میرنیوز

خاندوزی: دولت هیچ زمانی مانند امروز قادر به کنترل نقدینگی نبوده است/ در روزهای آینده درباره آزادسازی منابع بلوکه‌شده اطلاع‌رسانی می‌شود

 خاندوزی: دولت هیچ زمانی مانند امروز قادر به کنترل نقدینگی نبوده است/ در روزهای آینده درباره آزادسازی منابع بلوکه‌شده اطلاع‌رسانی می‌شود 2023-09-12T12:16:56+03:30

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تسلیت ایام عزای اهل‌بیت (ع) اظهار داشت: در دوسال ابتدای این دولت رشد 4 درصد و بالاتر محقق شد و دولت می‌کوشد امسال بتوانیم این مسیر را دنبال کنیم.

وی افزود: تزریق اعتبارات برای پروژه‌های عمرانی کشور از جمله عوامل رشد اقتصادی است؛ امسال ظرفیت مولدسازی برای انتقال به پیمانکارانی که طرف قرارداد دولت قرار می‌گیرند انجام خواهد شد تا پروژه‌های نیمه‌تمام زودتر به پایان برسد. در سال 1399 دولت 77 همت بودجه عمرانی داشت و سال 1400 به 140 همت افزایش یافت و در سال 1401 پرداخت عمرانی دولت به 270 همت رسید و 95 درصد رشد داشت که نوعی رکورد محسوب می‌شود.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: بودجه مصوب عمرانی امسال 395 همت است و این مسیر نیازمند مساعدت‌هاست و اصلاحیه بودجه امسال که به مجلس داده شده، حاوی این است که بخش‌های بیشتری از درآمدهای نفت و گاز را برای بخش‌های عمرانی مصروف کند. اگر این موضوع به تصویب برسد، به اهداف بهتر دست می‌یابیم. همه این جهش‌های مکرر در تزریق اعتبارات عمرانی ضمن پافشاری بر انضباط مالی دولت است و دولت سخت‌گیری بر خود را کاملا رعایت می‌کند.

خاندوزی عنوان کرد: سیاست‌های کوتاه‌مدت مهار تورم متمرکز بر انتظارات و کنترل بازار ارز دنبال شده و شش‌ماهه اول امسال شاهد ثبات در این بازارها هستیم. در عنصر بلندمدت مهار تورم هم عمدتاً درباره نقدینگی است که نرخ رشد نقدینگی به کمتر از 27 درصد رسیده و امیدواریم به کمتر از این نیز برسیم. برخی نگرانی‌ها درباره تورم و چاپ پول جایی نخواهد داشت. هدف‌گذاری تورم از چند طریق قابل دستیابی است؛ تمرکز دولت در یکسال اخیر بر کنترل ترازنامه بانک‌هاست تا با رعایت سقف این ترازنامه‌ها نقدینگی را هم مهار کند و با این تمرکز، می‌گویم هیچ زمانی در تاریخ مدیریتی نقدینگی، دولت به اندازه امروز قادر به کنترل نقدینگی نبوده است و عملکرد ماهانه کاهش نقدینگی نیز بهترین شاهد بر این ادعاست.

وی خاطر نشان کرد: البته امکان دارد که نوعی رشد پایه پولی را داشته باشیم ولی این برای کنترل تورم است و این از ابزارهای سیاست مهار تورمی است و نباید در این زمینه برای وضعیت تورمی کشور هراس‌افکنی شود.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون پرداخت بدهی‌های دولت گذشته بیان کرد: حدود 290 همت مجموع استقراض‌های دولت سابق بود که این دولت پرداخت کرده است. هم‌چنین بدهی 53 همت سال پنج ماه اولِ سال 1400 بود که تسویه شد و حدود 230 همت بدهی در حوزه‌های تامین اجتماعی و برخی شرکت‌های وزارت نیرو طلبکار بودند نیز بازپرداخت شد؛ مجموعا بدهی‌ها بیش از 550 همت بوده که تا امروز تسویه شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره جاماندگان سهام عدالت نیز اظهار داشت: مسأله جاماندگان سهام عدالت در مرحله بررسی است و سال گذشته هم مصوبه داشتیم ولی نهایی نشد و وقتی به قطعیت برسد، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره مالیات پزشکان و عدم استفاده برخی پزشکان از دستگاه‌های کارتخوان گفت: عملکرد صنفی گروه‌ها و بخش‌های مختلف در حوزه مبارزه بررسی میشود و آمار کشف ردیابی فرارهای مالیاتی نشان می‌دهد که دولت چگونه عمل کرده است؛ اینکه گفته می‌شود برخی پزشکان برای فرار مالیاتی بیماران را به پرداخت وجه نقد و یا کارت به کارت حواله می‌دهند باید گفت امکان فرار مالیاتی وجود ندارد.

