقه مندان تجربههای مدارس منتشر کرده است.
مجتمع خلاقیتی-مهارتی-آموزشی صبح رویش مدرسه کودکان کار ایران و دارای مجوز آموزشوپرورش است که در منطقه دوازده شهر تهران، خیابان شهید هرندی واقع شده است و کار خود را در دو دوره تحصیلی دبستان و متوسطه دوره اول و در قالب ۲ مدرسه دخترانه و پسرانه و یک جوانکده آغاز کرده است و در حال حاضر حدود ۶۰۰ دانشآموز در این مجتمع مشغول به تحصیل هستند که اکثر آنها به دلایل مختلف چند سالی از تحصیل عقب افتادهاند.
محمدحسن داوودی، مدیر این مجتمع بابیان اینکه شیوه مورد استفاده در این مدرسه، کاری علمی با ساختار بومیسازی شده است و جنبههای مختلف تکنولوژی آموزشی و کاهش آسیبهای اجتماعی را پوشش میدهد، اظهار کرد: هدف ما فقط آمدن کودکان کار و بازمانده از تحصیل به مدرسه نیست و به دنبال حصول نتیجه هستیم و این هدف برای ما ارزش بیشتری دارد.
وی خاطرنشان کرد: صبح رویش ازآنچه برایش برنامهریزی شده بود، جلوتر است و شیوه استفاده شده در صبح رویش متفاوت با دیگر مدارس است. کودکان این مجتمع به دلایل مختلف ازجمله داشتن والد یا والدین معتاد با آسیبهای متعددی دستوپنجه نرم میکنند. تعدادی از آنها به دلیل زندانی بودن سرپرست خانواده مجبور به کار و کسب درآمدند و بهناچار سالهای کودکیشان در شلوغیهای پایتخت گم شده است.
داوودی با اشاره به اینکه از طریق برنامههای بخش آموزشی، کودکان کار ترغیب به آمدن و درس خواندن در مدرسه میشوند، تصریح کرد: بچههای کار والدینی دارند که ترجیح میدهند فرزندانشان بهجای درس خواندن کار کنند. خود کودک هم در خیابان آزادی بیشتری دارد و هر کاری دوست دارد میتواند انجام دهد و هر ساعتی از شبانهروز هم به خانهبر میگردد؛ بنابراین مدرسه باید برای این کودکان جذاب باشد. در بخش آموزش تمام تلاشمان این است کودک بتواند با مواردی آشنا شود که از طریق آن بهتر زندگی کند؛ یعنی قصد داریم در این مدرسه چگونه زیستن را آموزش بدهیم.
مدیر مجتمع صبح رویش در ادامه گفت: هدف اصلی آموزش در صبح رویش تأثیرگذاری مثبت روی آینده کودکان و جامعه است. تجربههای سخت کودکان امروز تأثیر مستقیم روی آینده کودکان فردا دارد و متأسفانه کودکان کار و در معرض آسیبهای اجتماعی به دلیل مشکلات و شرایط محیطی و خانوادگی، دوره کودکی دشواری دارند و با ورود به جوانی، مخاطرات زیادی را تجربه میکنند که آنان را به سمت جرم و تجربه آسیبهای مختلف میکشاند.
