میرنیوز

قالیباف: در حوزه مسائل اجتماعی لنکت زبان داریم

 قالیباف: در حوزه مسائل اجتماعی لنکت زبان داریم 2023-12-18T11:58:18+03:30

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسمی به مناسبت روز پژوهش در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: فکر می‌کنم امروز مجددا بودجه به مجلس تقدیم شود و فردا در صحن اعلام وصول می‌کنیم. کمیسیون تلفیق نیز امروز جلسات خود را برای بررسی مجدد کلیات تشکیل می‌دهد و فردا هم جلسه دارد.

وی افزود: براین اساس مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه مجددا کلیات لایحه بودجه را در صحن بررسی خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این‌که همواره به دنبال جوانگرایی است، گفت: جوانگرایی را به عنوان دین انقلاب به خودم همواره دنبال می‌کنم چون وقتی 18 ساله‌ بودم پا به عرصه مدیریتی گذاشتم و این فرصتی بود که انقلاب به من داد هیچ وقت آن را فراموش نمی‌کنم و برای همین همواره تلاش کردم از جوان‌ها استفاده کنم.

وی افزود: ما آن طور که باید و شاید از توان جوانان و زنان استفاده نکردیم. در حوزه مسائل اجتماعی هم آن طور که باید ندرخشیدیم حال این‌که اساس انقلاب اسلامی برخواسته از بطن مردم است.

در مواردی در حوزه مسائل اجتماعی لکنت زبان داشتیم

قالیباف اظهار داشت: در جاهایی در حوزه مسائل اجتماعی لکنت زبان داشتیم و در مواردی لکنت را برای جوانان و زنان فراهم نکردیم. 30 سال است که می‌گویم اگر می‌خواهیم بگوییم که ما ایران دوست و وطن دوست واقعی هستیم و به دنبال ایران قوی بوده و دلداده به امام و رهبری و مردم و حزب‌اللهی هستیم قطعا باید کارآمدی دین در اداره جامعه را پیگیری کنیم که نتوانستیم در اینجا کارنامه قابل قبولی ارائه کنیم.

وی همچنین بیان کرد: در حوزه مدیریتی همواره تاکیدم بر این است که هر وقت احساس ناامیدی و خستگی داشتیم افتخارات خود را در مقیاس جهانی، منطقه‌ای، ملی و محلی دیده که در تمامی سطوح کارهای افتخارآمیزی کردیم اگر هم غرور ما را فرا گرفت به این نگاه کنیم که چقدر کار بر روی زمین مانده و فرصت‌ها را از دست دادیم؛ این رویکرد باعث توازن، تعادل و انصاف ما در مدیریت می‌شود.

صندلی‌ها مواضع ما را در حرف زدن عوض نکند

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات و عملکرد مرکز پژوهش‌ها گفت: هرچقدر زمان گذشت و من نوع کار مرکز را دیدم، اعتمادم بیشتر شد البته که یک لایه از مرکز تغییر کرد و در دولت حضور پیدا کردم همان زمان به آنها گفتم که حرف‌هایی را که در مرکز می‌زدید به هر دلیلی در دولت تغییر ندهید و اگر هم تغییر دادید دلیلی برای وجدان خود داشته باشید نه این‌که محیط باعث تغییر موضع و نظر شما شود؛ نباید صندلی‌ها مواضع ما را در حرف زدن تغییر دهد. این دست موضع‌گیری‌ها زیاد است بخشی از آسیب‌هایی که باعث حل مسائل نمی‌شود ریشه در این اتفاقات دارد.

قالیباف ادامه داد: ما از ظرفیت مرکز پژوهش‌ها در زمان بررسی برنامه هفتم توسعه بودجه و حتی دستورات روز مجلس شورای اسلامی استفاده می‌کنیم چون به کار آنها ایمان داریم و این مسئولیت شما را بیشتر می‌کند.

رئیس مجلس با اشاره به مخالفت مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه بودجه تصریح کرد: شنبه جلسه‌ای در سطح رئیس جمهور و معاون اول درباره بودجه داشتیم که در آنجا آقای پرهیزکاری از مرکز پژوهش‌ها حضور پیدا کرد و به اظهارنظر درباره بودجه پرداخت.