وی در ادامه این نشست خبری درخصوص پرداخت تسهیلات و وام‌ها عنوان کرد: در مصوبه سال 1400 مقررشد کارکنان و مستمری‌بگیرانِ بانک برای دریافت وام‌های خرد مراجعه می‌کنند، نیازمند ضامن جدید نیست چون پرونده آنان در بانک وجود دارد. هیچگونه تخلفی برای حقوق‌بگیران، مستمری‌بگیران و بازنشستگان طبق این مصوبه نباید باشد و سایر تخلفات که بعضا شاید بانک‌ها انجام دهند نیز پیگیری می‌شود‌.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره پرداخت مطالبات گندمگاران خاطر نشان کرد: در سال جاری به نقطه‌ای رسیدیم که با کمترین میزان واردات می‌توانیم امسال را با خودکفایی بگذرانیم. با توجه به انگیزه‌بخشی بیشتر، دولت رقم خرید تضمینی را به 15 هزار تومان افزایش داد تا زحمت این عزیزان جبران شود و میزان خرید هم به بیش از 10 میلیون تن به ارزش 154 همت خریداری شده و مبلغ 109 هزار میلیارد تومان به گندمگاران پرداخت شده و الباقی نیز طبق دستور معاون اول رئیس‌جمهور امیدواریم تا پایان مهرماه انجام بگیرد.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درخصوص تأکید اخیر رهبر معظم انقلاب بر حل مسأله تورم اظهار داشت: از مهمترین عواملی که سال‌های گذشته هم درباره آن تلاش‌هایی انجام گرفت، ناترازی شبکه بانکی کشور بود و این مسأله هم‌اکنون در دستورکار اصلی بانک مرکزی است. البته این مسأله در تمامی بخش‌های دولت دنبال می‌شود و امیدواریم قانون بانک مرکزی که در مجلس به تصویب رسیده ابلاغ شود که اختیارات بیشتری به بانک مرکزی داده شود تا نظارت بر شبکه بانکی و پایبندی بانک‌های ناتراز افزایش یابد. دولت بانک‌های دولتی را به نقطه مطلوب نزدیک کرده است و افزایش سرمایه بانک‌های دولتی انجام شده تا در این زمینه مشکلی نداشته باشیم و در حوزه ناترازی‌های نقدینگی بانک‌ها و سودآوری هنوز باید کار شود و برخی بانک‌ها هنوز زیان انباشته دارند و در سودآوری با مشکل مواجه بودیم و غیر از یک بانک، بانک‌های دولتی به سودآوری رسیده‌اند و چشم‌انداز اصلاحات نظام بانکی در خوزه بانک‌های دولت جزو پرونده‌های مهم است که این دغدغه به پایان و حل خواهد رسید.

وی عنوان کرد: هر قدر اصلاحات سخت باشد و دولت در فشار قرار بگیرد، ولی ما اصلاحات ساختاری را باید در اقتصاد ایران انجام دهیم و این ناترازی‌ها را به سرانجام برسانیم.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص عضویت ایران در بریکس گفت: جهت‌گیری تجاری و سرمایه‌گذاری کشور به سوی کشورهای همسو و شرکای راهبردی قرار دارد و دنبال می‌شود و ثمرات آن نمایان شده است. امروز حدود 50 درصد صادرات‌مان به کشورهای عضو بریکس بوده و 53 درصد واردات ما از این کشورهاست. اعضای بریکس با علم بر اینکه آمریکا تحریم‌های ظالمانه علیه ایران اعمال کرده، با عضویت ما در بریکس موافقت کردند و نگرانی درباره تحریم‌های آمریکا در این‌باره وجود ندارد. ما در یکسال گذشته 14 درصد فعالیت تجاری با اعضای بریکس را افزایش دادیم و عضویت ما در بانک بریکس کمک می‌کند این رشد افزایش هم داشته باشد‌.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران بیان کرد: با توجه به اینکه توافقات ناظر به آزاد شدن پول‌های ایران در کشورها و آنچه در کره‌جنوبی و عراق وجود داشت و آنچه در ترکیه وجود داشته به تازگی نهایی شده و فرآیندهای اجرا در دست انجام است، امیدواریم وزارت خارجه و بانک مرکزی اوایل مهرماه جزییات آن را اطلاع‌رسانی کنند.

ادامه دارد...

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن برای یافتن رئیس‌جمهور

 استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن برای یافتن رئیس‌جمهور
2024-05-20T00:18:33+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علاوه بر اعزام یگان‌های استانی و تیپ ویژه صابرین برای عملیات جستجوی رئیس جمهور و هیئت همراه، از منورهای مه‌شکن برای یافتن آنها ا...