داوودی بابیان اینکه چه چیزی مدرسه صبح رویش را به مدرسهای جذاب برای کودکان تبدیل کرده که بچهها با عشق و علاقه در کلاسهای درس حاضر میشوند، بیان کرد: در این مدرسه تفکر پادگانی وجود ندارد. مسئولیتهای مدرسه بر عهده خود کودکان است و آنها مدرسه را بخشی از محیط زندگی خود میدانند و در آن کودکی میکنند. بهجای اینکه از ناظم مدرسه بترسند، انتخاب میکنند چه رفتاری بهتر است و از او و سایر معلمان مهارتهای زندگی و ارتباط اجتماعی را میآموزند و در مدرسه یاد میگیرند چگونه نه بگویند؛ چگونه در جامعه ایفای نقش کنند؛ کار گروهی و تیمی را یاد میگیرند و امور مدرسه را باهم انجام میدهند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: کودکان در مدرسه بامهارت تصمیمگیری آشنا میشوند و یاد میگیرند که میتوانند در زندگیشان دست به انتخاب بزنند. اگر دو دانشآموز در مدرسه باهم درگیر شوند و دعوا کنند (که در سنین پایین بسیار محتمل است) بهجای آنکه مدرسه آنها را به بستر انضباطی یا کسر نمره تهدید کند، زیر چتر گفتگو مینشینند و با کمک روانشناسان مدرسه حل مسئله را میآموزند. آنها یاد میگیرند ابتدا آرامش خود را حفظ کنند؛ درباره اختلافهایشان فکر کنند؛ با یکدیگر گفتگو کنند و بهجای دعوا کردن راهحل بهتری برای دفعات بعدی پیدا کنند.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، مدیر مجتمع صبح رویش با اشاره به کلاسهای مهارتی این مجتمع گفت: دانش آموزان در قالب کلاسهای زیستکده مهارتهای مختلف زندگی و ارتباطی را یاد میگیرند. در کلاس بازیکده درسها و مطالب جدید را با بازی یاد میگیرند و در کلاس هنرکده مهارتهای هنری خلاق را میآموزند. در کلاس وطنکده، ضمن آشنایی با اسطورهها و قهرمانهای ملی و مذهبی، با آموزههای اصیل و کهن فرهنگی آشنا میشوند؛ یعنی در محیط شبیهسازی شده مکتبخانههای قدیم هم شاهنامه فردوسی میخوانند تا با فرهنگ اصیل ایرانی آشنا شوند و هم قرآن میخوانند تا فرهنگ ناب اسلامی را بشناسند.
گفتنی است؛ مجتمع صبح رویش با هدف خدمترسانی به کودکان کار و در معرض آسیب و نیز فعالیتهای محرومیتزدایی اجتماعی و فرهنگی از سال۱۳۹۴ آغاز به کار کرد و با مشارکتهای مردمی و خیرین اداره میشود.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
پویش ایران همدل چیست؟
طرح ابراهیم با طوفانالاقصی به باد رفت/اسرائیل نباید احساس امنیت کند
بزرگترین پروژه بازآفرینی شهری در تهران به کجا رسید؟
صدور احکام بازنشستگان تامین اجتماعی در آبانماه
آمادهباش امدادگران هلال احمر در پی صدور هشدار نارنجی سازمان هواشناسی
صدور احکام بازنشستگان در آبانماه
موزه عبرت در کاخ سعدآباد
قوانین مربوط به ایثارگران بازنگری، اصلاح و تجمیع شود
هوشمندسازی خدمات در بخشهای مختلف تأمین اجتماعی قوت میگیرد
ارائه بستههای معیشتی به خانوادههای جانباختگان معدن طبس
کشف تریاک در بستههای آجیل
کشف آبمیوه با طعم شیشه در فرودگاه امام خمینی (ره)
تقویت بسیج دانش آموزی در مدارس غیردولتی با رویداد چفیههای بهشتی
افتتاح ۱۱۰پروژه مدیریت شهری در شهرری
توسعه عدالت و ارتقا کیفیت آموزشی برای همه دانش آموزان
توفان ترامی در هاینان چین ۷ کشته و ۱ مفقود بر جای گذاشت
احداث مجموعه نمایشی الگونما در منطقه۱۱
هوای پایتخت در شرایط قابل قبول است
تردد روان در محورهای شمالی/ ترافیک در محور شهریار_تهران
محمد زارعی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر شد
زنان ما در حوزههای نوآوری ظرفیتهای فراوانی دارند
شرکت تولید کننده مواد پلیمری به دلیل گرانفروشی جریمه شد
معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده وارد دوحه شد
جزییات انهدام باند قاچاق و کشف ۱۰ کیلو هروئین در محورهای مواصلاتی تهران
نقشه مراکز تخلیه ایمن اضطراری محلات تهران بهروز رسانی میشود
کلاهبرداری ۴۰ میلیاردی توسط شرکت جعلی پارسا خودرو
پایان فعالیت باند بزرگ جعل طلا و سکه در پایتخت
مشارکت حدود ۲۰ میلیارد تومانی مردم تهران برای کمک به مردم لبنان
دستگیری اراذل و اوباش فراری شرق تهران
هشدار معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نسبت به تخلفات صنفی