قالیباف اضافه کرد: اینها روش‌هایی است که می‌تواند حکمرانی را درست کرده و مسیر را پیش ببریم. پس نباید اجازه دهیم سیاست و سیاست زدگی بر مسائل علمی و تخصصی سایه بیندازد. مجلس شورای اسلامی در دو وجه تصمیم سیاسی و تشخیص علمی است تصمیم سیاسی با نمایندگان و تشخیص علمی با مرکز پژوهش‌ها است که ترکیب آن دو مجلس شورای اسلامی را در ریل خود قرار می‌دهد و اینجاست که مجلس در راس امور قرار می‌گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: برنامه هفتم توسعه متفاوت‌تر از شش برنامه گذشته است، ما در ماده 118 برنامه هفتم توسعه راهبری ماهانه، فصلی و سالانه برنامه را تدوین کردیم تا برنامه هفتم مبتنی بر رویکرد راهبری کنترل شود.

بودجه منطبق با سیاست‌های برنامه هفتم نبود

وی بیان کرد: یکی از علت‌هایی که باعث رد شدن کلیات لایحه بودجه سال آینده در صحن شد، این بود که بودجه سال 1403 به عنوان اولین بودجه برنامه هفتم توسعه جهت‌گیری منطبق با سیاست‌های برنامه را نداشت این موضوع را به دولت هم گفتیم بحث ما مربوط به اعتبار و ردیف بودجه نبود بلکه تاکید ما بر جهت‌گیری بودجه بر مبنای برنامه هفتم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در بودجه تکلیف دیون دولت به پیمانکاران آن هم بالغ بر 100 همت مشخص نشده بود حال این‌که در برنامه هفتم توسعه جهت‌گیری آن تعیین شد، همچنین رابطه بین روابط مالی نفت و دولت و دیون دولت و شرکت‌های دولتی به بانک‌ها شفاف نبود؛ خدا ما را نیامرزد و نبخشد که اگر در این موارد رفتار سیاسی داشتیم و کار سیاسی کردیم. حرف ما این است که باید در جهت برنامه هفتم توسعه حرکت شود، این تکلیف شرعی است و محکم هم درباره آن می‌ایستیم.

قالیباف با اشاره به ماده 118 برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: راهبری برنامه هفتم توسعه مبتنی بر ماده 118 با مسئولیت معاون اول و دبیری سازمان برنامه بودجه است که دو نفر نماینده مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر حضور دارند. مسیر راهبری مشخص بوده که مرکز پژوهش‌ها در این روند نقش بی‌نظیری داشته است.

وی خطاب به مرکز پژوهش‌ها اظهار کرد: باید حتما اولویت‌های مجلس دوازدهم و پیش نویس قوانین لازم برای مجلس دوازدهم تعیین شود این از موضوعات زیرساختی و اساسی مرکز پژوهش‌ها است که نباید لحظه‌ای درنگ شود و باید دغدغه‌مند باشیم. ما به دغدغه‌مندی نیاز داریم تا موضوعات حل شود؛ من بسیار ناراحت می‌شوم و حتی در مرز سکته می‌روم که وقتی در جلساتی حضور پیدا می‌کنم که پیش از این در 30 سال گذشته مسئولیت آن کار با من بوده ولی همچنان ادبیات و متن حرف‌ها همان چیزی است که 30 سال قبل مطرح شده است، یعنی چند نسل تغییر کرده و همچنان حرف‌ها همان است و به همین دلیل هم مشکلات حل نمی‌شود البته که یا ما روش حل مساله را بلد نیستیم یا نمی‌خواهیم و یا هر چیز دیگری. ما در نوع حکمرانی و حل مسائل مشکل داریم.