تماس تلفنی رشید با مخبر: برای سلامتی رئیسی دعا می‌کنیم

 تماس تلفنی رشید با مخبر: برای سلامتی رئیسی دعا می‌کنیم
2024-05-20T00:18:33+03:30
رئیس جمهور عراق در گفتگو با محمد مخبر گفت: برای سلامتی رئیس جمهور ایران نماز و دعا می‌خوانیم و امیدواریم هر چه زودتر ایشان از این حادثه با صحت و سلامت عبور ...

پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند

 پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند
2024-05-20T00:18:32+03:30
دستیار ویژه پوتین در تماس با معاون اول رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور روسیه با حساسیت فوق العاده اخبار سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کند.

پیام حداد عادل در پی وقوع حادثه برای رئیس جمهور

 پیام حداد عادل در پی وقوع حادثه برای رئیس جمهور
2024-05-19T23:25:32+03:30
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در پی وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور پیامی صادر کرد.

ولایتی: برای سلامتی آقای رئیسی دعا می‌کنیم

 ولایتی: برای سلامتی آقای رئیسی دعا می‌کنیم
2024-05-19T23:25:32+03:30
مشاور رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: امیدوارم هرچه زودتر آقای رئیسی و هیات همراه ایشان به سلامت به آغوش ملت بازگردند.

حضور نیروهای تیپ ۲۵ نزاجا برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور

 حضور نیروهای تیپ ۲۵ نزاجا برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور
2024-05-19T23:12:13+03:30
تیپ ۲۵ تکاور نیروی زمینی ارتش برای کمک به جستجوی بالگرد رییس جمهور‌ در منطقه آذربایجان شرقی حضور یافت.

حسن خمینی: برای سلامتی رئیس‌جمهور دعای توسل بخوانید

 حسن خمینی: برای سلامتی رئیس‌جمهور دعای توسل بخوانید
2024-05-19T23:12:13+03:30
تولیت حرم امام خمینی(ره) درخواست کرد به امید ختم بخیر شدن این سانحه و سلامتی رییس‌جمهور و همراهان، دعای توسل خوانده شود.

انشاالله خبر سلامتی رئیس جمهور قلوب ملت ایران را شادمان کند

 انشاالله خبر سلامتی رئیس جمهور قلوب ملت ایران را شادمان کند
2024-05-19T23:12:12+03:30
سخنگوی شورای نگهبان نسبت به سانحه فرود سخت بالگرد رئیس جمهور واکنش نشان داد.

اجتماع مردم برای سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر(عج) تهران

 اجتماع مردم برای سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر(عج) تهران
2024-05-19T23:12:11+03:30
عده‌ای از مردم و دانشجویان برای دعا جهت سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر تهران تجمع کرده‌اند.

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:12:09+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

اعزام تیپ‌ صابرین سپاه برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور

 اعزام تیپ‌ صابرین سپاه برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور
2024-05-19T22:58:36+03:30
تیپ نیروهای ویژه صابرین نیروی زمینی سپاه برای کمک به جستجوی بالگرد رییس جمهور‌ عازم منطقه شد.

روحانی: برای رئیس‌جمهور و همراهانشان آروزی سلامتی دارم

 روحانی: برای رئیس‌جمهور و همراهانشان آروزی سلامتی دارم
2024-05-19T22:58:36+03:30
رئیس جمهور سابق اظهار داشت: صمیمانه امید دارم آقای رئیسی هرچه زودتر به آغوش ملت بازگردند.

جلسه دولت به ریاست مخبر برگزار شد

 جلسه دولت به ریاست مخبر برگزار شد
2024-05-19T22:58:35+03:30
در جلسه امروز هیئت دولت، با دستور معاون اول اعضای جلسه مسئول پیگیری امور محوله شدند.

قالیباف: برای سلامتی آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم

 قالیباف: برای سلامتی آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم
2024-05-19T22:58:35+03:30
رئیس مجلس در پی حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور نوشت: برای سلامتی خادم‌الرضا علیه‌السلام، ریاست محترم جمهوری، جناب آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم. خداوند ...

اینفوگرافی بالگرد حامل رئیس‌جمهور؛ بل ۲۱۲

 اینفوگرافی بالگرد حامل رئیس‌جمهور؛ بل ۲۱۲
2024-05-19T22:58:35+03:30
بالگرد حامل رئیس جمهور و هیئت همراه که ظهر امروز در مسیر بازگشت به تبریز در حوالی ورزقان دچار سانحه شد از نوع بل ۲۱۲ بود.