نقش مرکز پژوهش‌ها بر حل مسائل کشور در حوزه قانون‌گذاری بی‌نظیر است

رئیس مجلس شورای اسلامی، مجلس یازدهم را مجلسی فعال توصیف کرد و گفت: ما با نقشه راه حرکت کردیم و در بسیاری از مسائل به خصوص در حوزه اقتصادی مبتنی بر این نقشه پیش رفتیم که نقش مرکز پژوهش‌ها در حل مسائل کشور در حوزه قانون‌گذاری و بعد رصد کردن اجرای قانون بی‌نظیر است. مرکز پژوهش‌ها باید به سمتی حرکت کند که جریان منابع کشور در جهت حل مشکلات مردم باشد ما باید به یک رفاه عمومی دست پیدا کنیم. بحث سرمایه‌ گذاری و زیرساخت‌ها مهم است مرکز باید بین انتظارات و نیازها یک رابطه درست و متوازن در حوزه قانون‌گذاری و راهبری قانون پیدا کند.

وی با تاکید بر مردمی‌سازی گفت: در این راستا پذیرش اجتماعی بسیار مهم است باید واقعیات اجتماعی را مدنظر داشته باشیم. فلسفه نظام جمهوری اسلامی ایران آگاهی بخشی به مردم است در همه حوزه‌ها باید اولین کار آگاهی ‌بخشی به مردم باشد تا مردم نسبت به حقوق خود مطلع باشند.

قالیباف توضیح داد: اگر جامعه‌ای حق خود را شناخت و آن را مطالبه کرد یک اتفاق بزرگ می‌افتد که این است که جامعه وظیفه خود را فهمیده و اجرا می‌کند اگر مردم حق خود را ندانند و مطالبه نکنند آن وقت وظیفه‌شان را هم پس می‌زنند در این شرایط اعتماد بین مردم و مسئولان شکل می‌گیرد؛ با شکل‌گیری اعتماد مشارکت معنادار می‌شود. مشارکت معنادار به معنای تورم تک‌رقمی، بزرگ‌ شدن اقتصاد، سرمایه‌ گذاری بیشتر و خانواده و جامعه قوی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که باید برای قانون نویسی از همان ابتدا ذینفعان قانون را دخیل کنیم، تصریح کرد: همان طور که اتاق بازرگانی، اصناف، تعاون و سایر بخش‌ها در مرکز پژوهش‌ها می‌آیند باید کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی هم حضور داشته باشند باید از همه ظرفیت‌های مردمی سازی استفاده کنیم و چهار عنصر شفاف سازی، هوشمند سازی، مردمی سازی و کارآمد سازی دنبال شود.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن برای یافتن رئیس‌جمهور

 استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن برای یافتن رئیس‌جمهور
2024-05-20T00:18:33+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علاوه بر اعزام یگان‌های استانی و تیپ ویژه صابرین برای عملیات جستجوی رئیس جمهور و هیئت همراه، از منورهای مه‌شکن برای یافتن آنها ا...

تماس تلفنی رشید با مخبر: برای سلامتی رئیسی دعا می‌کنیم

 تماس تلفنی رشید با مخبر: برای سلامتی رئیسی دعا می‌کنیم
2024-05-20T00:18:33+03:30
رئیس جمهور عراق در گفتگو با محمد مخبر گفت: برای سلامتی رئیس جمهور ایران نماز و دعا می‌خوانیم و امیدواریم هر چه زودتر ایشان از این حادثه با صحت و سلامت عبور ...

پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند

 پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند
2024-05-20T00:18:32+03:30
دستیار ویژه پوتین در تماس با معاون اول رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور روسیه با حساسیت فوق العاده اخبار سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کند.

پیام حداد عادل در پی وقوع حادثه برای رئیس جمهور

 پیام حداد عادل در پی وقوع حادثه برای رئیس جمهور
2024-05-19T23:25:32+03:30
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در پی وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور پیامی صادر کرد.

ولایتی: برای سلامتی آقای رئیسی دعا می‌کنیم

 ولایتی: برای سلامتی آقای رئیسی دعا می‌کنیم
2024-05-19T23:25:32+03:30
مشاور رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: امیدوارم هرچه زودتر آقای رئیسی و هیات همراه ایشان به سلامت به آغوش ملت بازگردند.