منصوری: دو نفر از بالگرد رئیسی با ما ارتباط گرفتند

 منصوری: دو نفر از بالگرد رئیسی با ما ارتباط گرفتند
2024-05-19T22:58:34+03:30
معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: با یکی از سرنشینان بالگرد رئیس‌جمهور و کادر پرواز ارتباط برقرار شده که نشان می‌دهد میزان سختیِ حادثه خیلی بالا نبوده؛ چون دو تن...

امام خامنه‌ای:امیدواریم رئیس جمهور به آغوش ملت برگردند

 امام خامنه‌ای:امیدواریم رئیس جمهور به آغوش ملت برگردند
2024-05-19T22:58:34+03:30
رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و ...

درس علوم و معارف دفاع مقدس باید حضوری و الزامی باشد

 درس علوم و معارف دفاع مقدس باید حضوری و الزامی باشد
2024-05-19T20:32:01+03:30
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: درس علوم و معارف دفاع مقدس باید دو واحدی، مستقل، حضوری و الزامی باشد.

تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس

 تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس
2024-05-19T20:32:01+03:30
رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی ،آب ، منابع طبیعی و محیط زیست در تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار نمایندگان در جلسه علنی امروز ق...

درخواست پورابراهیمی برای برگزاری جلسه درباره بورس

 درخواست پورابراهیمی برای برگزاری جلسه درباره بورس
2024-05-19T20:32:00+03:30
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه علنی امروز خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده برای بررسی وضعیت بازار سرمایه در هفته جاری شد.

ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران درباره سیل خراسان رضوی

 ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران درباره سیل خراسان رضوی
2024-05-19T20:32:00+03:30
رئیس مجلس گفت: ضروری است علاوه بر تسریع در رسیدگی به مجروحان حادثه سیل استان خراسان رضوی و پیگیری روند درمان کامل آنها، نسبت به جبران خسارت‌های وارد آمده به...

سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است

 سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است
2024-05-19T20:31:59+03:30
بهادری جهرمی گفت: قانون اساسی کشورمان متولی امور داخلی مجلس را مشخص کرده که در صلاحیت خود نمایندگان است و دولت همچون گذشته با مجلس در چارچوب اصول قانون اساس...

ارجاع تأسیس سازمان حفاظت قوه قضائیه به کمیسیون امنیت ملی

 ارجاع تأسیس سازمان حفاظت قوه قضائیه به کمیسیون امنیت ملی
2024-05-19T20:31:58+03:30
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا با ارجاع طرح تأسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه جهت بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مواف...

سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب

 سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب
2024-05-19T20:31:58+03:30
قدرت نهفته و آشکار در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای ایران به‌گونه‌ایست که منجر به تنظیم مناسبات بر اساس عزت کشور خواهد شد. بدیهی است خروجی این دیپلماسی ایجاد امنیت...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T20:31:58+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی جزیره دیگو گارسیا

 حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی جزیره دیگو گارسیا
2024-05-19T20:31:57+03:30
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: ناو شهید مهدوی برای نخستین مرتبه تا نزدیکی جزیره دیگو گارسیا که محل استقرار نیروهای آمریکایی است، پیش رفت.

دهقان: یک‌ مرحله‌ای شدن انتخابات مجلس نیازمند بررسی است

 دهقان: یک‌ مرحله‌ای شدن انتخابات مجلس نیازمند بررسی است
2024-05-19T20:31:57+03:30
معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: من نمی‌گویم که انتخابات باید یک‌مرحله‌ای شود اما این ایراد، , وارد است که یک فرد در مرحله‌ی اول، رای رأی بیشتری داشته و در مرحله...

سردار سلامی: اسرائیل چیزی جز منطق زور را نمی‌فهمد

 سردار سلامی: اسرائیل چیزی جز منطق زور را نمی‌فهمد
2024-05-19T20:31:57+03:30
فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان عملیات وعده صادق از دید ما یک عملیات محدود بود."، عنوان کرد: هدف از این عملیات ضربه‌زدن به دو نقطه با تع...

اختصاصی | ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان

 اختصاصی | ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان
2024-05-19T20:31:57+03:30
اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در اولین جلسه ششمین دوره این مجلس انتخاب خواهند شد.

وحیدی: منتظر رسیدن نیروهای امداد به محل سانحه هستیم

 وحیدی: منتظر رسیدن نیروهای امداد به محل سانحه هستیم
2024-05-19T20:31:56+03:30
وزیر کشور گفت: رئیس‌جمهور با همراهان در مسیر برگشت با چند بالگرد بر بودند که یکی از بالگردها بر اثر بدی هوا و وضعیتی که در منطقه بوده، مجبور به فرود سخت می‌...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)