حضور نیروهای تیپ ۲۵ نزاجا برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور

 حضور نیروهای تیپ ۲۵ نزاجا برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور
2024-05-19T23:12:13+03:30
تیپ ۲۵ تکاور نیروی زمینی ارتش برای کمک به جستجوی بالگرد رییس جمهور‌ در منطقه آذربایجان شرقی حضور یافت.

حسن خمینی: برای سلامتی رئیس‌جمهور دعای توسل بخوانید

 حسن خمینی: برای سلامتی رئیس‌جمهور دعای توسل بخوانید
2024-05-19T23:12:13+03:30
تولیت حرم امام خمینی(ره) درخواست کرد به امید ختم بخیر شدن این سانحه و سلامتی رییس‌جمهور و همراهان، دعای توسل خوانده شود.

انشاالله خبر سلامتی رئیس جمهور قلوب ملت ایران را شادمان کند

 انشاالله خبر سلامتی رئیس جمهور قلوب ملت ایران را شادمان کند
2024-05-19T23:12:12+03:30
سخنگوی شورای نگهبان نسبت به سانحه فرود سخت بالگرد رئیس جمهور واکنش نشان داد.

اجتماع مردم برای سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر(عج) تهران

 اجتماع مردم برای سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر(عج) تهران
2024-05-19T23:12:11+03:30
عده‌ای از مردم و دانشجویان برای دعا جهت سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر تهران تجمع کرده‌اند.

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:12:09+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

اعزام تیپ‌ صابرین سپاه برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور

 اعزام تیپ‌ صابرین سپاه برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور
2024-05-19T22:58:36+03:30
تیپ نیروهای ویژه صابرین نیروی زمینی سپاه برای کمک به جستجوی بالگرد رییس جمهور‌ عازم منطقه شد.

روحانی: برای رئیس‌جمهور و همراهانشان آروزی سلامتی دارم

 روحانی: برای رئیس‌جمهور و همراهانشان آروزی سلامتی دارم
2024-05-19T22:58:36+03:30
رئیس جمهور سابق اظهار داشت: صمیمانه امید دارم آقای رئیسی هرچه زودتر به آغوش ملت بازگردند.

جلسه دولت به ریاست مخبر برگزار شد

 جلسه دولت به ریاست مخبر برگزار شد
2024-05-19T22:58:35+03:30
در جلسه امروز هیئت دولت، با دستور معاون اول اعضای جلسه مسئول پیگیری امور محوله شدند.

قالیباف: برای سلامتی آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم

 قالیباف: برای سلامتی آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم
2024-05-19T22:58:35+03:30
رئیس مجلس در پی حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور نوشت: برای سلامتی خادم‌الرضا علیه‌السلام، ریاست محترم جمهوری، جناب آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم. خداوند ...

اینفوگرافی بالگرد حامل رئیس‌جمهور؛ بل ۲۱۲

 اینفوگرافی بالگرد حامل رئیس‌جمهور؛ بل ۲۱۲
2024-05-19T22:58:35+03:30
بالگرد حامل رئیس جمهور و هیئت همراه که ظهر امروز در مسیر بازگشت به تبریز در حوالی ورزقان دچار سانحه شد از نوع بل ۲۱۲ بود.

منصوری: دو نفر از بالگرد رئیسی با ما ارتباط گرفتند

 منصوری: دو نفر از بالگرد رئیسی با ما ارتباط گرفتند
2024-05-19T22:58:34+03:30
معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: با یکی از سرنشینان بالگرد رئیس‌جمهور و کادر پرواز ارتباط برقرار شده که نشان می‌دهد میزان سختیِ حادثه خیلی بالا نبوده؛ چون دو تن...

امام خامنه‌ای:امیدواریم رئیس جمهور به آغوش ملت برگردند

 امام خامنه‌ای:امیدواریم رئیس جمهور به آغوش ملت برگردند
2024-05-19T22:58:34+03:30
رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و ...

درس علوم و معارف دفاع مقدس باید حضوری و الزامی باشد

 درس علوم و معارف دفاع مقدس باید حضوری و الزامی باشد
2024-05-19T20:32:01+03:30
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: درس علوم و معارف دفاع مقدس باید دو واحدی، مستقل، حضوری و الزامی باشد.

تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس

 تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس
2024-05-19T20:32:01+03:30
رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی ،آب ، منابع طبیعی و محیط زیست در تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار نمایندگان در جلسه علنی امروز ق...

درخواست پورابراهیمی برای برگزاری جلسه درباره بورس

 درخواست پورابراهیمی برای برگزاری جلسه درباره بورس
2024-05-19T20:32:00+03:30
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه علنی امروز خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده برای بررسی وضعیت بازار سرمایه در هفته جاری شد.

ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران درباره سیل خراسان رضوی

 ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران درباره سیل خراسان رضوی
2024-05-19T20:32:00+03:30
رئیس مجلس گفت: ضروری است علاوه بر تسریع در رسیدگی به مجروحان حادثه سیل استان خراسان رضوی و پیگیری روند درمان کامل آنها، نسبت به جبران خسارت‌های وارد آمده به...

سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است

 سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است
2024-05-19T20:31:59+03:30
بهادری جهرمی گفت: قانون اساسی کشورمان متولی امور داخلی مجلس را مشخص کرده که در صلاحیت خود نمایندگان است و دولت همچون گذشته با مجلس در چارچوب اصول قانون اساس...

ارجاع تأسیس سازمان حفاظت قوه قضائیه به کمیسیون امنیت ملی

 ارجاع تأسیس سازمان حفاظت قوه قضائیه به کمیسیون امنیت ملی
2024-05-19T20:31:58+03:30
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا با ارجاع طرح تأسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه جهت بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مواف...

سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب

 سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب
2024-05-19T20:31:58+03:30
قدرت نهفته و آشکار در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای ایران به‌گونه‌ایست که منجر به تنظیم مناسبات بر اساس عزت کشور خواهد شد. بدیهی است خروجی این دیپلماسی ایجاد امنیت...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T20:31:58+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی جزیره دیگو گارسیا

 حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی جزیره دیگو گارسیا
2024-05-19T20:31:57+03:30
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: ناو شهید مهدوی برای نخستین مرتبه تا نزدیکی جزیره دیگو گارسیا که محل استقرار نیروهای آمریکایی است، پیش رفت.

دهقان: یک‌ مرحله‌ای شدن انتخابات مجلس نیازمند بررسی است

 دهقان: یک‌ مرحله‌ای شدن انتخابات مجلس نیازمند بررسی است
2024-05-19T20:31:57+03:30
معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: من نمی‌گویم که انتخابات باید یک‌مرحله‌ای شود اما این ایراد، , وارد است که یک فرد در مرحله‌ی اول، رای رأی بیشتری داشته و در مرحله...

سردار سلامی: اسرائیل چیزی جز منطق زور را نمی‌فهمد

 سردار سلامی: اسرائیل چیزی جز منطق زور را نمی‌فهمد
2024-05-19T20:31:57+03:30
فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان عملیات وعده صادق از دید ما یک عملیات محدود بود."، عنوان کرد: هدف از این عملیات ضربه‌زدن به دو نقطه با تع...

اختصاصی | ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان

 اختصاصی | ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان
2024-05-19T20:31:57+03:30
اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در اولین جلسه ششمین دوره این مجلس انتخاب خواهند شد.

وحیدی: منتظر رسیدن نیروهای امداد به محل سانحه هستیم

 وحیدی: منتظر رسیدن نیروهای امداد به محل سانحه هستیم
2024-05-19T20:31:56+03:30
وزیر کشور گفت: رئیس‌جمهور با همراهان در مسیر برگشت با چند بالگرد بر بودند که یکی از بالگردها بر اثر بدی هوا و وضعیتی که در منطقه بوده، مجبور به فرود سخت می‌...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)